• Anonym (Krickan)

Kämpa på eller avsluta?

Hej,
    Skulle behöva lite råd/synpunkter.
    För ca 1 år sedan började jag ana lite oråd när min sambo sedan många år satt mycket med mobilen och messade med kollegor varav en kille, singel, ser ganska bra ut. Det skickades nån pussemoji, nåt hjärta, nån video på nån lättklädd tjej som dansade för en kille o.s.v. Jag tog upp att det inte kändes bra men hon bedyrade att det var en jargong, på skoj, betydde ingenting. I början av detta år hade de jobbfest och då kom det fram att de kysst varandra. Inget hon tog upp själv utan det fanns ett meddelande i hennes telefon. Det sved extra då hon normalt inte vill kyssas, det var då två år sedan jag fick kyssa henne sist. (Men sex hade vi). Hon erkände, bedyrade igen att det var en fyllegrej, han betyder ingenting o.s.v. Hon var ångerfull o.s.v., vi levde vidare som vanligt men det skavde lite i mig. Jobbigt att de träffas varje dag på jobbet o.s.v. Hon tar sällan initiativ till kramar, pussar, sex o.s.v., gör jag inget händer inget. Jag tar upp det till diskussion ibland men oftast blir hon arg och tycker att jag tjatar och nu med det som hänt tvivlar jag på att hon älskar mig samt att jag ibland då halkar in på ämnet att hon strulat med en annan och att jag är osäker på om jag kan lita på henne. Blir förstås värre då. För ett tag sedan var de på tjänsteresa några stycken inkl. den här killen, övernattning på hotell o.s.v.. Hon var dyngfull men säger att inget hänt. Jag har en dålig magkänsla, vi har bråkat om detta, vi har inget samliv sedan en tid, livet känns som pausat och jag vet inte hur vi ska komma vidare. Hon tycker knappt att det som hände kan kallas otrohet. Visst finns det värre men i min värld är det otrohet och jag har svårt att släppa det som hänt och svårt att lita på att det inte händer just nu eller igen och på en värre nivå. Eftersom det blir bråk om ämnet tas upp så växer den gnagande känslan i mig. Om jag råkade se en grej, hur mycket mer finns det? Har också vibbar om att en annan snubbe på jobbet skickar en del meddelanden och vill ha typ lättklädda bilder, tror inte hon svarar upp på det utan pratar runt det men det känns heller inte bra, varför skickar han, varför tillåter hon det?
    Ja vad säger ni? Barn finns med i bilden.
  • Svar på tråden Kämpa på eller avsluta?
  • Anonym (A)
    Anonym (Men va faan) skrev 2018-12-12 23:10:40 följande:
    Men snälla du.
    Du måste ju få ett liv. Kräv besked om hur hon vill ha det och hur hon vill förtjäna eventuellt förtroende. 
    Håller med
  • Anonym (June)
    Ascendere skrev 2018-12-06 11:33:54 följande:

Tragiskt TS.

Får jag gissa så har du fått lära dig att det är viktigt att prata om sina könslor, om man blir sårad ska man säga det, samt att man alltid ska lita på vad folk säger mer än på sina egna känslor?

Ditt beteende är ett kvinnligt beteende, kvinnan du av någon anledning kallar din flickvän har Noll respekt för dig, och det är helt och hållet ditt fel som inte sätter några gränser. Män bråkar inte med sina kvinnor, män sätter gränser och ser till att hålla dem. Visst kan man bli arg men man bråkar inte, lika lite som din chef på jobbet ?bråkar? med personalen.

Kvinnor beter sig som deras män tillåter att dem beter sig, det ör den osnygga sanningen.

Här finns inget att rädda, hon har varit otrogen och du bör lämna henne snarast. Sedan bör du verkligen jobba hårt med dig själv innan du ger dig in i nåt nytt...

Skojar du eller tror du på fullt allvar att män har någon slags äganderätt över kvinnor?
  • Ascendere
    Anonym (June) skrev 2018-12-15 13:12:24 följande:

Skojar du eller tror du på fullt allvar att män har någon slags äganderätt över kvinnor?

Absolut inte, lika lite som chefen på jobbet har äganderätt över sina anställda.
  • Anonym (June)
    Ascendere skrev 2018-12-15 15:15:55 följande:

Absolut inte, lika lite som chefen på jobbet har äganderätt över sina anställda.

Det är vad du beskriver.
  • Ascendere
    Anonym (June) skrev 2018-12-15 15:35:12 följande:

Det är vad du beskriver.

Jag vet inte hur du får det till det.

Att sätta gränser för hur man låter andra behandla en har inget med äganderätt att göra.
  • Anonym (June)
    Ascendere skrev 2018-12-15 18:02:16 följande:

Jag vet inte hur du får det till det.

Att sätta gränser för hur man låter andra behandla en har inget med äganderätt att göra.

Försöker du med en efterhandskonstruktion nu? Du gjorde jämförelsen att mannen är chef i förhållandet, det är inte samma sak som att inte låta sig behandlas illa.
  • Ascendere
    Anonym (June) skrev 2018-12-15 18:43:58 följande:

Försöker du med en efterhandskonstruktion nu? Du gjorde jämförelsen att mannen är chef i förhållandet, det är inte samma sak som att inte låta sig behandlas illa.

Ett förhållande där kvinnan ser mannen som en jämlike eller underlägsen är dömt att misslyckas, åtminstone på det sexuella planet, då ingen eller väldigt få kvinnor tänder sexuellt på män de inte kan se upp till. Däremot tvärtom går bra.

Därför måste mannen vara den som leder i relationen, annars kommer kvinnan att tappa både respekten och lusten till sex.

Finns säkert undantag men generellt sett så ser det ut såhär.
  • Shameless

Finns nog ingenting mer att hämta i den relationen. Får intrycket av att hon är tillsammans med dig av bekvämlighetskäl. Ha självrespekt och gör slut, du förtjänar bättre och det finns ingen grund till att slösa bort en massa tid på henne.

• Anonym (Krickan)
    Det har gått en tid, saker har hänt. Vi har gått på parterapi några gånger, bra samtal men har inte direkt fört oss framåt eller bakåt. Dock har det kommit upp fler problemområden i relationen som gör detta ännu svårare att komma vidare i. Kunde det kännas värre så gör det det nu. Så lätt för utomstående att säga att man ska dra, det finns så mycket känslor, så många band, så många upplevelser. Är tom och förtvivlad.
  • Anonym (Sad)

Förklara lite närmare, fler problemområden?

Att ni har kommit iväg på terapi är bra, kan underlätta eventuell skilsmässa om det går så långt.

Har hon ändrat attityd eller anser hon att du fortfarande är den "skyldige"?

Antar att hon har fattat att det är "risk" för att ni går ifrån varann.

Har det fortsatt med killen hon hånglade med eller har det lugnat ner sig?

• Anonym (Krickan)
    Anonym (Sad) skrev 2019-02-10 11:52:08 följande:

Förklara lite närmare, fler problemområden?

Att ni har kommit iväg på terapi är bra, kan underlätta eventuell skilsmässa om det går så långt.

Har hon ändrat attityd eller anser hon att du fortfarande är den "skyldige"?

Antar att hon har fattat att det är "risk" för att ni går ifrån varann.

Har det fortsatt med killen hon hånglade med eller har det lugnat ner sig?

Det handlar om att hon aldrig känt fullt ut att det är VI, hon upplever att jag håller vissa saker utanför, bestämmer saker utan att hon får vara med och tycka. Kan vara att åka och hälsa på någon, bestämma att man ska hitta på nåt med barnen eller en kompis. Lite svårt att sätta ord på. Vi har pratat giftermål under åren men alltid tyckt lite olika hur det ska gå till. Kyrkan, borgerligt, Arlanda, dropin o.s.v. och i samband med barnen ville hon göra det åtminstone för det juridiska men då bromsade jag och tyckte man ska gifta sig av kärlek och så fastnade vi i det. Då slutade hon använda förlovningsringen. Jag kan förstå delar i det men inte alla och där behöver vi grotta mer, om vi orkar. 

Rörande "skuldfrågan" så upplever jag att hon tycker det är mitt fel. Att hon alltid varit den hon är, hon tar på sig otroheten men tycker den inte betyder mycket, försöker minska ned det med allt elakt jag gjort och sagt tidigare. Och hon säger att hon aldrig varit mycket för närhet, stämmer generellt men det har varit på en helt annan nivå tidigare som var helt tillräcklig (nu förstås icke existerande).

Hon letar lägenhet men det är väl inte definitivt sagt att det är slut.

Killen hon hånglade med träffar hon på jobbet varje dag, på jobbfester, konferenser o.s.v. Jag har inte märkt av något mer, samtidigt vet jag att de umgås, så jag vet faktiskt inte. Tror inte det sker eller skett något i nyktert tillstånd och troligen inte i övrigt heller men där är jag mer osäker.
  • Anonym (June)
    Ascendere skrev 2018-12-15 21:18:06 följande:

Ett förhållande där kvinnan ser mannen som en jämlike eller underlägsen är dömt att misslyckas, åtminstone på det sexuella planet, då ingen eller väldigt få kvinnor tänder sexuellt på män de inte kan se upp till. Däremot tvärtom går bra.

Därför måste mannen vara den som leder i relationen, annars kommer kvinnan att tappa både respekten och lusten till sex.

Finns säkert undantag men generellt sett så ser det ut såhär.

Vilket dravel.
  • Anonym (FYI)
    Anonym (Krickan) skrev 2019-02-10 13:00:21 följande:
    Killen hon hånglade med träffar hon på jobbet varje dag, på jobbfester, konferenser o.s.v. Jag har inte märkt av något mer, samtidigt vet jag att de umgås, så jag vet faktiskt inte. Tror inte det sker eller skett något i nyktert tillstånd och troligen inte i övrigt heller men där är jag mer osäker.
    Och hur kan du få reda på om något mer fysiskt hänt, vilket ju känns troligt.
  • Anonym (Gå vidare)
    Anonym (Krickan) skrev 2018-12-06 00:37:59 följande:
    Hej,
    Skulle behöva lite råd/synpunkter.
    För ca 1 år sedan började jag ana lite oråd när min sambo sedan många år satt mycket med mobilen och messade med kollegor varav en kille, singel, ser ganska bra ut. Det skickades nån pussemoji, nåt hjärta, nån video på nån lättklädd tjej som dansade för en kille o.s.v. Jag tog upp att det inte kändes bra men hon bedyrade att det var en jargong, på skoj, betydde ingenting. I början av detta år hade de jobbfest och då kom det fram att de kysst varandra. Inget hon tog upp själv utan det fanns ett meddelande i hennes telefon. Det sved extra då hon normalt inte vill kyssas, det var då två år sedan jag fick kyssa henne sist. (Men sex hade vi). Hon erkände, bedyrade igen att det var en fyllegrej, han betyder ingenting o.s.v. Hon var ångerfull o.s.v., vi levde vidare som vanligt men det skavde lite i mig. Jobbigt att de träffas varje dag på jobbet o.s.v. Hon tar sällan initiativ till kramar, pussar, sex o.s.v., gör jag inget händer inget. Jag tar upp det till diskussion ibland men oftast blir hon arg och tycker att jag tjatar och nu med det som hänt tvivlar jag på att hon älskar mig samt att jag ibland då halkar in på ämnet att hon strulat med en annan och att jag är osäker på om jag kan lita på henne. Blir förstås värre då. För ett tag sedan var de på tjänsteresa några stycken inkl. den här killen, övernattning på hotell o.s.v.. Hon var dyngfull men säger att inget hänt. Jag har en dålig magkänsla, vi har bråkat om detta, vi har inget samliv sedan en tid, livet känns som pausat och jag vet inte hur vi ska komma vidare. Hon tycker knappt att det som hände kan kallas otrohet. Visst finns det värre men i min värld är det otrohet och jag har svårt att släppa det som hänt och svårt att lita på att det inte händer just nu eller igen och på en värre nivå. Eftersom det blir bråk om ämnet tas upp så växer den gnagande känslan i mig. Om jag råkade se en grej, hur mycket mer finns det? Har också vibbar om att en annan snubbe på jobbet skickar en del meddelanden och vill ha typ lättklädda bilder, tror inte hon svarar upp på det utan pratar runt det men det känns heller inte bra, varför skickar han, varför tillåter hon det?
    Ja vad säger ni? Barn finns med i bilden.
    Gå vidare, tycker hon inte om att kyssas och du tycker om det så är det ju bara där tillräckligt.
  • Anonym (Krickan)
    Anonym (Gå vidare) skrev 2019-02-10 15:52:37 följande:
    Gå vidare, tycker hon inte om att kyssas och du tycker om det så är det ju bara där tillräckligt.
    Det blir lite förenklat att säga så. Första åren tillsammans funkade den biten. Nu är det barn, hus m.m. inblandat så det blir stora konsekvenser. Så var det bara kyssarna som fattades och allt annat var bra så skulle jag kunna leva med det.
Svar på tråden Kämpa på eller avsluta?