• bananen86

Vi som är gravida med första barnet och bf i augusti -19

Tänkte kolla om jag har sådan tur att det finns fler där ute som väntar första barnet och har bf i augusti?!

Vore kul att kunna prata med andra som är i samma situation. Vi kan prata om symtom, tankar, känslor, förberedelser, allt möjligt? :)

• Svar på tråden Vi som är gravida med första barnet och bf i augusti -19
  • cenchi

Skriver här ändå.

Jag är 32 och min sambo 38 och vi bor i Stockholm.

Plussade i fredags på BIM och enligt NC är jag nu i v4+1!

Ska göra en tidigt ultraljud på fredag nästa vecka eftersom jag hade ett utomkveds som opererades bort i Oktober. Så väldigt nojjigt här att det blir samma sak igen, och såå typiskt att jag inte får veta INNAN julafton så jag kan berätta för min mamma om allt visar sig vara ok :p men funderar på att göra det ändå, hon vet ändå om det som hände sist så kan vara skönt att bara få ventilera lite oavsett hur det går..

• lillagullefjun
    Enmsik skrev 2018-12-18 20:12:44 följande:

Vi skulle vilja göra tidigt ultraljud, då privat. I runt v 7-8? Vet någon mer exakt när det är bäst att göra det om man vill göra tidigt. Menar alltså när man säkert ser om hjärtat slår osv. Har för mig att det är runt där? :)

Men hjärtat börjar slå redan i vecka 6 men det är då så litet att det kan vara svårt att se, vilket jag antar är anledningen till att de flesta utför VUL från vecka 8.
  • Enmsik
    lillagullefjun skrev 2018-12-18 21:19:51 följande:

Men hjärtat börjar slå redan i vecka 6 men det är då så litet att det kan vara svårt att se, vilket jag antar är anledningen till att de flesta utför VUL från vecka 8.

Ja men precis. Menade mer att jag hört att man gör i ca 7-8 för att man säkert ska se något. :) tack för svar!
  • Enmsik

Någon som varit på första inskrivningen än? Jag ska nämligen på det imorgon. Ringde idag och fick en tid redan imorgon. Hade väntat mig kanske i januari men hon gav mig en tid nu innan storhelgerna. Behöver man bekräfta med urinprov när man kommer dit? för jag ska dit kl 8.00 imorgonbitti och går upp ca. 07.00. Tänkte om jag ska hoppa över morgonkisseriet. Kan annars bli svårt att få igång det bara ca en timme efter? Har ni någon erfarenhet? Tacksam för svar:)

• Enmsik
    lillagullefjun skrev 2018-12-18 20:52:26 följande:

Jag har idag bokat privat VUL i vecka 8 (7+5) och ringde till tre ställen innan jag hittade ett ställen som hade tid det datumet jag önskade. Alla tre mottagningar jag pratade med uppgav att de gör tidiga VUL från vecka 8 till vecka 12 ??

Ja jag blev gravid nu när jag gått privat så jag kontaktade henne för att få VUL. Fick en tid då jag är i v.9 så det blir nog bra, om allt går som det ska. :)
  • Enmsik
    Enmsik skrev 2018-12-19 22:10:58 följande:

Någon som varit på första inskrivningen än? Jag ska nämligen på det imorgon. Ringde idag och fick en tid redan imorgon. Hade väntat mig kanske i januari men hon gav mig en tid nu innan storhelgerna. Behöver man bekräfta med urinprov när man kommer dit? för jag ska dit kl 8.00 imorgonbitti och går upp ca. 07.00. Tänkte om jag ska hoppa över morgonkisseriet. Kan annars bli svårt att få igång det bara ca en timme efter? Har ni någon erfarenhet? Tacksam för svar:)

Vill förtydliga att jag skrev fel. Inte inskrivning. Men det första samtalet med bm om typ levnadsvanor och alkohol osv. :) är fortfarande lite ny på detta område.. hehe
  • Virklig

Hej! Hoppar in här jag med då :) Kom som en chock här men tydligen ska vi också få en liten...blir vårat första barn om allt går bra! Vad jag kan räkna ut bör jag vara i vecka 4+3 ungefär!

Är det någon här som har skapat eller kan tänka sig att skapa en hemlig Facebook-grupp?

• CM999

Hej! Plussade i lördags och gick idag in i vecka 5 (4+0). Känns fortfarande overkligt.. Ringde ni MVC direkt efter plusset för att boka tid för första besöket (inskrivning?) eller väntade ni ett tag? Glad 

• Enmsik
    CM999 skrev 2018-12-20 19:11:24 följande:

Hej! Plussade i lördags och gick idag in i vecka 5 (4+0). Känns fortfarande overkligt.. Ringde ni MVC direkt efter plusset för att boka tid för första besöket (inskrivning?) eller väntade ni ett tag?  

Plussade på eftermiddag/kväll så jag ringde dagen efter och fick ett samtal inbokat redan dagen efter det. Men inskrivning sker inte förrän i typ graviditetsvecka 9. Först är det typ ett hälsasamtal där man pratar om levnadsvanor, alkohol mm. :)
  • bananen86
    Enmsik skrev 2018-12-20 19:14:43 följande:

Plussade på eftermiddag/kväll så jag ringde dagen efter och fick ett samtal inbokat redan dagen efter det. Men inskrivning sker inte förrän i typ graviditetsvecka 9. Först är det typ ett hälsasamtal där man pratar om levnadsvanor, alkohol mm. :)

Det verkar vara olika beroende på vart i landet man bor. Hur de jobbar. Jag var på "inskrivningen" nyss. Mellan v. 7 och 8 , typ. Tror jag var där i en timme. Tog prover, vägde, pratade om alkohol och kost osv, fyllde i ett häfte med sjukdomar och vanor mm. Jag ska inte på nästa besök förrän 14/2, vilket blir ca v.15. (Om jag inte ville göra KUB)
  • Elida246

Jag är idag i V5, (4+6, går jag då in i v6 imorgon?) vi har inte berättat för någon. Tycker det är svårt att veta när man ska berätta.. helst hade jag redan velat berätta för alla, men vill även att så få som möjligt ska veta nu när det är så tidigt. ^^ jag har inte varit i kontakt med MVC ännu, tänker jag ska ringa dit någon gång efter nyår och efter de röda dagarna. :)

• Enmsik
    Elida246 skrev 2018-12-21 18:13:18 följande:

Jag är idag i V5, (4+6, går jag då in i v6 imorgon?) vi har inte berättat för någon. Tycker det är svårt att veta när man ska berätta.. helst hade jag redan velat berätta för alla, men vill även att så få som möjligt ska veta nu när det är så tidigt. ^^ jag har inte varit i kontakt med MVC ännu, tänker jag ska ringa dit någon gång efter nyår och efter de röda dagarna. :)

Ja då har du 5+0 imorgon så det är första dagen på v. 6. Vi ska göra tidigt ultraljud i v. 9, om allt går som det ska. efter det ska vi börja berätta för några då vi ska på en liten weekend med några dagen efter ultraljudet. Då blir det middag och alkohol och grejer så behöver berätta då känner vi om allt går bra. Kommer inte gå att smussla något då.. ;D
  • Elida246
    Enmsik skrev 2018-12-21 18:34:41 följande:

Ja då har du 5+0 imorgon så det är första dagen på v. 6. Vi ska göra tidigt ultraljud i v. 9, om allt går som det ska. efter det ska vi börja berätta för några då vi ska på en liten weekend med några dagen efter ultraljudet. Då blir det middag och alkohol och grejer så behöver berätta då känner vi om allt går bra. Kommer inte gå att smussla något då.. ;D

Ååååh, det gör ni rätt i - så himla mysigt! Får man fråga varför ni ska göra tidigt ultraljud? :)

Jag skulle också vilja göra ett tidigt, främst för att jag jobbar som sjuksköterska på en vårdavdelning och kommer förmodligen att behöva berätta relativt tidigt att jag är gravid.. då jag titt som tätt vårdar patienter med cytostatikabehandling. Så hade varit skönt att iallafall veta att allt ser bra ut så långt!
  • Enmsik
    Elida246 skrev 2018-12-21 19:04:22 följande:

Ååååh, det gör ni rätt i - så himla mysigt! Får man fråga varför ni ska göra tidigt ultraljud? :)

Jag skulle också vilja göra ett tidigt, främst för att jag jobbar som sjuksköterska på en vårdavdelning och kommer förmodligen att behöva berätta relativt tidigt att jag är gravid.. då jag titt som tätt vårdar patienter med cytostatikabehandling. Så hade varit skönt att iallafall veta att allt ser bra ut så långt!

Inge speciell anledning egentligen. Bara att det tagit 1 år och 3 månader för oss. Och nu när det tog sig har jag gått privat för diagnosen pcos och fått letrozol för att få igång ägglossning. Så vill bara kolla att allt är bra. Men detta kostar vi ju på oss själva. Men vi känner att vi vill se i alla fall om hjärtat slår och hur många det är då jag kan ha släppt två ägg när jag stimulerade fram ägglossning så det finns risk/chans för tvillingar. :)
Svar på tråden Vi som är gravida med första barnet och bf i augusti -19