• Mammaönskan

Vad mer bör jag göra/tänka på innan barn!?

Hej! Har nog aldrig känt mig mer redo för barn än nu!

Jag har dock stressat mig igenom livet men nu senaste året har jag varvat ner, stressat av, återhämtat mig och börjat njuta. Samt plockat ut p-staven! Nu är jag dock nyfiken på om det finns något mer jag bör göra innan en graviditet? Tips, råd, rekommendationer, förslag? Allt är välkommet.

Jag är gift.
    Jag har rest till 28 olika länder. Varar 10 veckor på egen hand.
    Jag och maken har ett sparkonto med 100k+
    Jag har tagit en masterexamen från universitetet.
    Jag har festat så mycket att jag inte uppskattar mer än något glas vin per månad.
    Jag har ett fast jobb (om än inte så hög lön) och maken eget företag.
    Vi har ett förstahandskontrakt på en hyresrätt.
    Jag har endast studielån och maken har billån.
    Jag har genomgått en stressrehabilitering....
    Jag har påbörjat en utrensning av överflödiga saker i hemmet (skänker och säljer).
    Jag har ett par nära vänner.
    Jag kan laga mat.
    Jag är något överviktig (75kg & 171cm) men försöker komma i form i samband med att jag rensar i hemmet.
    Jag försöker att sluta sträva efter perfektion (min största utmaning just nu)..
    Jag lyssnar på flertalet Poddcast om viktiga samhällsämnen.
    Jag har byggt en god relation med föräldrar och syskon samt makens familj, även om ingen bor närmare än 20 mil ifrån oss.

Så, tips? Rekommendationer? Vad bör/kan vara mitt nästa steg i livet <3  

• Svar på tråden Vad mer bör jag göra/tänka på innan barn!?
  • Mammaönskan
    Anonym (L) skrev 2018-12-09 15:57:18 följande:

Har du körkort? Om inte, så skaffa det först.

Och btw, du är inte överviktig.

Jajjemen! Vi har båda körkort.

Enligt bmi så är jag överviktig.
  • Mammaönskan
    Anonym (K) skrev 2018-12-08 21:48:31 följande:

Många med eget företag vägrar vara föräldralediga. Hur tänker din man? Pengar viktigare än sitt eget barn?

Jag tar gärna ut alla mammadagar :)

Han är dock en nattmänniska, trots att han jobbar dag, så förhoppningsvis så får jag sova en del ostört på nätterna. :)
  • Anonym (Franskmann)

Det handlar ju mycket om hur bra liv man känner att man kan erbjuda, inte bara ekonomiskt, utan även vad man själv kan ge och vilket typ av person man kommer "skapa".

För mig är det ett enkelt val att välja bort barn helt ur livet. Inte av ekonomiska skäl, eller att jag inte "levt livet" utan för att jag tycker det vore synd om den stackarn som fick växa upp med mig som förälder. Där spelar det inte roll vad jag vill, det handlar snarare om vad som är rätt.

• Mammaönskan
    Anonym (Herregud) skrev 2018-12-09 15:53:44 följande:

Haha, herregud. Är den här tråden ett skämt? Menar du allvar? Skriker perfektionist och kontrollfreak om detta nu är på allvar. Planerar du klockslag när du ska göra nummer två också?

Ehm, ja? Jag är seriös? Allt för många barn får illa och jag vill verkligen ge mina eventuella barn bästa möjliga förutsättningar.
  • Mammaönskan
    Anonym (Åke) skrev 2018-12-08 12:41:24 följande:

...men då kommer ju TS att förmodligen se det hela med att ha barn, som ännu en sak där hon ska prestera perfekt, eller bara ännu fler punkter på en lista som måste bockas av.

Menar du att hon ska strunta i alla förberedelser och bara vara den uppskruvade icke fullt ut levande kvinna som en neurotisk prestationsinriktade karriärist kan vara?

Oj, det här var ju ingen rolig respons. Jag har fokuserat på vad jag vill göra och ha i livet!

Men nu, när vi planerar familj, kommer någon annan än jag vara i fokus och vill ge mina eventuella barn bästa möjliga förutsättningar för att tackla livets svårigheter.
  • Mammaönskan
    Anonym (Åke) skrev 2018-12-08 12:01:43 följande:

Hur förberedd är du på sömnlösa nätter.

Skrik.

Oro.

Ångest.

Otillräcklighetskänslor.

Frustration.

Ilska.

Förtvivlan.

Sorg.

Maktlöshet.

Gräl.

Isolation.

Så detta är vad familjelivet är för dig. Jag är ledsen att höra. Hoppas det vänder till det bättre.
  • Mammaönskan
    Jag är bara jag skrev 2018-12-08 16:03:18 följande:

Vara beredd på att det kan ta åratal att bli gravid

Vara beredd på att få flera missfall

Vara beredd på att ha helvetiska graviditeter där du hellre önskar döden än att fortsätta vara gravid

Vara beredd på en förlossning där allt går fel och både du och barnet nästan dör

Vara beredd på en bebis som är ständigt missnöjd, du får ingen sömn, hemmet ser ut som Jerusalems förstörelse, du borstar tänderna efter lunch- om du hinner, du duschar 2 ggr i veckan, du hinner inget mer än ta hand om bebis.

Eller också lever du i det blå och förväntar dig att allt går perfekt...

Jag räknar inte med att allt ska vara perfekt men hoppas verkligen att familjelivet är skit. Jag är ledsen att du upplever det så.
  • Anonym (K)
    Mammaönskan skrev 2018-12-09 17:33:18 följande:

Han är dock en nattmänniska, trots att han jobbar dag, så förhoppningsvis så får jag sova en del ostört på nätterna. :)

Så ni har inte pratat om det alltså?
  • Mammaönskan
    Farsta2014 skrev 2018-12-08 23:42:12 följande:

Ja, jag tänker att du kanske bör fundera på om du behöver någon metod/taktik för att hantera kaos.

Du verkar vara lite perfektionist och planeringsfantast och när sömnen tryter, relationen krisar och barnet vägrar sova/lyssna/äta/ta på sig overall/borsta tänderna/sluta skrika mm så behöver du kunna känna dig trygg i dig själv - inte misslyckad/deppad/ledsen etc.

Barn tär på ett förhållande och en själv och för att undvika total förödelse så kan det nog vara bra för en perfektionist att förbereda sig mentalt, släppa på krav, se till att man sover, inte bara de första 6 månaderna, utan de första 4 åren, lägg på syskon och vi talar om kanske 6-10 år där sömnen kommer vara den bästa medicinen för att orka vara en bra förälder och partner.

När ni får barn och du känner att vafan, så här kan det ju inte vara: SOV SOV SOV och du kommer tänka i helt andra banor. Skit i disken/tvätten/leksakerna på golvet/blanketterna till förskola/skola tills du känner att du faktiskt orkar.

Barn har större glädje av en utvilad förälder än en ren diskbänk mm. Det är också mycket roligare att vara förälder när man är utvilad, ostressad och på bra humör!

Lycka till!

Tack snälla för ditt bidrag. Jag har bra nytta av stressrehabiliteringen jag genomgått nyligen. Mer lugn och harmonisk samt har sänkt kravribban på mig själv ordentligt :)
  • Anonym (Sofie)

Jag tror aldrig man känner sig 100 procent redo. Men det låter som ni har jättebra förutsättningar för att bilda familj. Så känner ni är väldigt redo och ni är nöjda med livet ni haft så är det ju bara att köra på att skaffa kids. :-P

• Anonym (Sofie)

Jag tror aldrig man känner sig 100 procent redo. Men det låter som ni har jättebra förutsättningar för att bilda familj. Så känner ni är väldigt redo och ni är nöjda med livet ni haft så är det ju bara att köra på att skaffa kids. :-P

• nernu
    Mammaönskan skrev 2018-12-09 17:33:18 följande:

Du vet att du inte får ta alla dagar va? Prata om det där innan så du inte blir chockad när ni måste sätta barnet på dagis tidigare på grund av att det inte finns fler dagar kvar.
  • efga

Du kan förbereda dig så mycket du vill men mycket beror på hur ditt barn kommer vara och hur bra ni kommer klicka och inte i perioder. Att få barn är en lycka och gåva.

Massor av Prövningar..mer lycka mer grå hår men såklart värt det.

Du kan förbereda genom tala om hur du ser föräldraskapet med din partner och sedan bli förvånad en dag och säga detta pratade om förut innan barnet kom? det kommer nya sidor och känslor när man får barn. Det behöver inte betyda något negativt.

Att säga att man får sova på nätterna pga din partner kan ta barnet tro mig det funkar inte haha som mamma vaknar vi endå oavsett i början...se till att få egentid med tiden...

vill du ha barn börja nu ibland tar det tid ibland inte..

och till sist livet tar inte slut för man får barn det krävs bara lite mer planering så man kan ju i princip göra mycket man vill efter barn också :)

• Mammaönskan
    nernu skrev 2018-12-09 23:08:25 följande:

Du vet att du inte får ta alla dagar va? Prata om det där innan så du inte blir chockad när ni måste sätta barnet på dagis tidigare på grund av att det inte finns fler dagar kvar.

Just därför jag skrev mammadagar inte föräldradagar. :)
  • Mammaönskan
    Anonym (K) skrev 2018-12-09 17:50:56 följande:

Så ni har inte pratat om det alltså?

Vi har pratat om hur vi ser på barnuppfostran osv. Och att vi båda vill ha barn. Jag är inte gravid än och vi vet ju inte hur våra liv ser ut i framtiden om vi får barn. Svårt att planera föräldraledighet och hur vi ska göra när barnet vaknar på natten? :)
  • liseen08
    Anonym (Herregud) skrev 2018-12-09 15:53:44 följande:

Haha, herregud. Är den här tråden ett skämt? Menar du allvar? Skriker perfektionist och kontrollfreak om detta nu är på allvar. Planerar du klockslag när du ska göra nummer två också?

Är det något fel på att var perfektionist? Bara för att vissa föredrar att planera och tänka igenom saker väldigt noggrant innan man beslutar sig för något så är väl inte det något att göra narr av? Du borde läsa på lite om olika personlighetsdrag samt lära dig att acceptera att personer är olika... 

TS, jätterolig lista! Tycker det är supersmart att skriva ner vad man vill ha gjort innan graviditeten, både för att få tid att reflektera över om det är något man missat samt för att fördriva tiden lite i väntan på ett plus :) Här kommer lite listtips!

- Renovera ifall ni vill göra det inom närmaste tiden, kan vara svårt med en liten bebis hemma! Jag håller just nu på att lägga golv och är SÅ glad över att jag tog tag i det innan nästa graviditet och småbarnsliv!
    - Gå på spa, bio, ät ute etc! Kommer inte finnas så mycket tid till dejter och liknande i framtiden så passa på nu samt under graviditeten senare
    - Rensa garderoben! Gör plats för mammakläder och lägg upp sommarkläder på vinden etc.
    - Diskutera ekonomi - vill ni spara barnbidraget på ett aktiekonto varje månad? Vill ni ha helt delad ekonomi och därav behöver gå på bankmöte? Jag och min man bestämde oss för att dela vardagsekonomin helt då det hade blivit så svårt med alla bebisköp annars. 
    - Rensa vind och källare. Det är ju nästan heldagsprojekt och inget man kommer ha tid med senare på ett tag! Man vet ju aldrig om man får foglossning under graviditeten och knappt kan gå eller liknande så passa på nu! 
  • Anonym (K)
    Mammaönskan skrev 2018-12-10 16:36:39 följande:

Vi har pratat om hur vi ser på barnuppfostran osv. Och att vi båda vill ha barn. Jag är inte gravid än och vi vet ju inte hur våra liv ser ut i framtiden om vi får barn. Svårt att planera föräldraledighet och hur vi ska göra när barnet vaknar på natten? :)

Föräldraledighet måste ni givetvis diskutera innan du blir gravid!
  • Anonym (S)
    Mammaönskan skrev 2018-12-09 17:47:41 följande:

Så detta är vad familjelivet är för dig. Jag är ledsen att höra. Hoppas det vänder till det bättre.

Du kommer få en chock. Speciellt när de kommer i tonåren.
  • Anonym (Kör)

Med mitt första barn som nu är 16 år hade jag inte ens hälften av detta! Det va inte planerat men jag skulle aldrig göra abort så jag behöll och det har gått bra :)) Det har vart tufft ibland men det är ju livet utan barn oxå! Nu har jag två barn och ett till på väg och jag är lycklig! Sen sover inte alla barn dåligt, mina har alltid sovit bra och även länge på mornarna ibland.

Längtar du efter barn så kör på! Det är underbart med en liten bebis <3

• Erla

Tycker många är lite negativa här faktiskt. Som mamma till en ettåring kan jag helt klart hålla med om att det var varit ordentligt jävla krävande med en liten, men man fattar ganska snabbt att man får omprioritera och samarbeta med den andra föräldern för att få saker att flyta på.

Jag tycker att det är jättebra att ni försöker förbereda er så gott det går. Det gjorde vi också och jag kan säga att jag också var perfektionist fram tills dottern blev typ 2 månader och jag förstod att jag inte fixar att ha ett skinande rent hem samtidigt som jag var mamma. Mitt tips till dig är att ta hjälp av andra så mycket du kan om du behöver det. Vissa barn kräver mer av en än vad andra gör. Vår dotter sov till exempel aldrig bra på dagen förrän hon var runt 4-5 månader och man kunde lägga ner henne utan att hon vaknade. Släpp på perfektionismen. Du behöver inte ha varenda millimeter städad i hemmet och framförallt gör upp med din partner om hur ni gör när han kommer hem från jobbet. Ska du bära allt, ska han sköta en del av markservicen, ska han umgås med barnet så du får vila lite osv. Prata ihop er och kom överens. Sedan kanske det inte blir så som ni bestämt ändå för ni kanske märker att det inte funkar. Förbered dig helt enkelt mentalt och förvänta dig inte att allt ska vara som på rosor med en bebis. Man får åsidosätta sig ganska mycket nämligen och kom ihåg att det mesta på Instagram är arrangerat :)

Svar på tråden Vad mer bör jag göra/tänka på innan barn!?