• Tazzme

Vill överraska med förlovningsring - hur gå tillväga?

Jag har varit tillsammans med min kille i snart ett år. Vi är båda 30+ och ska flytta ihop till våren och har pratat om att skaff barn ihop.

Nu ska vi fira vår första jul tillsammans och jag kommer inte riktigt på bra julklappar, då vi båda två är personer som i princip har allt hi behöver/vill ha.

Vi har inte på allvar talat om förlovning eller giftermål, även om vi nån gång skämtsamt tangerat ämnet. Men ska man flytta ihop ich försöka få barn, är knappast en förlovning så ?farligt? :D

Tänkte alltså att en julklapp från mig kunde vara en förlovningsring :) Funderade att jag skulle köpa billiga ringar nu, har sett basic silverringar för ~200 kr, så får han sedan välja ring själv, som sen också graveras.

Nån som gjort så och hur gjorde ni i så fall?

Vill hellre ge en riktig ring än nån leksaksring av plast, så att han faktiskt kan använda den genast. Men hur sjutton vet jag vilken storlek jag ska ta? Han har inga andra ringar jag kunde kolla med.

Finns det ställbara ringar för män? Vet att många billigare ringar för kvinnor, dock ändå i silver, är av ställbar modell.

• Svar på tråden Vill överraska med förlovningsring - hur gå tillväga?
  • Kusinen

Själv är jag väl lite gammeldags och tycker att äktenskap är nåt man kommer överns om genom samtal, inte överraskar med.

Om du ska överraska undrar jag om julen är det bästa tillfället? Träffar ni inte andra människor då som kan tänkas fråga vad ni gett varandra? Finns inte risken att det blir en väldigt ovekväm jul om han säger nej?

Jag skulle nog rekommendera att överraska vid ett mer privat tillfälle.

• BeautifulLiz
    Kusinen skrev 2018-12-10 20:36:09 följande:

Själv är jag väl lite gammeldags och tycker att äktenskap är nåt man kommer överns om genom samtal, inte överraskar med.

Om du ska överraska undrar jag om julen är det bästa tillfället? Träffar ni inte andra människor då som kan tänkas fråga vad ni gett varandra? Finns inte risken att det blir en väldigt ovekväm jul om han säger nej?

Fast nu var det inte äktenskap ts pratar om utan förlovning.
  • Tazzme
    äldreochklokare skrev 2018-12-10 20:25:45 följande:

Jag skrev ju tidigare i tråden TS. Känner du honom så bra att du är 99% säker på att han kommer vilja förlova sig, så kör. Om du bara till 90% tror att han blir glad, gör det inte. 

Det sätter den andra personen i en så jobbig sits om den inte vill. Man kan älska den andra men ändå inte känna sig redo för en ring på fingret. 

Sen kan man väl bara undra över ditt sista inlägg TS: varför skriver du en fråga och sen raljerar över de svar du får? 

Raljera? Tja, om du tycker att det var det jag gjorde så, visst. Men om jag får helt annan typ av svar än de jag förväntat mig, är det väl inte konstigt om man finner det rätt lustigt? Speciellt då folk ger svar till frågor man inte ens ställt :D

Det jag frågar i TS är om nån annan gjort liknande sak och isåna fall hur, hur jag ska veta rätt storlek samt om det finns ställbara ringar för män. Jag har inte frågat om folk anser det vara en bra idé eller ej, eller huruvida jag borde göra det eller inte. Ändå verkar det vara det sim folk ?svarat? mest på, vilket jag finner lustigt :)

Men alla har rätt till en åsikt, säger inget om det :) Min åsikt om vad som är ?okej? i detta fallskiljer sig dock tydligen från er. Mina resonemang är helt olika. Anser t.ex. själv att det är en mycket, mycket större sak att skaffa barn ihop än att förlova sig. Men nu var det ju dock inte det jag tänkte att tråden skulle handla om :)
  • Kusinen
    BeautifulLiz skrev 2018-12-10 20:41:34 följande:

Fast nu var det inte äktenskap ts pratar om utan förlovning.

Jag är så gammeldags så jag direkt kopplar förlovning till äktenskap trots att jag lärt mig att det finns de som ser förlovning som en separat "cermoni" utan koppling till äktenskapet. Tog för givet att ts skulle fria om hon köper en förlovningsring.

Men oavsett om hon vill gifta sig eller tänker stt de "bara" ska vara förlovade finns risken att julen blir väldigt jobbig om han säger nej. Tror att det är bättre att välja ett annat tillfälle att överraska med en sån grej.

Och om man ska ge någon en förlovningsring utan att fria blr man väl verkligen prata om det först, annars kan det ju bli riktigt tokiga missförstånd där den ene tror att han blivit friad till och den andre bara ser det som en kärlekssymbol utan en tanke på framtida religiösa och juridiska förbindelser.
  • Kusinen

Så får jag be ts om ursäkt för att jag har svarat på något som du inte frågat om. Jag har inte gjort något liknande och känner inte till utbudet på ställbara ringar för män.

• Tazzme
    Bibbidi skrev 2018-12-10 20:30:38 följande:

Nej men visst, köp en ring då. Du verkar ju redan bestämt dig...

Jag blev förlovad till efter ett år, vi bodde inte ihop, hade pratat om framtid och barn. Grymt awkward. Ville inte förstöra relationen så jag sa ja fast jag egentligen inte ville. Där har du min livssanning.

Jo, jag Hr väl i princip bestämt mig, ja.

Det var därför jag frågade HUR jag ska gå tillväga, inte OM jag borde göra det.

Men jag förstår varför du vill varna för det, eftersom du själv har dåliga erfarenheter av liknande situation. Skulle dock inte göra detta om jag tror att han inte skulle uppskatta det, och kommer nog också naturligtvis att göra det på ett sådant sätt där jag framhäver att detta är mitt sätt att visa min uppskattning gentemot honom på (på ett sätt jag tror han gillar) och inte nåt som han ska se som ett ?tvång?.
  • Tazzme
    Kusinen skrev 2018-12-10 20:51:52 följande:

Så får jag be ts om ursäkt för att jag har svarat på något som du inte frågat om. Jag har inte gjort något liknande och känner inte till utbudet på ställbara ringar för män.

Jonej, inget att be om ursäkt för :)

Här var vi bor så är det väldigt vanligt att folk förlovar sig utan att för den delen tänkt gifta sig. Så jag tror inte att det skulle bli några missförstånd där inte!

Skulle nog inte heller bara sätta asken under granen, typ, utan desto vidare förklaring. Hade tänkt överräcka den på kvällen då vi är ensamma, och då samtidigt förklara vad jag tänkt :) Dvs att jag menar gesten som ett bevis på min uppskattning, att jag älskar honom så mycket att jag gärna vill att andra ska se det också. Men eftersom vi inte pratat om det, utan jag överraskar honom, så är jag helt OK med det faktum att han kanske inte vill bära ringen :)
  • BeautifulLiz
    Kusinen skrev 2018-12-10 20:48:42 följande:
    Jag är så gammeldags så jag direkt kopplar förlovning till äktenskap trots att jag lärt mig att det finns de som ser förlovning som en separat "cermoni" utan koppling till äktenskapet. Tog för givet att ts skulle fria om hon köper en förlovningsring.

Men oavsett om hon vill gifta sig eller tänker stt de "bara" ska vara förlovade finns risken att julen blir väldigt jobbig om han säger nej. Tror att det är bättre att välja ett annat tillfälle att överraska med en sån grej.

Och om man ska ge någon en förlovningsring utan att fria blr man väl verkligen prata om det först, annars kan det ju bli riktigt tokiga missförstånd där den ene tror att han blivit friad till och den andre bara ser det som en kärlekssymbol utan en tanke på framtida religiösa och juridiska förbindelser.
    Ja, alla är vi olika.
    Ts har inte sagt något om något frieri, så det verkar ju iaf inte vara så.

Hoppas hon vet mannens inställning till detta, så han inte tror att det är meningen att han ska vara gift inom ett år.

• Tazzme
    Kusinen skrev 2018-12-10 20:36:09 följande:

Angående det där att nån frågar vad man fått, så har jag ju nog andra julklappar åt honom också :D Att ?bara? få en förlovningsring man kanske inte ens vill böra skulle ju vara obekvämt, jo! Ne, har nog redan en par andra julklappar, men ville gärna överraska med nåt lite mer speciellt också :)
  • Tazzme
    BeautifulLiz skrev 2018-12-10 21:01:19 följande:

Ja, alla är vi olika.

Ts har inte sagt något om något frieri, så det verkar ju iaf inte vara så.

Hoppas hon vet mannens inställning till detta, så han inte tror att det är meningen att han ska vara gift inom ett år.

Nej, inget frieri :)

Och jag skulle nog göra det väldigt klart, att jag INTE förväntar mig att bli gift ?på köpet? :)
  • Bibbidi
    Tazzme skrev 2018-12-10 20:52:41 följande:

Jo, jag Hr väl i princip bestämt mig, ja.

Det var därför jag frågade HUR jag ska gå tillväga, inte OM jag borde göra det.

Men jag förstår varför du vill varna för det, eftersom du själv har dåliga erfarenheter av liknande situation. Skulle dock inte göra detta om jag tror att han inte skulle uppskatta det, och kommer nog också naturligtvis att göra det på ett sådant sätt där jag framhäver att detta är mitt sätt att visa min uppskattning gentemot honom på (på ett sätt jag tror han gillar) och inte nåt som han ska se som ett ?tvång?.

Fast det kan man ju inte veta. Man kan tro, min kille gjorde det annars hade han inte frågat, men man vet inte.

Tycker du ska köpa något annat i julklapp. Förlovningsring är inget man ska ge som present eller överaska någon med., man SKA VETA (inte tro!) att den andra vill. Börja prata förlovning lite försiktigt med killen för att se vad han tycker om det, om det är något han skulle kunna tänka sig. Men som julklapp såhär tidigt när du -tror- han skulle gilla det? Jag, som har erfarenheten, tycker det är en urbota dålig ide. Andra här inne har också skrivit samma. Men gör som du vill.
  • Kusinen
    Tazzme skrev 2018-12-10 21:02:12 följande:

Angående det där att nån frågar vad man fått, så har jag ju nog andra julklappar åt honom också :D Att ?bara? få en förlovningsring man kanske inte ens vill böra skulle ju vara obekvämt, jo! Ne, har nog redan en par andra julklappar, men ville gärna överraska med nåt lite mer speciellt också :)

Ja, du ska givetvis göra precis som du känner för, min tanke var bara om du bllir ledsen om han inte vill eller om det blir konstigt om ni har olika syn på vad en förlovningsring står för. Och att det då blir extra jobbigt en dag som man sesan "måste" umgås med andra.
  • Tazzme
    Bibbidi skrev 2018-12-10 21:04:47 följande:

Fast det kan man ju inte veta. Man kan tro, min kille gjorde det annars hade han inte frågat, men man vet inte.

Tycker du ska köpa något annat i julklapp. Förlovningsring är inget man ska ge som present eller överaska någon med., man SKA VETA (inte tro!) att den andra vill. Börja prata förlovning lite försiktigt med killen för att se vad han tycker om det, om det är något han skulle kunna tänka sig. Men som julklapp såhär tidigt när du -tror- han skulle gilla det? Jag, som har erfarenheten, tycker det är en urbota dålig ide. Andra här inne har också skrivit samma. Men gör som du vill.

Man kan inte veta om man inte frågar, och detta är ju ett sätt att fråga. Och ändå kan man inte veta om den andra personen ger en ett ärligt svar. Oberoende om ringen finns med i bilden eller ej.

Om man vill fundera på en andra ?tänk om?-scenarion, så kan man ju också ha diskuterat saken redan och vara överens om det, men det hela blir verkligt på ett helt annat sätt då ringen kommer fram, och så får man ett nej likväl.

Själv skulle jag bli väldigt glad om min kille gjorde detta åt mig, istället för tvärtom. Är dock medveten om att alla är olika så att det inte är givet att andra gillar samma sak som jag. Men. Som jag skrivit åt någon annan redan, så anser jag det vara en mycket, mycket större sak/commitment att vi bestämt att försöka skaffa barn i sommar, än att förlova sig.

Som jag redan också skrivit till någon annan, så är inte detta den enda saken jag tänkt ge honom.

Och ja, jag kommer att göra som jag vill. Jag startade inte tråden för att fråga huruvida jag ska göra det eller ej :) Jag behöver inte råd av människor som absolut inte känner varken mig eller min pojkvän för att veta vilka beslut jag vill ta i mitt liv :) Som sagt var så var det inte det jag frågade om i TS.

Men tack för din input ändå.
  • Tazzme
    Kusinen skrev 2018-12-10 21:21:54 följande:

Ja, du ska givetvis göra precis som du känner för, min tanke var bara om du bllir ledsen om han inte vill eller om det blir konstigt om ni har olika syn på vad en förlovningsring står för. Och att det då blir extra jobbigt en dag som man sesan "måste" umgås med andra.

Jo, förstår din poäng :)

Är dock ändå medveten om att även om jag känner mig näst till 100% säker, så kan man aldrig veta innan man frågat :) Så jag är beredd på att han kanske inte vill böra ringen, och då är det så med den saken :)

Och tänkte som sagt ge honom denna sista present på kvällen, då vi är ensamma, så man inte behöver se andra efteråt. Han skulle nog knappast gilla att dyka upp på släktmiddagen med en ny ring på fingret och behöva förklara för alla :D Inte hans stil. Så lite mer lågmäld och privat grej helt enkelt :)

Efter mindre än en månad ihop kände jag att jag älskade honom och ville säga det. Men jag var rädd för att det skulle skrämma bort honom. För mycket för snabbt helt enkelt. Men han märkte det på mig och lirkade det ur mig, och blev så otroligt glad då jag sa att jag älskade honom. :) Så, inte precis samma sak, men sådär satt i perspektiv, så ändå väldigt lika :)
  • CitronTulo
    Tazzme skrev 2018-12-10 20:23:56 följande:
    Tack för tipset! Tyvärr tror jag inte de hinner komma fram i tid före jul om jag beställer från wish. Måste väl kolla på nån guldsmedsaffär om det finns nåt där.

Överraskade du, eller hade ni pratat om det före?
    Vi hade bara pratat rent praktiskt om det kan man väl säga. Konstaterat att jag varit förlovad tidigare men kunde tänka mig att göra det igen, att han inte varit förlovad men kunde tänka sig att göra det. Så vi hade inte direkt pratat om att VI skulle förlova oss. Jag skrev en lapp och la i hop med två ringar i en liten tygpåse som jag band fast i vår katts halsband. Sedan bad jag sambon kolla vad det var katten hade på sig.. Han blev mycket rörd och glad! Men visst var jag lite nervös över hur han skulle ta det, men gick ju bra!
    Något jag har förstått är att man kan tänka väldigt olika om vad förlovningen står för. För mig och min sambo är en förlovning en enskild händelse medan det för många betyder att man friat och planerar att gifta sig. Enligt gamla traditioner så ska man väl gifta sig inom ett år efter förlovningen. Vi kan tänka oss att gifta oss vart efter, men inget vi planerar nu eller känner är nödvändigt egentligen!

• Tazzme
    CitronTulo skrev 2018-12-11 07:36:40 följande:

Vi hade bara pratat rent praktiskt om det kan man väl säga. Konstaterat att jag varit förlovad tidigare men kunde tänka mig att göra det igen, att han inte varit förlovad men kunde tänka sig att göra det. Så vi hade inte direkt pratat om att VI skulle förlova oss. Jag skrev en lapp och la i hop med två ringar i en liten tygpåse som jag band fast i vår katts halsband. Sedan bad jag sambon kolla vad det var katten hade på sig.. Han blev mycket rörd och glad! Men visst var jag lite nervös över hur han skulle ta det, men gick ju bra!

Något jag har förstått är att man kan tänka väldigt olika om vad förlovningen står för. För mig och min sambo är en förlovning en enskild händelse medan det för många betyder att man friat och planerar att gifta sig. Enligt gamla traditioner så ska man väl gifta sig inom ett år efter förlovningen. Vi kan tänka oss att gifta oss vart efter, men inget vi planerar nu eller känner är nödvändigt egentligen!

Det där påminner väldigt mycket om vår situation tycker jag. Gullig grej med katten! :)
Svar på tråden Vill överraska med förlovningsring - hur gå tillväga?