• Anonymsju

Hade ni tyckt det här är OK/äckligt?

Hade ni tyckt det var ok att andra familjemedlemmar stoppar nappen i munnen som ett sätt att göra rent den om erat barn tappat den på marken, för att sedan stoppa tillbaka den i eran bebis mun?

Kan tillåta att i mitt fall har denna person precis opererats i munnen och har ett öppet sår i tandköttet..

• Svar på tråden Hade ni tyckt det här är OK/äckligt?
  • GGN
    Anonymsju skrev 2018-12-11 12:57:17 följande:

Nej uppenbarligen inte

Och då får ni ju hitta en annan metod!
  • erikaABC
    Anonymsju skrev 2018-12-11 16:29:44 följande:

Kan tillägga att hon snusar också. Är så jävla svårt att säga till henne, antingen blir hon förolämpad och stött, och tycker att "vadå jag är ju hans farmor" Eller så blir hon nästan ledsen...

Men har så mycket ilska inne för den där tanten, hon har gjort många övertramp sedan sonen föddes och när jag var gravid, och jag har sagt ifrån, min sambo har suttit ner och verkligen förklarat att "Inga fingrar i munnen på bebisen, ta honom inte ur famnen så fort ******* ammat färdigt, nej han ska inte äta glass när han är 6 mån, och regeln "hos farmor så är det farmor som bestämmer" betyder inte att du får mata honom med glass och godis hela tiden.

Hon sa även efter min långa förlossning att anledningen till att jag tog den så hårt men hon tog inte sin jobbiga förlossning så hårt är för att jag är mer känslig. Japp kul o höra, när man fått åka fram o tillbaka på möten om det skulle blivit en lex Maria anmälan på min förlossning, så illa var det, men nää jag är känslig.

Tråkigt att höra. Du har ju rätt i att svärmor gör fel. Bra att din sambo säger ifrån. Plus för honom.
    Ja ni får helt enkelt ställa in er på att hon beter sig såhär. Alltså ni måste hela tiden hindra henne från att göra saker med barnet. Sedan får ni ställa in frekvensen på umgänget efter hur mycket ni orkar. Det blir ju mer sällan när man inte bara måste passa ungen, utan även måste passa svärmor.
    Det är alltid ni som bestämmer vad ungen ska äta, oavsett om ni är hos farmor eller inte.

• Bibbidi

Går emot strömmen nu men ja jag tycker det är okej, om jag tycker personen är fräsch och inom närmaste familjen (förälder/syskon/svärisar). Jag hade aldrig gjort så på någon annans unge men känner att jag inte hade blivit arg ifall något av våra syskon eller föräldrar gjorde så.

Du skrev att hon snusar, mindre fräscht och därför ej okej. Snus i barnets mun? Nej tack.

Men att kalla det övertramp? Känns lite väl överdrivet. Äckligt med snussaliv ja, men övertramp näe jag vet inte... hm.

• Anonymsju
    GGN skrev 2018-12-11 16:35:12 följande:

Och då får ni ju hitta en annan metod!

Har du nåt tips?
  • 2barnsmorsan
    Anonymsju skrev 2018-12-11 11:11:54 följande:

Hade ni tyckt det var ok att andra familjemedlemmar stoppar nappen i munnen som ett sätt att göra rent den om erat barn tappat den på marken, för att sedan stoppa tillbaka den i eran bebis mun?

Kan tillåta att i mitt fall har denna person precis opererats i munnen och har ett öppet sår i tandköttet..

Jag hade inte tyckt det var okej. Vi stoppade aldrig våra egna barns nappar i munnen ens utan sköljde av dem om de hamnat på golvet, eftersom vår bvc sköterska berättade att karies smittar och det därför inte är så bra att vuxnas munbakterier kommer in i barnets mun. Jag hade berättat det för den som stoppade in mitt barns napp i munnen.
  • Anonymsju
    2barnsmorsan skrev 2018-12-11 19:13:48 följande:

Jag hade inte tyckt det var okej. Vi stoppade aldrig våra egna barns nappar i munnen ens utan sköljde av dem om de hamnat på golvet, eftersom vår bvc sköterska berättade att karies smittar och det därför inte är så bra att vuxnas munbakterier kommer in i barnets mun. Jag hade berättat det för den som stoppade in mitt barns napp i munnen.

Okej, eftersom att jag nu blev så ställd och inte hann säga något innan hon stoppade in den i sin mun sen tillbaka i mitt barns, så visste jag inte hyr jag skulle säga, "skadan var ju redan skedd"

Har du något tips du kan ge mig nu eller får jag helt enkelt skylla mig själv att jag inte sa ifrån i stunden. Det här går liksom o gnager i mig nu i efterhand på hur dum i huvudet hon är.....
  • 2barnsmorsan
    Anonymsju skrev 2018-12-11 19:20:36 följande:

Okej, eftersom att jag nu blev så ställd och inte hann säga något innan hon stoppade in den i sin mun sen tillbaka i mitt barns, så visste jag inte hyr jag skulle säga, "skadan var ju redan skedd"

Har du något tips du kan ge mig nu eller får jag helt enkelt skylla mig själv att jag inte sa ifrån i stunden. Det här går liksom o gnager i mig nu i efterhand på hur dum i huvudet hon är.....

Säg det när du får ett tillfälle nästa gång ni ses. Det är väl onödigt att lägga massa energi på nåt som redan har hänt. Det är ju ingen katastrof. Jag tror nåt liknande hänt mig också men jag har vara förklarat sen hur vi gör med napparna så är det bra med det sen. Ingen mening att gå runt och älta sånt där.
  • Anonymsju
    2barnsmorsan skrev 2018-12-11 19:29:15 följande:

Säg det när du får ett tillfälle nästa gång ni ses. Det är väl onödigt att lägga massa energi på nåt som redan har hänt. Det är ju ingen katastrof. Jag tror nåt liknande hänt mig också men jag har vara förklarat sen hur vi gör med napparna så är det bra med det sen. Ingen mening att gå runt och älta sånt där.

Ja det blir väl att jag har svårt att släppa för att det är just hon som gör då hon gjort massa annat innan. Har tänkt att inte träffa henne nu på ett tag.
  • GGN
    Anonymsju skrev 2018-12-11 19:03:44 följande:

Har du nåt tips?

Att undvika henne. Hon lyssnar ju inte. Noll respekt.
  • Anonymsju
    GGN skrev 2018-12-11 19:35:24 följande:

Att undvika henne. Hon lyssnar ju inte. Noll respekt.

Så man ska bara ge upp den relationen? Eller hur Men är du undvika? Det kommer inte gå, hon vill träffa sin familj (oss) jätteofta, vi bor nära varandra i en liten stad, hon har liksom tatuerat in sitt barnbarns namn på kroppen.
  • Anonymsju
    erikaABC skrev 2018-12-11 16:37:03 följande:

Tråkigt att höra. Du har ju rätt i att svärmor gör fel. Bra att din sambo säger ifrån. Plus för honom.

Ja ni får helt enkelt ställa in er på att hon beter sig såhär. Alltså ni måste hela tiden hindra henne från att göra saker med barnet. Sedan får ni ställa in frekvensen på umgänget efter hur mycket ni orkar. Det blir ju mer sällan när man inte bara måste passa ungen, utan även måste passa svärmor.

Det är alltid ni som bestämmer vad ungen ska äta, oavsett om ni är hos farmor eller inte.

Fy så trist det är, det är ju precis som du skriver, man får passa på svärmor också, är på helspänn ni vi ses gör att jag inte litar på henne. Hon kan vara riktigt snäll i övrigt, men ibland känner jag att hon börjar bli besatt av mitt barn, och struntar i vad jag känner om saker, och gör lite som hon vill med mitt barn. Hur mycket rätt har man egentligen till sitt barnbarn? Alltså jag undrar genuint, jag lever med en sån gränslös svärmor så jag vet inte längre vad som är normalt.
  • erikaABC
    Anonymsju skrev 2018-12-12 00:05:53 följande:
    Fy så trist det är, det är ju precis som du skriver, man får passa på svärmor också, är på helspänn ni vi ses gör att jag inte litar på henne. Hon kan vara riktigt snäll i övrigt, men ibland känner jag att hon börjar bli besatt av mitt barn, och struntar i vad jag känner om saker, och gör lite som hon vill med mitt barn. Hur mycket rätt har man egentligen till sitt barnbarn? Alltså jag undrar genuint, jag lever med en sån gränslös svärmor så jag vet inte längre vad som är normalt.
    Hon har ingen rätt alls till barnet. Det är ni föräldrar som bestämmer allt om barnet.
    Var snäll mot din sambo. Han säger ifrån och känner säkert att detta är jobbigt då det är hans mamma.
    Om man känner att hon börjar bli besatt är det ännu viktigare att hålla på gränser.
    Låt henne inte göra som hon vill med barnet.
Svar på tråden Hade ni tyckt det här är OK/äckligt?