• Äldre 14 Dec 14:01
    20028 visningar
    105 svar
    105
    20028

    PGS utomlands

    Hej!

    Jag och min sambo funderar på att göra IVF med PGS pga upprepade missfall och hög ålder (jag är 40). Dvs "vanlig" IVF, ingen donation.

    Någon med erfarenheter av detta som vill dela med sig ?

  • Svar på tråden PGS utomlands
  • Thu 27 Feb 2020 15:02
    #91
    pixie78 skrev 2020-02-27 11:18:19 följande:

    Vad kostar mensblodstestet?


    Det kostar 300 euro.

    Man gör BÅDE Lokus Medicustestet och 11 in one testet. Priset blir totalt 300 euro och då ingår receptskrivning till både mannen och kvinnan om baciller hittas.

    För mer info inkl adress att posta till,

    googla på ivfSerum Aten infection screening.
  • Thu 27 Feb 2020 15:10
    #92

    Pixie78-Jag skulle inte rekommundera immuntester hos Marie på Fertilitetplus. Hon är bara barnmorska och det har visat sig att hon kan INTE tolka resultaten...

    Men om du inte vill resa till Aten så kan man göra immunutredning genom Life clinic på distans. Man blir då Dr Ds patient, får hans remisser skickade till sig. Bokar sen tid på Sophiakliniken en måndag eller tisdag för provtagning. Man får rören med sig fyllda med blod, förpackar dem själv och skickar dem från Arlanda med Fedex samma dag till labbet i Aten. En sådan utredning kostar ca 20.000kr. Du kan prata med Ariellan i Atentråden, hon gjorde så, och fick sen en son genom ivf och Dr Ds immunsupport

  • Sun 1 Mar 2020 09:36
    #93

    Jag väntar på behandlingsplan från Finland ska ju köra igång med långa protokollet nu var tanken... Lite irriterad då de skickade mig på UL 2 v efter missfallet (läkaren på Hornstull tyckte det såg bra ut att körs igång) när jag sedan skickade in resultatet (förra månaden) blev svaret "vi återkommer med plan på torsdag". På torsdagen mailade de och frågade om mina blödningar, svarade då att jag inte haft ngn blödning sedan missfallet - inget svar. Sedan fick jag mens på torsdagskväll och meddalde detta - inget svar ???? så nu måste jag väl vänta en månad till...

    Har skickat mensblod till Aten för test!

    Pixie78 - härligt med 3 bra embryon! Hoppas allt går vägen nu. Jag har satt in i stimulerad cyklel. Vem har ni som läkare? Vi har Katriina, om det är hon som är på semester kanske det förklarar varför jag inte får svar...

  • Sun 1 Mar 2020 10:03
    #94

    AsDfg78- Jättebra att du skickat in Mensblodtestet till ivfSerum. Skickade du med ett följebrev där du sa att du vill göra både Lokus Medicustestet och 11 in one testet?

    Du kommer få ett mail av ivfSerums personal när ditt paket kommit fram. Du får du info om hur du ska betala. Efter betalningen gjorts, så gör de analysen och du får ditt resultat.

    Om baciller hittas, så behöver både kvinnan och mannen behandlas samtidigt. Maila då in namn och födelsedata på din man också, så får ni varsitt EU-recept som kan lösas ut på svenskt Apotek. När man löser ut EU-recept så gäller inte högkostnadsskyddet.

    Hoppas allt går bra.

  • Mon 2 Mar 2020 12:22
    #95
    linsen79 skrev 2020-02-20 21:30:41 följande:

    Åh vad spännande! Vilket toppenresultat! Så de har skickat 11 för PGS-test nu? Låter ju jättelovande. Jag tror vi fick svar efter typ 10 dagar, men det kan ha varit 2 v också. Minns inte helt. 


    Hur går det för dig? Hoppas du mår bra och att det går som det ska med graviditeten!

    Jag känner mig så förvirrad över detta med ERA-testet. Så dåligt med info om det på webben. Vad exakt är det man får?

    Är det ett specifikt klockslag efter ÄL eller en dag efter ÄL som det är optimalt att sätta tillbaka?

    Funkar det om man gör FET i simulerad cykel eller är det bara om man gör det i naturlig cykel? Man kan väl inte testa sig i stimulerad cykel ju, bara i en naturlig?

    Gjorde du FET i stimulerad eller naturlig? Kan man styra så att det inte blir en helg om man gör i stimulerad?
  • Tue 3 Mar 2020 09:21
    #96
    AsDfg78 skrev 2020-03-01 09:36:55 följande:

    Pixie78 - härligt med 3 bra embryon! Hoppas allt går vägen nu. Jag har satt in i stimulerad cyklel. Vem har ni som läkare? Vi har Katriina, om det är hon som är på semester kanske det förklarar varför jag inte får svar...


    Gah.. förstår din frustration! Kände likadant när vi inte fick tid förrän i slutet på mars.. en missad menscykel och fördröjning på allt. Och detta med att de inte har öppet på helger - det känns så störigt. Är van från CVL i Uppsala att få göra insättning exakt när det behövs, oavsett om det är helg eller som i vårt fall förra året mitt i påsken.

    Vi har Jarna som läkare (och Sirpa för PGS:en) men dom mejlar vi aldrig direkt utan vi ska kontakta vår sköterska Eeva-Liisa. Ibland får man svar snabbt och ibland tar det längre tid. Har mejlat för att fråga om Era-test men inte fått nåt svar om det tex. Jag ville veta om de rekommenderar det eller inte. Är i valet och kvalet kring om det är värt att göra det här hemma i Sverige. Man kan göra det i Gbg. Men förstår inte riktigt hur det funkar och särskilt inte hur det funkar ihop med en stimulerad cykel. Har du funderat på det som ett alternativ för er?

    Men ja, det är tålamodsprövande det här på många sätt. Hoppas du får svar snart så du kan få din plan. Man vill ju bara veta vad som gäller ju.
  • Thu 5 Mar 2020 22:01
    #97
    pixie78 skrev 2020-03-02 12:22:43 följande:
    Hur går det för dig? Hoppas du mår bra och att det går som det ska med graviditeten!

    Jag känner mig så förvirrad över detta med ERA-testet. Så dåligt med info om det på webben. Vad exakt är det man får?

    Är det ett specifikt klockslag efter ÄL eller en dag efter ÄL som det är optimalt att sätta tillbaka?

    Funkar det om man gör FET i simulerad cykel eller är det bara om man gör det i naturlig cykel? Man kan väl inte testa sig i stimulerad cykel ju, bara i en naturlig?

    Gjorde du FET i stimulerad eller naturlig? Kan man styra så att det inte blir en helg om man gör i stimulerad?
    Tre bra embryon är ju toppen! Förstår att det känns skönt att ha lite backup. Vi hade ju bara ett bra embryo och det kändes väldigt läskigt, men det visade sig ju vilja stanna kvar. I vecka 27 nu, känns svårt at greppa. 

    Gällande ERA är det inte så specifikt som klockslag, bara dag typ. Iaf fick jag det. Detta var i kombination med stimulerad cykel. Fick testa lite olika varianter av stimulering för att komma fram till vad min slemhinna funkade bäst med. Så om du ska göra ERA tror jag du måste göra i stimulerad cykel, vilket jag tyckte var bra för då går det ju att styra datumet lite. Svårt att göra behandling utomlands annars om inte ens jobb är superflexibelt. 

    Gjorde ERA hos Sokolova i Göteborg men vet fler som gör. Håller tummarna för dig!
  • Fri 6 Mar 2020 15:37
    #98

    Ang ERA så lästa jag om ngn i Uppsala som gör det. Har inte tänkt göra det just nu iaf.

    Funderar på prednisolon. Har läst att det kan hjälpa i vissa fall men vet inte om Ouvmia skriver ut det? Någon som vet eller vet var man kan få tag på det? Har försökt med läkargruppen Victoria men de vill inte utreda mig

  • Fri 6 Mar 2020 15:45
    #99
    AsDfg78 skrev 2020-03-06 15:37:33 följande:

    Ang ERA så lästa jag om ngn i Uppsala som gör det. Har inte tänkt göra det just nu iaf.

    Funderar på prednisolon. Har läst att det kan hjälpa i vissa fall men vet inte om Ouvmia skriver ut det? Någon som vet eller vet var man kan få tag på det? Har försökt med läkargruppen Victoria men de vill inte utreda mig


    Man kan köpa det receptfritt på Apoteken i vissa länder i södra Europa tex Grekland, det heter Prezolon i Grekland, ifall du planerar en semesterresa eller om du tänker göra immunutredning utomlands.
  • Fri 13 Mar 2020 14:46
    pixie78 skrev 2020-03-03 09:21:55 följande:

    Gah.. förstår din frustration! Kände likadant när vi inte fick tid förrän i slutet på mars.. en missad menscykel och fördröjning på allt. Och detta med att de inte har öppet på helger - det känns så störigt. Är van från CVL i Uppsala att få göra insättning exakt när det behövs, oavsett om det är helg eller som i vårt fall förra året mitt i påsken.

    Vi har Jarna som läkare (och Sirpa för PGS:en) men dom mejlar vi aldrig direkt utan vi ska kontakta vår sköterska Eeva-Liisa. Ibland får man svar snabbt och ibland tar det längre tid. Har mejlat för att fråga om Era-test men inte fått nåt svar om det tex. Jag ville veta om de rekommenderar det eller inte. Är i valet och kvalet kring om det är värt att göra det här hemma i Sverige. Man kan göra det i Gbg. Men förstår inte riktigt hur det funkar och särskilt inte hur det funkar ihop med en stimulerad cykel. Har du funderat på det som ett alternativ för er?

    Men ja, det är tålamodsprövande det här på många sätt. Hoppas du får svar snart så du kan få din plan. Man vill ju bara veta vad som gäller ju.


    Har fått listan på mediciner nu men ska vänta igen på nästa blödning... Problemet är jag haft blödningar mer eller mindre hela tiden sedan missfallet så svårt att veta var i menscykeln jag är. Kanske egentligen liks bra att vänta på att kroppen stabiliserat sig men frustrerande att vänta!!!

    Fick provsvar på mensblodtestet idag, hade både klamydia och bakterier så det kanske har bidragit till alla misslyckanden.

    Hoppas allt går bra för er andra!
  • Mon 27 Apr 2020 15:22

    Hej! Hur går det för dig? Vad händer med allt i dessa konstiga tider? Kanske passade dig bra med ett ofrivilligt uppehåll medan du tar medicinerna för ditt mensblodstest?

    Vi hann ju såklart inte iväg till Finland innan gränserna stängdes. Och jag kände mig rätt lugn ändå.. vi har flyttat och haft annat att tänka på... Men nu mejlade jag dom faktiskt och frågade vad de trodde om en insättning i juni. Får se om jag får nåt svar.. fick autosvar att de hade begränsat öppettiderna. Har du pratat med dom? Det verkar gå flyg iaf... 

    Jag ska göra insättning efter behandling med Progynon. Har aldrig gjort tidigare. Hon sa att det var för att helt och hållet kunna styra klockslaget för insättningen. Tydligen minimal högre risk för missfall när man gör så men ja.. vi går helt på deras rekommendationer.

    Har bokat tid på gyn för att få receptet översatt.. lite skönt att det händer nåt nu igen.. även om det bara är ett fem minuters jättedyrt besök på gyn för att få ett recept..Skrattande 


    AsDfg78 skrev 2020-03-13 14:46:19 följande:
    Har fått listan på mediciner nu men ska vänta igen på nästa blödning... Problemet är jag haft blödningar mer eller mindre hela tiden sedan missfallet så svårt att veta var i menscykeln jag är. Kanske egentligen liks bra att vänta på att kroppen stabiliserat sig men frustrerande att vänta!!!

    Fick provsvar på mensblodtestet idag, hade både klamydia och bakterier så det kanske har bidragit till alla misslyckanden.

    Hoppas allt går bra för er andra!
  • Tue 12 May 2020 07:06
    pixie78 skrev 2020-04-27 15:22:32 följande:

    Hej! Hur går det för dig? Vad händer med allt i dessa konstiga tider? Kanske passade dig bra med ett ofrivilligt uppehåll medan du tar medicinerna för ditt mensblodstest?

    Vi hann ju såklart inte iväg till Finland innan gränserna stängdes. Och jag kände mig rätt lugn ändå.. vi har flyttat och haft annat att tänka på... Men nu mejlade jag dom faktiskt och frågade vad de trodde om en insättning i juni. Får se om jag får nåt svar.. fick autosvar att de hade begränsat öppettiderna. Har du pratat med dom? Det verkar gå flyg iaf... 

    Jag ska göra insättning efter behandling med Progynon. Har aldrig gjort tidigare. Hon sa att det var för att helt och hållet kunna styra klockslaget för insättningen. Tydligen minimal högre risk för missfall när man gör så men ja.. vi går helt på deras rekommendationer.

    Har bokat tid på gyn för att få receptet översatt.. lite skönt att det händer nåt nu igen.. även om det bara är ett fem minuters jättedyrt besök på gyn för att få ett recept.. 


    Hej!

    Vi har lagt Finland på is tillsvidare, det funkade ju ändå inte med PGS för oss

    Är nu inne på äggdonation och/eller kortisonbehandling.

    Jag har inte fått ut medicinen från Grekland ännu. Måste ta tag i att få receptet översatt, fick dock en antibiotika-kur då jag fick en infektion efter missfallet. Cytotec behandlingen funkade inte heller helt så blev en skrapning också...

    Måste här utfärda en varning för läkaren i Hornstull. Var där efter missfallet och tog bilder som skickades till Finland för att starta behandling. Han så då att allt såg bra ut för att starta behandling inför ägguttag. Finland ville dock avvakta, sedan kom corona och jag låg också sjuk i flera veckor så först efter ca 6 veckor från Cytotec behandlingen gick jag på efterkontroll. Tänkte att allt var lugnt eftersom läkaren i Hornstull sagt det men på efterkontrollen hittades alltså rester och det blev skrapning... Inte så mycket förtroende för läkaren i Hornstull efter det!!!
  • Sun 8 Aug 2021 21:48

    Hej! Hur har det gått för er?

    Linsen79: Verkar som det gick vägen för dig? Får man fråga om din historik kring varför du valde PGS? (Funderar själv i dem banorna pga upprepade missfall)

    Med vänlig hälsning,

    Anna

  • Tue 8 Mar 2022 07:09

    Hej! Tänkte uppdatera hur det gått... Vi fick en dotter för ett år sedan utan IVF. Däremot tog jag antibiotika för att bli gravid och fick immunsuppresion. 
    Hoppas allt går bra för er andra ????

  • Mon 14 Aug 2023 12:44
    linsen79 skrev 2019-11-15 22:30:38 följande:
    Hoppas embryot klarade upptiningen och allt gick bra! Nu håller vi tummarna för den lille eskimån!

    Men håller med om att det är skönt att ha en backup-plan oavsett. Det hade jag alltid också, kändes mindre stressigt att ha en uttänkt plan klar om det sket sig. 

    Jag var hos doktor Obeid på Hornstulls gynmottagning. Tycker han var väldigt bra och enkelt att få tid. 
    Finns du fortfarande här? Hur gick det med mediciner hos dr Obaid? :)
Svar på tråden PGS utomlands