• nathanochnemi

Fuck BVC...

Hej, jag och min man fick vår underbara son för snart 11 månader sedan. Och har bytt BVC från Brösarp till Degeberga då det är lättare för oss att ta oss dit och det var hemskt redan där.

MEN det är nog det värsta vi gjort, otrevlig personal och så helvetes dömande. Vi gick en handfull gånger i Brösarp men efter att aldrig få våra frågor besvarade eller att dom säger att vi inte kan ge vår son febernedsettande om han har 38 graders feber så tröttna vi och bytte till Degeberga i hopp om något bättre.

Men redan första mötet där klappade oss mothårs, när sköterskan tittar med en avsky i blicken på oss (då vi sticker ut från hur man "ska klä sig" i dagens läge). Hon pratar kort till oss och skjuter ner alla våra frågor. Vi väljer då att inte göra en stor grej av det och gör vad vi kom dit för, tills vår son får syn på sin napp och tar den. Då drar hon ut den och säger "Nej, usch du ska inte använda den skabbiga nappen" (då understryker jag att vi köper nya nappar regelbundet, dels för han har tänder och dom går sönder). Jag reagerar på att hon använder ordet "skabbig" men som sagt så gör jag ingen stor grej av det. Vi tackar för oss och går därifrån.

Nästa besök som var för bara någon vecka sedan, så är hon lika kort och har samma blick som första gången, sitter tyst i sin stol och verkligen synar oss. Under vägningen och mätningen så kommer vi in på att vår son har fått smak för detta med barnprogram och speciellt Babblarna, hon säger då att han inte bör få kolla på barnprogram utan då är det bättre att han biter i min telefon, för hon har inte låtit sina barn få se på barnprogram när dom var små. Och sen händer detta med nappen igen (denna gången en helt ny napp, köpt för inte alls längesen) då hon IGEN använder ordet skabbig. Då stannar jag upp och tittar på henne, då hon undviker ögonkontakt med mig. Hon säger även från ingenstans att vår son ska INTE sova hos oss i vår säng (varken jag eller min man har tagit upp något om någon sömn alls) jag tacklar då detta med att han sover inte alltid mellan oss men att han varit orolig och förkyld och fått sova mellan oss under den veckan där och att det inte stör varken mig eller min man alls)

Men nu när jag fått distans från det och tänkt igenom detta så stör detta mig mer än något annat. Ångrar att jag inte bara skällde ut henne när jag hade chansen. Hur fan kan man hålla på såhär? Och dels använda ett ord som "skabbig"? What? Om man jobbar med detta yrke ska man inte kunna behandla alla lika och välja sitt ordförråd? Nej usch. Och nu vill jag bara hoppa av BVC då vi kan se själva om vår son har ett avvikande humör eller beteende. Sen att min man jobbat på barnsjukhus i några år själv och har en son sen tidigare.

Kan man hoppa av BVC, hur gjorde ni? Eller är det någon som har erfarenhet av BVC i Degeberga?

Mvh E&M

• Svar på tråden Fuck BVC...
  • Anonym (mor)
    jrockyracoon skrev 2018-12-16 14:30:39 följande:
    Så det du säger är att man ska förvänta sig att bli diskriminerad, när man avviker från normen?

Handikappade ska förvänta sig att bli sedda snett på. De som har en diagnos ska också ta att bli bemött med fördomar och förakt?

Nej, alla människor har rätt att bli professionellt och bra bemötta - oavsett t.ex. sexuell läggning, klädstil, ekonomisk bakgrund eller handikapp.
    Men hold your horses. Det jag säger är att OM man har heltatuerat ansikte som förälder (som Michael i mitt exempel) och kommer till BVC med sitt barn (som vi ju pratar om här) så KAN man råka bli sneglad på lite extra. Inte elakt och "diskriminerande" på minsta vis utan bara nyfiket och en smula förvånat! Jag vet ju inte om Michael blir det alls........men OM så tycker jag inte att det är konstigt. Idag är snart sagt alla tatuerade och inget konstigt alls. Heltatuerade armar vart man vänder sig MEN fortfarande är tatuerade ansikten väldigt ovanliga.
  • nathanochnemi
    Anonym (mor) skrev 2018-12-16 14:56:05 följande:

Men hold your horses. Det jag säger är att OM man har heltatuerat ansikte som förälder (som Michael i mitt exempel) och kommer till BVC med sitt barn (som vi ju pratar om här) så KAN man råka bli sneglad på lite extra. Inte elakt och "diskriminerande" på minsta vis utan bara nyfiket och en smula förvånat! Jag vet ju inte om Michael blir det alls........men OM så tycker jag inte att det är konstigt. Idag är snart sagt alla tatuerade och inget konstigt alls. Heltatuerade armar vart man vänder sig MEN fortfarande är tatuerade ansikten väldigt ovanliga.

Vem har sagt något om tatueringar i ansiktet? Även om vi har tatueringar eller inte så ska vi som sagt bli bemötta med respekt också. För hade vi kritiserat någon annans utseende eller stil, då vet både du och jag att det blivit liv. Vi följer inte normen men ska ändå få samma respekt tillbaka som vi visar dom, behandla andra som du själv vill bli behandlad.
  • Anonym (mor)
    nathanochnemi skrev 2018-12-16 21:25:11 följande:
    Vem har sagt något om tatueringar i ansiktet? Även om vi har tatueringar eller inte så ska vi som sagt bli bemötta med respekt också. För hade vi kritiserat någon annans utseende eller stil, då vet både du och jag att det blivit liv. Vi följer inte normen men ska ändå få samma respekt tillbaka som vi visar dom, behandla andra som du själv vill bli behandlad.
    Och på BVC blir folk behandlade med respekt.
  • Anonym (Sharon)
    Anonym (mor) skrev 2018-12-17 04:21:33 följande:

Och på BVC blir folk behandlade med respekt.

Inte per automatik.

Hela vår föräldragrupp (8 barn) bytte från den ena bvc-sköterskan till den andra pga hur den första betedde sig.
  • Anonym (mor)
    Anonym (Sharon) skrev 2018-12-17 08:03:17 följande:
    Inte per automatik.

Hela vår föräldragrupp (8 barn) bytte från den ena bvc-sköterskan till den andra pga hur den första betedde sig.
    Den möjligheten har man ju alltid. Precis som med en barnmorska så stämmer inte alltid personkemin. Men en BVC-sköterska som uppträder RESPEKTLÖST mot barn och föräldrar har hamnat helt fel och blir sannolikt snart flyttade till annan verksamhet.
  • mso

Blir extremt upprörd över vuxenmobbingen som pågår i denna tråden. Hur folk dessutom kan slå sig på bröstet över att de minsan inte tillåter sitt barn att leka med barn vars föräldrar inte passar in i den önskade mallen är för mig ofattbart.

TS och hennes sambo blev dåligt bemötta, ev pga deras utseende. Detta är ett felaktigt beteende som inte är ok oavsett om det är på BVC, i skolan eller i mataffären.
    Tycker att det är många i den här tråden som borde tänka till en gång extra hur man skall behandla andra människor, och om de är bra eller mindre bra föredömmen för sina barn?

Gällande sakfrågan så kan det räcka med att byta sköterska, det gjorde jag när jag inte gillade den sköterskan jag hade blivit tilldelad. Blev rekomenderad det av min MVC-sköterska som även rekomenderade vilken jag skulle ha istället.
    Att ha ett bra samarbete med BVC kan vara jätteviktigt, om man själv behöver det. För mig var det viktigt med barn nr 1, inte med nr 2. Då gick jag bara dit för vaccinationerna.

Hälsningar en 35+ som kör "uniform" på jobbet men klär sig precis hur jag vill resten av tiden.

• Anonym (Sharon)
    Anonym (mor) skrev 2018-12-17 12:25:43 följande:

Den möjligheten har man ju alltid. Precis som med en barnmorska så stämmer inte alltid personkemin. Men en BVC-sköterska som uppträder RESPEKTLÖST mot barn och föräldrar har hamnat helt fel och blir sannolikt snart flyttade till annan verksamhet.

Nej, hon blev inte förflyttad. Hon var 60+ och hade jobbat där många åt. När vi lärde känna andra föräldrar på fsk framkom det att hon varit problematisk under flera år.

(Vi bor i ett välbärgat medelklassområde om det spelar roll för dina fördomar om att vissa "förtjänar" sämre bemötande...)
  • Anonym (Men hjälp...)
    Anonym (Precis) skrev 2018-12-15 17:54:10 följande:

Man kan tycka att alla som arbetar i vården bör kunna se bortom ert yttre skal med kläder och tatueringar men så är icke fallet. Jag jobbar själv i vården sedan snart 25 år tillbaka och har mer än 5 års högskolestudier inom ämnet. Har arbetat på BVC antal år men inte just nu, och träffat många barn och föräldrar i olika samhällsklasser.

Och tyvärr TS och TS sambo, folk som har säregen stil, tatueringar på händer och hals osv sänder vissa signaler som vanligt folk reagerar på. Folk som jag. Skulle nog dock kunna hålla minen bättre än vad er Bvc sköterska gjorde.

Av egen erfarenhet som förälder så hade ett av mina barn en i klassen vars pappa såg ut som en kriminell missbrukare, tatuering som slingrade sig upp på halsen, över armar och knogar och fingrar, en tjock kätting kring halsen. Mamman såg (ursäkta om ngn tar illa upp) ut som en billig slampa. Jag och flera andra föräldrar tillät inte våra barn att leka med barnet som hade dessa föräldrar. Sen i fyran hamnade barnet i en annan klass när klassen splittrades.

Det är mycket ovanligt att folk är missnöjda med Bvc, och ni har hunnit förbruka två????

Men människa! :0 Läs igenom det du själv skrev, skäms du inte då? Du skriver öppet att du och andra föräldrar frös ut ett stackars barn pga dens föräldrar. NI föräldrar tilllät inte era barn leka med detta barn, vad sa era barn? Du skriver ju klart o tydligt att det var NI som påverkade era barn. Snacka om vuxenmobbning!!! Fy faaaaa*!

Jag är ?vanlig? ( vad nu vanlig räknas som??????) men har inga tatueringar eller någon speciell klädstil, är ganska tråkig tyvärr. Men jag ser då INTE snett på folk som har det och de sänder INTE ?vissa signaler? till mig. De som har tatueringar är väl människor lika mycket som de som inte har det?

Vad det gäller bvc har jag hört många som går hem gråtandes efter besök på bvc pga de fått mycket negativt o dömmande kommentarer av (ofta äldre!!) bvc-sköterskor. Min vännina grät och frågade mig en gång om hon är en sådan hemsk o dålig mamma efter ett av hennes färska besök på bvc. Jag har haft tur och är jättenöjd med mitt bvc:)
  • Anonym (Precis)

Det här är ett forum och man kan tycka vad man vill,

Jag och uppenbarligen fler med mig skulle aldrig släppa hem ett barn till någon som har föräldrar man reagerar negativt på. ALDRIG. Varför skulle jag riskera att utsätta mitt barn för diverse saker bara för att vara en fair&good lady?Utan att ge för mycket detaljer så kan jag berätta att pappan HAR ett kriminellt förflutet, där både vapen och droger funnits med. För mig räcker det, jag vill inte ha någon kontakt med familjen och vill inte att mina barn ska leka med deras.

Vi bor i Stockholm i ett medelklass villaområde. I barnens klasser är det några föräldrar med en och annan tatuering, men ingen annan med rakat huvud och slingrande tatuering upp över hals och knogar. Jag må vara fördomsfull, men när jag möter personer som har ett sådant utseende är inte det första intrycket positivt.

Som jag tidigare skrivit arbetar jag i vården, men är varken inspirerad av Florence Nightingale eller någon annan välgörare. Tro inget annat än att de yrkesverksamma du möter inom vården är helt vanliga människor med sina fördomar och nycker. Men, oavsett vad jag tänker om de jag möter i mitt yrke så är det inget jag visar utåt. Möjligen diskuterar diskret med en kollega, ja, det är sant, vi pratar OM patienterna, det gör man överallt, men givetvis inte så sekretess mm bryts.

Jag förstår att folk reagerar på TS utseende och att vissa inte klarar att hålla det för sig själva. Givetvis behöver man inte direkt vara en dålig förälder när fallet är som i detta, men någonstans måste man förstå att den som väljer att vara avvikande oavsett vad det gäller kommer få höra det, och jag kan inte riktigt se att det skulle vara ok att utsätta sina oskyldiga barn för det.

Sen förstår jag också med tanke på kommentarer att många i den här tråden antagligen själva har fullt ned tatueringar eller udda klädstil som TS beskriver.

• Anonym (Mamma till två)
    Anonym (Precis) skrev 2018-12-17 15:19:22 följande:

Jag och uppenbarligen fler med mig skulle aldrig släppa hem ett barn till någon som har föräldrar man reagerar negativt på. ALDRIG. Varför skulle jag riskera att utsätta mitt barn för diverse saker bara för att vara en fair&good lady?Utan att ge för mycket detaljer så kan jag berätta att pappan HAR ett kriminellt förflutet, där både vapen och droger funnits med. För mig räcker det, jag vill inte ha någon kontakt med familjen och vill inte att mina barn ska leka med deras.

Vi bor i Stockholm i ett medelklass villaområde. I barnens klasser är det några föräldrar med en och annan tatuering, men ingen annan med rakat huvud och slingrande tatuering upp över hals och knogar. Jag må vara fördomsfull, men när jag möter personer som har ett sådant utseende är inte det första intrycket positivt.

Som jag tidigare skrivit arbetar jag i vården, men är varken inspirerad av Florence Nightingale eller någon annan välgörare. Tro inget annat än att de yrkesverksamma du möter inom vården är helt vanliga människor med sina fördomar och nycker. Men, oavsett vad jag tänker om de jag möter i mitt yrke så är det inget jag visar utåt. Möjligen diskuterar diskret med en kollega, ja, det är sant, vi pratar OM patienterna, det gör man överallt, men givetvis inte så sekretess mm bryts.

Jag förstår att folk reagerar på TS utseende och att vissa inte klarar att hålla det för sig själva. Givetvis behöver man inte direkt vara en dålig förälder när fallet är som i detta, men någonstans måste man förstå att den som väljer att vara avvikande oavsett vad det gäller kommer få höra det, och jag kan inte riktigt se att det skulle vara ok att utsätta sina oskyldiga barn för det.

Sen förstår jag också med tanke på kommentarer att många i den här tråden antagligen själva har fullt ned tatueringar eller udda klädstil som TS beskriver.

Klädstil får man ju välja själv, men i mer formella sammanhang som tex ett BVC-besök tycker jag att det är självklart att man klär sig neutralt och propert. Sen är ju A och O att man alltid är hel och ren !

Jag har alltid uppmanat mina barn att leka med alla barn på förskola och skola självklart, men när det handlar om lek hemma hos varandra så vill man ju veta hur familjen är, man släpper ju inte iväg sitt barn hur som helst. Om jag vet att familjen på något sätt har med droger eller annan kriminalitet att göra så skulle jag inte vilja att mitt barn besökte dem.

Min dotter hade ett tag en kompis med trassliga familjeförhållanden, kompisen fick gärna komma hem till oss men jag lät aldrig min dotter gå till dem.

Jag har aldrig sett en tatuerad förälder i vårt område eller på barnens skola, inte så det märks i alla fall, någon har säkert någon diskret tatuering som jag inte tänkt på. Vet därför inte riktigt hur jag skulle reagera, det beror ju på hur personen är klädd i övrigt och hur den beter sig. Men jag skulle definitivt dra öronen åt mig om en förälder hade tex smutsiga kläder.
  • Anonym (Sharon)

Vård är ungefär så långt från "formella sammanhang" man kan komma i mina ögon (speciellt då jag stod där med mjölkstockning och sköterskan tog in läkaren för att kolla...)

• nathanochnemi
    Anonym (Precis) skrev 2018-12-17 15:19:22 följande:

Hur kan du säga att du reagerar på vår stil då du inte vet hur vi ser ut? Bara för vi bryter normerna betyder inte att vi sitter i tv och dricker blod. Det är en stooooor skillnad mellan att ha en tröja med Vader på och hugga huvudet av katter (Låter lite som du tror vi är exempel nr 2).

Sen är ett tips att läsa vad du berättar öppet här, antar att ni "prata skit" när du diskuterar en person med din kollega, känns inte super tryggt att veta att det är så helvetes dåligt inom sjukvården. Och känner ni inte er sinnessjukt falska och elaka som diskuterar hur en patient ser ut osv? Usch. Konstigt man vill ha så lite med vården som möjligt att göra, folk som gör så bör inte jobba där.
  • Anonym (Men hjälp...)

Mår på riktigt illa när jag läser vad ?Anonym (Precis)? skriver, får en klump i magen. Känns tryggt att veta att man inte ens kan vara på läkarbesök utan att det ska diskuteras om en i fikarummet.. Varför måste ni diskutera era vårdtagare? (Utöver behandlingssyfte då) Vad gör det så självklart? Blir alltid illa tillmods när folk ska prata skit om andra människor. Finns väl annat att prata om som är mer intressant

• Anonym (mor)
    Anonym (Sharon) skrev 2018-12-17 18:48:17 följande:

Vård är ungefär så långt från "formella sammanhang" man kan komma i mina ögon (speciellt då jag stod där med mjölkstockning och sköterskan tog in läkaren för att kolla...)

Vad menar du? Kände du dig kränkt för att hon ville ha en second opinion av en LÄKARE? Eller? Hade hon skickat hem dig och rekommenderat Alvedon och varma bad och det hade blivit värre då hade du varit GALEN för att du inte fick träffa en läkare.
  • Anonym (mor)
    Anonym (Sharon) skrev 2018-12-17 13:31:35 följande:
    Nej, hon blev inte förflyttad. Hon var 60+ och hade jobbat där många åt. När vi lärde känna andra föräldrar på fsk framkom det att hon varit problematisk under flera år.

(Vi bor i ett välbärgat medelklassområde om det spelar roll för dina fördomar om att vissa "förtjänar" sämre bemötande...)
    Illa att hon inte blev förflyttad. Men det är ju aldrig enkelt. Nu löste det ju sig och varför den där 60+-sköterskan ville vara kvar är en gåta. NÅGON kanske gillade henne i alla fall. NEJ jag har aldrig påstått att det finns ngn som "förtjänar" att bli sämre bemött på sin BVC. Jag nämnde det unga paret Zindy och Michael som var med i "unga föräldrar" (som EXEMPEL) och jag sa att jag kan FÖRSTÅ om en och annan sköterska på BVC tittar, sneglar lite "för mkt" på Michael för han sticker ut rejält. INTE stirrar illvilligt utan bara nyfiket. Jag tror han är rätt van vid det(?) och om man tatuerar sig  från haka till nacke är man knappast känslig för blickar? OCH det är garanterat deras lille Ozzy Lucifer som får 98% av all uppmärksamhet, som det är på BVC!
  • Hararochkaniner

Det verkar som att flera i tråden har visat sig bestå av en helt ny kategori av människor som hitintills inte haft något namn så jag tar mig friheten att namnge dem som medelklass trash. 

Så grattis till de som skrivit i tråden om hur ni dömer folk pga klädstil och inte personliga egenskaper. Ni som tycker det är fullt normalt att mobba ut andras barn för att ni inte tycker om hur föräldrarna klär sig. Hoppas ni kommer trivas i er nya samhällsklass, medelklass trash. 

• Anonym (Sharon)
    Anonym (mor) skrev 2018-12-18 04:15:17 följande:

Vad menar du? Kände du dig kränkt för att hon ville ha en second opinion av en LÄKARE? Eller? Hade hon skickat hem dig och rekommenderat Alvedon och varma bad och det hade blivit värre då hade du varit GALEN för att du inte fick träffa en läkare.

Nu får du läsa om för nu fabulerar du fritt. Återkom gärna sen, kanske med en ursäkt.
  • Anonym (mor)
    Anonym (Sharon) skrev 2018-12-18 09:42:52 följande:
    Nu får du läsa om för nu fabulerar du fritt. Återkom gärna sen, kanske med en ursäkt.
    Jag ställde en fråga! Jag förstod inte vari problemet var att läkaren skulle titta på dig! Läkare brukar inte finnas till hands hur som helst. Men jag ber ödmjukast om ursäkt.
  • Anonym (Sharon)
    Anonym (mor) skrev 2018-12-18 09:57:28 följande:

Jag ställde en fråga! Jag förstod inte vari problemet var att läkaren skulle titta på dig! Läkare brukar inte finnas till hands hur som helst. Men jag ber ödmjukast om ursäkt.

Jag har aldrig påstått att läkaren var fel, hur 17 läser du egentligen? Det jag invände mot var att vårdmöten var formella sammanhang.
  • Anonym (alkolina)
    Du låter ju som en enormt mogen och sansad människa när din rubrik är "Fuck BVC"

Men eftersom du blivit provocerad av verkligheten och skrivit ett provocerande inlägg så försöker jag mig på ett sakligt svar.

BVC struntar i hur NI går klädda, deras intresse är hos ert barn. De facto att du tar upp er klädstil som avvikande indikerar att ni inte går runt med flanellskjorta och snusen under läppen nere på skånska slätten, men det låter snarare som du VILL bli bedömd för din klädstil och förväntar dig det. Du räknar med att BVC ska bedöma dig utefter hur Ni är klädda. Det får stå för er.

Napp är en form av nödlösning riktad till nyfödda bebisar, barn över 1 skall avvänjas från nappen så snart det bara går. 
    Nu kan jag höra din protest "Men, ALLA använder ju napp, och det finns minsann barn som är äldre än min son som använder napp." Ja du har till viss del rätt, inte alla barn använder napp alls, men det finns många lata föräldrar som väljer att låta barnet ha nappen kvar för det är kämpigt att avvänja dem. Det finns barn som har napp långt förbi 3årsåldern, men de barnen riskerar tandskador, käkskador, matsvårigheter, tandgnissling, huvudvärk mm mm. Så den lilla plastpluppen gör mer skada än nytta.
    Att hon använder ord som "skabbig" är däremot negativt och ett märkligt sätt att uttrycka sig.

Babblarna och liknande tecknat är något man uppfunnit för att kapitalisera på barn (och deras föräldrar) det ÄR inte bra för barn under 5 att sitta med en skärm i ansiktet. Oavsett vad som visas på det. Det finns forskning kring det. BVC har helt rätt där.

Att samsova med sitt barn avråder all BVC personal för med utgångspunkten "Barn sover säkrats i sin egen säng" och det handlar om PSD. Så det är ett råd de ska ge. Hur ni tar det till er är upp till er.

Slutligen.
    BVC har som jobb att hjälpa, tipsa, stötta er som föräldrar med ert barn.  BVC är en ynnest till er som föräldrar som de svenska skattebetalarna står för. Vill ni inte lyssna på deras råd så kan ingen tvinga er.
    Då är det bara att inte gå förrän det är dags för vaccination. Så kan någon annan ta de tiderna istället.

Svar på tråden Fuck BVC...