• Anonym (Aspie)

Ansöka om körkortstillstånd, vad ska man svara?

På ansökan ska man fylla i om man har npf, jag är 100 på att jag har aspergers, men har inte det på papper. Vad ska jag fylla i? Att svara ja känns bäst, men då kanske de vill ha ett utlåtande? Att svara nej känns som att ljuga.

• Svar på tråden Ansöka om körkortstillstånd, vad ska man svara?
  • Anonym (Jsjssb)

Du ska svara ja om du har ett intyg på diagnos.

• Anonym (Aspie)
    Anonym (Jsjssb) skrev 2018-12-17 06:36:35 följande:

Du ska svara ja om du har ett intyg på diagnos.

Även om jag vet att jag har det? Känns som sagt som att ljuga.
  • Anonym (Jsjssb)

Du kan inte intyga det.

Sen om det är så att du är så övertygad kanske du skall göra en utredning så då får det på papper.

• Anonym (Cecilia)

Jag har Asperger och jag behövde skicka in ett intyg från läkare att jag var godkänd för att ta körkort. Alla med npf-diagnos får nämligen inte ta körkort.

Så du ska bara svara ja om du har diagnos.

• Anonym (Aspie)
    Anonym (Jsjssb) skrev 2018-12-17 06:49:37 följande:

Du kan inte intyga det.

Sen om det är så att du är så övertygad kanske du skall göra en utredning så då får det på papper.

Min förra psykolog var värdelös, jag väntar på att få komma till en annan.
  • mammatill6

Du ska svara ja om du har en diagnos. Det får du först när du varit och fått det hos läkaren.

• Anonym (mmm)

Har du det inte på papper så kan du inte fylla i att du har det även om du misstänker att du har det. Du har inget krav på att skicka in ett intyg som nämns innan, eftersom du inte har något att skicka in.
    Fyll i nej men sen när du väl är på körskolan kan du ju prata med körläraren och säga att du tror att du har det, om det nu är något som kan påverka hur de lägger upp utbildningen för dig. 

Svar på tråden Ansöka om körkortstillstånd, vad ska man svara?