• sysop

Ska Julle få spela fotboll med sina killkompisar

Julle, 8, utkastad ur pojklaget ? föddes som flicka
    www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/a/bK1793/julle-8-utkastad-ur-pojklaget--foddes-som-flicka

Som åttaåring stoppades Julle, som är född som flicka, att spela vidare med Veberöds AIF:s pojklag.

Beslutet av föreningens styrelse har stöd i Svenska fotbollförbundets regler.

? Jag blev jättesårad, säger Julle i TV4:s Kalla Fakta.

? Det är horribelt, säger mamma Petra Douhane.

I de utvecklade länderna ökar antalet barn och ungdomar som söker vård för könsbekräftande behandling dramatiskt.

Samhället har blivit öppnare och möjligheten att få hjälp har blivit bättre.

I måndagens Kalla Fakta i TV4 granskar programmet om svensk fotboll är i takt med tiden och berättar om fallet med Julle, född som flicka men som identifierar sig som pojke.

Som åttaring tvingades Julle att lämna det pojklag han spelat med i Veberöds AIF i två års tid.

? Inför en fotbollscup så var inte Julle med på kallelsen. Styrelsen hade tagit ett beslut att flickor skulle spela med flickor och pojkar med pojkar. De klippte rakt av och ingen ville kommentera beslutet, säger mamma Petra Douhane i Kalla Fakta.

? Det var inga roliga dagar. Julle var helt förtvivlad så klart. Det klippte av det hela hans liv handlade om. Han var helt övertygad att berodde på att han var dålig. 

? Jag blev jättesårad, säger Julle.

Bytte skola
    Han bytte även skola när inbjudningar till kalas inte längre kom och när han inte längre var delaktig i det som hände på rasterna på skolgården eftersom han fick höra att ?Du är tjej?.

? Bilden som fotbollsföreningen har att Julle inte är en kille verkar överförd till många andra. Det var tydligt att de som började retas och frös ut honom var på grund av information som inte kom från något barn utan från någon förälder, säger Petra Douhane.

Kalla Fakta-reportern Andréas Sundberg försöker intervjua Veberöds AIF:s ordförande Nils Åke Stålring.

? Vi har sagt att vi inte gör några uttalanden i media. Det beslutet har vi tagit. Det förvärrar bara Julles situation.

Julle själv undrar varför han inte får spela i sitt lag?

? Ja, det kan han göra. Det vet han ju om. Nej, vi pratar inte mer om detta.

? Vi har Svenska fotbollförbundet bakom oss. Inte i det här specifika fallet utan i det som gäller rent generellt. Det här är ju något helt nytt som inte har funnits tidigare där man är en fysisk person men vill känna sig som en annan. Det är något nytt i hela idrottsvärlden. Fundera lite kring vad det kan få för konsekvenser. Prata med Svenska fotbollförbundet, säger Stålring till Kalla Fakta.

Louise Frisén, överläkare i barnpsykiatri, säger i programmet om vad man ska tänka på i bemötandet av barn i liknande situationer som Julle:

Onödigt tabu
    ? Det är väldigt viktigt att de får känna sig bekräftade som den de är. Att kalla personen för det pronomen som hen, han eller hon önskar. Det är viktigt att bejaka det sätt som det här barnet vill uttrycka sig på. 

? Det här är olika varianter på mänskligt varande som det inte borde finnas så mycket tabu kring, säger Frisén.

Veberöds AIF har blivit stämda för diskriminering för agerandet kring Julle.

? Det är i förhoppningen att någon som kommer efter oss inte ska behöva gå igenom en sådan här kamp och uppleva det som Julle varit med om, att bli diskriminerad på det sättet. Jag hoppas det bli en debatt i samhället och att det ska finnas en annan förståelse och bemötande ? för det finns inte nu. Jag tycker det är horribelt att man får behandla barn på det här sättet, säger Petra Douhane.

Sedan ett halvår tillbaka spelar Julle efter ett längre uppehåll åter igen fotboll, men nu med Lunds FF:s pojklag 10 år.

? Det kändes kul och jag kände mig ganska glad och välkommen, säger Julle.

Fotnot: Kalla Fakta sänds i TV4 klockan 21 i kväll 2018-12-17.
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2019-01-07 22:02
    Jesper Eurenius styrelseledamot i Veberöds AIF:s pojklag gör en pudel och erkänner att klubben agerat felaktigt när man tidigare förbjudit Julle att spela i pojklaget.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ska Julle få spela fotboll med sina killkompisar
  • sysop
    Anonym (Hoff) skrev 2018-12-19 13:46:49 följande:
    Lägg av. Vi hade en tjej som spelade hockey i vårt lag på högstadiet (fanns inget damlag). Hon var grym och blev snabbt en i gänget. Duschade också med oss. Ingen brydde sig. Hon var en lagkamrat och grym skytt, inget sexobjekt. Inte ens i den åldern när hormonerna flödade i kroppen såg vi på hennes kropp med annat syfte.
    Jag tror att det är vuxna som sexualiserar barnen och ser problem som barnen inte själva uppfattar som problem.

Vi har även hela naturiströrelsen där alla blandas oavsett ålder utan någon som helst sexualisering av individen. I motsats kan nämnas USA där vi inte vågade ha vårat mycket lilla barn naket ens på den egna tomten med risk för att någon skulle gå i taket om de skulle få nys om detta (inhägnat, insynsskyddat etc)
  • sebbe420
    sysop skrev 2018-12-19 20:03:42 följande:

Jag tror att det är vuxna som sexualiserar barnen och ser problem som barnen inte själva uppfattar som problem.

Vi har även hela naturiströrelsen där alla blandas oavsett ålder utan någon som helst sexualisering av individen. I motsats kan nämnas USA där vi inte vågade ha vårat mycket lilla barn naket ens på den egna tomten med risk för att någon skulle gå i taket om de skulle få nys om detta (inhägnat, insynsskyddat etc)

Du minns väl hur det var när du själv var i den åldern, eller? I vårat omklädningsrum när jag gick i skolan hade ingen tjej kunnat duscha med oss det kan jag lova. Det skulle ha blivit stor "uppståndelse".
  • Anonym (Andy)
    Ignoramus skrev 2018-12-19 14:48:33 följande:

Om killarna inte ville ha henne med eller om tränaren elitsatsar i den åldern så är det inte legitima skäl att utesluta nån, tvärtom! (Och förresten brukar tjejerna vara lika bra eller bättre än killarna i den åldern, eftersom de i regel ligger före i utvecklingen)

Finns ju även idrottskvinnor med lika mycket testosteron i kroppen som män, och de presterar också bättre än andra kvinnor. Om du drömmer om att bli basketspelare men bara är 1.50 är det också en biologisk orättvisa.

Men ja, jag håller med om att ett svårlöst dilemma uppstår på elitnivå. Som tur var är det ju extremt ovanligt.

Lika bra eller bättre än killarna? På fotboll? På gymnastik kanske, inte på fotboll...

En markant skillnad i nivå uppstår långt innan någon elitnivå.

När det handlar om ett pojklag så tycker jag visst det är legitimt att utesluta en tjej och vise versa. Man kan inte få allt.
  • sysop
    sebbe420 skrev 2018-12-19 21:02:13 följande:
    Du minns väl hur det var när du själv var i den åldern, eller? I vårat omklädningsrum när jag gick i skolan hade ingen tjej kunnat duscha med oss det kan jag lova. Det skulle ha blivit stor "uppståndelse".
    Det kan säkert vara olika, men jag kommer ihåg när vi var i väg på Aroscuppen i fotboll och då var det flera tjejer som duschade och bytte om tillsammans med pojkarna och det var inga konstigheter och barnen var i lågstadieåldern.

Jag kommer även ihåg stora orienteringstävlingar så som o-ringen där det byttes om och duschades utan någon tanke på vare sig kön eller ålder.

Jag kan tänka mig att detta till stor del är av kulturellt slag, vilket betyder att hur man uppfattar detta beror på vad man är van vid och hur de vuxna runt omkring reagerar.

Det som vissa ser som onaturligt kan andra se som högst naturligt och ingendera behöver vara mer rätt eller mer fel, bara olika sätt att se på det hela. 
  • Ignoramus

Vid åtta års ålder? Absolut! (Då förutsätter jag att laget startats vid typ 7, så var det iaf på min tid)

Har känt en hel del tjejer som spelat med killar i olika bollsporter, och det här har varit genomgående. Vid tio är killarna i regel ikapp/förbi. Men första året/åren? Absolut.

Anonym (Andy) skrev 2018-12-19 21:16:08 följande:

Lika bra eller bättre än killarna? På fotboll? På gymnastik kanske, inte på fotboll...

En markant skillnad i nivå uppstår långt innan någon elitnivå.

När det handlar om ett pojklag så tycker jag visst det är legitimt att utesluta en tjej och vise versa. Man kan inte få allt.

• Anonym (Nej)

Jag är helt beredd på att vi i sportsammanhang kan bortse från vad som finns mellan benen. Dock är det viktigt att man i tävlingssammanhang spelar med och mot personer med liknande fysiska förutsättningar. Annars är ju alla med kvinnlig fysik körda vad gäller de flesta sporter. 
    Julle har ju - oavsett vad han känner sig som på insidan - en kvinnas kropp. Och eftersom det är kroppen man spelar med och inget annat bör han alltså spela med och mot andra kvinnliga kroppar. 

För en liknelse. Om en person som väger 100 kilo identifierar sig själv med som en person som väger 80 kilo - ska hen få brottas i 80 kilo-klassen ändå? 

Nej givetvis inte. När det gäller kroppsliga aktiviteter är man av naturen bunden till sin kropp. Fotboll råkar vara en kroppslig aktivitet. Trivs inte Julle att umgås med andra personer med samma kroppstyp är det enligt mig ett Julle-problem som han får komma över. Kan han inte spela med en viss typ an person (i detta fall tjejer - vilka han liknar mest fysisk) får han väl avstå fotbollen då. 

En annan aspekt av det hela är att det handlar om en 8-åring. Ett BARN! Barn är omyndiga av en anledning - man är inte mogen att fatta beslut för sig själv eller andra. När jag var 8 år önskade jag att jag var en hund. Tack gode gud för att mina föräldrar inte började gå med mig i koppel eller ställa ut mig på hundutställningar för det. 

• sysop
    Anonym (Nej) skrev 2018-12-20 00:42:34 följande:

Jag är helt beredd på att vi i sportsammanhang kan bortse från vad som finns mellan benen. Dock är det viktigt att man i tävlingssammanhang spelar med och mot personer med liknande fysiska förutsättningar. Annars är ju alla med kvinnlig fysik körda vad gäller de flesta sporter. 
    Julle har ju - oavsett vad han känner sig som på insidan - en kvinnas kropp. Och eftersom det är kroppen man spelar med och inget annat bör han alltså spela med och mot andra kvinnliga kroppar. 

För en liknelse. Om en person som väger 100 kilo identifierar sig själv med som en person som väger 80 kilo - ska hen få brottas i 80 kilo-klassen ändå? 

Nej givetvis inte. När det gäller kroppsliga aktiviteter är man av naturen bunden till sin kropp. Fotboll råkar vara en kroppslig aktivitet. Trivs inte Julle att umgås med andra personer med samma kroppstyp är det enligt mig ett Julle-problem som han får komma över. Kan han inte spela med en viss typ an person (i detta fall tjejer - vilka han liknar mest fysisk) får han väl avstå fotbollen då. 

En annan aspekt av det hela är att det handlar om en 8-åring. Ett BARN! Barn är omyndiga av en anledning - man är inte mogen att fatta beslut för sig själv eller andra. När jag var 8 år önskade jag att jag var en hund. Tack gode gud för att mina föräldrar inte började gå med mig i koppel eller ställa ut mig på hundutställningar för det. 

Intressanta synpunkter men gör man en analys så haltar det lite enligt mitt tycke, bemöt det gärna

I ditt första stycke talar du om "liknande fysiska förutsättningar" min fråga till dig då blir är alla 10 åriga pojkar av samma fysiska kapacitet (vikt, längd, styrka, uthållighet mm)?

Min erfarenhet är att variationen är tämligen stor och då kan vi direkt skippa åldersindelning inom ex. fotbollen.

Du antyder att det enda som skulle vara avgörande är fysisk styrka, om du nu tänker lite kampsport där tekniken bygger på att använda motståndarens förutsättningar mot den samma.

Sedan tycker jag att det är helt ok att du får fantiserar och leka att du är en hund så länge det inte går ut över någon annan, däremot så kanske det inte är speciellt lämpligt att leken tar sådan proportioner att du skulle vara med på aktiviteter så som ex. hundutställning.

Det som jag framför är det rimliga i att Julle ska få spela sin älskade fotboll med sina killkompisar, det handlar inte om Premier League eller vem som ska ha sex med vem utan det handlar om att små barn ska få leka och ha roligt. Det behöver inte vara en större fråga än så. 
  • Anonym (mor)
    sebbe420 skrev 2018-12-19 21:02:13 följande:
    Eller hur! Ni var helt normala grabbar. Skulle jag ha en tonårsdotter som var så "naturlig" i sin nakenhet så hon duschade med grabbarna så skulle jag bli RIKTIGT orolig.
  • Anonym (Nej)
    sysop skrev 2018-12-20 01:09:28 följande:
    Intressanta synpunkter men gör man en analys så haltar det lite enligt mitt tycke, bemöt det gärna

I ditt första stycke talar du om "liknande fysiska förutsättningar" min fråga till dig då blir är alla 10 åriga pojkar av samma fysiska kapacitet (vikt, längd, styrka, uthållighet mm)?

Min erfarenhet är att variationen är tämligen stor och då kan vi direkt skippa åldersindelning inom ex. fotbollen.

Du antyder att det enda som skulle vara avgörande är fysisk styrka, om du nu tänker lite kampsport där tekniken bygger på att använda motståndarens förutsättningar mot den samma.

Sedan tycker jag att det är helt ok att du får fantiserar och leka att du är en hund så länge det inte går ut över någon annan, däremot så kanske det inte är speciellt lämpligt att leken tar sådan proportioner att du skulle vara med på aktiviteter så som ex. hundutställning.

Det som jag framför är det rimliga i att Julle ska få spela sin älskade fotboll med sina killkompisar, det handlar inte om Premier League eller vem som ska ha sex med vem utan det handlar om att små barn ska få leka och ha roligt. Det behöver inte vara en större fråga än så. 
    Givetvis förekommer individuella fysiska skillnader. Det kommer vi aldrig ifrån, men vi kan underlätta för oss själva genom vissa generella gränsdragningar. I sportsammanhang har man valt att dra den gränsen vid 1. kön och 2. ålder. Vi har alltså valt att acceptera att på det stora hela är P15-lagen tillräckligt lika varandra, och likaså är F12-lagen tillräckligt lika varandra, för att spelet ska vara rättvist. 

Julle kan av samma anledning inte spela med 14-åringar även om hen skulle känna sig som en 14-åring på insidan. Det är ju som sagt utsidan man spelar med och då är det den man förhåller sig till. 

Sen är det faktiskt så att vill man vara medlem i en klubb eller förening så får man förhålla sig till klubbens/föreningens regler. Annars är man helt fri att lämna. Julle kan givetvis spela fotboll hur mycket han vill med sina killkompisar, men ska han spela under klubbens regi får han förhålla sig till klubbens bestämmelser. 

För att fortsätta parallellen med hundleken. Som du säger är det såklart helt ok att jag leker och fantiserar så länge det inte går ut över någon annan. Men hade mina föräldrar tagit mig till en hundutställning hade de snällt fått åka hem igen då den klubben troligtvis inte accepterar människor i sin hundutställning. Deras tillställning - deras regler. 
    Jag får väl anordna en egen hundutställning med egna regler då om det inte passar. 
  • sysop
    Anonym (Nej) skrev 2018-12-20 14:10:40 följande:
    Givetvis förekommer individuella fysiska skillnader. Det kommer vi aldrig ifrån, men vi kan underlätta för oss själva genom vissa generella gränsdragningar. I sportsammanhang har man valt att dra den gränsen vid 1. kön och 2. ålder. Vi har alltså valt att acceptera att på det stora hela är P15-lagen tillräckligt lika varandra, och likaså är F12-lagen tillräckligt lika varandra, för att spelet ska vara rättvist. 

Julle kan av samma anledning inte spela med 14-åringar även om hen skulle känna sig som en 14-åring på insidan. Det är ju som sagt utsidan man spelar med och då är det den man förhåller sig till. 

Sen är det faktiskt så att vill man vara medlem i en klubb eller förening så får man förhålla sig till klubbens/föreningens regler. Annars är man helt fri att lämna. Julle kan givetvis spela fotboll hur mycket han vill med sina killkompisar, men ska han spela under klubbens regi får han förhålla sig till klubbens bestämmelser. 

För att fortsätta parallellen med hundleken. Som du säger är det såklart helt ok att jag leker och fantiserar så länge det inte går ut över nDet som jag framför är det rimliga i att Julle ska få spela sin älskade fotboll med sina killkompisar, det handlar inte om Premier League eller vem som ska ha sex med vem utan det handlar om att små barn ska få leka och ha roligt. Det behöver inte vara en större fråga än så. ågon annan. Men hade mina föräldrar tagit mig till en hundutställning hade de snällt fått åka hem igen då den klubben troligtvis inte accepterar människor i sin hundutställning. Deras tillställning - deras regler. 
    Jag får väl anordna en egen hundutställning med egna regler då om det inte passar. 
    Intressanta reflektioner men behöver allt vara på sådant blodigt allvar i dess unga åldrar? kan det inte vara ok att "leka" fotboll? andelen unga spelare som går vidare till någon typ av elitnivå är tämligen liten så det kan inte vara fråga om en plantskola i någon större bemärkelse.

• Anonym (Nej)
    sysop skrev 2018-12-20 18:58:53 följande:
    Intressanta reflektioner men behöver allt vara på sådant blodigt allvar i dess unga åldrar? kan det inte vara ok att "leka" fotboll? andelen unga spelare som går vidare till någon typ av elitnivå är tämligen liten så det kan inte vara fråga om en plantskola i någon större bemärkelse.

Ser inte alls varför du blandar in sex i detta. Det hör inte alls till saken.

Till frågan - någonstans måste man ju dra en gräns. 8-åringar må vara outvecklade kroppsligt men det dröjer inte många år innan killarna har ett fysiskt övertag. Ska man vänta till den dagen innan man gör uppdelningen? Blir det inte mer besvärligt och jobbigt för alla då? Bättre att göra uppdelningen från början, tycker jag (och uppenbarligen klubben).

Enligt ditt resonemang spelar det ju ingen roll vilket kön Julle anser sig själv tillhöra. Även om Julle själv ansåg sig vara tjej borde hen enligt dig få spela i pojklaget?

Din bottom line verkar vara att pojkar och flickor kan blandas i lagen i och med att de än så länge är lika i kroppen. Att det mer är en lek än en tävling. Så är det givetvis, men klubben måste ju tänka längre än så. Klubben måste ju se 5-10 år framåt. Inte kan man ha en klubb där alla barn och föräldrar ska ha individanpassning. Man får helt enkelt förhålla sig till de regler klubben satt upp, eller avstå medlemskap. 

Jullen föräldrar kanske ska skapa ett knattelag som välkomnar både flickor och pojkar. Ingen stoppar dem. Alternativt nöja sig med den lösning de hittat - att placera Julle i en klubb med andra regler än den första. 
  • sysop
    Anonym (Nej) skrev 2018-12-20 19:20:20 följande:
    Ser inte alls varför du blandar in sex i detta. Det hör inte alls till saken.

Till frågan - någonstans måste man ju dra en gräns. 8-åringar må vara outvecklade kroppsligt men det dröjer inte många år innan killarna har ett fysiskt övertag. Ska man vänta till den dagen innan man gör uppdelningen? Blir det inte mer besvärligt och jobbigt för alla då? Bättre att göra uppdelningen från början, tycker jag (och uppenbarligen klubben).

Enligt ditt resonemang spelar det ju ingen roll vilket kön Julle anser sig själv tillhöra. Även om Julle själv ansåg sig vara tjej borde hen enligt dig få spela i pojklaget?

Din bottom line verkar vara att pojkar och flickor kan blandas i lagen i och med att de än så länge är lika i kroppen. Att det mer är en lek än en tävling. Så är det givetvis, men klubben måste ju tänka längre än så. Klubben måste ju se 5-10 år framåt. Inte kan man ha en klubb där alla barn och föräldrar ska ha individanpassning. Man får helt enkelt förhålla sig till de regler klubben satt upp, eller avstå medlemskap. 

Jullen föräldrar kanske ska skapa ett knattelag som välkomnar både flickor och pojkar. Ingen stoppar dem. Alternativt nöja sig med den lösning de hittat - att placera Julle i en klubb med andra regler än den första. 
    Bra att vi åtminstone delar åsikten att sex inte har med detta att göra (som för övrigt var en reflektion på vad vissa andra skrivit i tråden)

Läs gärna om denna 15:åriga tjejen som spelar med killar www.aftonbladet.se/sportbladet/hockey/a/gPmKxa/15-aring-lamnar-efter-sexistiska-kommentarer

Riktig analys, jag tycker inte det är viktigt i den åldersgruppen om det heterogena eller homogena lag.

Nu har Julle tydligen spelat ett antal år i denna gemenskap och sedan blivit utknuffad, men visst kan de säkert bilda en ny fotbollsgemenskap.

Idrotten i Sverige lever till ganska stor del på bidrag från det allmänna och då kan man som skattebetalare fundera på om den skamfilade värdegrunden borde leda till att dessa klubbar får bedriva sin verksamhet med helt och hållet egna medel.

Troligen kommer Sverige att få anpassas efter hur det ser ut i vår omvärld även på detta område och då blir det förändring antingen du tycker att det är bra eller ej.
  • Ignoramus

Klokt sagt!

Och även om jag håller med skulle jag vilja inflika att jag tycker det är betydligt viktigare att respektera individen i de här fallen än att tvinga in dem i fack där de inte hör hemma. Ja, jag tycker också det kan uppstå problem med gränsdragningar längre fram, men jag tycker inte att lösningen är nolltolerans.

sysop skrev 2018-12-20 20:22:55 följande:

Bra att vi åtminstone delar åsikten att sex inte har med detta att göra (som för övrigt var en reflektion på vad vissa andra skrivit i tråden)

Läs gärna om denna 15:åriga tjejen som spelar med killar www.aftonbladet.se/sportbladet/hockey/a/gPmKxa/15-aring-lamnar-efter-sexistiska-kommentarer

Riktig analys, jag tycker inte det är viktigt i den åldersgruppen om det heterogena eller homogena lag.

Nu har Julle tydligen spelat ett antal år i denna gemenskap och sedan blivit utknuffad, men visst kan de säkert bilda en ny fotbollsgemenskap.

Idrotten i Sverige lever till ganska stor del på bidrag från det allmänna och då kan man som skattebetalare fundera på om den skamfilade värdegrunden borde leda till att dessa klubbar får bedriva sin verksamhet med helt och hållet egna medel.

Troligen kommer Sverige att få anpassas efter hur det ser ut i vår omvärld även på detta område och då blir det förändring antingen du tycker att det är bra eller ej.

• sysop
    Ignoramus skrev 2018-12-20 21:31:40 följande:

Klokt sagt!

Och även om jag håller med skulle jag vilja inflika att jag tycker det är betydligt viktigare att respektera individen i de här fallen än att tvinga in dem i fack där de inte hör hemma. Ja, jag tycker också det kan uppstå problem med gränsdragningar längre fram, men jag tycker inte att lösningen är nolltolerans.

Tack, 

God jul,

Låt oss vara trevliga och toleranta mot varandra nu i juletid, livet är för kort och värdefullt för att ödsla bort det på dumheter. Tänk en glad tanke istället för motsatsen så mår man bättre
  • Sandraberg
    sysop skrev 2018-12-20 20:22:55 följande:

Att hon spelar med killar beror troligtvis på att det inte finns något tjejlag i hockey där hon bor. Det är stor skillnad mot att spela med killarna när det finns ett tjej lag.

I vår förening har de gjort så att när de behöver låna in spelare still pojklaget så har man lånat från tjejlaget i samma åldersgrupp istället för att låna in killar från en årskurs över eller under,

• sysop
    Sandraberg skrev 2018-12-20 22:26:58 följande:
    Att hon spelar med killar beror troligtvis på att det inte finns något tjejlag i hockey där hon bor. Det är stor skillnad mot att spela med killarna när det finns ett tjej lag.

I vår förening har de gjort så att när de behöver låna in spelare still pojklaget så har man lånat från tjejlaget i samma åldersgrupp istället för att låna in killar från en årskurs över eller under,

Jag vet inte orsaken till att Wilma von Krusenstierna spelade med pojklaget

Wilma, som spelar matcher med Trollhättan HC Ladies, ska nu börja träna med ett nytt killag.

Det verkar vara ok med tjejer i laget om det saknas spelare i pojklaget men inte annars, känns som en skev syn i mina ögon. Att bara "duga" när laget behöver en och annars ... 

Idrott ska vara fostrande, med en bra och sund värdegrund
  • sysop
    Jesper Eurenius styrelseledamot i Veberöds AIF:s pojklag gör en pudel och erkänner att klubben agerat felaktigt när man tidigare förbjudit Julle att spela i pojklaget. 
  • sysop
    Aftonbladet 2019-01-07

Veberöd ber om ursäkt till Julle
    Som åttaåring tvingades Julle att lämna det pojklag han spelat med i Veberöds AIF i två år. Klubbens behandling av Julle fick stor uppmärksamhet i december efter att Kalla Fakta granskat fallet. 

Veberöd har fått stor kritik och anmäldes för diskriminering. Men nu ber klubben om ursäkt och förklarar hur beslutet gick till. 

Enligt Veberöd var Julles föräldrar oeniga om i vilket lag han skulle spela i. Klubben tog kontakt med Svenska Fotbollförbundet som meddelade att Veberöd var fria att själva bestämma. Efter det erbjöds Julle en plats i flicklaget. 

? Man får inte glömma bort att det är ett barn och såklart gjorde vi fel. Men det var inte helt lätt för en liten klubb när vi hade en tvist mellan föräldrarna. Det var det vi brottades med. Vi tog kontakt med SvFF och enligt dem gjorde vi rätt, säger styrelseledamoten Jesper Eurenius och fortsätter: 

? Man kan tycka att det var väldigt fyrkantigt, men det var inte lätt.

?Ska veta hur vi ska göra?
    Eurenius vänder sig också mot att det framställts som att Veberöds AIK stoppat Julle från att spela vidare i klubben. 

? Media har sagt att vi kastade ut Julle, men det var mammans initiativ, säger han. 

Klubben har nu ändrat sin policy och kommer att agera annorlunda i framtiden. 

? Lite försent är det eftersom skadan är skedd mot Julle. Vi är hemskt ledsna över den situation som uppstått. Vi var ganska fyrkantiga och tänkte bara på juridiken, vi tänkte inte på de mjuka värdena. Men vi har tänkt om. Jag är säker på att det kommer fler som Julle, och då ska vi veta hur vi ska göra, säger Eurenius till Sydsvenskan. 
    www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/a/21a55l/veberod-ber-om-ursakt-till-julle
Svar på tråden Ska Julle få spela fotboll med sina killkompisar