• Anonym (Ledsen)

Hur länge efter långt förhållande med barn, hus. Innan första dejta med ny "även om man "Mentalt bearbetat från 2 månader tills nu"

Försökte lägga till en omröstning om tid men gick ej, någon som vet varför?
    Händer liksom inget när jag trycker på knappen.

Jag och sambon har varit tillsammans 8 år, har en dotter på 5 år förhållandet har väl varit lite upp och ner, vi har väl pratat lite lätt i somras om detta funkar eller ej, vi körde på tills nu, hon gjorde slut i söndags, fick veta att hon har känslor för en annan, inte varit otrogen lr något, en kollega, dom har käkat ute 2 gånger, tänkte åka till sälen ihop 4a dagar vid nyår, hon har inte ens flyttat ut, fått nytt boende.
    Respekten mot mig och vårat långa förhållande, våran dotter.
    Dom har ju inte "gjort något" men det är fortfarande väldigt fel och respektlöst anser jag. Jag mår mycket sämre nu av detta och har krävt av henne att inte träffa han privat fören 1 månad.
    Vad tycker ni?

En tidsintervall omröstning här iallafall då också. baserat på det jag nämnde ovan, barn, hus, tiden på relationen. Och "Hon Mentalt bearbetat från 2 månader tills nu" "Skulle gjort slut då men blev inget just då"
    1 vecka
    1 månad
    2 månader
    3 månader
    6 månader.
    1år.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-12-20 17:02
    Att man mentalt bearbetat i 2 månader tycker jag inte är någon giltig anledning för borträkning av tid. Då borde steget tagits då. Det underlättar inget för mig.
  • Svar på tråden Hur länge efter långt förhållande med barn, hus. Innan första dejta med ny "även om man "Mentalt bearbetat från 2 månader tills nu"
  • Anonym (när man är redo)

Man tar steget när man är redo. Det går inte att svara på om det är dagar, veckor, månader eller år.
    Visst kan man önska respekt från den som träffat en ny, men man kan absolut inte kräva det. 

Den som lämnar har troligen bearbetat det hela, precis som hon säger, två månader låter lite, men hon kanske inte är lika seg som jag När man väl tar steget så är man ofta redo, den man lämnar har ju precis fått beskedet så denne är ju inte redo alls, utan påbörjar sin bearbetning där och då. 

Det har man ingen skyldighet att ta hänsyn till, även om det är önskvärt, särskilt om man har barn ihop och behöver kunna samarbeta bra. 

Det bästa du kan göra nu är att bearbeta det hela, inse att det är över och fundera ut hur du vill leva ditt liv framöver. Hur svårt det än är så vinner du ingenting på att gå och älta att hon gått vidare fort. Du vinner heller ingenting på att strida med henne om vare sig detta eller andra saker. 
    Det blir bara ert barn som hamnar emellan. 

Fundera som sagt på hur du vill att boende och umgänge för ert barn ska se ut, ska någon bo kvar i er nuvarande bostad? Vem ska flytta? Ska båda flytta? 

• Anonym (Jäkligt könsberoende)

För dig (Om jag uppfattar ditt kön rätt), när du känner dig redo. Känns det för tidigt, vänta, känns det bra dejta.

För honom: Kanske 2 månader efter att han känner sig redo.

Vid behov så kan jag förklarar detta utförligare, men jag tycker mig se att män känner sig redo före de faktiskt är redo, och att kvinnor vet bäst själva om de är redo eller ej. Kan ju vara helt skevt eftersom det är baserat på vad sett och upplevt, men jag vill ändå ge det rådet.

Skit i vad som är normalt eller passande, känner du dig redo så är du redo, och är känner han sig redo så väntar han två månader, sedan är han redo.

• Tow2Mater

Spelar det egentligen någon roll? Vilken skillnad skulle det göra för dig...? Hon har mentalt gått vidare, hoppas ni kan lösa boendet så snart som möjligt. För två månader sen kanske hon inte var säker på vad hon ville göra...

• Pope Joan II

Sådana krav kan man inte ställa. Eller ställa dem går väl men hur menar du att du tänker göra för att se till att det efterföljs?

• Pope Joan II

Sådana krav kan man inte ställa. Eller ställa dem går väl men hur menar du att du tänker göra för att se till att det efterföljs?

• Brumma

Man kan be om hänsyn att inte behöva få den nya kärleken "upptryckt i ansiktet" - de behöver inte pussas alldeles framför dig kanske- men inte att de inte skall träffas en viss tid.

Alla har olika sätt att bearbeta ett uppbrott, och olika tidsrymder tills de känner sig redo att gå vidare. Det har egentligen inte ngt ned hur länge man varit tillsammans utan var man är mentalt i uppbrottet.

Jag träffade min man bara några dagar efter att han och hans ex bestämt sig för att separera. Han hade inte planerat att skaffa en ny så fort utan hade snarare tänkt "leka" och vara fri. Nu blev det inte så och det var lätt turbulent ett tag men vi är efter 20 år fortfarande tillsammans.. Hans ex meddelade att hon inte tyckte om att han träffade ngn så fort men hade själv inlett ett förhållande redan innan de gick isär..

Så mitt svar på din omröstning blir ett alternativ som inte finns med - det är individuellt hur lång tid man kan behöva och absolut inget man kan kräva. Däremot kan du kräva- eftersom ni fortfarande bor ihop - att hon inte tar med honom hem.

• Anonym (A)
    Pope Joan II skrev 2018-12-20 17:28:30 följande:
    Håller med
Svar på tråden Hur länge efter långt förhållande med barn, hus. Innan första dejta med ny "även om man "Mentalt bearbetat från 2 månader tills nu"