Mian1973 skrev 2018-12-22 17:28:54 följande:
Aha det hade jag inte koll på. så under förutsättning att de inte finner mitt hem olämpligt så kommer de inte ens att lägga sig i hur boendet ska s ut framåt? men om min flicka orkar o klarar tala om att hon inte vill bo hos pappa så kommer det stå i deras papper och då kan jag föra det samtalet vidare med pappan, bara så? de kommer utreda, kolla att det finns en förälder som kan tillgodose barnets behov av omvårdnad, omsorg, inte mer? trodde utredningen mynnade ut i hur boendet ska se ut också?
Ja i princip är det så de jobbar. Om de inte upptäcker något väldigt dåligt hos dig. De kommer ha ett slutsamtal med er, tillsammans (om ni går med på det), annars var för sig. Då kommer de tala om detta för pappan. Vad du/ni talar om sen är upp till er.
De får inte bestämma, de ska utreda och säga vad de anser. Om det tex handlar om droger, misshandel eller något sånt, kopplas polisen in och då blir det förstås en annan sak, men finns inget sånt så ska Soc utreda enbart.
De har ingen beslutsrätt på det viset, vilket folk ofta tror (tror det är därför folk ibland blir så arga och skriker att "soc gör inget"). Jag trodde nog så också förr, innan jag fått mer insyn i ett par ärenden. De brukar erbjuda stöd till föräldrar (tex till pappan i detta fallet, men även till dig i hur du ska hantera allt, men säger ni nej kan de inte tvinga någon). De kan föreslå att ni ska gå till familjerätten och upprätta ett juridiskt bindande avtal men det är också frivilligt. Skulle pappan tex säga att han vill ni ska gå dit för att han vill få på papper att barnet "måste" vara hos honom kan du vägra dyka upp, med hänvisning till att det inte gagnar flickan. Det enda han kan göra då är som jag skrev tidigare, att försöka via advokat.
I vår familj (tror jag skrev det i en gammal tråd du hade) så sa ju 15-åringen att han inte ville bo mer hos sin mamma (de hade varannan vecka) och det tog mer eller mindre bara tvärslut. Sonen och pappan åkte till mamman och försökte prata men hon förstod inget. Pratade om att det var typiskt tonåringar osv, lyssnade inget på vad sonen faktiskt angav som skäl. Sedan, efter att han bott enbart hos oss ett tag började hon väl undra varför han inte kom tillbaka, anklagade då pappan för att ha smutskastat henne och att det var därför (har han aldrig gjort). Sonen bara suckade. En vårdnadstvist hade precis inletts (av pappan, eftersom mamman inte går att samarbeta med pga psykisk sjukdom, han har försökt i flera år men till slut fick det vara nog, och det finns ett par yngre barn också).
För oss blev det ju väldigt tydligt att Soc inte kan göra mer än utreda. Eftersom mamman vägrat samarbeta och inte förstås att hon har problem, försökte Soc säga det till henne, och de sa att hon förväntades fortsätta med sin läkarkontakt (som hon då hade slutat gå till) men de kunde ju bara säga det. När mamman sa att det ville hon inte, förde de in det i anteckningarna, och dessa tog sen min man med sig till advokaten. Efter 3 Soc-utredningar var min man väldigt less på det här och sa "är det så här det ska vara? Nya orosanmälningar mot henne och då gör ni en ny utredning med resultatet "utan åtgärd" eftersom jag finns? Svaret var ja.
En del tror att man kan LVU:a barn enkelt men det får de heller inte göra om man har gemensam vårdnad och det finns ett fungerande hem. Då är det föräldern i det fungerande hemmet som har ansvaret för att barnet ska ha det bra. I vårt fall min man som fått kämpa med detta eftersom barnens mamma inte förstår. Då har det inte räckt med att säga till henne "du kommer väl ihåg vad Soc sa?". Då säger hon bara att det bestämmer inte de, och det är ju sant.