Anonym (S) skrev 2018-12-23 11:33:43 följande:
Så du dumförklarad henne , hennes släkt och i princip majoriteten av jordens befolkning, hoppas det känns bra nu ts och att du nu känner dig överlägsen en 10-åring. Vilken man alltså!!
Och med den attityden och att tycka att just hon som muslim är bortskämd för att hon firar jul ,men inte alla andra svenska familjer och barn som även dom firar jul utan någon somhelst kristen tro är beviset på din totala självgodhet.
Seriöst?
Kafir betyder just icke-muslim och det finns inget hånfullt över den beskrivelsen. Antingen är du muslim eller icke-muslim. Ordet betyder inte mer än så, resten är dina egna tolkningar och fördomar. Bra så.
Tagga ner :)
Nej, det var inte smidigt sagt till en 10åring, som jag upplyste i trådstarten. Det var klantigt som jag ser det.
Jag tycker inte att hon är bortskämd just för att hon firar jul, utan för att hon är sjuuukligt materialistisk och och får allt hon pekar på hos sin far. Hennes mor och även jag tycker om att unna henne mycket uppmärksamhet och bjuda på sånt som gör henne glad. Vi har inte jättebra ställt i jämförelse med hennes far, men vi gör så gott vi kan och istället för saker som telefoner, telefor tillbehör, ipads, tvspel och datorer osv, sp får hon mer lek, umgänge osv hos oss. Hon är ytterst sällan tacksam för allt vi ger, eftersom det alltid är lite bättre hos sin far lite dyrare saker, bättre märken osv. Så därför anser jag henne vara bortskämd. Jag är lika mycket ett problem på den fronten men det är samtidigt inte ett jättestort problem enligt mig. Hon ratar allt vad "tomtelögnen" innebär och är först att påpeka att det är en lögn som vuxna berättar för barn för att tvinga dem att bete sig på ett visst sätt. (Paradoxalt, I know.. Men det är ett samtal för en mer mognad ålder)
Firar gör vi för firandets skull. För värmen, det familjära, glädjen, sammankomsten. Alla firar på sitt sätt. Det behöver inte finnas någon djup bakgrund och insikt och att helgonförklaras för varje handling vi gör i livet.
Ordet kafir har jag fått förklarat för mig av muslimer. Många anser det som något nedvärderande. Typ som N-ordet. Svart betyder det ordagrant, men det är inget du går runt och säger till mörkhyade personer, för det är nedvärderande.
Det står ju även i koranen att muslimerna ska hata och kalla icketroende och utövare av andra religioner för kafir, annars är de inga bra muslimer i andras ögon.
"Shaykh Al-Islam ibn Taymiyyah, v. 27, p. 264: ?Whosoever does not forbid people from the deen of the Jews and Christians after the prophethood of the messenger Muhammad (saw) nor declares them kafir nor hates them, he is not a Muslim by the consensus of ALL Muslims, their scholars and the general public."
Så att kalla någon kafir som muslim är inte nedvärderande som du påstår, det är ju en sanning och ett måste enligt deras heliga skrifter och tro. Men att vara en kafir är ett stort svek gentemot Allah, alltså har det ändå en nedvärderande mening.
Inte enbart bara jag som uppfattar det så kan jag gissa.
Skulle jag likt honom, kalla honom "troende" , spotta på marken och säga att han lever enligt en lögn, en sagobok. Och att när han dör händer ingenting som han förutsatt kommer hända. (detta var liknande situationen då jag hörde honom kalla mig kafir för första gången)
Tror du inte att ordet "troende" skulle anses ha en nedvärderande klang för honom? Byt ut ordet troende mot invandrare, utlänning, svart, brun, kebab och vips så kallas jag rasist.
Sluta upp med att försvara användandet utav dessa typer av ord bara för att det ordagrant något harmlöst, så är det inte alltid så i verkligheten.
De är nedvärderande beroende på hur man som mottagare upplever dem och hur de används anser jag.
Men detta var lite off topic, jag ber om ursäkt.
Det är bonusdottern och ett klantiga upplägg av min religionsuppfattning som var huvudämnet.
Har någon fler bra tips på hur man kan rädda upp det eller om andra har liknande händelser så vore det kul att höra hur ni löste det :)