• Anonym (Klant "pappan" (TS))

Stor groda vid samtal om religion med 10åring. Doh.

Tjenare, tänkte bara dela med mig av mina tankar kring ett samtal jag hade med bonusdottern igår.

Bonusdottern är muslim och jag så icketroende man kan bli. I den mån det är möjligt så avstår jag gärna från denna typ av samtalsämne, då jag anser det inte min ensak att propsa någon att tro si eller så.

Däremot nu runt jul så samtalas det mycket om religion från bonusdotterns del och hon känner sig osäker runt mig då hennes biologiska far har kallat mig saker som kafir, (ursäkta stavning och eventuellt översättning, men grovt översatt så tror jag att det betyder något nedlåtande i form av icketroende) och jag är inte helt hundra vad det innebär i hans ögon, men han har även berättat för mig och barnens mamma att det bara finns ett slut för oss vid tidens ände. När jag själv inte lägger någon som helst värde i religioner så tycker jag bara han är töntigt löjlig som säger sådana saker.

Anyway.

Bonusdottern frågade idag med en halvspydig ton om jag var kristen. I och med tonen hon använde så svarade jag lite opedagogiskt med ett suck att "nej, det är jag verkligen inte, jag kan nog lite för mycket om hur välden fungerar och hur mycket hat och rädsla som föds genom religionernas okunskap för att ens ge religioner som kristendom och islam någon som helst uppmärksamhet."

Jag är fullt medveten om att det inte var särskilt smidigt sagt till en 10-åring med stark tro, men jaja.. The bomb was dropped.

Bonusdottern gick såklart i taket och tog illa vid. Jag mer eller mindre dumförklarade hela hennes släkt i en mening. Så nu är vi inte kompisar längre..

Går det att rädda situationen här tror ni? Jag låg ju redan på minus innan men det har funkat okej. Nu ser det svart ut.

Kom gärna med tips för jag vette tusan hur man räddar upp en sådan groda xD

Hon firar iallafall jul med oss för att späda på paradoxen. Å andra sidan är hon bortskämd så det har nog mest att göra med att hon får saker. :P

• Svar på tråden Stor groda vid samtal om religion med 10åring. Doh.

Tack för svar allihopa. Intressant att läsa hur andra ser på denna typen utav situationer och några kommer med bra tips. T.ex det som skrevs av anabellelee några inlägg upp. Tummen upp på det :)

Jag ska bli bättre på att samtala om denna typen av frågor med bonusdottern och även mamman har försökt lugna ner flickan. Än så länge är det taggarna utåt. "jag visste att han inte tycker om mig, han tycker han är bättre än oss och att vi bara är dumma i huvudet" hörde jag att diskussionen gick mellan dem...

Hon riktar all ilska emot mig, och visserligen är det tråkigt att hon gör så, men det är något jag kan ta.

Min sambo försökte förklara för hennes dotter att jag har sedan väldigt ung ålder varit nyfiken utav mig, och lärt mig massor om många olika religioner till exempel, och har inte hittat någon som passar just mig. Så att jag egentligen inte menade något illa med det jag sa, utan att jag bara ville förmedla min kunskap som jag gör med så mycket annat. För att släta över det hela så tog hon ett annat exempel om när bonusdottern frågade mig varför en fluga låter så som den gör. Hon fick då hela utlägget om hur en flugas vingar ser ut, jag visade exempel genom att vifta olika saker genom luften. Sedan fortsatte jag in på hur en fluga äter, hur länge de lever och hur de blir flugor från laver osv.. Ja hela köret. Jag är rätt dålig på att ge korta svar.... XD

Det fick henne att lugna sig något och ändra surheten till ett mer lugn och till och med ett medhållande skratt.

För att klara upp lite frågor som ställts i tråden så är bonusbarnets mamma min sambo, hon är inte (längre) religiös precis som jag. Vi firar jul och andra typiska högtider utav ren tradition och vi lägger ingen värdering i bakomliggande religion. Bonusbarnets pappa är muslim och en ganska så strikt sådan. Inte någon jihadfanatiker men han anser att man ska sträva efter att vara en god muslim, resten utav befolkningen är dömda till ett värre öde kort sagt. Det är därför det ofta blir en tryckt stämning mellan honom och mig jag tycker han fånig och han tycker jag inte har med "hans familj", jag ligger med hans "fru" och vi är inte ens gifta, det svider hårt hos honom. Jag har inget emot honom personligen och de får leva hur de vill. Jag misstänker även att det kan finnas en viss oro från hans del att hans dotter i slutändan inte kommer att bli förlåten för hennes syndiga liv hos oss. Det antar jag späder på hans strikta inställning en del.

Min sambo var rätt så ung och oerfaren när hon föll för honom enligt henne var han den första som ens visat ett intresse för henne, och det var intensivt. Snabbt giftemål och konvertering till islam med löften om allt som en ung tjej kan önska sig, och eftersom rosa-moln-förälskelsen fanns fortfarande kvar när hon blev gravid så hon valde att behålla barnet. Strax efter att barnet föddes så spårade relationen ur helt. Det blev allt hårdare krav på att ta avstånd från allt svenskt inklusive hennes egna släkt för att inte dra skam över hans familj och släkt i hemlandet, då hennes släkt inte var muslimer.

Hon höll ut några år ytterligare för dotterns skull innan det till slut brast helt. Det som fick vara spiken i kistan för beslutet att söka skilsmässa var att hon skulle, vid ett besök hos hans släkt i hemlandet, hjälpa till att välja en fru åt en kusin till hennes man.

3 unga tjejer blev utpekade under en fest där, och 2 utav dem var knappt 15 år fyllda den sista var 23. Kusinen som skulle ha en fru var 45 och det var fel oavsett vem som skulle bli vald, så det var dags att gå egen väg. När hon vägrade välja vem, så blev det otäckt att umgås med dem alla.

Båda föräldrar har kommit överens om att fortsätta låta barnet vara muslim om hon så önskar efter separationen, jag misstänker att blev så då pappan är rik som ett troll och flickan är oerhört materialistisk utav sig (eller så blev hon övertalad av sin far i någon form utav manipulering/skrämseltaktik, jag vet faktiskt inte och det är inget flickan öppnar upp sig om) hemma hos oss älskar vi henne precis som vilken familjemedlem som helst och hon får rätta sig efter våra regler osv. Hon trivs bra men då hennes far är så anti-mig så hoppar hon gärna på det tåget vid varje tillfälle.

Tjejen är supergo för det mesta åsidosatt pre-teen fasoner och det är egentligen bara med religionen det blir lite knas då vi inte lever enligt islam hos oss. Eftersom det är ett val hon gjort som inte följer vårat sätt att leva så får hon göra så gott hon kan på eget bevåg, men samtidigt försöker vi undvika saker som t.ex. Fläsk för hennes skull osv på mammaveckorna. Vi vill ändå att hon ska trivas och känna sig omtyckt

Nej det är ingen barnmisshandel från någon part. Tycka vad man vill om religionen och den hårda kulturen, men fadern älskar sin dotter och hon älskar sin far. Hon älskar även sin mor och vi älskar henne. Alla på sitt sätt. Min sambo är kvinnan i mitt liv och det blir med högsta garanti livet ut. Vi har det fantastiskt bra och en öppen kommunikation.

Min syn på religion är att allt är placebo, ett falskt reglemente man kan välja att följa precis hur man vill, eftersom det ändå bara är påhitt. Så vill muslimer fira jul, äta fläsk och dricka alkohol osv, så får de göra det enligt mig.

Hur framtiden ser ut för flickan vet vi inte men självklart sätter vi stopp om det ballar ur helt och hållet eller om han önskar gifta bort henne eller något sånt skruvat. Det vill hon inte ens själv för det har inget med religionen att göra anser hon. Hon ser sig själv som arab, inte svensk. Men har samtidigt bara bott i Sverige, även om hon också har ett annat medborgarskap.

Anonym (S) skrev 2018-12-23 11:33:43 följande:

Så du dumförklarad henne , hennes släkt och i princip majoriteten av jordens befolkning, hoppas det känns bra nu ts och att du nu känner dig överlägsen en 10-åring. Vilken man alltså!!

Och med den attityden och att tycka att just hon som muslim är bortskämd för att hon firar jul ,men inte alla andra svenska familjer och barn som även dom firar jul utan någon somhelst kristen tro är beviset på din totala självgodhet.

Seriöst?

Kafir betyder just icke-muslim och det finns inget hånfullt över den beskrivelsen. Antingen är du muslim eller icke-muslim. Ordet betyder inte mer än så, resten är dina egna tolkningar och fördomar. Bra så.

Tagga ner :)

Nej, det var inte smidigt sagt till en 10åring, som jag upplyste i trådstarten. Det var klantigt som jag ser det.

Jag tycker inte att hon är bortskämd just för att hon firar jul, utan för att hon är sjuuukligt materialistisk och och får allt hon pekar på hos sin far. Hennes mor och även jag tycker om att unna henne mycket uppmärksamhet och bjuda på sånt som gör henne glad. Vi har inte jättebra ställt i jämförelse med hennes far, men vi gör så gott vi kan och istället för saker som telefoner, telefor tillbehör, ipads, tvspel och datorer osv, sp får hon mer lek, umgänge osv hos oss. Hon är ytterst sällan tacksam för allt vi ger, eftersom det alltid är lite bättre hos sin far lite dyrare saker, bättre märken osv. Så därför anser jag henne vara bortskämd. Jag är lika mycket ett problem på den fronten men det är samtidigt inte ett jättestort problem enligt mig. Hon ratar allt vad "tomtelögnen" innebär och är först att påpeka att det är en lögn som vuxna berättar för barn för att tvinga dem att bete sig på ett visst sätt. (Paradoxalt, I know.. Men det är ett samtal för en mer mognad ålder)

Firar gör vi för firandets skull. För värmen, det familjära, glädjen, sammankomsten. Alla firar på sitt sätt. Det behöver inte finnas någon djup bakgrund och insikt och att helgonförklaras för varje handling vi gör i livet.

Ordet kafir har jag fått förklarat för mig av muslimer. Många anser det som något nedvärderande. Typ som N-ordet. Svart betyder det ordagrant, men det är inget du går runt och säger till mörkhyade personer, för det är nedvärderande.

Det står ju även i koranen att muslimerna ska hata och kalla icketroende och utövare av andra religioner för kafir, annars är de inga bra muslimer i andras ögon.

"Shaykh Al-Islam ibn Taymiyyah, v. 27, p. 264: ?Whosoever does not forbid people from the deen of the Jews and Christians after the prophethood of the messenger Muhammad (saw) nor declares them kafir nor hates them, he is not a Muslim by the consensus of ALL Muslims, their scholars and the general public."

Så att kalla någon kafir som muslim är inte nedvärderande som du påstår, det är ju en sanning och ett måste enligt deras heliga skrifter och tro. Men att vara en kafir är ett stort svek gentemot Allah, alltså har det ändå en nedvärderande mening.

Inte enbart bara jag som uppfattar det så kan jag gissa.

Skulle jag likt honom, kalla honom "troende" , spotta på marken och säga att han lever enligt en lögn, en sagobok. Och att när han dör händer ingenting som han förutsatt kommer hända. (detta var liknande situationen då jag hörde honom kalla mig kafir för första gången)

Tror du inte att ordet "troende" skulle anses ha en nedvärderande klang för honom? Byt ut ordet troende mot invandrare, utlänning, svart, brun, kebab och vips så kallas jag rasist.

Sluta upp med att försvara användandet utav dessa typer av ord bara för att det ordagrant något harmlöst, så är det inte alltid så i verkligheten.

De är nedvärderande beroende på hur man som mottagare upplever dem och hur de används anser jag.

Men detta var lite off topic, jag ber om ursäkt.

Det är bonusdottern och ett klantiga upplägg av min religionsuppfattning som var huvudämnet.

Har någon fler bra tips på hur man kan rädda upp det eller om andra har liknande händelser så vore det kul att höra hur ni löste det :)
    tankfull skrev 2018-12-23 12:35:01 följande:

Men det är helt okej att dotterns biologiska pappa uttalar sig om att styvpappan ska hamna i helvetet?

Till TS: eftersom du valt att leva med troende människor så lär du väl inte undkomma diskussioner och det är ju en tro som präglar i princip allt i livet så jag fattar inte riktigt hur du tror förhållandet ska fungera när du är ateist?

Förhållandet fungerar mycket bra. Man får ha olika tro och syn på religion, min sambo tycker likadant. Så det är inget problem. Vi förmedlar kärlek och omtanke gentemot de som önskar ta emot det. Hatar man oss för att vi inte lever som de är det deras bekymmer. Vi tvingar ingen att ändra på sig i vår närvaro sålänge ingen tar illa vid. Vi tvingar inte heller någon att släppa sin tro som denne är uppväxt i till stor del utav livet. Sålänge tron inte utgör någon fysisk eller psykisk skada på sig själv eller andra. Vi uppskattar inte att barnet fastar osv. pga skolgång så därför stannar barnet hos oss under fastan, men de får vara med sin far att fira efteråt. Dottern tycker att detta upplägg är okej och fadern finner sig i det än så länge.

Mycket kärlek, bra samtal osv och inte några stora bråk även om vi inte alltid är överens om saker. Så jag har fullt förtroende av att vårt förhållade kommer att fungera bra <3
  • Ess

Jag tycker inte att det var en groda. Du har din åsikt/övertygelse och så länge du står fast vid den och kan argumentera sakligt för den, så är det inte fel att säga din åsikt.

• Anonym (A)
    Anonym (eee) skrev 2018-12-23 10:33:53 följande:
    jag tycker inte heller att du sa något speciellt konstigt, TS. Men ni kanske kan sitta tillsammans, du, dottern och din partner, så att ni får bestämma hur ni ska det hemma hos er vad gäller sådana hrä saker
    Håller med
  • Anonym (Att skilja på sak och person)

Det är verkligen inget fel att som ett ärligt svar på en fråga en tioåring själv ställt berätta om sin egen inställning. Det är absolut inget man ska eller bör undvika av rädsla för att krossa en idealiserad bild av en avgudad bioförälder eller några andra tramsskäl.

DÄREMOT är det extremt viktigt att markera att man skiljer och kan skilja på person och personens åsikter / övertygelse.

Man kan mycket väl tycka extremt illa om all slags religion utan att tycka illa om religiosa människor. Man kan till och med tycka mycket om religiösa människor man har en relation till även om man tycker väldigt illa om religion.Just det tycker jag att TS borde understryka tydligt för flickan om han inte redan har gjort det.

En normalstörd tioåring är om man som vuxen är  är tillräckligt tydlig gammal nog att ta in och förstå att du kan tycka om henne som är utövande muslim även om du tycker illa om all slags religion , att du kan respektera hennes pappa även om du tycker illa om all slags religion och att du har all respekt för att hon älskar och beundrar sin biologiska pappa trots att du tycker illa om all slags religion.

Jag har själv ett barn (som är lite äldre än TS bonusdotter)  med en man som är aktivt religiös och tillbringar mycket tid i kyrkan, dock handlar det i det fallet inte om islam. Själv är jag i och för sig inte ateist men mycket mindre religios än honom och dessutom är jag inte särskilt förtjust i just den kyrka han är aktiv i. Min nuvarande sambo däremot är ateist och har ungefär samma syn som  TS på religion. Mitt barn är fullt medveten om respektive persons inställning och tro eller icke tro och har inga som helst problem att förstå att en person kan tycka illa om en viss kyrka eller till och med om all religion utan att tycka illa om personer som är religiösa eller går i en viss kyrka. Min sambo behandlar min före detta vänligt och hövligt då vi alla träffas vid födelsedagsfiranden, avslutningar och andra högtider  och visar därmed också i handling och inte bara i ord att det är på det här sättet.

Samma sak gäller för övrigt politik, som för många människor faktiskt fyller ungefär samma roll som religion. Själv är jag aktiv i ett politiskt parti (INTE Sverigedemokraterna, det är de absolut sista jag skulle rösta på) och har till och med varit anställd av partiet tidigare. Att mina barn får höra av släktingar och av kompisars föräldrar att de inte gillar det parti jag är aktiv i ser jag faktiskt som något berikande och absolut inte som någon kritik mot mig som person. Det är liksom stor skillnad på att någon säger " Jag förstår inte hur någon kan rösta på X " och på att säga "Din mamma är dum i huvudet som röstar på X".Det sistnämnda har så vitt jag vet aldrig hänt, och skulle det hända skulle jag ta ett snack med den vuxna som sagt det. Att mina barn hör människor i sin omgivning kritisera "mitt" parti däremot ser jag som sagt bara som berikande. Berikande därför att det dels är jättebra att barnen ser att människor oftast är benägna att skilja på sak och person - de här människorna gillar ju i de flesta fall mig, men inte "mitt" parti. Berikande dels för att barnen lär sig att en person inte automatiskt behöver vara "ond" för att den inte röstar på "mammas" parti.

Herregud, "mitt" parti har inte ens tio procent och jag vill verkligen inte att mina barn ska gå omkring och tro att alla som inte röstar på "oss" är onda och farliga människor. Jag vill att mina barn ska lära sig och förstå att man kan tycka om människor oavsett om man tycker om det de står för religiöst och politiskt eller inte.

Att kritik av politik eller religion, i synnerhet om kritiken är ett ärligt svar på en fråga barnet själv har ställt automatiskt skulle vara kritik av barnet eller barnens förälder håller jag absolut inte med om.

Skulle barnet ändå se det så är det ett jättebra  tillfälle att nöta in att det är stor skillnad på sak och person.

• Ramma
    Anonym (Att skilja på sak och person) skrev 2018-12-26 13:10:46 följande:

Det är verkligen inget fel att som ett ärligt svar på en fråga en tioåring själv ställt berätta om sin egen inställning. Det är absolut inget man ska eller bör undvika av rädsla för att krossa en idealiserad bild av en avgudad bioförälder eller några andra tramsskäl.

DÄREMOT är det extremt viktigt att markera att man skiljer och kan skilja på person och personens åsikter / övertygelse.

Man kan mycket väl tycka extremt illa om all slags religion utan att tycka illa om religiosa människor. Man kan till och med tycka mycket om religiösa människor man har en relation till även om man tycker väldigt illa om religion.Just det tycker jag att TS borde understryka tydligt för flickan om han inte redan har gjort det.

En normalstörd tioåring är om man som vuxen är  är tillräckligt tydlig gammal nog att ta in och förstå att du kan tycka om henne som är utövande muslim även om du tycker illa om all slags religion , att du kan respektera hennes pappa även om du tycker illa om all slags religion och att du har all respekt för att hon älskar och beundrar sin biologiska pappa trots att du tycker illa om all slags religion.

Jag har själv ett barn (som är lite äldre än TS bonusdotter)  med en man som är aktivt religiös och tillbringar mycket tid i kyrkan, dock handlar det i det fallet inte om islam. Själv är jag i och för sig inte ateist men mycket mindre religios än honom och dessutom är jag inte särskilt förtjust i just den kyrka han är aktiv i. Min nuvarande sambo däremot är ateist och har ungefär samma syn som  TS på religion. Mitt barn är fullt medveten om respektive persons inställning och tro eller icke tro och har inga som helst problem att förstå att en person kan tycka illa om en viss kyrka eller till och med om all religion utan att tycka illa om personer som är religiösa eller går i en viss kyrka. Min sambo behandlar min före detta vänligt och hövligt då vi alla träffas vid födelsedagsfiranden, avslutningar och andra högtider  och visar därmed också i handling och inte bara i ord att det är på det här sättet.

Samma sak gäller för övrigt politik, som för många människor faktiskt fyller ungefär samma roll som religion. Själv är jag aktiv i ett politiskt parti (INTE Sverigedemokraterna, det är de absolut sista jag skulle rösta på) och har till och med varit anställd av partiet tidigare. Att mina barn får höra av släktingar och av kompisars föräldrar att de inte gillar det parti jag är aktiv i ser jag faktiskt som något berikande och absolut inte som någon kritik mot mig som person. Det är liksom stor skillnad på att någon säger " Jag förstår inte hur någon kan rösta på X " och på att säga "Din mamma är dum i huvudet som röstar på X".Det sistnämnda har så vitt jag vet aldrig hänt, och skulle det hända skulle jag ta ett snack med den vuxna som sagt det. Att mina barn hör människor i sin omgivning kritisera "mitt" parti däremot ser jag som sagt bara som berikande. Berikande därför att det dels är jättebra att barnen ser att människor oftast är benägna att skilja på sak och person - de här människorna gillar ju i de flesta fall mig, men inte "mitt" parti. Berikande dels för att barnen lär sig att en person inte automatiskt behöver vara "ond" för att den inte röstar på "mammas" parti.

Herregud, "mitt" parti har inte ens tio procent och jag vill verkligen inte att mina barn ska gå omkring och tro att alla som inte röstar på "oss" är onda och farliga människor. Jag vill att mina barn ska lära sig och förstå att man kan tycka om människor oavsett om man tycker om det de står för religiöst och politiskt eller inte.

Att kritik av politik eller religion, i synnerhet om kritiken är ett ärligt svar på en fråga barnet själv har ställt automatiskt skulle vara kritik av barnet eller barnens förälder håller jag absolut inte med om.

Skulle barnet ändå se det så är det ett jättebra  tillfälle att nöta in att det är stor skillnad på sak och person.

Utövande Muslim som firar jul med kuffar? Nej hon är inte Muslim koranen säger klart och tydligt att man inte får göra så

Du kan inte bryta mot alla regler i boken och sen säga jag är muslim, det går inte .Om man vill vara muslim får man också avstå från visa saker , jag valde att avstå från Islam i stället lättare så

• Anonym (Poi)
    Ramma skrev 2018-12-27 10:28:26 följande:

Utövande Muslim som firar jul med kuffar? Nej hon är inte Muslim koranen säger klart och tydligt att man inte får göra så

Du kan inte bryta mot alla regler i boken och sen säga jag är muslim, det går inte .Om man vill vara muslim får man också avstå från visa saker , jag valde att avstå från Islam i stället lättare så

Du bestämde dig alltså för att låta de mer fanatiska definiera vad islam är och fortsätta anamma deras världsbild och anse att muslimer som inte tänker och tror som dom (och dig uppenbarligen) inte kan vara riktiga muslimer?

Inser du själv hur fast du är i vad de lärt dig?
    Ramma skrev 2018-12-27 10:28:26 följande:

Men att göra något man egentligen inte får för sin religion är ju knappast något unikt för den här flickan. De allra flesta troende gör faktiskt saker de egentligen inte får för sin religion i större eller mindre utsträckning.

Paradexemplet på hyckleri är ju drogmissbruket hos IS. De kunde tortera människor för att de rökte vanliga cigaretter på gatan men hos IS själva flödade drogerna och mycket av de bestialiska grymheter de begick skulle säkert inte ha blivit begångna utan droger.

Men även bland vanliga, icke fundamentalistiska och icke våldsamma religiösa är det mycket, mycket vanligt att människor gör saker de egentligen inte får för sin religion.

Sex före äktenskapet tillexempel. Det står mycket tydligt i både bibeln och koranen och i flera andra större religioners skrifter att det varken för kvinnor eller män är tillåtet att ha sex före äktenskapet.

Ändå förekommer det frekvent. Och i många fall är det något omgivningen och kyrkan ser mer eller mindre genom fingrarna med, i synnerhet när det gäller männen.Men bland  muslimer från före detta Jugoslavien är det till exempel  ofta relativt accepterat att både män och kvinnor har sex innan de gifter sig om det rör sig om ett stabilt förhållande som ändå kommer att leda till äktenskap.

Om man resonerar som du, att man inte är muslim för att man gjort något man inte får enligt islam och dess skrifter blir det inte så många muslimer kvar...

Och inte många kristna eller judar heller om du resonerar på samma sätt när det gäller andra religioner.
  • Ramma
    Anonym (Att skilja på sak och person) skrev 2018-12-27 13:53:01 följande:
    Men att göra något man egentligen inte får för sin religion är ju knappast något unikt för den här flickan. De allra flesta troende gör faktiskt saker de egentligen inte får för sin religion i större eller mindre utsträckning.

Paradexemplet på hyckleri är ju drogmissbruket hos IS. De kunde tortera människor för att de rökte vanliga cigaretter på gatan men hos IS själva flödade drogerna och mycket av de bestialiska grymheter de begick skulle säkert inte ha blivit begångna utan droger.

Men även bland vanliga, icke fundamentalistiska och icke våldsamma religiösa är det mycket, mycket vanligt att människor gör saker de egentligen inte får för sin religion.

Sex före äktenskapet tillexempel. Det står mycket tydligt i både bibeln och koranen och i flera andra större religioners skrifter att det varken för kvinnor eller män är tillåtet att ha sex före äktenskapet.

Ändå förekommer det frekvent. Och i många fall är det något omgivningen och kyrkan ser mer eller mindre genom fingrarna med, i synnerhet när det gäller männen.Men bland  muslimer från före detta Jugoslavien är det till exempel  ofta relativt accepterat att både män och kvinnor har sex innan de gifter sig om det rör sig om ett stabilt förhållande som ändå kommer att leda till äktenskap.

Om man resonerar som du, att man inte är muslim för att man gjort något man inte får enligt islam och dess skrifter blir det inte så många muslimer kvar...

Och inte många kristna eller judar heller om du resonerar på samma sätt när det gäller andra religioner.
    Resonerar som mig? Vännen om du vill beskylla nån kanske du borde läsa koranen och vad den säger

Enorm skillnad mellan koranen och bibeln ,Koranen är guds ord till människan Allah förhandlar aldrig med dig utan kräver att du lyder, Islam betyder underkastelse och du kommer alltid vara slav så länge du inte förkastar den religionen

Du kan dricka 2 dunkar rödvin varje dag och kalla dig nykterist också om du vill det ,ord är billiga, men betyder inte att du är nykterist , samma sak med religion vill ni tillhöra en religion lyder ni regler eller skiter i det , man kan inte få allt eller säga att man tillhör nånting om man går emot dess bestämmelser

Bryter du mot koranens regler är du aldrig en muslim vilket är bra för dig , islam är inte bra för nån  ,Muslim är bara ett fint ord för en slav som är livrädd för sin egen säkerhet om den inte kryper för sin mästare
  • Ramma

IS är väl ändå dom som faktiskt tolkar koranen exakt som den är avsedd , varför tror du IS har så stort stöd bland "vanliga" muslimer? För dom delar dessa åsikter många muslimer tolkar koranen exakt som IS det är det som är problemet
  • Ramma

Sen kan du snacka massa skit om kristendomen , när senast hände ett kristet terrordåd? när senast skar en kristen halsen av ett barn för dess religion säger att den är "oren"? Nej exakt sånt händer BARA när man har med "fredsreligonen" att göra sen kan du komma med hur mycket strunt du vill , betvivlar att du ens läst varken bibeln eller koranen
  • Anonym (inge groda)
    Anonym (Klant "pappan" (TS)) skrev 2018-12-23 00:42:04 följande:

Tjenare, tänkte bara dela med mig av mina tankar kring ett samtal jag hade med bonusdottern igår.

Bonusdottern är muslim och jag så icketroende man kan bli. I den mån det är möjligt så avstår jag gärna från denna typ av samtalsämne, då jag anser det inte min ensak att propsa någon att tro si eller så.

Däremot nu runt jul så samtalas det mycket om religion från bonusdotterns del och hon känner sig osäker runt mig då hennes biologiska far har kallat mig saker som kafir, (ursäkta stavning och eventuellt översättning, men grovt översatt så tror jag att det betyder något nedlåtande i form av icketroende) och jag är inte helt hundra vad det innebär i hans ögon, men han har även berättat för mig och barnens mamma att det bara finns ett slut för oss vid tidens ände. När jag själv inte lägger någon som helst värde i religioner så tycker jag bara han är töntigt löjlig som säger sådana saker.

Anyway.

Bonusdottern frågade idag med en halvspydig ton om jag var kristen. I och med tonen hon använde så svarade jag lite opedagogiskt med ett suck att "nej, det är jag verkligen inte, jag kan nog lite för mycket om hur välden fungerar och hur mycket hat och rädsla som föds genom religionernas okunskap för att ens ge religioner som kristendom och islam någon som helst uppmärksamhet."

Jag är fullt medveten om att det inte var särskilt smidigt sagt till en 10-åring med stark tro, men jaja.. The bomb was dropped.

Bonusdottern gick såklart i taket och tog illa vid. Jag mer eller mindre dumförklarade hela hennes släkt i en mening. Så nu är vi inte kompisar längre..

Går det att rädda situationen här tror ni? Jag låg ju redan på minus innan men det har funkat okej. Nu ser det svart ut.

Kom gärna med tips för jag vette tusan hur man räddar upp en sådan groda xD

Hon firar iallafall jul med oss för att späda på paradoxen. Å andra sidan är hon bortskämd så det har nog mest att göra med att hon får saker. :P

Varför är det en "groda"?
    Det är bara sanningen. Islam är en bluff, en dålig saga, som har haft en väldigt negativ inverkan på jordens befolkning sedan religionen hittades på i Saudiarabien kring 500 talet. Koranen är en nyare och sämre version av Bibeln, inget annat. Sanningen kan aldrig vara fel, det är ingen groda. Om ett litet barn tror att jorden är platt, men jag förklarar att jorden är rund, ska jag då säga att det var ett misstag att tala om för det lilla barnet hur det ligger till? Är det bättre att barnet lever i en lögn? Alla som tror på det som står i den dåliga kopian koranen, är lurade och behöver få höra sanningen. 
    Människan skapades inte av en gud utan utvecklades genom evolution, då allt som dessa religioner påpekar är lika fel och tramsigt som att jorden skulle vara platt. Vi behöver ingen religion.

Ramma skrev 2018-12-27 14:43:08 följande:
    IS är väl ändå dom som faktiskt tolkar koranen exakt som den är avsedd , varför tror du IS har så stort stöd bland "vanliga" muslimer? För dom delar dessa åsikter många muslimer tolkar koranen exakt som IS det är det som är problemet
    Det finns inget som helst stöd i Koranen för att missbruka droger, eller för den delen att konsumera porr. IS gjorde bägge sakerna i stor utsträckning. Det drällde av kokainrester , tablettkartor och västerländska porrtidningar där de dragit fram.
  • Ramma
    Anonym (Att skilja på sak och person) skrev 2018-12-27 15:33:00 följande:
    Det finns inget som helst stöd i Koranen för att missbruka droger, eller för den delen att konsumera porr. IS gjorde bägge sakerna i stor utsträckning. Det drällde av kokainrester , tablettkartor och västerländska porrtidningar där de dragit fram.
    Det finns också delar i koranen som pratar om sexslavar och anat som is mer än gärna hade, du råkade visst glömma nämna det av nån anledning oj då ,,har du läst koranen? Vet du ens vad du pratar om
    Ramma skrev 2018-12-27 14:45:43 följande:
    Sen kan du snacka massa skit om kristendomen , när senast hände ett kristet terrordåd? när senast skar en kristen halsen av ett barn för dess religion säger att den är "oren"? Nej exakt sånt händer BARA när man har med "fredsreligonen" att göra sen kan du komma med hur mycket strunt du vill , betvivlar att du ens läst varken bibeln eller koranen
    Nu är du ju helt ute och cyklar. Jag har aldrig sagt att man inte får "snacka skit" om vare sig islam eller om kristendomen utan tvärtom. Jag snackar skit om vilken religion jag vill. Och nu råkar jag själv vara kristen men generellt har jag all rätt att tycka illa om vilken eller vilka religioner jag vill helt utan att ens blanda in några terrordåd. För övrigt kan du själv läsa på, men inte bibeln eller koranen utan om konflikterna på Irland och Nordirland om du tror att det aldrig inträffat kristna terordåd i modern tid.

Du får också gärna läsa mina inlägg så kommer du att upptäcka att jag har skrivit att jag tycker det är BRA att pappan svarade ärligt på styvdotterns fråga och berättade vad han tycker om religion.

Jag tror på religionsfrihet och det innebär både att som TS ta avstånd från all slags religion och tycka illa om all slags religion  OCH  att få utöva religion så länge man inte begår övergrepp i religionens namn eller försöker tvinga på sin religion på andra.

TS bonusdotter behöver om det framförs på ett respektlöst sätt få höra att vissa människor tar avstånd från all slags religion och tycker illa om all slags religion. Hon måste precis som alla andra acceptera religionsfriheten och i den ingår som sagt att ta avstånd från all religion.

Men som jag varit mycket tydlig med måste man skilja på sak och person. Att kritik av religion inte är detsamma som att man personligen kritiserar alla religiösa människor är något det är mycket viktigt att vara tydlig med.

Ramma skrev 2018-12-27 15:37:36 följande:
    Det finns också delar i koranen som pratar om sexslavar och anat som is mer än gärna hade, du råkade visst glömma nämna det av nån anledning oj då ,,har du läst koranen? Vet du ens vad du pratar om
    Både du och jag vet att det absolut inte är tillåtet att missbruka droger eller konsumera porr enligt Koranen.
Svar på tråden Stor groda vid samtal om religion med 10åring. Doh.