• nernu

Hund arg på en ägare

Har ett problem som eskalerat och som vi inte vet hur vi ska hantera. Har en hund som ibland får något slags utbrott på en av sina ägare. Den här ägaren går nästan alla promenader med hunden och ger hunden godis flera gånger om dagen. Hunden hoppar upp till honom och sitter i knät och kelar.

Ibland får han någon form av utbrott. Han sänker huvud och tassar ner mot ägarens fot och skjuter upp rumpan i vädret. Han fryser helt i kroppen och efter en lite stund börjar han morra aggressivt. Ägaren brukar hantera det genom att stanna upp och stå helt stilla och någon annan i familjen kommer och lyfter upp hunden. Precis då brukar hunden försöka bita till på foten men hinner inte orsaka någon större skada. Först var det någon enstaka gång sedan har det blivit oftare. Vi upplever att det händer oftare i samband med stress när det är mycket folk och det är trångt men det händer också när det bara är familjen hemma. Efter bara en liten stund är han lugn och vän med ägaren igen.

Vad är det som händer och hur ska man hantera det?

• Svar på tråden Hund arg på en ägare
  • Dr Nail

En hund som är i riskzonen för att skada en människa ska ALLTID avlivas.

• Anonym (#BackaInte.)
    10oktober skrev 2018-12-24 09:57:05 följande:

Till dess: är inte så säker att lyfta upp hunden är bästa lösningen. Går det att avleda istället, eller är hunden helt låst? Vad händer om ägaren slänger iväg ett par godisbitar eller någon leksak åt sidan?

Belöna hunden för sitt aggressiva utfall? Det är ju klassisk betingning fast med negativ konsekvens.
    Nja läs min första kommentar för bättre insikt.
  • Anonym (#BackaInte.)

En annan fråga, är det bara mot denne person hunden gör utfall? Vad händer om han har på sig andra skor?

• nernu
    10oktober skrev 2018-12-24 09:57:05 följande:

Jag hade börjat med en veterinärundersökning för att se så att hunden inte har ont någon annanstans. Be också att få testa för borrelia då det kan ge de mest konstiga reaktionerna.

Hittas ingenting så kontakta en utbildad hundpsykolog som får kolla igenom situationen. Håller med tidigare kommentar att detta forum inte är någon bra plats för hundråd...

Till dess: är inte så säker att lyfta upp hunden är bästa lösningen. Går det att avleda istället, eller är hunden helt låst? Vad händer om ägaren slänger iväg ett par godisbitar eller någon leksak åt sidan?

Ganska så låst. Den som hunden är arg på måste stå helt stilla. Vi andra kan försöka få undan honom med godis men då är han fortfarande arg.
  • nernu
    Dr Nail skrev 2018-12-24 10:56:39 följande:

En hund som är i riskzonen för att skada en människa ska ALLTID avlivas.

Alla hundar är alltid i riskzonen att skada en människa. Du kan aldrig lita på en hund så i så fall kan ingen ha husdjur alls.
  • nernu
    Anonym (#BackaInte.) skrev 2018-12-24 11:24:27 följande:
    Jag har sett filmen "A Clockwork Orange" och kollat youtube videor med Ivan Pavlovs beteendeteori och är därför ganska kunnig inom området. 

Måste visa hunden vem som bestämmer och samtidigt ändra hundens beteende på detta sätt, klassisk betingning.
    Skriv ett privat meddelande till mig TS om du behöver en coach.
    Du har tittat på youtube och känner till det mest välkända experimentet som finns inom psykologin. Imponerande.

Delar inte din hundfilosofi överhuvudtaget.

Det är enbart mot den här personen. Har inte ens morrat åt någon annan. Snäll och go och tålmodig med alla hundar och barn och andra människor. Och sådan är han oftast med personen han blir arg på också.
  • Anonym (#BackaInte.)
    nernu skrev 2018-12-24 13:03:35 följande:
    Du har tittat på youtube och känner till det mest välkända experimentet som finns inom psykologin. Imponerande.

Delar inte din hundfilosofi överhuvudtaget.

Det är enbart mot den här personen. Har inte ens morrat åt någon annan. Snäll och go och tålmodig med alla hundar och barn och andra människor. Och sådan är han oftast med personen han blir arg på också.
    Prova att byta dojor.
  • Deceree1

Prova på vovve.net

Där finns erfarna hundägare.

Hade min gjort så hade det blivit kortkommando. -Nej!! Gå bort! Låt aldrig hunden bestämma.

• nernu
    Anonym (#BackaInte.) skrev 2018-12-25 00:05:19 följande:

Prova att byta dojor.

Har hänt med tofflor kängor och gummistövlar. Inte specifikt för ett par skor. Hade det varit så enkelt hade jag listat ut det själv.
  • LFF
    Deceree1 skrev 2018-12-25 00:24:33 följande:

Prova på vovve.net

Där finns erfarna hundägare.

Hade min gjort så hade det blivit kortkommando. -Nej!! Gå bort! Låt aldrig hunden bestämma.

Lever Vovve fortfarande?
  • nernu
    Anonym (Olivia) skrev 2019-01-03 11:44:12 följande:

Fast de är ju ungefär som när man ska söka jobb inom psykiatri och dom frågar vad man har för erfarenheter inom psykiatrin.

Och man svarar - Jag har sett Gökboet.. flera gånger..

Haha! Väldigt bra liknelse.
  • Anonym (Olivia)
    nernu skrev 2019-01-03 12:30:50 följande:

Haha! Väldigt bra liknelse.

:)))
Svar på tråden Hund arg på en ägare