• Äldre 25 Dec 15:21
    1561 visningar
    47 svar
    47
    1561

    8400 på bara MAT i Thailand?!

    Hej!

    Finns säkert tusentals diskussioner, trådar, tips och sidor med tips och råd om Thailand och här kommer då en till.

    Jag försöker göra en buffert över en kommande resa till Thailand och har då hamnat på dessa olika forum angående budget för mat (endast mat!) och hur mycket det borde gå på. Som jag har förstått så går det att leva på 5kr om dagen eller 5000 om man nu vill det.

    Ett tips lät "räkna med ca 100kr om dagen i mat per person. Det bör räcka."

    Jag är en vuxen med 2 barn som vill åka.

    Så detta skulle alltså då resultera i 300/dag, 7 dagar blir 2100kr och för fyra veckor 8400 för en månad i BARA MAT?!

    Stämmer detta?

    Som en jämförelse så handlar jag för 3000kr i månaden på Willys åt oss tre. Där hamnar också saker som kaffe, Kattmat och kattsand.

    Någon som kan hjälpa mig med buffert?

  • Svar på tråden 8400 på bara MAT i Thailand?!
  • Anonym (G)
    Äldre 26 Dec 14:07
    #31
    Anonym ($) skrev 2018-12-26 14:03:56 följande:

    Tror TS blandar ihop ?dyrt? och att det blir ?mycket pengar?.


    Ja det låter som det.
  • Äldre 26 Dec 15:25
    #32
    ostpaj skrev 2018-12-25 15:57:59 följande:
    Hm.. Vad jag vill äta; jag äter veganskt. Barnen äter vegetariskt. Jag dricker sällan alkohol och verkligen inte när jag ska ansvara för två barn själv på andra sidan jorden. När jag tänker vår resa är den anpassad efter dem (då 3 och 6). Tänker att det kommer bli mest en sol och bad semester. Knappt shopping heller.

    I mitt huvud tänkte jag att vi kommer billigt undan, men så är jag en Thailand rookie också. Som det ser ut nu blir flyget det billigaste på den här resan efter alla tips och råd! :'D
    Du kan få ner era matkostnader om ni då och då äter på någon av de gatuserveringar som finns överallt. Den maten håller minst lika hög standard som i en "vanlig" restaurang och ni tre kan komma undan med runt 100-lappen totalt. 
    Nu vet jag inte varthän i Thailand ni hade tänkt er eller hur ni ska bo, men i Bangkok och Chang Mai finns en restaurangkedja som heter Ohkajhu Organic Farm. De har en grön meny som kanske tilltalar er, men eftersom det thailändska köket är baserat på ris, fisk och grönsaker tror jag nog att ni överlever, såvida ni inte är extremveganer förstås.  Visst låter 8400 kr mycket initialt, men eftersom jag själv säkert lägger ner runt 4000 kr på mat under en månadsvistelse i Thailand tycker jag att ni kommer lindrigt undan.
    Trevlig resa
  • Anonym (Beres­t)
    Äldre 26 Dec 16:06
    #33

    Alltså, när vi reser så räknar vi med ca 400-500kr per person per dag. Så 100kr per dag och person för 3 måltider låter ju väldigt lite. Nu är det billigare att leva i Thailand så det stämmer säkert. Men dyrt - nej det är det inte.

  • Äldre 26 Dec 20:05
    #34
    Anonym ($) skrev 2018-12-26 14:03:56 följande:

    Tror TS blandar ihop ?dyrt? och att det blir ?mycket pengar?.


    Precis! Tack. Jag fattar ju att det inte är dyrt, hade bara inte räknat ut hela summan och jag jämför ju med vad jag lägger på mat hemma. Men som någon skrev, då har man ju hälften av ingredienserna hemma och det är ju verkligen annorlunda att äta ute eller göra storkok hemma.
  • Äldre 26 Dec 20:08
    #35
    Anonym (Berest) skrev 2018-12-26 16:06:42 följande:

    Alltså, när vi reser så räknar vi med ca 400-500kr per person per dag. Så 100kr per dag och person för 3 måltider låter ju väldigt lite. Nu är det billigare att leva i Thailand så det stämmer säkert. Men dyrt - nej det är det inte.


    Ja, jag har bara rest 2 gånger tidigare med mina barn, varav ena bara är 2 år nu. Det här skulle alltså bli vår första långresa och där vi är borta längre än vi varit förut.

    Jag har varit ensamstående sen jag var gravid och jag har ett vanligt lågavlönat 9-5 jobb. Jag vill ändå ge dem upplevelser och jag älskar att resa och för att det ska vara möjligt har inte jag möjligheten att lägga 10.500kr i veckan på enbart mat, som ni har.
  • Äldre 26 Dec 20:10
    #36
    Kirenaj68 skrev 2018-12-26 15:25:25 följande:

    Du kan få ner era matkostnader om ni då och då äter på någon av de gatuserveringar som finns överallt. Den maten håller minst lika hög standard som i en "vanlig" restaurang och ni tre kan komma undan med runt 100-lappen totalt. 

    Nu vet jag inte varthän i Thailand ni hade tänkt er eller hur ni ska bo, men i Bangkok och Chang Mai finns en restaurangkedja som heter Ohkajhu Organic Farm. De har en grön meny som kanske tilltalar er, men eftersom det thailändska köket är baserat på ris, fisk och grönsaker tror jag nog att ni överlever, såvida ni inte är extremveganer förstås.  Visst låter 8400 kr mycket initialt, men eftersom jag själv säkert lägger ner runt 4000 kr på mat under en månadsvistelse i Thailand tycker jag att ni kommer lindrigt undan.

    Trevlig resa


    Tack för tipsen! Hittade ngt som kallas "jay food". En markering som finns på många restauranger. Det är så gott som veganskt och tydligen populära lunchhak bland munkar som äter mycket bönor och grytor. :)
  • Äldre 26 Dec 20:14
    #37
    Anonym (G) skrev 2018-12-26 13:59:49 följande:

    Förstår faktiskt inte alls denna tråden. Ni ska vara borta i 4 v? Och äta ute flera gånger per dag under dessa veckor? Ni är 3 personer?och du anser att 8500:- då är DYRT?

    Hyr ett hus istället och laga er egen mat.


    Ja, det gjorde vi förra sommaren via airbnb när vi var till Italien. Kanske är att överväga. Däremot hittade jag bra hotell med frukost för helt ok priser.

    Och jag känner mina barn, jag har svårt att se oss sitta ner och äta flera gånger per dag. Jag vet inte om vi är små i maten, äter mycket "on The go" och äter en större måltid på kvällen.

    Skulle vi sitta ner och äta flera gånger hinner man ju inte annat än att svälja maten innan man ska på jakt efter nästa restaurang.
  • Anonym (Pappa­)
    Äldre 26 Dec 20:49
    #38
    ostpaj skrev 2018-12-26 20:14:13 följande:
    Ja, det gjorde vi förra sommaren via airbnb när vi var till Italien. Kanske är att överväga. Däremot hittade jag bra hotell med frukost för helt ok priser.

    Och jag känner mina barn, jag har svårt att se oss sitta ner och äta flera gånger per dag. Jag vet inte om vi är små i maten, äter mycket "on The go" och äter en större måltid på kvällen.

    Skulle vi sitta ner och äta flera gånger hinner man ju inte annat än att svälja maten innan man ska på jakt efter nästa restaurang.
    Jag är övertygad att du kommer att ge dina barn en bra upplevelse var ni än hamnar.

    En annan sak att tänka på där det går att spara pengar gäller det som kostar under själva flygresan och där kan du förbereda med egna lösningar.

    Vätska är ofta viktigare än mat, och frukt kan fungera bra som mellanmål till barnen (små magar behöver fylla på oftare).

    Eget hushåll ger både frihet och spar pengar, är barnen små kan man ofta beställa en portion och få den delad på två vilket är ett utmärkt sätt för att slippa kasta bort mat.
  • Anonym (Faran­g)
    Äldre 26 Dec 20:50
    #39
    ostpaj skrev 2018-12-25 17:50:22 följande:

    Ja, ser inga problem med det. Funkar säkert som lunch. Säger inte att varje dag och varje måltid behöver bli så. De får helt enkelt anpassa sig. "såhär gör man här."


    Har varit en del i Thailand och visst finns det mycket billig mat i små ?hål?, vagnar osv men jag upplever att dessa inte finns där turister mestadels befinner sig. För att ta sig till dessa behöver man oftast gå en bit eller ta en tuk-tuk och gå skulle jag inte rekommendera i värmen och trafiken med två små barn och tar ni tuk kostar ju även det. Vagnar kommer dock oftast framåt kvällen till centrumen i turistområdena men det är mest spett och sånt, vet inte vad dom har för veg, har faktiskt inte sett något sånt men det finns säkert. På marknader och sånt brukar det finnas mycket lokalt men du ska veta att dom alltid tar veta mycket bättre betalt när turisterna ska äta än lokalbefolkningen.

    För övrigt tycker jag 100kr/person och dag låter sjukt lite. Jag skulle aldrig klara mig på det men jag vill inte heller snåla på semestern. Finns såklart sätt att komma billigare undan som exempelvis att inte köpa något på stranden utan gå upp i staden och ät lunch, köp glass och dricka på lokalbefolkningens butiker inte på stranden, köp frukt på marknad och skör upp på hotellet, barnen kan säkert dela på en maträtt om ni tycker det känns okej att beställa så på restaurang, gör eget mellis på hotellet.

    Angående boende så är bungalow och sånt helt okej men du bör ändå bo på en barnvänlig plats och då går priset upp direkt. Jag rekommenderar inte att bo på bargatorna med barn, det är ingen plats ni vill se.
  • Äldre 26 Dec 21:14
    #40
    ostpaj skrev 2018-12-25 16:00:00 följande:
    Jaha. Okej. Bara jag som haft en skev uppfattning då. Kanske ska tänka om på en annan, billigare resa då. =/
    I Turkiet, 100 meter in från turiststråket, åt vi familjemiddagar för 120 kr. 3 barn, 2 vuxna. Man behöver ju inte äta där det är dyra restauranger. 
  • Äldre 26 Dec 22:03
    #41
    ostpaj skrev 2018-12-26 20:10:59 följande:
    Tack för tipsen! Hittade ngt som kallas "jay food". En markering som finns på många restauranger. Det är så gott som veganskt och tydligen populära lunchhak bland munkar som äter mycket bönor och grytor. :)
    Ja. Thailand är på många sätt ett paradis när det gäller mat. De är mycket innovativa och de lyckas ofta med kombination god och nyttig mat. Men så är landet också ett av de största i världen när gäller produktion och export av mat. Men skulle du längta efter svensk mat för en dag kan du alltid gå till något av IKEA:s två varuhus i Bangkok. Vi har vårt hus i Bangkoks östra delar 3 mil från centrum och det händer att vi åker till IKEA i Bang Na och äter när vi är där. Ligger hyfsat nära flygplatsen.
    Om du vill ha lite tips rent allmänt, fråga gärna.
     
  • Anonym (Beres­t)
    Äldre 26 Dec 22:36
    #42
    ostpaj skrev 2018-12-26 20:08:51 följande:

    Ja, jag har bara rest 2 gånger tidigare med mina barn, varav ena bara är 2 år nu. Det här skulle alltså bli vår första långresa och där vi är borta längre än vi varit förut.

    Jag har varit ensamstående sen jag var gravid och jag har ett vanligt lågavlönat 9-5 jobb. Jag vill ändå ge dem upplevelser och jag älskar att resa och för att det ska vara möjligt har inte jag möjligheten att lägga 10.500kr i veckan på enbart mat, som ni har.


    Ja alla gör vi så gott vi kan. Jag skrev inte att vi gör av med så mycket pengar utan jag skrev att vi räknar med det just för att inte behöva vrida och vända på varenda slant. Sen bor vi oftast så att vi har möjlighet att äta hemma eller ta med egen mat till stranden vilket gör att vissa dagar går det inte åt så mycket pengar. Andra dagar kan vi då lägga lite mer för att vad vi än känner för.

    Sen GÅR det att komma billigt undan i Thailand. Gatuköken är ju billiga och där kan man ju hitta den allra godaste maten :)

    Sen hade jag valt att korta ner resan till kanske 2 veckor för att kunna gå på resturang, ta en efterrätt, åka på utflykt osv utan att behöva oroa mig för att pengarna ska ta slut.

    Hur som, hoppas ni får en trevlig resa :)
  • Anonym (4v är länge)
    Äldre 27 Dec 00:32
    #43

    Ett råd i all välmening: 4v är lång tid. Vi renoverade hemma för ett par år sen och var då utomlands hos svärmor och svärfar i 4v. Första veckan tyckte barnen var superkul, andra veckan var kul, 3e veckan började de längta hem och 4e veckan var ett konstant tjat från då 5åringen om att få åka hem till kompisarna.

    Vi var två vuxna + svärmor som hjälptes åt med barnen men det var ändå tufft, speciellt mot slutet när de började tröttna.

    Med barn i den åldern skulle jag valt 2-3v. Spara hellre pengarna och åk på en längre resa när de är större och faktiskt kan njuta av det

  • Äldre 27 Dec 01:06
    #44
    Anonym (4v är länge) skrev 2018-12-27 00:32:48 följande:

    Ett råd i all välmening: 4v är lång tid. Vi renoverade hemma för ett par år sen och var då utomlands hos svärmor och svärfar i 4v. Första veckan tyckte barnen var superkul, andra veckan var kul, 3e veckan började de längta hem och 4e veckan var ett konstant tjat från då 5åringen om att få åka hem till kompisarna.

    Vi var två vuxna + svärmor som hjälptes åt med barnen men det var ändå tufft, speciellt mot slutet när de började tröttna.

    Med barn i den åldern skulle jag valt 2-3v. Spara hellre pengarna och åk på en längre resa när de är större och faktiskt kan njuta av det


    Har kommit till samma slutsats; en vecka är for lite, två veckor är fortfarande roligt, tredje veckan är bara "mer av samma" och har aldrig rest en fjärde. Mellan 10 dagar och två veckor känns som bäst valuta for både pengarna och tiden. Tycker det gäller både barn och oss vuxna.
  • Äldre 27 Dec 08:22
    #45
    Anonym (4v är länge) skrev 2018-12-27 00:32:48 följande:

    Ett råd i all välmening: 4v är lång tid. Vi renoverade hemma för ett par år sen och var då utomlands hos svärmor och svärfar i 4v. Första veckan tyckte barnen var superkul, andra veckan var kul, 3e veckan började de längta hem och 4e veckan var ett konstant tjat från då 5åringen om att få åka hem till kompisarna.

    Vi var två vuxna + svärmor som hjälptes åt med barnen men det var ändå tufft, speciellt mot slutet när de började tröttna.

    Med barn i den åldern skulle jag valt 2-3v. Spara hellre pengarna och åk på en längre resa när de är större och faktiskt kan njuta av det


    Okej. Tack för tipsen!

    När ni åkte 4 veckor, var ni alla 4 veckor på samma ställe? Jag tänkte (är en drömmare) om man t.ex delar upp 10 dagar på 3 olika ställen? Relativt nära då, så att man förflyttar sig en timme, max 2, just för att variera.
  • Anonym (...)
    Äldre 27 Dec 08:57
    #46

    Instämmer, allt över 18 dagar är för mycket, oavsett om man varierar ort. De längtar hem till sitt egna, den trygga miljön, kompisar, leksaker, rum. Tycker även att Thailand är onödigt långt bort med så små barn.

  • Äldre 28 Dec 22:56
    #47
    ostpaj skrev 2018-12-27 08:22:35 följande:
    Okej. Tack för tipsen!

    När ni åkte 4 veckor, var ni alla 4 veckor på samma ställe? Jag tänkte (är en drömmare) om man t.ex delar upp 10 dagar på 3 olika ställen? Relativt nära då, så att man förflyttar sig en timme, max 2, just för att variera.
    2 veckor är en bra Thailand-debut för dig med små barn. När de har blivit lite större och mera självgående kan du utöka det till 4 veckor. Jag vet inte hur stor vana du har av höga temperaturer och hög luftfuktighet. Men är du ovan bör du undvika att åka under april-maj och det även för barnens skull. Då är det riktigt ångande hett därborta och temperaturer över 40 grader och vindstilla i veckor under den tiden är inte alls ovanligt.
Svar på tråden 8400 på bara MAT i Thailand?!