• Zeldalack

Har ni kämpigt med ekonomin ?

Hej har ni kämpigt med ekonomin? Går ni det ihopp varje månad? Kan ni spara hur mycket då ?

• Svar på tråden Har ni kämpigt med ekonomin ?
  • Noname00
    Ms H skrev 2019-01-30 10:07:29 följande:

Det går väl inte om ett vuxet barn bor i övernattningslägenheten?

Varför inte, det är ju fortfarande ett dubbelt boende i samband med tjänsten?
  • amia01

Ja! Har ett barn med funktionsnedsättning som vi tar hand om. Har tvingats gå ner i tid och får bara in en inkomst till familjen. Det är inte lätt att leva på en lön, men finns inga alternativ måste man lära sig leva med situationen.

• EnyaLouise

Nej, vi har det inte kämpigt med ekonomin. Vi är två vuxna med heltidsjobb och medellön. Inga barn. 

Jag har sen jag pluggade alltid sparat minst 10% av min inkomst. Nu försöker vi leva på en lön, funkar vissa månader.

• Zeldalack
    Minkoppte skrev 2019-01-30 10:25:54 följande:

Vad då för lista? :)

Hej det var en person som Svarade i ett tidigare inlägg han hade hjälp av en lista som kunde hjälpa han att spara pengar.
  • Zeldalack
    midnattljus skrev 2019-01-28 15:32:24 följande:

Jag gick igenom en riktigt jobbig skilsmässa förra året och mitt ex drog på sig avbetalningar i mitt namn. Har riktigt grov ångest varje dag över detta då mina pengar börjar ta slut då jag varit arbetslös. Har nu två jobb men lönen kommer inte förrän nästa månad vilket ger mig panik. Det är egentligen bara skit saker och jag har sålt mycket av vad jag äger för att betala av mer men nu har jag inget mer att sälja. Mitt enda alternativ är att jobba mer än heltid för att kunna få bort allt snabbare då. 

Det är inte en monster summa då jag vet fler som har högre men jag mår riktigt dåligt av det. Hoppas att allt kommer bli avbetalt detta år så jag kan må psykiskt bättre. Kan knappt tänka mig hur de som har högre mår. Men allt tillsammans blir 30k 

Det låter jobbigt jätte duktigt av dig bra kämpat..... vi har mera på lån och avbetalningar än

Dig. Men vet många som har flera miljoner i skulder då dom köpt hus och så men vi har ca fem hundra tusen i skulder men det är tillsammans och då är det med hus och det andra.

Vi mår inte dåligt då vi vet att vi har koll och att vi gör rätt.

Vi genom gick en tuff boende twist och det kostade en stor summa pengar men advokaten är betald nu. Allt är Helt klart värt det och min sambo vann bonendet det inte lätt för en pappa att vinna i rätter över mamman men gjorde min sambo vi är då glada men vi hade allt för oss sociala tyckte min sambo skulle ha bonendet och det vägde tungt i den vinnande dommen men det är en. Annan historia. Detta har inte med tråden att göra men komm in på det. ????
  • Jamesdio
    Noname00 skrev 2019-01-29 21:29:37 följande:
    Dubbelt boende får du ju dra av, får du inte traktamente?
    Ja, jag får dra av. Får tillbaka ca 5000 kr av mina totala kostnader på ca 15000 kr. Varför skulle jag få traktamente för att jag pendlar till jobbet?
  • Nutnut

Vi har höga inkomster men dessvärre också höga utgifter. Vi lyckas dock spara ca 10-12000 kr när vi båda jobbar heltid.

• Jamesdio
    Mara Sara skrev 2019-01-30 06:40:06 följande:
    Men flyg kan omöjligtvis vara det billigaste sättet att ta sig till jobbet? Åker du dit fyra gånger i månaden? Med en bil borde du ju nästan kunna halvera den kostnaden.
    Bil tar ca 8 timmar och kostar mig ca 1500 tor kr enbart i bensin, flyget kostar 2000 kr tor, men behöver då ett pendelkort också. Så då skulle jag behöva lägga två dagar i veckan på att köra bil. Antingen hela söndagen dit, jobba månd-fred och så köra hem på lördagen, för att sova en natt och köra tillbaka på söndagen då. Helt onödigt och orimligt.
  • Mara Sara
    Jamesdio skrev 2019-02-05 08:52:03 följande:

Bil tar ca 8 timmar och kostar mig ca 1500 tor kr enbart i bensin, flyget kostar 2000 kr tor, men behöver då ett pendelkort också. Så då skulle jag behöva lägga två dagar i veckan på att köra bil. Antingen hela söndagen dit, jobba månd-fred och så köra hem på lördagen, för att sova en natt och köra tillbaka på söndagen då. Helt onödigt och orimligt.

Med min bil skulle den den resan tur och retur kosta strax över 1000 kr, vilket få är halva kostnaden. Men även den törstiga bilen i ditt exempel soatae du ju 500 kr per vecka, alltså hela 2000 spänn i månaden. Sen lär du ju gå göra skatteavdrag på detta.

Visst, jobbigt att pendla 16h/vecka men absolut inte konstigt i dagens Sverige. Det motsvarar någon som varje vardag har 1,5h till jobbet. Ingenting..

Med tanke på eran besvärliga ekonomiska situation ni befinner er i tycker jag det är dumt att kasta bort så mycket pengar på bekvämligheten flyg.
  • Minkoppte
    Zeldalack skrev 2019-02-03 07:29:23 följande:

Hej det var en person som Svarade i ett tidigare inlägg han hade hjälp av en lista som kunde hjälpa han att spara pengar.

Tack för svar! Jag tror att det inlägget är borttaget, hittade inte när jag sökte efter det. Hade kunnat finnas en del matnyttiga tips tänkte jag.
  • Jamesdio
    Mara Sara skrev 2019-02-07 06:26:06 följande:
    Med min bil skulle den den resan tur och retur kosta strax över 1000 kr, vilket få är halva kostnaden. Men även den törstiga bilen i ditt exempel soatae du ju 500 kr per vecka, alltså hela 2000 spänn i månaden. Sen lär du ju gå göra skatteavdrag på detta.

Visst, jobbigt att pendla 16h/vecka men absolut inte konstigt i dagens Sverige. Det motsvarar någon som varje vardag har 1,5h till jobbet. Ingenting..

Med tanke på eran besvärliga ekonomiska situation ni befinner er i tycker jag det är dumt att kasta bort så mycket pengar på bekvämligheten flyg.
    Du förstår tydligen inte. Jag skulle då lika gärna kunna strunta i att åka hem eftersom en stor del av min lediga tid på helgen då går åt till att köra fram och tillbaka. DET är ju onödigt, då skulle jag ju lika gärna kunna skippa kostnaden för pendlingen helt och spara 2000 kr/vecka. och aldrig träffa min 7-åring. Har för övrigt ca 1 timme pendling till jobbet från min övernattningslägenhet, så jag pendlar redan 2 timmar per dag utöver pendlingen till och från boendeorten. Det är inte kostnaden för bilpendling som är det största hindret utan tiden.
Svar på tråden Har ni kämpigt med ekonomin ?