• Dutchess Maja

Någon annan som haft liknande och hur blev det för er?

Hej alla!

Min brorsdotter kom förbi igår och visade stolt att hon hade tappat hennes första tand.

Jag såg att den nya tanden är på väg upp en ganska bra bit bakom gluggen, minst två millimeter, inåt i gommen. Den växer mao inte upp genom "hålet". Det är i underkäken, en framtand. Dessutom har hon en väldigt liten mun.

Är detta något som kan bli ett problem längre fram? Eller är det så att det kan rätta till sig på egen hand. Mina barn är stora och förbi tandtappningsstadiet. Ingen av dem hade liknande problem vill jag minnas.

Naturligtvis så kommer ju mamma och pappa ha koll på det men jag vill inte att lilla skruttan skall få besvär. Tandläkaren är inte speciellt populär.

Hon har aldrig haft napp.

• Svar på tråden Någon annan som haft liknande och hur blev det för er?
  • Anonym (Mamma)

Har hon mjölktänder bredvid? Den permanenta är kanske större och därför ryms den inte. Isf så kan den komma på plats när de tappas eller munnen växer. Tänder kan flyttas mkt av sig självt.

I enstaka fall kan det vara en extratand som kommer bakom (och så kommer en till framför). Den får man dra ut men ingen brådska. Min son hade en sådan och avskydde tandläkare så fick sövas och dra ut den när han var 11 år. Då var tanden framför sned pga det men den växte rätt efteråt och 4-6 mån efteråt hade det fixat till sig av sig självt.

Har själv en tand som hamnat just bakom pga liten mun men det står inte. Syns knappt. Man kan ha tandställning i tonåren om man vill ha perfekt rak tandrad men det behövs inte.

• Dutchess Maja

Vad snällt att du svarade! Tack så mycket.

Ja, hon har bara mjölktänder runt om, det är första tanden som tappas.

Hennes storasyster har två "extratänder" i munnen, i överkäken dock. 
    Kanske det är ärftligt, lite grand, att man kan ha anlag för extratänder.

Nu blev jag lite lugnad iallafall. Och föräldrarna kommer ju att ha koll på det.

Och tack alla ni som svarar (om jag får några fler svar).

• Zizazi

Människor som föds idag har mindre munnar än de som föddes för hundra år sedan. Tändernas storlek förblir desamma. Ditt barns tillstånd är vanligt. Mitt barn har samma problem och jag är medveten om att jag kommer få behöva dra ut 4 permanenta tänder på mitt barn i ungdomsåren.

Svar på tråden Någon annan som haft liknande och hur blev det för er?