• Anzil
    Äldre 30 Dec 19:51
    676 visningar
    18 svar
    18
    676

    Kan kvinnor ibland låtsas att de är arga i trafiken bara för att försöka imponera eller något?

    Hej!

    Jag har åkt med två kvinnor och dessa människor har jag fått uppfattningen att de är snälla och rara. Men vid trafiken verkar det som om att de är arga på olika folk i trafiken när jag har åkt med de.

    Om det hade varit kvinnor i tjugoårsåldern kanske jag hade snabbat upp uppfattningen om att de endast försöker imponera och låtsas som om att de kan vara bestämda eller något. Men dessa kvinnor är i medelåldern och jag kan inte hjölpa att tolka som om de försöker imponera mig när jag åkt med de.

    Deras ilska känns liksom inte äkta på något sätt. De hojtar till saker som: ''Ja, kan du köra så kan jag börja åka?!'' till en annan bild, fast inte så att de drar ner rutan och skriker. Bara i bilen, så det är bara jag som hör.

    Ena kvinnan har skrikit många gånger, fast inte så att det andre bilen hör, utan det är bara jag som hör.

    Jag vet inte, men någonting känns inte äkta. När jag åker med mina manliga kompisar är det inga konstigheter.

    Jag tror inte de är arga på riktigt. Någonting är det, försöker de utstråla någonting som de inte är men de inbillar sig att den sortens utstrålning är positiv? Jag tycker ju om de som kompisar, precis så som de är. Så jag förstår inte och vet inte riktigt vad jag skall tolka med deras beteende just i bilen.

    Är det någonting ni kvinnor känner igen er, varför gör man någonting sådant egentligen? Jag vet som sagt inte hurdan jag skall tolka det hela. :)

    Tack för svar och Gott Nytt År på er! :)

  • Svar på tråden Kan kvinnor ibland låtsas att de är arga i trafiken bara för att försöka imponera eller något?
  • äldreo­chklok­are
    Äldre 30 Dec 20:00
    #1

    jag tror att du inbillar dig. 

  • Äldre 30 Dec 20:00
    #2
    +2
    Eller så är det du som drar väldigt märkliga slutsatser kring saker och ting. Varför skulle någon skrika sådana saker för att imponera på dig? Herregud. Jag utbrister ofta liknande saker som de saker du drar upp - även (och främst) när jag är ensam i bilen. Det är knappast för att imponera på någon (vet inte varför någon skulle imponeras av något sånt) utan för att jag blir irriterad och frustrerad på alla jävla idioter ute i trafiken, särskilt när jag är stressad.
  • Anzil
    Äldre 30 Dec 20:11
    #3
    äldreochklokare skrev 2018-12-30 20:00:05 följande:

    jag tror att du inbillar dig. 


    Orangebeans skrev 2018-12-30 20:00:26 följande:
    Eller så är det du som drar väldigt märkliga slutsatser kring saker och ting. Varför skulle någon skrika sådana saker för att imponera på dig? Herregud. Jag utbrister ofta liknande saker som de saker du drar upp - även (och främst) när jag är ensam i bilen. Det är knappast för att imponera på någon (vet inte varför någon skulle imponeras av något sånt) utan för att jag blir irriterad och frustrerad på alla jävla idioter ute i trafiken, särskilt när jag är stressad.
    Imponera var kanske fel av mig att använda. Jag blev bara allmänt nyfiken verkar det hojtas till och samtidigt aggressivititeten inte känns äkta. Dessutom att de verkar så snälla i allmänhet och inte alls verkar ha blivit arg på någon annan utanför bilåkandet.

  • Kusine­n
    Äldre 30 Dec 22:20
    #4

    Jag tror inte att de vill imponera på dig. Ser inget som tyder på det av din beskrivning.

    Vad är det som känns falskt med deras ilska då?

    Att man uttrycker åsikter om andras bilkörning "för sig själv" istället för att skrika till andra trafikanter är väl positivt?

    Om det nU är så att du inte uppfattar dem som arga kan det inte stämma då? Att de inte är arga men gillar att kommemtera och uutrycka åsimter när de kör? Det behöver man ju inte vara direkt arg för.

  • Äldre 30 Dec 22:26
    #5
    +2
    Anzil skrev 2018-12-30 20:11:28 följande:
    Orangebeans skrev 2018-12-30 20:00:26 följande:
    Eller så är det du som drar väldigt märkliga slutsatser kring saker och ting. Varför skulle någon skrika sådana saker för att imponera på dig? Herregud. Jag utbrister ofta liknande saker som de saker du drar upp - även (och främst) när jag är ensam i bilen. Det är knappast för att imponera på någon (vet inte varför någon skulle imponeras av något sånt) utan för att jag blir irriterad och frustrerad på alla jävla idioter ute i trafiken, särskilt när jag är stressad.
    Imponera var kanske fel av mig att använda. Jag blev bara allmänt nyfiken verkar det hojtas till och samtidigt aggressivititeten inte känns äkta. Dessutom att de verkar så snälla i allmänhet och inte alls verkar ha blivit arg på någon annan utanför bilåkandet.

    Har du själv körkort? Få saker kan göra en människa så irriterad som medtrafikanter. Men vi vet att ingenting blir bättre av att man slänger sig på tutan eller hytter med näven, så vi kastar ur oss några väl valda ord som ingen utanför bilen hör, bara för att få utlopp för vår frustration.
  • zemer
    Äldre 31 Dec 09:08
    #6
    +1
    Anzil skrev 2018-12-30 20:11:28 följande:

    Imponera var kanske fel av mig att använda. Jag blev bara allmänt nyfiken verkar det hojtas till och samtidigt aggressivititeten inte känns äkta. Dessutom att de verkar så snälla i allmänhet och inte alls verkar ha blivit arg på någon annan utanför bilåkandet.


    Jag uppfattas nog som snäll och lugn. Men i bilen låter jag som dina väninnor. Finns typ inget som irriterar mig mer än folk som inte kan köra bil ordentligt haha

    Men jag låter exakt likadan oavsett om jag är ensam i bilen eller om folk är med. Eller tror till och med det är värre när jag är ensam.
  • Anzil
    Äldre 31 Dec 09:41
    #7
    zemer skrev 2018-12-31 09:08:11 följande:
    Jag uppfattas nog som snäll och lugn. Men i bilen låter jag som dina väninnor. Finns typ inget som irriterar mig mer än folk som inte kan köra bil ordentligt haha

    Men jag låter exakt likadan oavsett om jag är ensam i bilen eller om folk är med. Eller tror till och med det är värre när jag är ensam.
    Haha, okej. Då vet jag :D

    Jag blev bara lite förvånad över deras reaktioner i bilen men utanför bilkörandet var det som om de var helt andra människor. Som jag skrev tidigare så kändes det som om de bara låtsades att bli irriterad av någon anledning. Jag borde nog inte använt ordet ''imponera''. Jag menade mer att det kändes som om de ville åstadkomma med någonting när de visade att de kan bli irriterade och ''vågar'' bli arga på folk. Kändes så lustigt när det var i kombination med att ilskan bara kändes falsk.

    Men nu vet jag. Dessutom kanske det känns falskt just för att de kanske är som dig vid ensamt körandet. Då kanske de försöker behärska sig och tona ned ilskan och därför känns det falskt. Just för att de i övriga fall kanske skulle blivit betydligt mycket mer argare, hehe :D

    Tack för ditt svar!

  • Äldre 31 Dec 10:11
    #8
    Anzil skrev 2018-12-31 09:41:09 följande:
    Haha, okej. Då vet jag :D

    Jag blev bara lite förvånad över deras reaktioner i bilen men utanför bilkörandet var det som om de var helt andra människor. Som jag skrev tidigare så kändes det som om de bara låtsades att bli irriterad av någon anledning. Jag borde nog inte använt ordet ''imponera''. Jag menade mer att det kändes som om de ville åstadkomma med någonting när de visade att de kan bli irriterade och ''vågar'' bli arga på folk. Kändes så lustigt när det var i kombination med att ilskan bara kändes falsk.

    Men nu vet jag. Dessutom kanske det känns falskt just för att de kanske är som dig vid ensamt körandet. Då kanske de försöker behärska sig och tona ned ilskan och därför känns det falskt. Just för att de i övriga fall kanske skulle blivit betydligt mycket mer argare, hehe :D

    Tack för ditt svar!
    Ja, den sista slutsatsen låter ungefär som jag kan reagera. Normalt sett blir jag inte arg på andra bilister. Jag brukar ta även ganska grova missar med jämnmod. Det är enbart om jag är väldigt uppstressad redan som jag kan bli arg.

    Är jag ensam vid ett sådant tillfälle, gapar och skriker jag hejvilt, bara för att få ut lite av frustrationen. Och oftast handlar det mindre om vad som händer i trafiken, och mer om hur jag mår sedan innan.

    Men om jag har en passagerare med mig blir det mer ansträngt. Då vill jag skärpa mig lite, men det funkar kanske inte hela vägen, utan jag råkar ändå skrika lite begränsat på de andra bilarna. Fast jag kanske helst hade varit helt lugn och cool, som jag brukar vara. 

    Då måste jag liksom hålla igen lite och vill inte reagera riktigt som vanligt och så blir det konstigt istället. Jag tror det är det du uppfattar som lite falskt hos dina kvinnliga kompisar.
  • Äldre 31 Dec 10:12
    #9

    Har du sett det den gama kortfilmen med långben när han kör i trafiken? Utanför bilen är han världens snällaste med så fort han sätter sig i bilen blir han ett monster. Sån är jag med, jag blir väldigt irriterad på folk som inte förstår högerregeln, inte blickar i rondellen, inte kör när det är grönt för dom kollar i mobilen, tar hela 3 min för att parkera. Ja, asså listan kan göras lång och sånt gör mig riktigt arg. Det är ju farligt med såna människor bakom ratten, nog därför jag blir extra irriterad att dom ens har körkort.

  • Äldre 31 Dec 10:18
    #10

    Det finns få saker som irriterar så mycket som andra trafikanter. Jag känner många personer, både män och kvinnor som är lugna och trevliga men så fort de sätter sig bakom ratten förvandlas de till monster. Min man som aldrig annars svär eller skriker kan i trafiken skrika de fulaste ord! Det sorlar ingen till om han är ensam i bilen eller har passagerare.

  • Bananb­öjaren
    Äldre 31 Dec 10:22
    #11

    Du inbillar dig. Dom är nog bara dåliga och obalanserade förare. Tålamod är en av de allra viktigaste egenskaperna hos en god chauför. Det är fascinerande hur 90% som sätter sig bakom ratten verkar tro att de själva är professionella chauförer och att alla andra är idioter.

  • Bananb­öjaren
    Äldre 31 Dec 10:24
    #12
    -1
    antonanton skrev 2018-12-31 10:18:16 följande:

    Det finns få saker som irriterar så mycket som andra trafikanter.


    Om man själv är osäker i trafiken och inte har så bra kontroll på eget fordon så blir man lätt arg och irriterad på andra. Bra bilförare är lugna i alla situationer.
  • Äldre 31 Dec 10:31
    #13
    +1
    Bananböjaren skrev 2018-12-31 10:24:00 följande:

    Om man själv är osäker i trafiken och inte har så bra kontroll på eget fordon så blir man lätt arg och irriterad på andra. Bra bilförare är lugna i alla situationer.


    Oja, man blir syperlugn när idioter kör ut i vägen så jag behöver tvärnita för att inte köra rakt in baken på den, helst med snö och is på vägen så jag nästan tappar all kontroll. Men visst, andas in och ut och räkna till tio i sån situation.
  • Äldre 31 Dec 10:41
    #14
    Anzil skrev 2018-12-30 19:51:19 följande:

    Jag vet inte, men någonting känns inte äkta. När jag åker med mina manliga kompisar är det inga konstigheter.


    Menar du att dina manliga kompisar aldrig blir arga bakom ratten eller att det känns mer naturligt att de blir det? Bara nyfiken.
    Jag kan själv vräka ur mig ord som aldrig lämnar mina läppar vid andra tillfällen än just när jag är ensam bakom ratten. Har jag medpassagerare brukar det bli ett surt mumlande istället. En manlig vän till mig som håller på att ta körkort kallar det för att han har "körkorts tourettes". Han är annars lugn som en filbunke.
  • Bananb­öjaren
    Äldre 31 Dec 16:44
    #15
    Emerencia skrev 2018-12-31 10:31:15 följande:
    Oja, man blir syperlugn när idioter kör ut i vägen så jag behöver tvärnita för att inte köra rakt in baken på den, helst med snö och is på vägen så jag nästan tappar all kontroll. Men visst, andas in och ut och räkna till tio i sån situation.
    Är man lite förutseende och har koll på trafiken runt sig så är man också förberedd på en sån situation och då brukar den kunna undvikas. Du har väl koll på vad som händer vid sidan av vägen och i backspeglarna också när du kör?
  • Äldre 31 Dec 18:25
    #16
    Bananböjaren skrev 2018-12-31 16:44:12 följande:

    Är man lite förutseende och har koll på trafiken runt sig så är man också förberedd på en sån situation och då brukar den kunna undvikas. Du har väl koll på vad som händer vid sidan av vägen och i backspeglarna också när du kör?


    Klart jag har, men kör jag på en huvudled med hastigheten 70 och någon kommer från en grusväg ska jag inte behöva krypa förbi ifall den kör ut. Är ju livsfarligt att köra så. Även om jag kör 50 för det är halt hinner jag knappt bromsa om föraren slänger sig ut framför mig. Det är inte menningen att jag på huvudled ska behöva väja på de sättet.
  • Äldre 31 Dec 18:38
    #17
    Bananböjaren skrev 2018-12-31 10:24:00 följande:
    Om man själv är osäker i trafiken och inte har så bra kontroll på eget fordon så blir man lätt arg och irriterad på andra. Bra bilförare är lugna i alla situationer.
    Det är stor skillnad mellan att på ett lugnt sätt klara av att bemota alla situationer som uppstår. Det är en helt annan sak att reta upp sig på andra bilisters beteenden. De kan vara helt fristående från varann, det senare har inget med osäkerhet att göra.
  • Äldre 31 Dec 18:45
    #18
    Emerencia skrev 2018-12-31 10:12:13 följande:

    inte kör när det är grönt för dom kollar i mobilen


    Det där är ju den värsta av alla, ingen som helst förståelse för att andra kan få sitta genom både två och tre rödljusen bara för att de ska kolla sina mobiler. Man vill ju skjuta fanskapen framför sig ibland.
Svar på tråden Kan kvinnor ibland låtsas att de är arga i trafiken bara för att försöka imponera eller något?