• Jennsan79

Snälla hjälp! Krav på boendet hos ena föräldern?

Snälla hjälp!

Jag behöver verkligen råd hur jag ska gå tillväga.

Mina två yngsta barn (11 pojke och 12 flicka) bor varannan vecka hos sin pappa och hans sambo och hennes tre söner (11,13,14 som bor där på heltid) sedan tre år tillbaka. Boendet är på 70kvm och mina barn sover tillsammans i en bäddsoffa i vardagsrummet och har tillgång till en byrå med kläder. Samarbetet är lika med noll då de verkar vilja radera ut min existens när barnen är där. De får inte använda mobiltelefonerna som jag betalar abonnemang för hos pappa (för dem alltså). De tillåter inte barnen gå på sina fritidsaktiviteter den veckan trots att jag erbjuder skjuts och hämtning. Dottern på 12 har det senaste börjat öppna upp sig om prata om att hon vill vara mer tid hos mig. Att hon saknar privatliv. Får byta om i en garderob som inte går låsa samt att när hon är ledsen får ligga och gråta bland de andra eftersom hon inte kan gå undan. Hos mig och min sambo har alla fem barnen (3 egna och 2 bonus) varsitt rum. 12-åriga dottern lämnar knappt sitt rum (mer än vid mat mm) när hon är hos oss. Det kanske inte hör hit men barnen och deras pappa är inte skrivna på den adressen där de bor utan hos barnens farmor och farfar.

Snälla hjälp mig om vad jag kan göra och vart jag kan vända mig. Jag vill ju bara barnens bästa.

• Svar på tråden Snälla hjälp! Krav på boendet hos ena föräldern?
  • Drottningen1970

Du vänder dig först och främst till familjerätten och ber om samarbetssamtal för att se om di frivilligt kan komma överens med pappa. Nästa steg blir att göra en orosanmälan till socialtjänsten. Utredningen kan då visa att barnen inte har skäliga levnadsvillkor hos pappa. Om pappa fortfarande vägrar lyssna på det så stämmer du honom på boendet. Om barnen är skrivna hos farmor så vänder du dig till den kommunen där barnen är skrivna.

• Jennsan79
    Drottningen1970 skrev 2018-12-31 09:24:59 följande:

Du vänder dig först och främst till familjerätten och ber om samarbetssamtal för att se om di frivilligt kan komma överens med pappa. Nästa steg blir att göra en orosanmälan till socialtjänsten. Utredningen kan då visa att barnen inte har skäliga levnadsvillkor hos pappa. Om pappa fortfarande vägrar lyssna på det så stämmer du honom på boendet. Om barnen är skrivna hos farmor så vänder du dig till den kommunen där barnen är skrivna.

Tack för ditt utförliga svar! Förstaläget är nog redan uteslutet då han tidigare visat brist på vilja att samarbeta. Kan inte ens ha utvecklingssamtal i skolan tillsammans. Äldsta dottern bor hos mig på heltid pga att han inte vill ha henne hos sig (eller för att hans sambo inte vill möjligen). Farmor och farfar bor i samma kommun.
  • Fjäril kär

Gör en orosanmälan och påtala hur det ser ut och släpp inte dit barnen något mer. Det finns tusentals andra sätt att träffa barnen på och han får ta dom förslagen med familjerätten.

• Anonym (mmm)

Orosanmälan givetvis! Du kan ringa till soc och fråga hur man går tillväga. Detta är definitivt fog för anmälan, inget snack om det. 

• Undrande Tetris

Man kan alltid försöka med en orosanmälan men tror inte det kommer leda till någonting, tyvärr. Det kan hjälpa till dock ifall ni har en vårdnadstvist senare. Mina bonusbarns mamma är likadan. Vill inte att vi hör av oss till barnen när de är där och vägrar ta dem till aktiviteter även fast en av barnen börjar bli överviktig och behöver röra på sig. Båda barnen behöver få prata med någon och ev utredas, men hon vägrar dem psykisk vård... Ändå hjälpte inte orosanmälan som skolans kurator gjorde. Vi kan dock använda utredningen nu när vi ansökt om hela vårdnaden!

• Anonym (AnnanMamma)

Oj vilken tuff sits... styrkekramar till dig

Svar på tråden Snälla hjälp! Krav på boendet hos ena föräldern?