• 93atjej

11 månaders dricker inte vatten

Är så trött och vet inte hur jag ska göra behöver alla tips från er kloka föräldrar :(

Vår dotter på 11 månader har fått åka in 2 gånger på kort tid för rejäl uttorkning.. Senaste besöket så misstänkte dom mjölkallergi och förstoppning som gjorde att hon slutade både äta och dricka, vi fick med oss lactulos junior som ska spädas i vatten..

Nu är hon förstoppad igen och vägrar vatten igen, vi har försökt att ge henne de på alla sätt vi kan men hon kastar sig bara bakåt och skriker så fort vi ger henne vatten.

Blöjan från inatt var ännu en gång torr och jag orkar inte det här mer.. Vet att vatten är svaret på allt, får hon i sig vatten så blir inte magen så hård och då kan hon bajsa och då kommer hon vilja äta igen..

Vi kan inte åka till akuten så fort hon slutar med vatten och mat då de sker så ofta :( men får ingen annan hjälp och får inte tips någon annanstans ifrån..

Så har ni några tips råd om hur jag ska få i henne vatten? :(

• Svar på tråden 11 månaders dricker inte vatten
  • Anonym (alkolina)

Ge henne mat som innehåller mycket vätska. Gröt utspädd med vatten, melon, gurka mm.
    Du kan också testa att köpa frysta jordgubbar och värma i micron (se till att de svalnar bara innan du serverar) de brukar var en favorit just för att de är rinniga och vattniga. Så sätter du henne i badkaret och låter henne kladda fritt.

Kan det vara så att hon vägrar flaskan specifikt?? Har ni provat att byta flaska, eller kanske testa en pipmugg.
    Kan vara tänder på ingång och då kan det vara jobbigt med nappflaska för att den kliar.

• 93atjej
    Anonym (Gunnel) skrev 2019-01-02 13:13:11 följande:

Ta bort fokus på måstet kring dricka. Tror definitivt att det kan vara en press hon känner av att du liksom "jagar" henne med flaskan och tvingar henne att slurka . Avled uppmärksamheten på drickatvånget.

Isglass, isbitar, frukt, vattniga grönsaker, smoothies, drickyogurt, filmjölk osv går lika bra att erbjuda.

Vid måltider kanske en pipmugg eller dricka ur ditt glas kan vara mer lockande och visa att du häller upp annan dricka än vatten.

Frukt drycker/juice från barnhyllan är ganska trista och smaklösa så erbjud istället vanlig saft eller juice osv som smakar mer. Bubbelvatten kan vara ett alternativ.

Tack för tips!

Försöker att inte jaga henne med vatten haha men erbjuder henne vatten vid maten samt efter maten sen låter jag den stå så hon når den om hon vill ha, erbjuder ibland men ja de blir väl en hets och hon känner väl av att jag är stressad av det :(

Ska absolut testa o ge i andra former/ätbart och se om det funkar bättre!

Ska även ge starkare vanlig saft och prova typ loka cruch det är ju bubbelvatten med lite smak i tänker jag :D
  • 93atjej
    Anonym (alkolina) skrev 2019-01-02 13:26:58 följande:

Ge henne mat som innehåller mycket vätska. Gröt utspädd med vatten, melon, gurka mm.

Du kan också testa att köpa frysta jordgubbar och värma i micron (se till att de svalnar bara innan du serverar) de brukar var en favorit just för att de är rinniga och vattniga. Så sätter du henne i badkaret och låter henne kladda fritt.

Kan det vara så att hon vägrar flaskan specifikt?? Har ni provat att byta flaska, eller kanske testa en pipmugg.

Kan vara tänder på ingång och då kan det vara jobbigt med nappflaska för att den kliar.

Åh men vilket bratips med jordgubbar och kladda fritt! För då blir det något roligt utav de hela plus att hon får i sig massa vätska, de ska vi absolut köra på ikväll : D för jordgubbar älskar hon! : D

Nej alltså vi har provat olika muggar/pipmuggar/glas/flaska u name it.. Nu har vi äntligen hittat en mugg med sugrör som oftast funkar (den funkar betydligt bättre än de andra haha) men hon får sånna här "perioder" de har hon fått sen hon var nyfödd.. Där hon helt slutar äta och dricka och bara är.. Oftast går det 3 dagar med bara 1 kissblöja under dessa perioder och vi har absolut ingen aning om varför hon gör så här : ( hon verkar inte ens hungrig/törstig när väl perioden är här, senaste gången var för 1 vecka sen och då vart hon helt slö tillslut och bara låg helt apatisk i famnen men fortfarande ville hon inte ha vatten/mat annat :( vi vet inte alls vad som är fel :(
  • 93atjej

Tack så jätte mycket för alla svar och inputs, jag behövde verkligen det! :D nu har vi massa olika saker att testa här och håller verkligen tummarna att något funkar! < 3

• fanola

Nu ser jag att du fått supermkt bra tips!

Vi har en 10månaders som vägrar flaska så all mat blandar jag me lite vatten, sen så får han mycket fruktklämmisar, även dem kan jag blanda ut lite mer med vatten..

Hoppas de löser sig för er och att ni kommer på hur ni ska göra för att de både ska bli kul och bra!

• Anonym (alkolina)
    93atjej skrev 2019-01-02 13:35:21 följande:
    Åh men vilket bratips med jordgubbar och kladda fritt! För då blir det något roligt utav de hela plus att hon får i sig massa vätska, de ska vi absolut köra på ikväll : D för jordgubbar älskar hon! : D

Nej alltså vi har provat olika muggar/pipmuggar/glas/flaska u name it.. Nu har vi äntligen hittat en mugg med sugrör som oftast funkar (den funkar betydligt bättre än de andra haha) men hon får sånna här "perioder" de har hon fått sen hon var nyfödd.. Där hon helt slutar äta och dricka och bara är.. Oftast går det 3 dagar med bara 1 kissblöja under dessa perioder och vi har absolut ingen aning om varför hon gör så här : ( hon verkar inte ens hungrig/törstig när väl perioden är här, senaste gången var för 1 vecka sen och då vart hon helt slö tillslut och bara låg helt apatisk i famnen men fortfarande ville hon inte ha vatten/mat annat :( vi vet inte alls vad som är fel :(
    Ni kan också försöka med Semp4, mjölkpulver för bebisar. Det påminner ju om modersmjölk så hon kanske är mer benägen att ta till sig det än bara vatten.
  • Anonym (likadant)

Mitt barn var likadant. Han fick feber under två veckor och vägrade dricka. Isglass funkade inte. Saft funkade inte. Han var så uttorkad så att huden flagnade på ungen. Ingenting funkade och vi fick åka in till sjukhuset tre gånger, tills vi köpte en blomspruta med vatten och satte på "spridaren" och tryckte hans hand mot handtaget så att det sprutade vatten på både pappa och mamma. Herregud, vad han skrattade till slut. Vi hade vattenkrig i köket (och hans pappas stela jag-är-för-gammal-för-att-leka blev helt nedsprutad rösten gick upp i falsett och det var helgalet! Men ungen skrattade) Vi hällde vatten överallt. Till slut sprutade jag och pappan vatten i munnen på varandra med vattensprutan och då plötsligt gapade ungen. Och vi sprutade på tungan och han smackade. Det var helgalet men funkade. Vi ställde baljor på köksbordet som ungen plaskade i och till slut stoppade han händerna i vattnet och sedan i munnen och det fick honom att överleva till slut. Han sög också mycket på sitt gosedjurs tass så den tassen doppade pappan i vatten, men jag stoppade faktiskt det, eftersom den inte var särskilt ren.

Ett alternativ (som vi också provade) var vätskeersättning i medicinspruta där vi lyckades lura honom ett tag så att vi kunde spruta in det droppvis i kinden på honom.

• Anonym (likadant)

och som sagt. Ge inte upp! Vår unge totalvägrade nappflaska och pipmugg men det funkade betydligt bättre med glas (tills han satte i halsen och blev rädd) Suggrör var till slut lösningen... men oj, vad vi har kämpat med vätska. En sak som vi också har gjort, var att ställa ut vattenglas på alla ställen han kan nå och låtit honom välta och leka med dessa. Förr eller senare hamnade en blöt tröjärm i munnen.

Jag lider med dig och förstår precis vad du känner, men fortsätt bara att prova dig fram till lösningar. Vår slutgiltiga lösning (som funkade när ungen var närmare 1,5 år, var att han gillade apor. Vi köpte en snordyr vattenflaska med silikonsuggrör med en jäkla designerapa på, men den drack han plötsligt från, så den blev helt utsliten till slut.)

• Anonym (likadant)

Nu minns jag ännu bättre (efter att ha pratat med pappan om det här!) Och det är verkligen det samma med mat och vatten, som du beskriver.

Vi lät ungen diska! Jätteofta, minst två gånger per dag! Vi lät kranen stå på i köket och ungen stod på en stol med långärmad tröja och vattnet ljummet. Och så plastredskap. Han blötte ner hela köket och vi gick där med moppar och trasor och torkade men ungen blev blöt och började plötsligt suga på sin tröja, fingrar eller whatever. Helgalet var det. Hans pappa minns det med svår ångest eftersom det mest var han som torkade skåpen, medan jag torkade golvet (det rann ner genom sopskåpet som svällde. Det var inte populärt hos hyresvärden)

Vårt barn är 4.5 år nu. Sedan cirka 2 år tillbaka så är det fortfarande svårt med mat i perioder, men han måste alltid ha ett vattenglas vid sängen, annars får han panik (även om han inte dricker ur det) Det är som om han minns hur det var att vara törstig, på något vis. Han vill också alltid ha en vattenflaska med oss när vi går ut. (9 av 10 gånger så blir han inte törstig men om han vet att vattenflaskan inte finns med, så blir han paniktörstig.)

• 93atjej
    Anonym (likadant) skrev 2019-01-05 03:18:13 följande:

Nu minns jag ännu bättre (efter att ha pratat med pappan om det här!) Och det är verkligen det samma med mat och vatten, som du beskriver.

Vi lät ungen diska! Jätteofta, minst två gånger per dag! Vi lät kranen stå på i köket och ungen stod på en stol med långärmad tröja och vattnet ljummet. Och så plastredskap. Han blötte ner hela köket och vi gick där med moppar och trasor och torkade men ungen blev blöt och började plötsligt suga på sin tröja, fingrar eller whatever. Helgalet var det. Hans pappa minns det med svår ångest eftersom det mest var han som torkade skåpen, medan jag torkade golvet (det rann ner genom sopskåpet som svällde. Det var inte populärt hos hyresvärden)

Vårt barn är 4.5 år nu. Sedan cirka 2 år tillbaka så är det fortfarande svårt med mat i perioder, men han måste alltid ha ett vattenglas vid sängen, annars får han panik (även om han inte dricker ur det) Det är som om han minns hur det var att vara törstig, på något vis. Han vill också alltid ha en vattenflaska med oss när vi går ut. (9 av 10 gånger så blir han inte törstig men om han vet att vattenflaskan inte finns med, så blir han paniktörstig.)

Hahah åh förlåt för att jag skrattar men vilken lösning ni hittade! Eller ha flera helt underbara lösningar haha det är ju perfekt även om jag allt förstår att pappan fick panik haha : D

Men riktigt bra tips var det med och så otroligt skönt att höra om någon annan i samma sits, de gör att man inte känner sig lika kass!

Imorgon blir de fram med kastruller och blomsprutor och så hoppas vi på lika bra resultat! :D
  • 93atjej

Hahah åh förlåt för att jag skrattar men vilken lösning ni hittade! Eller ha flera helt underbara lösningar haha det är ju perfekt även om jag allt förstår att pappan fick panik haha : D

Men riktigt bra tips var det med och så otroligt skönt att höra om någon annan i samma sits, de gör att man inte känner sig lika kass!

Imorgon blir de fram med kastruller och blomsprutor och så hoppas vi på lika bra resultat! :D
  • 93atjej

Svar på tråden 11 månaders dricker inte vatten