• Anzil

Vill ni kvinnor BARA ta hand om mannen och kan tycka att mannen är en toffel om han diskar och städar?

Hej!

Jag läste i ett inlägg i en annan forum där en användare påstod sig vara en kvinna och menade att hon ser ner på karlar som städar i hushållet. Hon menade att det är hennes jobb och att hon vill servera sin man medan han dominerar henne på det viset att han ''bestämmer''.

Det här gjorde mig lite förvirrad och jag fick inte heller fram någonting vettigt efter ett par inlägg fram och tillbaka med henne. Så jag bestämde mig för att skapa en tråd här och hoppas jag får något ärligt svar ifrån flera kvinnor.

Är det verkligen som så att ni kvinnor vill att mannen inte skall hjälpa till i hushållet och att det känns spännande och dominerade när han beordrar er för att städa medan han inte gör det?

Om/när jag får ett förhållande skulle jag bli väldigt glad att då och då ta hand om henne genom att städa, diska och även laga mat. Jag gillar att laga mat för mig själv och det kanske skulle bli skojigt om man gjorde det för någon annan, speciellt mot någon man älskar, kan jag tänka mig.

Jag skulle nog inte städa och diska bara för att vara en toffel och börja inbilla mig att bli mer omtyckt. Utan jag skulle gärna vilja ta hand om henne genom att få henne få en avslappnade tid och även massera henne m.m. Skulle ju vara hur trevligt som helst om det skedde så då och då. Men betyder allt detta att det är oattraktivt?
    Skulle vara väldigt tråkigt om det var så. Bara för att få behålla förhållandet, så måste jag tvinga mig själv att låta bli diska och städa, låta henne sköta alltihopa.

• Svar på tråden Vill ni kvinnor BARA ta hand om mannen och kan tycka att mannen är en toffel om han diskar och städar?
  • Linnis92

Nej nej nej, hade han aldrig hjälpt till hemma hade jag aldrig orkat leva med honom.

• äldreochklokare

Svar nej. 

En man som beter sig som ett barn och inte kan göra det enklaste i ett hushåll är en imbecill. En sån vill man inte vara ihop med.

Den person du refererar till förstår du nog inte representerar kvinnor generellt. Att just hon tycker så är ju upp till henne. 

• AnkiC

Jag tycker det är extremt oattraktivt när man kallar det att mannen ?hjälper till? när han städar. Eller ?tar hand om henne? när han diskar. Man gör hushållssysslor för att man tar hand om sitt hem. Man hjälper inte till.....man gör det man måste. Eller ska mannen få en guldstjärna varje gång han drar fram dammsugaren? Suck!

• Scoops

Nej. Tycker det är vansinnigt osexigt att behöva ta hand om någon på det sättet. Att bo ihop med någon som inte kan städa efter sig själv... skulle du gilla det? Jag skulle fly hals över huvud! Är en helt annan femma om man nu skulle vara hemmafru och ha det som jobb. Me. Nu jobbar jag ju heltid utanför hemmet och han också så då delar vi på hushållsysslorna.

• EmberEyes

En sann man skulle aldrig "hjälpa till" i hemmet. En sann man tar sin del av ansvaret och "hjälps åt".

Sedan kan personerna i relationen dela upp ansvaret på olika sätt, t. ex. så diskar båda 50% och dammsuger 50%, eller så diskar den ena alltid och den andre dammsuger alltid. Poängen är att personerna i relationen tar lika mycket ansvar för det gemensamma hemmet och hushållet och ev barn och husdjur och fordon och trädgård osv, och alla är överens om vem som gör vad och med vilken frekvens.

• imnotstupidhehe

Nej det är nog tvärtom. För mig personligen är det attraktivt att se en man i köket och hjälpa till med hushållet. Man är ändå vuxen och då ska man väl bete sig som en vuxen också.

Sen är det ofta man läser om just detta problemet, hur det förstör förhållanden och personen i fråga går nästan in i väggen på grund av att man får ta hela lasset själv med plugg, barn, arbete osv. Klart man ska hjälpa varandra!

• Anzil
    Linnis92 skrev 2019-01-05 15:11:52 följande:

Nej nej nej, hade han aldrig hjälpt till hemma hade jag aldrig orkat leva med honom.

Tack för ditt svar!
    Vejden skrev 2019-01-05 15:12:55 följande:

Nej.

Tack för ditt svar!
    äldreochklokare skrev 2019-01-05 15:16:28 följande:

Svar nej. 

En man som beter sig som ett barn och inte kan göra det enklaste i ett hushåll är en imbecill. En sån vill man inte vara ihop med.

Den person du refererar till förstår du nog inte representerar kvinnor generellt. Att just hon tycker så är ju upp till henne. 

Tack för svaret!
    AnkiC skrev 2019-01-05 15:17:09 följande:

Jag tycker det är extremt oattraktivt när man kallar det att mannen ?hjälper till? när han städar. Eller ?tar hand om henne? när han diskar. Man gör hushållssysslor för att man tar hand om sitt hem. Man hjälper inte till.....man gör det man måste. Eller ska mannen få en guldstjärna varje gång han drar fram dammsugaren? Suck!

Naturligtvis, du har helt klart rätt! Ursäkta mig, jag var noglite klumpig under min formulering.
    imnotstupidhehe skrev 2019-01-05 15:30:44 följande:

Nej det är nog tvärtom. För mig personligen är det attraktivt att se en man i köket och hjälpa till med hushållet. Man är ändå vuxen och då ska man väl bete sig som en vuxen också.

Sen är det ofta man läser om just detta problemet, hur det förstör förhållanden och personen i fråga går nästan in i väggen på grund av att man får ta hela lasset själv med plugg, barn, arbete osv. Klart man ska hjälpa varandra!

Hur blir det om man diskar sin egna disk när man är hemma hos någon. Det är någonting jag inte kräver mina gäster. Men när jag är hemma hos någon och det ledde bara till en kort mellanmål eller fika, där man fått kopp kaffe och en liten talrik. Som senast igår, så var det en icke inplanerad trevlig samtal med en kompis.

Jag var på ett ärende i närheten och samtidigt fick jag komma hemma hos en tjejkompis. Vi snackade lite och det ledde till att jag blev bjuden på kopp kaffe och någon tilltugg som var på en tallrik. 

Innan jag tog farväl, så bestämde jag mig för att diska.Det fanns lite annat disk i diskhornen. Så jag tog det och gick.

Detta är någonting jag känner att jag vill göra. Man har ju trots allt blivit bjuden på en god kopp kaffe.

Är detta någonting som anses som att vara en toffel?

Jag vill också tacka för alla svaren jag fått. Det känns absolut mycket bättre nu!

• Heliena

Säger som de andra.. Att som man tycka att man hjälper till och tar hand om kvinnan genom att städa eller laga mat någon gång är ju otroligt osexigt. Inte ett dugg toffel, bara idioti.. Som att du gör henne en tjänst? Man är väl två vuxna människor som delar på det gemensamma hemmet och dess sysslor? Ta ditt ansvar och dela ansvaret istället för att tycka att du tar hand om henne någon gång i månaden genom att diska undan då hon har lagat mat..

• imnotstupidhehe

Att diska sin egna disk när man är bortbjuden? Alltså jag vet inte. Det är väl snällt men hade det varit jag så skulle jag nog ta det själv då du är en gäst och det är jag som bjuder. :) Du är väl ingen ?toffel? för det, men jag tycker du verkar föööör snäll. Och folk kan utnyttja det för dom vet att du kommer diska efter dig och ta det andra när du ändå håller på.

Brukar du bjuda hem folk? Hur är dom? Var likadan! :)

• S c h n a

Att städa upp sin egen skit är att sköta sin egen hygien. Jag kan absolut tända på någon trots problem men det gör jag verkligen inte om den egna hygienproblematiken skylls på något passande deterministiskt trams som att det skulle vara manligt.

• Mimosa86

Är väldigt få kvinnor som tänder på en (mans)bebis. Kvinnor vill i regel ha män som kan stå på egna ben och ta ansvar. Få går igång på att få ytterligare en -bebis- på halsen.

• Anzil
    Heilena skrev 2019-01-05 16:04:20 följande:

Säger som de andra.. Att som man tycka att man hjälper till och tar hand om kvinnan genom att städa eller laga mat någon gång är ju otroligt osexigt. Inte ett dugg toffel, bara idioti.. Som att du gör henne en tjänst? Man är väl två vuxna människor som delar på det gemensamma hemmet och dess sysslor? Ta ditt ansvar och dela ansvaret istället för att tycka att du tar hand om henne någon gång i månaden genom att diska undan då hon har lagat mat..

Jo, ursäkta. Jag skrev det tidigare att det var klumpigt formulering av mig och det var inte riktigt så jag menade egentligen, när jag skrev ''ta hand om''
    imnotstupidhehe skrev 2019-01-05 16:14:51 följande:

Att diska sin egna disk när man är bortbjuden? Alltså jag vet inte. Det är väl snällt men hade det varit jag så skulle jag nog ta det själv då du är en gäst och det är jag som bjuder. :) Du är väl ingen ?toffel? för det, men jag tycker du verkar föööör snäll. Och folk kan utnyttja det för dom vet att du kommer diska efter dig och ta det andra när du ändå håller på.

Brukar du bjuda hem folk? Hur är dom? Var likadan! :)

Jag kanske inte alltid diskar när jag blir bortbjuden på middagar eller så. Men vid fall som denna, där jag bara hade mitt ärende närheten av henne och det bara råkade leda till en kopp kaffe och samtal hemma hos henne. När jag kände att jag behövde gå iväg, så fick jag bara känslan av att det kände lite tokigt att bara lämna allt i diskhornen. Så jag såg det som en ''vett och etikett''-grej. Det kanske inte var det, men det kändes fel att bara låta allting bli kvar medan jag rusar iväg.

Så jag ville åtminstone visa min uppskattning med att diska. Som bonus, såg jag andra saker i diskhornen som jag också tog för att visa alltihopa som ett tack. :)

Kaffet var gott och samtalet var väldigt trevligt. Fick dessutom lära känna henne mer, det var kul.

Tack för ditt svar :)

• Kusinen

Det lär ju vara sällsynt med den inställningen men kvinnor är ju precis som män individer, med olika tankar och ideer så givetvis kan det finnas kvinnor som tycker så. Men bland kvinnor under 80 uppvuxna i Sverige lär det vara gaNska ovanligt.

Däremot kan det nog bland många upplevas som oattraktivt om du ser på städning i ett gemensam hem som att hjälpa till ocH "ta hand om henne". De flestas inställning till städ mm är nog att man gör det eftersom det behöver göras oavsett kön.

• Kusinen
    Anzil skrev 2019-01-05 15:59:54 följande:

Tack för ditt svar!Tack för ditt svar!Tack för svaret!Naturligtvis, du har helt klart rätt! Ursäkta mig, jag var noglite klumpig under min formulering.Hur blir det om man diskar sin egna disk när man är hemma hos någon. Det är någonting jag inte kräver mina gäster. Men när jag är hemma hos någon och det ledde bara till en kort mellanmål eller fika, där man fått kopp kaffe och en liten talrik. Som senast igår, så var det en icke inplanerad trevlig samtal med en kompis.

Jag var på ett ärende i närheten och samtidigt fick jag komma hemma hos en tjejkompis. Vi snackade lite och det ledde till att jag blev bjuden på kopp kaffe och någon tilltugg som var på en tallrik. 

Innan jag tog farväl, så bestämde jag mig för att diska.Det fanns lite annat disk i diskhornen. Så jag tog det och gick.

Detta är någonting jag känner att jag vill göra. Man har ju trots allt blivit bjuden på en god kopp kaffe.

Är detta någonting som anses som att vara en toffel?

Jag vill också tacka för alla svaren jag fått. Det känns absolut mycket bättre nu!

Det har väl inte med att vara toffel att göra, men att diska disk som funnits där sedan innan kan upplevas som kritik, som lite genant eller påträngande. Precis som om du skulle börja bädda nåns säng eller vattna blommorna när du är på besök. Det ska man i regel känna varandra ganska väl för att det ska kännas bekvämt. Men det har ju inget med att vara toffel att göra bara vanlig gränsdragning. Men ibland kan det givrtvis funka också, folk är olika och så också siuaioner. Men som sagt, när de inte funkar har det inte med din könsrillhörighet eller med att vara toffel att göra.
  • Anzil
    Kusinen skrev 2019-01-06 08:53:55 följande:
    Det har väl inte med att vara toffel att göra, men att diska disk som funnits där sedan innan kan upplevas som kritik, som lite genant eller påträngande. Precis som om du skulle börja bädda nåns säng eller vattna blommorna när du är på besök. Det ska man i regel känna varandra ganska väl för att det ska kännas bekvämt. Men det har ju inget med att vara toffel att göra bara vanlig gränsdragning. Men ibland kan det givrtvis funka också, folk är olika och så också siuaioner. Men som sagt, när de inte funkar har det inte med din könsrillhörighet eller med att vara toffel att göra.
    Men om man ändå håller på och diska sin egna kopp, så kan det väl vara okej att ta de disk som finns på sidan om en/diskhornen.

Jag kan ju förstå att det skulle bli konstigt om man kom hem till någon och började diska omgående.
  • Lainie Kennedy

Jag vill inte ta hand om någon alls. Inte heller ha hjälp. Jag vill att den jag bor med gör sin del, vilket vill säga hälften, av det arbete som ingår i att sköta hemmet.

Varken mer eller mindre.

• Kusinen
    Anzil skrev 2019-01-06 12:51:27 följande:

Men om man ändå håller på och diska sin egna kopp, så kan det väl vara okej att ta de disk som finns på sidan om en/diskhornen.

Jag kan ju förstå att det skulle bli konstigt om man kom hem till någon och började diska omgående.

Ja, det tycker jag nog. Det beror lite på hur mycket annan disk som står där också. Att snabbt diska av ett par koppar är nog för de flesta är ok men att börja diska en hel trave disk som står i diskhon sedan tidiagre måltid omm man är och fikar hos nån man nyss lärt känna kan nog uppfattas negativt. Men min poäng var att om det uppfattas negativt har det sällan med att han skulle vara en toffel att göra utan andra saker. Tror inte han behöver proa sig för att vara en toffel just eller att han ska tänka så annorlunda om han är hemma hos en tjekompis än en killkompis.
Svar på tråden Vill ni kvinnor BARA ta hand om mannen och kan tycka att mannen är en toffel om han diskar och städar?