• whtevr9

Trivs inte på förskolan?

Har en 3-åring som inte alls vill gå till förskolan, har varit så sedan han började för 1,5år sedan. Dock efter förra sommaren började det vända och han gick dit glad och vinkade av mig i fönstret och gick in och lekte men efter några veckor vände allt tillbaka igen.

Han säger typ han vill vara hemma hela dagen, det är inte roligt och han ?gråter? och försöker komma med ursäkter att gan är sjuk osv. När vi kommer dit står han och snyftar och vill inget. De andra barnen frågar om han vill vara med och leka men han säger bara nej och det har tydligen kommit allt mer att han säger nej.

Han pratar inte på förskolan varken med personalen eller barnen (ibland svarar han när de frågar något men pratar aldrig självmant) och detta känns inte alls roligt.

Vad kan man göra? Har ni tips? Blir lika ledsen varje gång jag ska lämna, försöker säga till han att han ska ha roligt osv men nej.

Personalen trodde att det kanske hade att göra med att han inte pratar att der börjar påverka honom för de andra tar ganska mycket plats osv?

Har sedan innan pratat med deras specialpedagog osv och personalen samtalar med henne.

Vill ju inte att han till sist ska hamna utanför.

Någon som haft likande situation?

• Svar på tråden Trivs inte på förskolan?
  • SI12344
    Anonym (-) skrev 2019-01-10 12:58:07 följande:

Prioritera om!

Det där barnet kommer att ta livet av sig innan 15 års ålder om ni ska överge honom i en miljö som förskolan, där de allra flesta barn vantrivs och har sjuka stressnivåer.

Tänk om; vad är viktigast? ditt barn eller ditt jobb?

Familjeliv, forumet utan nyanser.
  • whtevr9
    Anonym (-) skrev 2019-01-10 12:58:07 följande:

Prioritera om!

Det där barnet kommer att ta livet av sig innan 15 års ålder om ni ska överge honom i en miljö som förskolan, där de allra flesta barn vantrivs och har sjuka stressnivåer.

Tänk om; vad är viktigast? ditt barn eller ditt jobb?

Herregud...
  • whtevr9
    fjanten skrev 2019-01-10 13:03:14 följande:

Men varför lämnar du honom där om du ändå är hemma..? Han vill ju vara med dig... Se det istället som en tillgång att han kan vara hemma nu istället för att tvingas till en plats han vantrivs på! Jag förstår ju om man måste jobba, men han fattar ju att HAN ska vara borta hemifrån medan du och lillesyskonet är hemma utan honom...

Har inte skrivit ner hela storyn. Detta handlar om lämningstillfällena, och det är inte så att han sitter och gråter i en hörna på förskolan, så att han vantrivs är inte sant. Hade det varit så hade jag tagit hem honom..
  • Anonym (Joss)

Extreeeent vanligt att barn vars föräldrar är hemma med småsyskon inte vill gå till förskolan. Klart man vill vara hemma när mamma eller pappa och syskonet är hemma och myser. Klart man känner sig exkluderad när man inte får vara hemma trots att det går och klart att man hellre är hemma än på förskolan (om man har en fungerande hemsituation). Det brukar bli bättre när syskonet börjar på förskola och båda föräldrarna har sysselsättning under dagen. Då vet barnen att ingen är hemma och att de inte går miste om något hemmamys när de är på förskolan. Har jobbat många år på förskola och detta har varit ständigt återkommande på alla förskolor jag jobbat på.

• Anonym (Jgzjgzjzg)
    legomum skrev 2019-01-09 12:23:09 följande:

Men.. är du hemma och föräldraledig?

Ta hem barnet. Hur svårt kan det vara att se han vill vara hemma med dig?

Jisses det är ingen raketforskning det här.

Jag håller med. Han kanske behöver mer tid på sig.
  • whtevr9
    legomum skrev 2019-01-10 17:47:24 följande:

Tycker nog att detaljerna ändras vartefter det passar...

Eller så är det du som tolkar in för mycket, och tar förgivet?
  • fjanten
    whtevr9 skrev 2019-01-10 18:37:51 följande:

Men varför startar du en tråd då om det inte är något egentligt problem?
  • whtevr9
    fjanten skrev 2019-01-10 18:41:41 följande:

Men varför startar du en tråd då om det inte är något egentligt problem?

Bara för att du inte upplever det som problem så kanske jag gör det?
  • legomum
    whtevr9 skrev 2019-01-10 18:37:51 följande:

Jasså?

Jag kan bara läsa det du skriver, du ändrar dig vartefter är ingen tolkning utan dina ord.
  • whtevr9
    legomum skrev 2019-01-10 19:07:17 följande:

Jasså?

Jag kan bara läsa det du skriver, du ändrar dig vartefter är ingen tolkning utan dina ord.

Vad har jag ändrat? Inlägget gäller lämning
Svar på tråden Trivs inte på förskolan?