• Anonym (Ts)

Spruta i benet vid skrapning? :O

Jag gjorde en skrapning efter MA idag och enl. läkaren gick allt bra. När jag skulle klä på mig upptäckte jag en kompress på benet. Läkaren hade gått hem vid det laget och sköterskan kunde inte svara mer än att man brukar få en spruta medan man fortfarande är sövd om man har RH- blod (jag visste inte ens att de kollade blodgruppen). Hon kunde inte alls säga vad sprutan är till för, utan sa att jag får ringa mottagningen imorgon om jag vill fråga läkaren. Vad har de sprutat i mig tro? :S

• Svar på tråden Spruta i benet vid skrapning? :O
  • Anonym (Sora)

Beklagar ditt MA! Om du är rh negativ och graviditeten är längre gången än ett visst antal veckor så får du en spruta. Det är för att undvika immunisering vid nästa graviditet, då det är det som är risken med rh negativt blod, om barnet samtidigt är rh positiv.

• Anonym (Ts)
    Anonym (Sora) skrev 2019-01-08 20:43:30 följande:

Beklagar ditt MA! Om du är rh negativ och graviditeten är längre gången än ett visst antal veckor så får du en spruta. Det är för att undvika immunisering vid nästa graviditet, då det är det som är risken med rh negativt blod, om barnet samtidigt är rh positiv.

Tack för svar! Borde jag inte ha fått sprutan redan när jag fick Cytotec i så fall? (Allt kom inte ut, därav skrapningen). Min man har Rh+ så jag antar att risken är överhängande att barn får det?
  • Anonym (G)
    Anonym (Ts) skrev 2019-01-08 21:11:00 följande:

Tack för svar! Borde jag inte ha fått sprutan redan när jag fick Cytotec i så fall? (Allt kom inte ut, därav skrapningen). Min man har Rh+ så jag antar att risken är överhängande att barn får det?

Spelar ingen roll när du får den bara det är inom 72 h från missfall/skrapning/avbrytande/förlossning.

Mycket möjligt att ditt barn blir positivt i blodgrupp och då får du i så fall ny spruta efter förlossningen. Är barnet negativt får du ingen spruta.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (G) skrev 2019-01-08 21:16:31 följande:

Spelar ingen roll när du får den bara det är inom 72 h från missfall/skrapning/avbrytande/förlossning.

Mycket möjligt att ditt barn blir positivt i blodgrupp och då får du i så fall ny spruta efter förlossningen. Är barnet negativt får du ingen spruta.

MA:t var i slutet av November och Cytotec för avbrytande tog jag i början samt mitten av december, och sprutan fick jag först idag vid skrapningen...
  • Anonym (I)

Jag är själv Rh negativ och har gjort både medicinsk abort och skrapning. Vid den medicinska så var det aldrig tal om nån spruta och fick aldrig reda på min blodgrupp, men vid skrapningen så berättade dem innan ingreppet att jag skulle få en spruta efteråt och varför. Lite märkligt att du inte fick nån info alls om det innan. Nu är jag gravid igen men kommer inte behöva få någon spruta då min bebis också är rh negativ.

• Anonym (Sora)
    Anonym (Ts) skrev 2019-01-09 02:50:06 följande:

MA:t var i slutet av November och Cytotec för avbrytande tog jag i början samt mitten av december, och sprutan fick jag först idag vid skrapningen...

Hmm, bra fråga. Fick själv MA i v 11, skrapning och därefter spruta i v 12, fostret hade slutat leva i v 10. Det jag kommer ihåg var att de sa att spruta begövde man bara efter ett visst antal veckor, men då är ju frågan vad som räknas, tydligen inte när fostret dött iaf. Kan det vara när graviditeten kroppsligt avslutas sas? Men eftersom ingen spruta behövs vid riktigt tidiga MF så tror jag inte vi behöver bekymra oss.
  • Anonym (Flera)

Fick spruta efter MA v.11, minns inte om jag fick det efter MA v.14. Visste att första barnet var rh-positivt, gick bra ändå. Fick spruta efter förlossningen. Med andra barnet som också var rh-positivt utvecklade jag lite antikroppar, men det gick bra ändå förutom att jag inte fick blodtransfusion efter stor blodförlust vid k.s.

Svar på tråden Spruta i benet vid skrapning? :O