• happypuff

Sambo med min älskade och 21 års åldersskillnad

25 år. Bor tillsammans med min själsfrände som är 20+ år äldre än mig (47 år). Jag älskar honom över allt annat. Vi har fått utstå mycket diskriminering på grund av att jag är och ser mycket yngre ut än honom.  Och detta leder till att jag utanför vår relation i relation till "verkligheten" känner mig ensam i den situation som jag är i.
    För lgbtq+ personer finns ett helt nätverk med stöd, och personer i samma sits är lätt att bekanta sig med genom appar och dylikt. Folk diskriminerar inte generellt mot dem för att det är "fult" mot lagen osv. Men mot åldersskillnadspar känner jag att folk diskriminerar helt öppet och att vi bara "ska ta det" för att vi är perversa iaf eller nåt.
    Folk försöker också hela tiden "omyndigförklara" mig i den relation jag är i. Trots att jag är 25 år. Aja, ska inte radda upp alla fördomar för ni kan säkert tänka ut dom själva.

Ah, jag undrar väl mest om det finns fler som mig därute som också har ett Age-gap relationship? För jag skulle gärna lära känna några.

• Svar på tråden Sambo med min älskade och 21 års åldersskillnad
  • Trollet345

Hej. Strunta i vad andra tycker och tänker. Så länge ni har det bra och trivs ihop så är det bara att njuta av kärleken. Gläd dig i det. Ni är bägge vuxna så andra behöver inte ha åsikter om det.. i vissa tillfällen kan det kanske vara lite svårare acceptera för omgivningen om det är sådan att den äldre partnern ev. har barn i nästan samma ålder. Men tyvärr är alltför många upptagna av ålderskillnad... i Sverige. Gå på vad hjärtat känner. Finns alltid människor som tror de vet bättre hur ditt liv ska levas..

• happypuff

tack för svar. Ja, det är klart att man ska skita i det. Men föreställ dig själv att varje gång du träffar nya människor att dom med chock eller obekvämdhet i ögonen hälsar på dig när de hör att du är partner till "den där äldre mannen". Och ja, han har en son i min ålder och tre barn till. Främst är det dock kvinnor som snackat skit och stört sig på vår åldersskillnad. tyvärr. Tycket det är sorligt eftersom jag tycket att tjejer ska stötta varandra.

• Bibbidi
    happypuff skrev 2019-01-09 18:05:43 följande:

tack för svar. Ja, det är klart att man ska skita i det. Men föreställ dig själv att varje gång du träffar nya människor att dom med chock eller obekvämdhet i ögonen hälsar på dig när de hör att du är partner till "den där äldre mannen". Och ja, han har en son i min ålder och tre barn till. Främst är det dock kvinnor som snackat skit och stört sig på vår åldersskillnad. tyvärr. Tycket det är sorligt eftersom jag tycket att tjejer ska stötta varandra.

Kärleken övervägar allt men jag måste fråga dig ts, är du inte lite "rädd" för åldersskillnaden? Jag menar, han kommer ju troligen dö innan du ens går i pension.
  • Bibbidi

I och för sig... bättre att ha älskat en gång än aldrig alls, eller hur talesättet nu går.

• kottelin

En sån stor åldersskillnad har aldrig varit aktuellt för mig.
    Jag hade en partner i ca sex år som var 13 år äldre, att det tog slut berodde inte på åldersskillnaden. (Var i din ålder när vi träffades.)

Även om jag ser att det idag hade varit ett problem för mig då han numera är pensionär och jag ännu ska jobba minst tio år till.

Jag är 55 år och en man på 76? Nej, aldrig i livet!
    Min sambo är fem år yngre än mig. Nu för tiden ligger gränser för mig på +- 5 år.

När jag hade förhållandet med den äldre mannen kände jag ofta att vi inte riktigt tillhörde samma generation. Vi hade inga gemensamma minnen från ungdomen, inga minnen musikmässigt eller annat från ungdomstiden. Jag tyckte det var jobbigt många gånger.
    Hans dotter var tio år yngre än mig, mer jämnårig alltså. Det kändes inte heller rätt.

Men, jag dömer ingen. 
    Allt det där är min personliga erfarenhet.

Dock skulle jag inte bli glad om någon av mina söner skulle välja en allt för ung partner. Nu är ju inte er åldersskillnad aktuell där... men min äldsta är 37 och skulle han komma och presentera en 20-  eller 25-åring som sin nya tjej, så skulle det kännas konstigt. 
    Mycket pga det jag berättat om ovan.

Ja, typ så...
  • happypuff
    Bibbid­i

Jag kan lika gärna bli påkörd av en buss och dö så tänker jag på hans framtida död? Nej. Vi ska alla dö en dag.

kottel­in

tråkigt att höra att ni inte hade några gemensamma referensramar och att det tog slut pga. detta. Jag och min kille/man delar intellektuella intressen. Vi är båda historiker så hurvida jag minns/var född när någonting populärvetenskapligt slog igenom som han minns är en piss i Mississippi. Vi diskuterar sällan vardaga ting. :)
  • kottelin
    happypuff skrev 2019-01-09 19:22:08 följande:

fråga till er båda: är det detta som upprör folk så mycket då?

Tja, det är väl kanske mest att det är ganska ovanligt med så stora åldersskillnader.
    Sen kanske någon tror att du har "daddyissues" och att han är en gubbe på jakt efter "lammkött".
    Det är nog mest det skulle jag tippa.

Du får se framtiden an och njuta av varje stund. Antingen håller det eller så håller det inte, men det är inte mycket att fundera på så länge allt är bra.
    Ja, typ så...
  • happypuff

Jag tvivlar inte en sekund på att det inte skulle hålla. och ja, det är säkert det alla utgår från just på grund av ålderskillnaden. Som att det vore ett "gamble". Hade jag istället blivit tillsammans med en jämårig elektriker eller nåt hade ingen brytt sig eller stört sig på vår kärlek, haha!

Det finns säkert tjejer med daddy issues som vill ha äldre män. Är det något fel med det egentligen? Jag är inte en av dom. Har en underbar pappa som jag pratar med allt om. Men jag ser inget fel med tjejer som inte har det.

• kottelin
    happypuff skrev 2019-01-09 19:57:49 följande:

Jag tvivlar inte en sekund på att det inte skulle hålla. och ja, det är säkert det alla utgår från just på grund av ålderskillnaden. Som att det vore ett "gamble". Hade jag istället blivit tillsammans med en jämårig elektriker eller nåt hade ingen brytt sig eller stört sig på vår kärlek, haha!

Det finns säkert tjejer med daddy issues som vill ha äldre män. Är det något fel med det egentligen? Jag är inte en av dom. Har en underbar pappa som jag pratar med allt om. Men jag ser inget fel med tjejer som inte har det.

Fel och fel, om man bara går på åldern så känns det inte optimalt. Tycker inte jag iallafall.
    Men jag dömer ingen.

Fick själv höra det där med daddy issues av mina kollegor när jag var ihop med den 13 år äldre mannen.
    Ja, typ så...
  • happypuff

menar du att tjejer med daddy issues bara/endast dejtar män i sin pappas ålder? Mår dom dåligt av det är det väl ett problem men annars ser jag inte varför det skulle vara ett problem att gilla äldre män? Finns ju allt möjligt folk gillar: blondiner, korta, långa, tjocka smala osv. Finns ju män som bara dejtar tjocka tjejer till exempel. Så länge båda parter är nöjda är det väl inget problem även om det är en preferens?

Svar på tråden Sambo med min älskade och 21 års åldersskillnad