Hur hitta bra terapeut och terapi som faktiskt fungerar?
Som rubriken lyder, hur hittar man detta? Jag bor i NV Skåne, är 25 år, tjej, och har testat diverse terapier och terapeuter genom åren då jag haft tex social fobi sedan förskolan. Det är klart att jag tagit med mig saker från dessa och utvecklats, men det räcker liksom inte längre. Det mesta som varit till hjälp lärde jag mig för typ 10 år sen och det är redan en integrerad del av min vardag. Jag kämpar hela tiden på egen hand med att må bättre, förstå varför jag reagerar som jag gör, och våga/orka mer. Men det går. Så. Långsamt. Jag känner att jag behöver hjälp utifrån. Men jag hittar inte rätt.
Min näst senaste psykolog, våren 2018, var en ung man som körde KBT. Vi klickade, jag var pepp, men sen gick han emot mina önskemål och betedde sig även oprofessionellt så det skar sig. Hade uppehåll i 6 månader och blev sen till slut remitterad till en av hans kollegor, en medelålders kvinna som sysslar med psykodynamisk terapi. Jag var hoppfull i och med att jag skulle testa nåt nytt, plus kändes bra att hon var kvinna då jag har en del fysiska symtom jag känner mig mer bekväm att prata om med en kvinna. Men redan första gången kände jag mig påhoppad och vågade inte gå dit igen utan min mamma som stöd. Vi redde ut det och jag gav det en chans. Tredje tillfället var vi fortfarande inne i det jag brukar kalla "introfasen", dvs där jag fyller i papper, beskriver mina problem, vad jag vill jobba med, osv. Halvvägs in i mötet frågade jag lite försiktigt när terapin skulle "börja" och vad den gick ut på, och då sa hon att det var samtal och att jag själv reflekterar etc. Mitt hjärta bara störtdök, hoppet sjönk som en sten. På tre samtal har alltså ingenting hänt, hon har inte bidragit med en enda ny infallsvinkel eller tanke. Jag har kommit med alla förslag och det har varit som att sitta och prata med en främling på stan som dessutom tar betalt. NEJ TACK!
Jag behöver en INTELLIGENT terapeut som kan HJÄLPA mig. Inte bara sitta och lyssna och nicka och upprepa det jag säger. Jag har redan reflekterat och jobbat med detta i över 15 år, jag behöver något NYTT. Men jag har inte ekonomi att gå helt privat så det måste vara genom Region Skåne. Känner mig väldigt uppgiven, kämpar med depression, dålig självkänsla, social ångest, GAD, och diverse fobier. Ligger på gränsen till att ha autismspektrumdiagnos också men habiliteringen kan bara hjälpa till med saker som rör den diagnosen och mina problem är främst kopplade till min ångest så de kan inte hjälpa mig.
Vart ska man liksom vända sig? Jag vet inte längre men har tappat nästan all tilltro till psykiatrin. Livscoach?
PS. Jag har testat Sertralin men mådde sämre psykiskt och hemskt fysiskt. Lergigan tar udden av ångesten men baksmällan är inte värt det om jag inte tar regelbundet och tar jag regelbundet minskar effekten till nästan noll så har bara som backup i nödfall.