• Anonym (Uppgiven...)

Hur hitta bra terapeut och terapi som faktiskt fungerar?

Som rubriken lyder, hur hittar man detta? Jag bor i NV Skåne, är 25 år, tjej, och har testat diverse terapier och terapeuter genom åren då jag haft tex social fobi sedan förskolan. Det är klart att jag tagit med mig saker från dessa och utvecklats, men det räcker liksom inte längre. Det mesta som varit till hjälp lärde jag mig för typ 10 år sen och det är redan en integrerad del av min vardag. Jag kämpar hela tiden på egen hand med att må bättre, förstå varför jag reagerar som jag gör, och våga/orka mer. Men det går. Så. Långsamt. Jag känner att jag behöver hjälp utifrån. Men jag hittar inte rätt.

Min näst senaste psykolog, våren 2018, var en ung man som körde KBT. Vi klickade, jag var pepp, men sen gick han emot mina önskemål och betedde sig även oprofessionellt så det skar sig. Hade uppehåll i 6 månader och blev sen till slut remitterad till en av hans kollegor, en medelålders kvinna som sysslar med psykodynamisk terapi. Jag var hoppfull i och med att jag skulle testa nåt nytt, plus kändes bra att hon var kvinna då jag har en del fysiska symtom jag känner mig mer bekväm att prata om med en kvinna. Men redan första gången kände jag mig påhoppad och vågade inte gå dit igen utan min mamma som stöd. Vi redde ut det och jag gav det en chans. Tredje tillfället var vi fortfarande inne i det jag brukar kalla "introfasen", dvs där jag fyller i papper, beskriver mina problem, vad jag vill jobba med, osv. Halvvägs in i mötet frågade jag lite försiktigt när terapin skulle "börja" och vad den gick ut på, och då sa hon att det var samtal och att jag själv reflekterar etc. Mitt hjärta bara störtdök, hoppet sjönk som en sten. På tre samtal har alltså ingenting hänt, hon har inte bidragit med en enda ny infallsvinkel eller tanke. Jag har kommit med alla förslag och det har varit som att sitta och prata med en främling på stan som dessutom tar betalt. NEJ TACK!

Jag behöver en INTELLIGENT terapeut som kan HJÄLPA mig. Inte bara sitta och lyssna och nicka och upprepa det jag säger. Jag har redan reflekterat och jobbat med detta i över 15 år, jag behöver något NYTT. Men jag har inte ekonomi att gå helt privat så det måste vara genom Region Skåne. Känner mig väldigt uppgiven, kämpar med depression, dålig självkänsla, social ångest, GAD, och diverse fobier. Ligger på gränsen till att ha autismspektrumdiagnos också men habiliteringen kan bara hjälpa till med saker som rör den diagnosen och mina problem är främst kopplade till min ångest så de kan inte hjälpa mig.

Vart ska man liksom vända sig? Jag vet inte längre men har tappat nästan all tilltro till psykiatrin. Livscoach?

PS. Jag har testat Sertralin men mådde sämre psykiskt och hemskt fysiskt. Lergigan tar udden av ångesten men baksmällan är inte värt det om jag inte tar regelbundet och tar jag regelbundet minskar effekten till nästan noll så har bara som backup i nödfall.

• Svar på tråden Hur hitta bra terapeut och terapi som faktiskt fungerar?
  • Anonym (M)

Jag har samma situation som du. Har också börjat känna att jag behöver träffa en intelligent person som faktiskt kan tillföra nånting. Så många dåliga man mött genom åren...

• Anonym (A)
    Anonym (M) skrev 2019-01-12 10:06:34 följande:
    Jag har samma situation som du. Har också börjat känna att jag behöver träffa en intelligent person som faktiskt kan tillföra nånting. Så många dåliga man mött genom åren...
    Trist att det är så.
  • Anonym (Jagmedåj)

Jag letar ocå efter en bra psykolog eller terapi i Skåne! Har samma erfarenhet som du ts. Man kommer till någon som bara sitter och nickar. Jag hatar att prata om mig själv så det blir svårt att öppna upp sig och då blir det att jag lägger på mig en mask/roll och terapin blir helt fel. Det är ju inte JAG som sitter där, det är mitt alter ego.

Detta säger jag till om men dom tror att dom har lyckats med terapin när jag börjar prata. Sen är jag alldeles för påläst och intelligent för att kunna slappna av och ta till mig.

Jag har varit hos en coach ocå. Ganska okej men det höll bara nån månad sen var jag på ruta ett igen.

Jag har tom varit på 5-veckors rehab som var helt meningslös.

• Anonym (Jagmedåj)
    Anonym (Uppgiven...) skrev 2019-01-11 21:38:05 följande:

Det är ett alternativ, är inte jättelångt till Lund. Har deltagit i liknande förut men det var 10 veckor och online, så blev stressigt och jag kunde inte hänga med i deras tempo (ja, helt sjukt, kände mig så dålig som inte blev bättre snabbare och gav upp lite på slutet). Detta låter som ett bättre upplägg. Ska kontakta dem faktiskt, skadar inte att gå på ett sånt informationssamtal och se om det verkar vara något för mig! Lär ju vara modernt och uppdaterat tänk iaf, vilket jag hitintills tycker funkat bäst. Tack :)

Kan vara där jag gick i 5veckor. Meningslöst för min del för psykologen och jag var ljusår ifrån varandra. Man kan säga att hon var vänsterextrem och jag högerextrem (eller tvärtom) ni förstår vad jag menar. Vi var som hund och katt. Kanske klickar det bättre för din del. De har ju flera psykologer där.
  • Anonym (M)
    Anonym (Jagmedåj) skrev 2019-01-12 13:12:19 följande:

Jag letar ocå efter en bra psykolog eller terapi i Skåne! Har samma erfarenhet som du ts. Man kommer till någon som bara sitter och nickar. Jag hatar att prata om mig själv så det blir svårt att öppna upp sig och då blir det att jag lägger på mig en mask/roll och terapin blir helt fel. Det är ju inte JAG som sitter där, det är mitt alter ego.

Detta säger jag till om men dom tror att dom har lyckats med terapin när jag börjar prata. Sen är jag alldeles för påläst och intelligent för att kunna slappna av och ta till mig.

Jag har varit hos en coach ocå. Ganska okej men det höll bara nån månad sen var jag på ruta ett igen.

Jag har tom varit på 5-veckors rehab som var helt meningslös.

Hur menar du med att du är för påläst och intelligent för att kunna ta till dig? Det är lite så jag skulle beskriva det själv om jag fattar det rätt. Känns ibland som att psykologerna tar till något klyschigt påstående eller analys eller knep som jag tänker skulle funka på en person som aldrig tänkt efter/känt efter i hela sitt liv men är man en medveten person som reflekterar mycket så biter det inte. Och så är man jobbig för att man säger ?ja, men...?
  • Anonym (Vera)
    Anonym (Leg psykolog) skrev 2019-01-11 20:44:30 följande:

Närhälsan har ofta psykologer som kan/ska behandla social ångest/fobi. Det är inget som den överbelastade psykiatrin har som ansvarsområde. Så dit behöver du inte bemöda dig att söka till.

Tyvärr är det ofta begränsade möjligheter även inom närhälsan och man får max 5-10 gånger. Du behöver en KBT-inriktad terapeut. Se upp för de som inte är psykologer i grunden, de är ofta inte lika duktiga (eller begåvade eftersom du nämner intrlligens själv).

Det bästa är att gå privat till en riktigt duktig KBT-are. Kostar cirka 1300kr per gång för en duktig, tyvärr.

Om du pluggar kan du vända dig till akademihälsan men önskemålet att få hjälp med fobin då den bör hindra dig dina studier tex svårt att redovisa osv.

Vill du slänga pengarna i sjön går du till en livscoach....de har ingen behandlingsutbildning alls.

Lycka till!

Varför tror du att en legitimerad psykoterapeut är mer ointelligent för att han/hon inte är psykolog i botten? Och varför skulle inte psykiatrin behandla social fobi? Det handlar om hur allvarligt det är.
  • Anonym (Jagmedåj)
    Anonym (M) skrev 2019-01-13 01:25:36 följande:

Hur menar du med att du är för påläst och intelligent för att kunna ta till dig? Det är lite så jag skulle beskriva det själv om jag fattar det rätt. Känns ibland som att psykologerna tar till något klyschigt påstående eller analys eller knep som jag tänker skulle funka på en person som aldrig tänkt efter/känt efter i hela sitt liv men är man en medveten person som reflekterar mycket så biter det inte. Och så är man jobbig för att man säger ?ja, men...?

Precis som du skriver menar jag. Jag kan deras termer, övningar, verktyg. När jag säger att jag testat eller hört det innan och det inte funkar på mig så blir det sura och tappar sin professionalism.

Jag menar inte att jag är på något sätt bättre eller mer påläst än vad de är. Men om de märker att de inte når fram så bör det vara deras jobb att hitta andra vägar.

Sen vet jag att psykologer jobbar med olika perspektiv, och det gäller att hitta rätt psykologi-form. Psykoanalys tex är inget för mig. men hjälper väldigt många. Tyvärr så är det inte alla psykologer som visar vilka inriktningar/ perspektiv de jobbar med. I vården med högkostnadsskydd ska allt vara humanistiskt. Passar inte alla heller. Nu har det iofs anslutits fler och fler och kbt har blivit väldigt populärt o anses modernt.
  • Anonym (Jagmedåj)
    Anonym (Jagmedåj) skrev 2019-01-13 09:11:28 följande:

Precis som du skriver menar jag. Jag kan deras termer, övningar, verktyg. När jag säger att jag testat eller hört det innan och det inte funkar på mig så blir det sura och tappar sin professionalism.

Jag menar inte att jag är på något sätt bättre eller mer påläst än vad de är. Men om de märker att de inte når fram så bör det vara deras jobb att hitta andra vägar.

Sen vet jag att psykologer jobbar med olika perspektiv, och det gäller att hitta rätt psykologi-form. Psykoanalys tex är inget för mig. men hjälper väldigt många. Tyvärr så är det inte alla psykologer som visar vilka inriktningar/ perspektiv de jobbar med. I vården med högkostnadsskydd ska allt vara humanistiskt. Passar inte alla heller. Nu har det iofs anslutits fler och fler och kbt har blivit väldigt populärt o anses modernt.

Kan tillägga vid första raderna att det är ungefär när de tappar sin professionalism som jag tappar deras förtroende. Men går man på för mycket från början så har de redan förutfattade meningar vid första mötet. Alltså brukar jag vänta ett par gånger och sen ifrågasätter jag vad paykologen gör. Jag vill veta vad övningen har för mpl och syfte och då kommer de med ett inläst standardsvar som jag ifrågasätter igen och på den vägen är det. Jag är inte omöjlig. Jag fungerar i samhället, jag har heltidsjobb och eget företag, jag har familj och man, vänner. Jag är inte missanpassad. Kag vill bara hitta en terapeut eller psykolog som kan tillföra något nytt, som lyssnar, som får mig att öppna mig, som följer upp, minns vad jag sagt osv..

Ja, vården är ansträngd som bara den, men en privat psykolog tar 700-1100kr/h vilket är vansinniga summor. För den prislappen förväntar jag mig att de åtminstone ska komma ihåg vilken övning jag skulle göra från ena gången till andra..
  • Anonym (M)
    Anonym (Jagmedåj) skrev 2019-01-13 09:11:28 följande:

Precis de erfarenheterna har jag också. De blir sura när man inte är en enkel patient som säger Tack, du har förändrat mitt liv (genom att säga de mest givna sakerna)!

Tycker även de varit enkelspåriga och fördomsfulla. Räcker med att jag säger mitt yrkesval (som det aldrig blev något av efter min utbildning då jag fick långdraget utmattningssyndrom) så tror de att jag är en ytlig statusjägande person som bara bryr sig om att jobba på rätta flådiga adressen och tjäna pengar. Detta oavsett om jag säger att jag ämnade arbeta med mänskliga rättigheter och barns rättigheter på myndigheter.

Jag har inte varit ett fan av kbt alls. Det har funkat sämst för mig. För mig känns det som en billig terapiform som inte lämnar mkt utrymme att vara personlig. I alla fall med de psykologer jag träffat. De skapar sig en bild (där har vi den där bilden igen) på 45 minuter och sen kan jag inte uttrycka några känslor utan att jag direkt får stirra in i en ryggtavla efter de avbryter mig och vänder sig mot tavlan och ritar upp en ny triangel. Ibland kan jag ha ett syfte med det jag säger men får aldrig gehör för det då det ska bara tystas och stängas in i en triangel. Såklart gör de sitt jobb, men när terapin blir utformad oberoende av patientens person och situation så funkar det inte för mig.
  • Anonym (Jagmedåj)
    Anonym (M) skrev 2019-01-13 10:10:46 följande:

Precis de erfarenheterna har jag också. De blir sura när man inte är en enkel patient som säger Tack, du har förändrat mitt liv (genom att säga de mest givna sakerna)!

Tycker även de varit enkelspåriga och fördomsfulla. Räcker med att jag säger mitt yrkesval (som det aldrig blev något av efter min utbildning då jag fick långdraget utmattningssyndrom) så tror de att jag är en ytlig statusjägande person som bara bryr sig om att jobba på rätta flådiga adressen och tjäna pengar. Detta oavsett om jag säger att jag ämnade arbeta med mänskliga rättigheter och barns rättigheter på myndigheter.

Jag har inte varit ett fan av kbt alls. Det har funkat sämst för mig. För mig känns det som en billig terapiform som inte lämnar mkt utrymme att vara personlig. I alla fall med de psykologer jag träffat. De skapar sig en bild (där har vi den där bilden igen) på 45 minuter och sen kan jag inte uttrycka några känslor utan att jag direkt får stirra in i en ryggtavla efter de avbryter mig och vänder sig mot tavlan och ritar upp en ny triangel. Ibland kan jag ha ett syfte med det jag säger men får aldrig gehör för det då det ska bara tystas och stängas in i en triangel. Såklart gör de sitt jobb, men när terapin blir utformad oberoende av patientens person och situation så funkar det inte för mig.

Och det som är mest skrämmande är att du och jag inte alls är unika. Men säger man att man är tveksam till terapi så blir de motsträviga för det. Då vill man inte ha hjälp, man får skylla sig själv osv. Se bara här på familjeliv. Standardsvaren i alla trådar är ungefär att man ska söka hjälp, gå i terapi.

Men vad finns då kvar för oss som inte blir hjälpta av terapi?
  • Anonym (M)
    Anonym (Jagmedåj) skrev 2019-01-13 10:25:13 följande:

Och det som är mest skrämmande är att du och jag inte alls är unika. Men säger man att man är tveksam till terapi så blir de motsträviga för det. Då vill man inte ha hjälp, man får skylla sig själv osv. Se bara här på familjeliv. Standardsvaren i alla trådar är ungefär att man ska söka hjälp, gå i terapi.

Men vad finns då kvar för oss som inte blir hjälpta av terapi?

Jag vet inte! Känner mig smått förtvivlad. Men faktum är att jag har gillat självhjälpsböcker en gång i tiden. Kanske bäst att plocka upp det igen och de det ytterligare en chans. Kände trots allt att jag höll det mest i schack förr då jag läste mycket. Kanske något du ska prova också? Fast du har säkert redan provat det med gissar jag.
  • Anonym (Uppgiven...)
    Anonym (tror på självhjälp) skrev 2019-01-11 21:38:12 följande:
    Ja, det är jättesvårt. 

Jag bad den psykologen jag hade att trösta mig och för det var hon väldigt duktig. Sedan kunde jag göra det själv när hon visat hur hon skulle ha gjort. Så kanske maila några psykologer och fråga om de kan hjälpa med just detta.

Det hjälpte mig oerhört.

Du kan träffa psykologstudenter i Lund för en billig peng, dock bara 10 gånger.

Ska ta upp det om jag hittar nån ny psykolog att gå till! Vill veta vem jag talar med och ha lite mer djup i samtalet, så får bli när jag kan möta någon face to face.

De hade tyvärr fullt i Lund :/

• Anonym (Uppgiven...)
    Anonym (T) skrev 2019-01-11 21:55:27 följande:
    Alltså antidepp biter inte alltid på ångesten - det finns däremot flertalet andra mediciner som eg är ämnade för andra tillstånd som msn sett har effekt mot ångest.

Vänd dig till en psykiatriker.
    Som jag skrev förut, jag inte är intresserad av medicinering i nuläget. Men för att jag inte hört om dessa mediciner du syftar till förut och blir nyfiken nu, kan du ge några exempel?
  • Anonym (Jagmedåj)

Märkligt att man, i princip, läser i alla trådar att folk tycker man ska gå i terapi och hur bra det är, ändå är det ingen som kan säga någon konkret att gå till. Förutom i Lund.

• Anonym (Uppgiven...)
    Anonym (M) skrev 2019-01-13 10:45:28 följande:
    Jag vet inte! Känner mig smått förtvivlad. Men faktum är att jag har gillat självhjälpsböcker en gång i tiden. Kanske bäst att plocka upp det igen och de det ytterligare en chans. Kände trots allt att jag höll det mest i schack förr då jag läste mycket. Kanske något du ska prova också? Fast du har säkert redan provat det med gissar jag.

Till både M och Jagmedåj, relaterar så hårt till det ni skriver! Och det är på ett sätt tröstande att se att jag inte är ensam om att känna att terapin inte räcker till. Jag tror tyvärr som du, M, skriver att det är viktigt att kontinuerligt fortsätta med sk självhjälp för att hålla det i schack. Lite som all träning, man måste hålla igång och det är en färskvara. Jag jobbar mycket med tacksamhet och att se det positiva i situationer, jäkligt klyschigt, I know, men faktum är att utan det hade jag haft svårt att hålla modet uppe i de jobbiga perioderna. Det botar inte mig, nej såklart, men det gör det jobbiga liiite mindre jobbigt. Jag har gått i mindfulness och jag hade väldigt svårt för vissa delar men de delar jag kände gav mig något har jag fortsatt med i viss mån. Borde faktiskt köra en liten repetition av det jag lärt mig och se om det finns mer att hämta där. Sen tycker jag det kan ge mycket att prata med andra och höra vad de har för knep, utbyta hemmafixade tekniker, testa, modifiera så det passar en själv, och även bara det här att stötta varann i något slags samförstånd. 

Något jag tänkt på är att jag brukar klicka bäst med yngre terapeuter. De känns pepp och moderna i sitt tänk och vi kan relatera till varann på ett sätt jag inte upplevt med de som är lite äldre. Jag tänker att detta beror på flera faktorer men tänker nog leta efter en yngre i första hand. För mig känns ett "outside the box"-tänkande viktigare än erfarenhet. Önskvärt är såklart maxat av båda, men det har jag hitintills aldrig träffat på, haha xD

Som sista punkt, apropå en av de andra som kommenterat, så tycker jag medicinering är en himla jobbig grej. Jag är 0% arbetsför just nu. På alla plan, har ingen praktik/daglig verksamhet heller. Alla mediciner har biverkningar, vissa även om de inte ens ger önskad effekt i övrigt, och jag fasar för att en dag tvingas att medicinera för att bli beviljad aktivitetsersättning. Jag hoppas såklart att det aldrig händer, och om det händer att jag mår bättre vid det laget så att jag tjänar mina egna pengar. Men man vet ju aldrig. Jag kan tänka mig att det finns personer som tycker att det borde vara ett krav för att få ersättning, med tanke på hur samhället jobbar för att färre ska vara och bli sjukskrivna.

• Anonym (Uppgiven...)

Tänkte göra en liten uppdatering i den här tråden. Här fortfarande inte hittat någon bra psykolog 🥲 Träffade en till som körde PDT, fyra gånger, och sista gången bröt han ner mig så jag stormade ut gråtandes. Riktig mobbning! Aldrig varit med om liknande förut, han avskedade typ mig som patient för han påstod att jag inte ville ha hjälp? Och när jag blev tyst för det blev jobbigt så var han bara tyst också, alltså min ångest var i taket, satt typ och skakade. Usch! 

Har en psykiater som inte tror att någon medicin hade hjälpt mig då han kan se att mycket faktiskt är pga ASDn. 

Har en läkare som föreslog SSRI med tanke på mina smärtproblem, men förstod att jag inte visat pga biverkningarna som rör till det med min tarmsjukdom.

Men jag mår "bra" och det är väl det enda jag tar med mig från den senaste psykologen, att jag får acceptera att det är så här jag är och jag kan inte bli bättre 🤷 lol, hoppas det gått bättre för er!

• Anonym (Uppgiven...)
    Anonym (Uppgiven...) skrev 2023-04-10 23:35:30 följande:

Tänkte göra en liten uppdatering i den här tråden. Här fortfarande inte hittat någon bra psykolog 🥲 Träffade en till som körde PDT, fyra gånger, och sista gången bröt han ner mig så jag stormade ut gråtandes. Riktig mobbning! Aldrig varit med om liknande förut, han avskedade typ mig som patient för han påstod att jag inte ville ha hjälp? Och när jag blev tyst för det blev jobbigt så var han bara tyst också, alltså min ångest var i taket, satt typ och skakade. Usch! 

Har en psykiater som inte tror att någon medicin hade hjälpt mig då han kan se att mycket faktiskt är pga ASDn. 

Har en läkare som föreslog SSRI med tanke på mina smärtproblem, men förstod att jag inte visat pga biverkningarna som rör till det med min tarmsjukdom.

Men jag mår "bra" och det är väl det enda jag tar med mig från den senaste psykologen, att jag får acceptera att det är så här jag är och jag kan inte bli bättre 🤷 lol, hoppas det gått bättre för er!

*Har fortfarande
    *inte vågar
Svar på tråden Hur hitta bra terapeut och terapi som faktiskt fungerar?