• Evert2

Blir Lööfs svek mot alliansen en bra regeringslösning?

Ja nu är det nästan klart att (S) (MP) (C) och (L) ska regera tillsammans med en avdankad Löfven i ytterligare fyra år. Mer invandring marknadshyror och en avreglerad arbetsmarknad är det ett rimligt pris för sossarna att tvingas att gå med på? Men visst dom lyckades ändå med att i bokstavligen spotta 1.2 miljoner väljare i ansiktet genom att helt frånta SD något inflytande men hur demokratiskt är det? Och att tre småpartier tillåts att diktera så mycket framöver?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Blir Lööfs svek mot alliansen en bra regeringslösning?
  • FDFMGA
    nattuw skrev 2019-03-15 07:02:33 följande:
    Det  var väl någon på SVT som själv tvingades söka vård. Att förnekandet och skuldbeläggandet brukar avta när ett problem spiller över och drabbar dem själva är ett vid det här laget väl etablerat mönster.
    Hm, själv tycker jag att det verkar som folieparabolerna utrustats med turbo och fått flera till synes olika funktioner, som t ex skygglappspådrag. Det är ju vurmarsynpunkterna på SVT:s återkommande reportage om Akademiska ett utmärkt exempel på.

Jag avundas inte Mattias Karlsson som ska lämna som gruppledare för SD i riksdagen för att i stället skapa en konservativ tankesmedja.

Han verkar uppriktigt mena att den ska vara seriös - vilken gigantisk uppgift som ligger framför honomSkrattande
  • nihka
    FDFMGA skrev 2019-03-15 08:17:54 följande:
    Jag avundas inte Mattias Karlsson som ska lämna som gruppledare för SD i riksdagen för att i stället skapa en konservativ tankesmedja.

Han verkar uppriktigt mena att den ska vara seriös - vilken gigantisk uppgift som ligger framför honomSkrattande
    En konservativ tankesmedja. Gud bevare mig. Tankarna går till  Avpixlats kommentarsfält eller som det numer heter Samhällsnytt - vad det nu är som är så nytt med defekationsretorik.

Eller tror du att man tänkte sig bortse från vad "folket" tänker när man tänker?
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • FDFMGA
    nihka skrev 2019-03-15 11:54:11 följande:
    En konservativ tankesmedja. Gud bevare mig. Tankarna går till  Avpixlats kommentarsfält eller som det numer heter Samhällsnytt - vad det nu är som är så nytt med defekationsretorik.

Eller tror du att man tänkte sig bortse från vad "folket" tänker när man tänker?
    Cirka 17 minuter in i sändningen så intervjuas han.

tinyurl.com/yyo2sow2
  • nihka
    FDFMGA skrev 2019-03-15 14:39:28 följande:
    Cirka 17 minuter in i sändningen så intervjuas han.

tinyurl.com/yyo2sow2
    Jag lyssnade på intervjun som Expressen publicerade och där nämnde man "det känsliga ordet". Fattar inte vilket ord man syftar på. Ensamstående? SD? Tanke?

https://www.expressen.se/nyheter/overraskande-att-karlsson-anvander-det-kansliga-ordet/

U
    ndrar vad "den konservativa tankesmedjan" kommer att säga om det här:

https://www.dn.se/nyheter/politik/sd-politiker-vill-bygga-moske-i-kramfors/

B
    ra initiativ från partiet som verkar sakna partiideologi.
  • Nisses galna hund
    FDFMGA skrev 2019-03-15 08:17:54 följande:
    Hm, själv tycker jag att det verkar som folieparabolerna utrustats med turbo och fått flera till synes olika funktioner, som t ex skygglappspådrag. Det är ju vurmarsynpunkterna på SVT:s återkommande reportage om Akademiska ett utmärkt exempel på.

Den behöver kanske inte vara mer seriös än Aftonbladet - och det är ju inte så svårt.
  • Nisses galna hund
    nihka skrev 2019-03-15 11:54:11 följande:

Vänstern avskyr naturligtvis allt som har med tankeverksamhet att göra.
  • Nisses galna hund

Säg till om C lyckas få igenom slopad värnskatt. Är mycket intrresserad

• FDFMGA
    nihka skrev 2019-03-15 16:02:41 följande:
    Jag lyssnade på intervjun som Expressen publicerade och där nämnde man "det känsliga ordet". Fattar inte vilket ord man syftar på. Ensamstående? SD? Tanke? https://www.expressen.se/nyheter/overraskande-att-karlsson-anvander-det-kansliga-ordet/

U
    ndrar vad "den konservativa tankesmedjan" kommer att säga om det här:

https://www.dn.se/nyheter/politik/sd-politiker-vill-bygga-moske-i-kramfors/

B
    ra initiativ från partiet som verkar sakna partiideologi.
    Metapolitisk?

Jag tror att tankesmedjan är en del i strategin att försöka bryta isoleringen, alltså en tanesmedja som ska stå det tänkta brunblå blocket nära.

Han kan ju försöka locka till sig Sara Skyttedal och andra KD-personer med ambitionen att leda partiets marsch mot den renodlade högerpopulismen.

www.dn.se/nyheter/politik/sara-skyttedal-kristdemokraterna-orban-och-macron-ar-lika-destruktiva/

För undervegetationen blir väl betydelsen av en ny tankesmedja inte större än att man kan utbyta material man inte förstått med varandra, alltså precis som tidigareSkrattande
  • Padirac
    FDFMGA skrev 2019-03-16 08:30:44 följande:
    Metapolitisk?

Jag tror att tankesmedjan är en del i strategin att försöka bryta isoleringen, alltså en tanesmedja som ska stå det tänkta brunblå blocket nära.

Han kan ju försöka locka till sig Sara Skyttedal och andra KD-personer med ambitionen att leda partiets marsch mot den renodlade högerpopulismen.

www.dn.se/nyheter/politik/sara-skyttedal-kris.../

För undervegetationen blir väl betydelsen av en ny tankesmedja inte större än att man kan utbyta material man inte förstått med varandra, alltså precis som tidigareSkrattande
    SDs metoder tangerar åter igen fascismen. De sa inför valet att de använde samma metoder och typ av propaganda som fascister och nazister gjorde på 30-talet, men menade att de hade ett annat politiskt innehåll - nåja, det förstår var och en som kan historien om grundarna och politiska idéhistoria att det inte bara är metoder utan också bärande ideologiska element i SDs politik som bygger på den bruna grunden.

Nu ska SDs MK lägga grunden till en tankesmedja, studentförbund och ungdomsrörelser som alla kommer att vara målade i brunt för att förskjuta det normala - det nya normala kommer från vad jag kan se bygga på SDs historiska bruna arv. Kanske hoppas de att till slut kunna skapa bruna studentförbund, vinna Lund, Uppsala.

De bruna försöker flytta fram sina positioner ordentligt. Detta samtidigt som myndigheter varnar för den framväxande högerextremismen som ett hot mot samhället. Är detta en slump, naturligtvis inte. Jag ser det som ett försök att få stöveltrampen på gatorna igen

Att MK sen anser sig vara i 'en unik situation' som ensamstående pappa med det huvudsakliga ansvaret för barnens omvårdnad är lite löjeväckande. Det är en situation som mammor i stor omfattning befunnit sig i under sedan de började arbeta utanför hemmet, men nuförtiden är MK långt från ensam pappa att stå ensam med omvårdnadsansvaret för barn.  MKs uppfattning om vilka människor om är kedjade vid spisen, vad föräldraansvar är - den är inte bara konservativ utan också ganska unken 

• nihka
    FDFMGA skrev 2019-03-16 08:30:44 följande:
    Metapolitisk?

www.dn.se/nyheter/politik/sara-skyttedal-kristdemokraterna-orban-och-macron-ar-lika-destruktiva/

Ideologisk skolning? Så då ska främlingsfientlighet och rasism förpackas om till något som för tankarna till mormors köttbullar med hemmagjord lingonsylt som för övrigt ligger i linje med SDs gamla tugg om trasmattor och väggbonader

Nyttan med att C och L avståndstagande mot SD genom att markera mot M och KD blir allt tydligare ju längre tiden lider.

Jag blir faktiskt lite stolt över hur vi här i Sverige har hanterat extremhöger- och högerpopulistvågen. Den var ju förutspådd länge innan och därmed väntad men tycks ändå överraskat och fått oproportionerligt stort inflytande på annat håll i Europa. Det handlar om en (större) minoritet som då inte har fått trumfa över majoritetens syn här i Sverige:

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/allt-fler-hogernationalister-i-europas-regeringar
  • Padirac
    Vänstermuppens groda skrev 2019-03-16 10:51:40 följande:
    Har du funderat över om du kanske överskattar MK's förmåga?

Ett alternativ är kanske att SD tröttnat på MK och sperkade ut honom.
    Om du lyssnar på intervjun och läser vad som skrivs så kommer du att se att MK fortfarande är djupt inne ni SDs maktcenter, han lämnar över rollen som gruppledare då han tycker att den tar för mycket av den tid han har med barnen. MK sitte rkvar på övriga positioner

Överskattar MK? snarare tror jag att det finns gott om folk som sväljer en brun politik inlindad i en blågul flagga och tycker att den är *jättegod* - oavsett med vilken skicklighet den bruna politiken tillagats. Se vilka som röstat på SD så ser du att det inte är en särskilt hög bildningsnivå bland deras väljarunderlag. För att SD ska kunna växa måste de locka till sig de med mer utbildning och bildning, En kvaisintellektuell tankesmedja kan säkert locka en del till dem.

Till exempel, det tillkommer ett nytt SD-vurmande nick varje dag på FL i de politiska trådarna
  • FDFMGA
    nihka skrev 2019-03-16 11:17:48 följande:
    Ideologisk skolning? Så då ska främlingsfientlighet och rasism förpackas om till något som för tankarna till mormors köttbullar med hemmagjord lingonsylt som för övrigt ligger i linje med SDs gamla tugg om trasmattor och väggbonader

Nyttan med att C och L avståndstagande mot SD genom att markera mot M och KD blir allt tydligare ju längre tiden lider.

Jag blir faktiskt lite stolt över hur vi här i Sverige har hanterat extremhöger- och högerpopulistvågen. Den var ju förutspådd länge innan och därmed väntad men tycks ändå överraskat och fått oproportionerligt stort inflytande på annat håll i Europa. Det handlar om en (större) minoritet som då inte har fått trumfa över majoritetens syn här i Sverige:

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/allt-fler-hogernationalister-i-europas-regeringar
    Ja, jag var också tidigare stolt över våra politiska partier som inte lät sin politik trasas sönder av detaljrapning modell SD.

Idag är jag lite osäker på M och direkt tveksam till KD - som enligt min uppfattning i retorik och praktik - om än inte i partiprogram - vädjar till de politiskt enögdas behov av enkla förklaringar och tydliga syndabockar.

Det är väl kanske i detta sammanhang man ska se Mattias Karlssons kommande projekt - nyhögern behöver en berättelse eller en ideologisk grund att stå på.

Det ska bli intressant att se om han utvecklar sitt synsätt på medborgarskap utifrån kategorierna etnisk tillhörighet och lojalitet-illojalitet gentemot nationen.
  • nihka
    FDFMGA skrev 2019-03-16 18:45:19 följande:
    Ja, jag var också tidigare stolt över våra politiska partier som inte lät sin politik trasas sönder av detaljrapning modell SD.

Idag är jag lite osäker på M och direkt tveksam till KD - som enligt min uppfattning i retorik och praktik - om än inte i partiprogram - vädjar till de politiskt enögdas behov av enkla förklaringar och tydliga syndabockar.

Det är väl kanske i detta sammanhang man ska se Mattias Karlssons kommande projekt - nyhögern behöver en berättelse eller en ideologisk grund att stå på.

Det ska bli intressant att se om han utvecklar sitt synsätt på medborgarskap utifrån kategorierna etnisk tillhörighet och lojalitet-illojalitet gentemot nationen.
    Det man gör får ju ha stöd i partiprogrammet eller så får man ändra i partiprogrammet. SD har ju gjort det ett antal gånger med den följd att texten har gått från att vara konkret rasistiskt till abstrakt rasistisk. Det är ju färre som orkar bena i "nedärvd essäns" 2019 "än i "Ut med alla etniska främlingar, Invandrare parasiterar på samhället och Stoppa adoptionen utanför Norden" 1994.

Angående att inte hålla sig till partiprogrammet så kommer nu reaktionerna på SDaren som vill bygga en moské i Kramfors, dels hans egen, förvåning = nästan gulligt, men också SDs extremistiska falang som kommenterar på sedvanligt sätt om hängning, arkebusering, elektriska stolen och annat som ligger dem nära hjärtat. SD-Mark Collins är ju av allt att döma av kommentarerna en moderatkommunist, infiltratör, ett beställningsjobb och snart kommer Aisha Lööf att ansöka om medlemsskap i SD. Får förstås inte länka dit, men här är iaf SD-Mark Collins:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasternorrland/mark-collins-sd-jag-forstar-inte-att-det-finns-sa-mycket-hat?fbclid=IwAR1hUq2kNSA3mAnzaLPzNodbKbFQcaLKS_7XfHJVT1B29WXiH0UZGmvoidc

• felix le chat
    Padirac skrev 2019-03-16 10:25:52 följande:
    MK långt från ensam pappa att stå ensam med omvårdnadsansvaret för barn.  MKs uppfattning om vilka människor om är kedjade vid spisen, vad föräldraansvar är - den är inte bara konservativ utan också ganska unken 

hur många riksdagsledamöter är ensamstående pappor ?

bara gabriel wikström (sosse) vad jag vet och han sjukskrev sej väl efter några månader. unket var ordet.
  • felix le chat
    Padirac skrev 2019-03-16 11:23:01 följande:
    Till exempel, det tillkommer ett nytt SD-vurmande nick varje dag på FL i de politiska trådarna
    Jag har haft samma nic i 10 år. Minst.
Svar på tråden Blir Lööfs svek mot alliansen en bra regeringslösning?