• Guppi1234

Kollega som dricker, nu rehabilitering och jag blir som en övervakare på kontoret.

Jag jobbar på ett litet företag. Vi brukar vara mellan 2-6 personer på kontoret. Säljarna är ofta ute och sen så jobbar några andra på ett annat ställe. 

En av kollegorna har varit sjukskriven under ett halvår till och från och bara varit inne några dagar då och då. När hon var tillbaka så kom vi på henna med att hon hade druckit alkohol på arbetstid. Tidigare hade hon uppträdd konstigt, sett ut som ett vrak och luktat alkohol. Hon ser ut som om hon har missbrukat i över tio år. 

Nu är hon tillbaka på kontoret på halvtid. Det är jag som är där mest regelbundet. Vi sitter alla i samma rum och det finns ingenstans att gå och gömma sig. Jag blir den personen som informellt ska kolla att kollegan är där och inte är full, tok-bakfull eller luktar alkohol. 

Vår chef önskar väl bara att kollegan som dricker ska sluta dricka, eller begå ett till misstag så att hon kan sägas upp. Det har varit väldigt slapp hantering av hennes drickande och dålig information om vad vi ska göra. Antar att det är en del sekretess kring situationen också. Chefen är inne på kontoret några timmar i veckan. 

Vad ska jag göra? Jag har ingen lust alls att åka till kontoret och riskera att det är bara jag och personen med alkoholproblem där. När hon var inne förra veckan så kände jag tydligt en doft av ammoniak och att det luktade "gammal fylla"om henne. Jättekul att vara kontorspolis och rapportera om detta, not! 

Hjälp! 

• Svar på tråden Kollega som dricker, nu rehabilitering och jag blir som en övervakare på kontoret.
  • EmberEyes

Din chef ar alltså sagt till dig att det nu ingår i dina arbetsuppgifter att hålla reda på din kollega?

• Guppi1234

Nej, det har inte chefen gjort, men jag blir ju den som är där och ser vad som händer. 

EmberEyes skrev 2019-01-13 10:58:27 följande:

Din chef ar alltså sagt till dig att det nu ingår i dina arbetsuppgifter att hålla reda på din kollega?

• EmberEyes
    Guppi1234 skrev 2019-01-13 11:05:06 följande:

Nej, det har inte chefen gjort, men jag blir ju den som är där och ser vad som händer. 

Men om chefn inte givit dig denna uppgiften, varför väljer du att ta på dig den? Det är inte ditt jobb att leka övervakare. Om du väljer att göra det av eget intresse eller omtanke till kollegan eller chefen eller arbetsgruppen eller företaget, så är det ditt fria val.
  • Guppi1234
    EmberEyes skrev 2019-01-13 11:09:08 följande:
    Men om chefn inte givit dig denna uppgiften, varför väljer du att ta på dig den? Det är inte ditt jobb att leka övervakare. Om du väljer att göra det av eget intresse eller omtanke till kollegan eller chefen eller arbetsgruppen eller företaget, så är det ditt fria val.
    Jag väljer inte detta utan uppgiften hamnar på mig om det bara är vi två där.
  • EmberEyes
    Guppi1234 skrev 2019-01-13 11:10:22 följande:
    Jag väljer inte detta utan uppgiften hamnar på mig om det bara är vi två där.
    Varför det? Ingen har bett dig att hålla koll på kollegan. Det är inte ditt ansvar att hålla koll på kollegan.
  • Guppi1234
    EmberEyes skrev 2019-01-13 11:16:06 följande:
    Varför det? Ingen har bett dig att hålla koll på kollegan. Det är inte ditt ansvar att hålla koll på kollegan.
    Tack för dina kommentarer, tror inte att vi kommer längre. Jag söker stöd i situationen, inte någon som säger till mig att detta inte är mitt ansvar.
  • Anonym (Nej)

Du ska inte behöva anstränga dig för att se om hon har druckit.Har hon verkligen det,då märker du det.För övrigt gör ditt jobb.

• BurningDiamond
    EmberEyes skrev 2019-01-13 11:09:08 följande:
    Anonym (Nej) skrev 2019-01-13 11:23:25 följande:

Du ska inte behöva anstränga dig för att se om hon har druckit.Har hon verkligen det,då märker du det.För övrigt gör ditt jobb.

Limajo skrev 2019-01-13 11:25:57 följande:
    Men EmberEyes har ju rätt och har även givit ett svar på vad du ska göra (vilket du efterfrågat). Du ska inte göra någonting. Möjligtvis säga till din chef att du inte tänker rapportera något kring kollegan. Du kan även säga det till henne så kanske hon känner sig lite tryggare och har större chans att ta sig ur sitt missbruk. Det är er chef som har ansvar för att hon får rehabilitering - inte du.
    Andra i tråden har rätt.
    Du ska inte behöva göra något utöver ditt jobb. Om någon ber dig att ta på dig rollen som angivare så säger du bara "inte mitt jobb, ingår inte i mina arbetsuppgifter." .

Om du sedan väljer att ta på dig ett ansvar som inte ligger på dig så är det helt frivilligt och inget du kan bli sur över.

• Anonym (12345)

Har arbetsgivaren sett till att personen går på rehabilitering eller har denne  bara varit sjukskriven och hemma?

• Guppi1234
    Anonym (12345) skrev 2019-01-13 11:40:26 följande:

Har arbetsgivaren sett till att personen går på rehabilitering eller har denne  bara varit sjukskriven och hemma?

Jag tror inte att vår chef har tillräckligt med "bevis" för att tvinga henne att gå på rehabilitering.
  • Guppi1234
    BurningDiamond skrev 2019-01-13 11:39:04 följande:
    Anonym (Nej) skrev 2019-01-13 11:23:25 följande:

Andra i tråden har rätt.
    Du ska inte behöva göra något utöver ditt jobb. Om någon ber dig att ta på dig rollen som angivare så säger du bara "inte mitt jobb, ingår inte i mina arbetsuppgifter." .

Om du sedan väljer att ta på dig ett ansvar som inte ligger på dig så är det helt frivilligt och inget du kan bli sur över.

Ok, det kanske får bli min nya strategi. 
  • Tiina87
    Guppi1234 skrev 2019-01-13 11:05:06 följande:

Nej. Det ingår inte i dina arbetsuppgifter att hålla koll på kollegorna. Behöver hon hållas koll på så är det din chef som ska göra det.
Svar på tråden Kollega som dricker, nu rehabilitering och jag blir som en övervakare på kontoret.