• Anonym (Vantrivs)

Tvingas bo med mitt ex

Min sambo och jag bröt upp, på mitt initiativ, för två månader sedan. Detta efter två år av försök till uppbrott, som han helt enkelt nonchalerat.

Vi har två barn ihop och bor i en 4:a, som jag äger enl. samboavtal, i Stockholm innanför tullarna. Han är lågavlönad (20000 brutto/månad) och har inte råd att köpa något inom rimligt (utifrån närhet till barnen) avstånd. Han har inte hittat något att hyra, men jag tror inte ens att han letar.

Han bor just nu kvar, och sover i vardagsrummet, men det går inte. Jag avskyr honom och bröt ju upp för att han blivit en förslappad, fördummad, rasistisk, misogyn lurk som inte bidrog på något sätt. Jag mår liksom inte bättre av att behöva städa efter honom, lyssna på hans dumheter och se honom sitta och glo på sin telefon all vaken tid.

Alternativet - att kasta ut honom - känns heller inte bra. Vart tar han vägen utan bostad? Hur behåller man en fungerande föräldrarelation mellan honom och barnen, om han och jag ligger i krig? Hur hittar man boende som han klarar på sin lön? (Han har varken släkt eller vänner.)

Jag vill inte ens vara hemma och gömmer mig i mitt sovrum, när barnen somnat, för att slippa se honom.

• Svar på tråden Tvingas bo med mitt ex
  • Tiina87
    EmberEyes skrev 2019-01-16 18:39:19 följande:

Som sagt, jag orkar inte försöka övertyga dig om något eftersom jag vet från andra trådar att du är oemottaglig för fakta.

Vad skulle du vilja övertyga mig om? Att det inte håller juridiskt?
  • Svensk Pirat
    Pope Joan II skrev 2019-01-16 12:10:06 följande:

Hur kan man misslyckas med att göra slut i två års tid?

Fråga trådstartens ägare.
  • Anonym (Vantrivs)
    Pope Joan II skrev 2019-01-16 12:10:06 följande:

Hur kan man misslyckas med att göra slut i två års tid?

Den man försöker göra slut med vägrar lyssna och skriker och går varje gång frågan lyfts.
  • Pope Joan II
    Anonym (Vantrivs) skrev 2019-01-16 19:30:05 följande:
    Den man försöker göra slut med vägrar lyssna och skriker och går varje gång frågan lyfts.
    Då kan man ju med gott samvete göra slag i saken utan något ytterligare försök att förankra beslutet. 
  • smulpaj01
    Anonym (Vantrivs) skrev 2019-01-16 19:30:05 följande:

Men att göra slut med någon är ingen fråga. Det räcker med att en i förhållandet vill göra slut så är det ett faktum. Därefter kan man diskutera ekonomi och logistik men inte förhållandet mer.
  • Anonym (Vantrivs)
    smulpaj01 skrev 2019-01-16 19:35:53 följande:

Men att göra slut med någon är ingen fråga. Det räcker med att en i förhållandet vill göra slut så är det ett faktum. Därefter kan man diskutera ekonomi och logistik men inte förhållandet mer.

Ordklyveri. Att det emotionella kontraktet deklarerats brutet, betyder ju inget om den andre vägrar flytta ich vägrar diskutera. Samboskapet är ju inte över.
  • Tiina87
    Anonym (Vantrivs) skrev 2019-01-16 20:18:14 följande:

Ordklyveri. Att det emotionella kontraktet deklarerats brutet, betyder ju inget om den andre vägrar flytta ich vägrar diskutera. Samboskapet är ju inte över.

Jo, samboskapet är över om man har gjort slut. Du har gjort slut med ditt ex. Erat samboskap är över. Att han väljer att inte flytta (sliter i att flytta) gör inte att ni fortfarande är sambo. Han är inneboende hos dig i din lägenhet och du har all rätt i världen att slänga ut honom.
  • Anonym (Vantrivs)
    Tiina87 skrev 2019-01-16 21:36:15 följande:

Jo, samboskapet är över om man har gjort slut. Du har gjort slut med ditt ex. Erat samboskap är över. Att han väljer att inte flytta (sliter i att flytta) gör inte att ni fortfarande är sambo. Han är inneboende hos dig i din lägenhet och du har all rätt i världen att slänga ut honom.

Fenomenal verklighetsförankring.
  • cloudberry79

Om du skulle skriva ett inneboendeavtal för begränsad tid, skulle det ge honom en spark i baken att leta ett eget boende? Såvida ni är överens om att lägenheten faktiskt är din och båda är på det klara med att avtalet gäller, så kan det ju vara ett sätt att formalisera att samboskapet faktiskt är slut nu. Ni lever inte längre under äktenskapsliknande former, den ena äger en lägenhet och den andre är inneboende hos den första.

Jag förstår att man inte vill slänga ut fadern till ens barn på gatan, så vill du hjälpa honom iväg kan du ju lägga ut lite sökesannonser. Inneboende, andra hand, whatever för att få ut honom ur ditt hem. Om han tänker bråka om den saken så finns det nog ingen möjlighet att undvika att det blir "krig" mellan er. Det är ju han som inte vill göra något för att lösa situationen.

Just NO.
  • Anonym (svårt val)

Har ni inga närstånde som kan stötta er. En sån relation ni har till varann känns inte så kul. Du får ställa krav på honom att han måste söka hjälp. För barnen och för din skull. Hur påverkas barnen?

• Anonym (Spark i baken)

Han är en vuxen karl och du behöver ge honom en tidsbegränsning. Innan sista mars måste han ut. Det är hans ansvar att fixa förutsättningar för att umgås med barnen. Han kommer aldrig att flytta om inte du kör ut honom. För honom är allting okej som det är just nu.

• Anonym (jupp)
    EmberEyes skrev 2019-01-15 23:34:38 följande:
    OK.

Men då har du några olika val:
    1) Fortsätt dalta med och ursäkta honom och lev vidare som ett spöke i ditt eget hem.
    2) Ordna nytt boende åt honom så han fortsätter slippa ta ansvar för sitt liv.
    3) Flytta själv, och låt honom bo kvar i din bostad.
    4) Släng ut honom och låt honom reda ut sin egen situation.
    Bra sammanfattning.

TS, just nu väljer du att leva i denna situationen, men du är inte tvingad till det.
  • Pope Joan II
    Anonym (Vantrivs) skrev 2019-01-16 22:30:41 följande:
    Fenomenal verklighetsförankring.
    Ja, då får du väl finna dig i att din bostad är tagen som gisslan i dramat tills dess att han eventuellt gör något annat åt situationen. Du verkar ju ha bestämt dig för att det inte finns någon lösning. 

Om du gärna vill hjälpa honom så kan du ju annars sälja den bostad du äger och flytta till någon ort i landet där det du fått för lägenheten räcker till varsin bostad åt dig och barnens misogyna far. 
  • Anonym (samma)

Det skulle kunnat vara jag som skrivit den här tråden! Men mitt ex har bott kvar hos mig i 3-4 år nu. 

Det är som sagt inte lätt att kasta ut någon till hemlöshet, liksom. När han knappt tjänar några pengar och inte har några kontakter i Stockholm som kan hjälpa honom. 

Inte lätt!! 

Men det är inte nyttigt i längden, varken för mig eller barnen eller honom. 

• Anonym (p)
    Pope Joan II skrev 2019-01-18 09:08:20 följande:
    Ja, då får du väl finna dig i att din bostad är tagen som gisslan i dramat tills dess att han eventuellt gör något annat åt situationen. Du verkar ju ha bestämt dig för att det inte finns någon lösning. 

Om du gärna vill hjälpa honom så kan du ju annars sälja den bostad du äger och flytta till någon ort i landet där det du fått för lägenheten räcker till varsin bostad åt dig och barnens misogyna far. 
Svar på tråden Tvingas bo med mitt ex