Jag vill först tacka för alla svaren jag fått, och jag tar till mig av det ni alla har skrivit.
Jag vill försöka förklara situationen lite bättre för att det ska vara lättare för alla att först det som skett.
Allting började i oktober månad. Vi hade haft ett par veckor där vi inte var lika kärleksfulla mot varandra, inte så intima som vanligt, och lite tystare mot varandra än vad vi brukar. Det förekom inga bråk, diskussioner eller oegentligheter. Under den här perioden så kände jag själv att det var lite skönt. Skönt att få vara lite för sig själv, och ha lite ?semester? i sig själv, fast utan att åka hemifrån. Vardagen med barn, jobb och fritidsaktiviteter kan ibland bli lite överväldigande, och det var den vid denna tiden. En dag i oktober när vi kom hem ifrån jobb så kände jag att det var dax att ta tag i denna ? lite tysta? period. Jag förklarade hur jag hade känt, och varför jag varit lite annorlunda. Min fru förklarade att även hon hade varit lite trött, och att vardagen på något sätt tagit över lite. Just vid det samtalet så frågade jag henne lite skämtsamt om hon träffat någon ny, men det hade hon såklart inte...
Jag behövde åka och jobba, så vi avslutade vårt samtal, och jag var så glad att vi hade fått pratat igenom detta, och allt kändes bra igen. Mindre bra kändes det när jag kom hem några timmar senare och min fru satt tyst i soffan, med TV:n avstängd. Orden som kom ut hennes mun skar i mig; Vi behöver prata... Hon berättade att det var en kille på hennes jobb som hon kommit nära. Han hade varit en bra vän, och dom hade kunnat prata med varandra, och han var väldigt snäll. Trevligt...Först var det en puss, efter ett tag när vi pratat, och jag fick nästan dra det ur henne, var det en kyss. Och sjukt nog så hade det hänt samma dag. Samma dag som jag tyckte att vi behövde prata igenom vår tysta period. Jag blev såklart ledsen, arg och besviken. Kvällen efter så frågar jag min fru vad hon egentligen vill. Hon vill lämna mig. Som en blixt ifrån klar himmel vill hon skiljas. Jag fattar ingenting, så jag ber henne tänka efter lite och frågar om vi inte borde ta hjälp av familjerådgivning innan vi gör något förhastat. Min fru går med på detta. Det går ett par dagar, ganska lugnt, tills min fru kommer ner från sovrummet med ett gäng A4 papper som är helt nerklottrade med text. ?Vi måste åka och lämna barnen, vi har mer att prata om? Nu fattade jag att jag inte fått hela sanningen till en början, som jag bett om. I brevet står det hur allting börjat för 12 år sedan. Vi hade varit ihop i en månad, hon skulle jobba på sjön ett par veckor, och träffade där en kille som hon låg med ett antal gånger. Jag kommer ihåg att jag hälsade på efter cirka två veckor, när dom låg i hamn i en svensk stad. Jag åkte dit, vi hade sex, och det var det sämsta sex vi haft någonsin. Nu fattar jag varför...
På samma jävla båt så var den andra killen kvar när jag var där, säkert i hytten bredvid. Och jag var lyckligt ovetandes. Detta är som sagt 12 år sedan, och inget jag lägger någon större vikt vid, eftersom hela vårt liv är byggt efter det, och det betyder så otroligt mycket mer. Men att hon under alla år valt att undanhålla sanningen bättrar inte på oddsen att jag ska tro på henne nu, och känna tillit. Kan man ljuga i 12 år kan man väl ljuga 12 år till...?
Vidare i brevet så stod det att hon under hösten 2017, någon månad efter vi gift oss, inlett en ?chatrelation? med en arbetskollega. Och det var inte samma kollega som det var snack om i det första samtalet. Denna relationen var inte långvarig, och slutade egentligen med chattande. Däremot så valde min fru, och han, att efter varje chat radera loggen, så att den låg utanför gränserna för vad som är ok råder det inga tvivel om. Min fru insåg efter en tid hur fel det var, och avslutade detta, då hon märkte att han ville betydligt mer än vad hon ville. Sen gick det en tid, närmare bestämt fram till Juli månad, när relationen inleddes med den andra killen. Den här relationen pågick till och från över chat, fram till oktober månad. Men eftersom dom är arbetskollegor, så träffades dom såklart, fast inte dagligen, då dom är på olika enheter. Fysiskt blev det först i oktober månad, men helgen innan det hände, hade dom båda roat sig med att skicka nakenbilder till varandra, och min fru hade låtit sig komma med hjälp av det han skrev, och skickade. På måndagen hade min fru jobbat på samma enhet som honom under ett par timmar på förmiddagen. När hon skulle gå därifrån hade han kommit in i omklädningsrummet och kysst henne. Över telefon hade dom bestämt att hon skulle komma tillbaka efter arbetstid, vilket hon gjorde. Här fortsatte kyssandet, men enligt min fru hände inget mer. På tisdagen, samma dag som hon valde att berätta, hade dom återigen setts efter arbetstid. Även denna gången hade dom bara kysst varandra. Jag vill verkligen tro på henne att det inte hänt mer, för jag har gett henne så många chanser att berätta allt för mig, och sagt att endast sanningen och ärligheten kan rädda oss. Inga fler lögner nu. Det som gör ondast i detta är just lögnerna. Dom har pågått under så lång tid, och trots att jag har bönat och bett, så har hon fortsatt ljuga. Både hemma och när vi suttit på familjerådgivning och försökt rädda oss, till och med där har hon ljugit. Hon har bett honom ljuga när jag sagt att jag ska ta kontakt med honom, vilket jag gjorde. Första gången ljög även han mig rätt upp ansiktet. Andra gången hade min fru berättat resten, och då hade han inget val mer än att erkänna. Förnedringen som jag kände var fruktansvärd. Jag tog kontakt med honom, och min fru tyckte det var viktigare att han skulle ljuga för mig än att hon skulle berätta sanningen. Min egen fru...
Och av allt det här fattar jag ingenting.
Vi har det bra.
Vi bråkar aldrig, och är vi oense så är det över lika snabbt som det börjar. Vi har god ekonomi, fint hus och en underbar familj med våra barn.
Vi har grymt sex, enligt oss båda. Ofta.
Jag är ingen soffpotatis. Under våra småbarnsår har jag sprungit maraton och hinderbanetävlingar. Jag är fysiskt aktiv, tränar, springer, får ofta komplimanger för min fysik och mitt utseende. Klär mig snyggt, och är välvårdad.
Även min fru tränar och tar hand om sig.
Min fru säger att det hände för att hon tycker om känslan som kommer av uppmärksamheten. Ett slags pirr beskriver hon det som. Och i den känslan så kan hon inte förmå sig att låta bli. Smickret och flörtandet blir lite som ett gift som tar över, och går för långt. Jag försöker förstå, men kan inte. Och lögnerna, sveket, förnedringen och ledsamheten gör allt mycket svårare.
För er som orkat läsa ner hit - Tack