bippan skrev 2019-01-19 13:20:49 följande:
En fundering, om en bebis från mycket liten ålder får hänga med bland liv och rörelse, restaurang, stadsbesök, hälsa på hos olika människor och utsättas för olika miljöer, ljudnivåer m.m, mot en bebis som bara är i hemmets lugna vrå, träffar fåtal människor och alltid ser samma miljö, hur kommer det att påverka dom när dom utvecklas och växer upp?
Ursäkta dålig förklaring, hoppas ni förstår vad jag syftar på
Fritt fram att spekulera!
Jag tror att människor har sin grundpersonlighet och den finns där redan hos bebisen. Den kan förändras i viss mån men inte helt av omgivningen.
Så en person som sedan födseln är introvert, gillar lugn och ro och tyst miljö kommer kanske inte helt att vänja sig vid röriga miljöer utan i så fall må lite dåligt i de miljöerna. En bebis som varken är introvert eller extrovert utan lite mittemellan kommer sannolikt att ha större chans att må bra i röriga ljudliga miljöer och så att säga vänja sig vid dem.
Sen tror jag att alla mår bra av att utmanas lite lagom en bebis/barn/person som aldrig vill något annat än hemmets lugna vrå kan må bra av att "tvingas ut" lite och göra nåt annat än det första valet. Likaså kan en väldigt utåtriktad person som måste ha liv och rörelse må bra av att lära sig att ta det lugnare, vara ensam, ha lite tråkigt. Men på rimligt sätt.
En lyhörd förälder kommer att mär
ka av sina barns personligheter och följa deras behov och även utmana dem lagom att våga annat än de är vana vid.
Anonym (Mamma) skrev 2019-01-19 13:23:03 följande:
Intressant, vet inte men följer.
Man märker skillnad på om de har äldre syskon iaf. De tar för sig mer och är mindre blyga.
Det där tror jag också skiljer sig en hel del från person till person. Jag är lillasyster och var enormt blyg och tillbakadragen som barn. Min storasyster var mer vanligt utåt och aktiv.
Mitt första barn var en utåtriktad liten vilde som tog för sig av världen medan mitt andra barn är/var som jag, blyg, försiktig, tillbakadragen.
Däremot märker jag nu när mina barn är lite äldre att lillasyrran blivit ganska mycket kaxigare av att ha en tuff storebror hemma, men när hon var liten (upp till 4-5 år) så märktes det inte alls.
Så jag tror på personlighetsdrag som finns från start även där. Men personligheten kan såklart utvecklas åt lite olika håll med hjälp av miljön, så både och.