• envitkanin

Nid- eller mellanblödning? En vecka tidig mens? Skillnad?

Hej! Behöver få hjälp med att klura ut vad det rör sig om:

Ställde mig upp igår vid midnatt och kände hur det rann till i trosorna som att jag kissade på mig, reagerade inte för ibland har jag sådana flytningar. Drog ner trosorna och blev chockad då det var mörkbrunt istället för vitt! Ska ha mens först om en vecka och har ALDRIG under mina 9 mensår haft brunt veckan innan eller brunt alls bortsett från i slutet av mensen. Det kom kanske i tre 5-kronors-mängd ungefär och efter det bara när jag torkar mig eller ?trycker ut?/kissar.

Vaknade för några timmar sedan och ställde mig upp, det rann ner för benen (sov utan skydd). Lite rödare men när jag torkar mig/ser det som är i toan är det ändå inte en klarröd mensaktig färg utan mööörkröd/brun. Vet att vissa blöder trots att de är gravida/när ägget fäster/när mensen skulle ha kommit. Men hur ska jag se skillnad på dessa?

• Svar på tråden Nid- eller mellanblödning? En vecka tidig mens? Skillnad?
  • Anonym (Svårt)

En nidblödning kan vara allt från en liten rosa flytning till lite rikligare blödning. En del kan missta det för en för tidig mens men den brukar vara lite kortare om den är riklig.

Och det är ju rätt tid för dig att du ska få en nidblödning.

Jag skulle köpa ett test och testa om ungefär 1 vecka när du ska ha mens :)

• envitkanin
    Anonym (Svårt) skrev 2019-01-20 18:27:26 följande:

En nidblödning kan vara allt från en liten rosa flytning till lite rikligare blödning. En del kan missta det för en för tidig mens men den brukar vara lite kortare om den är riklig.

Och det är ju rätt tid för dig att du ska få en nidblödning.

Jag skulle köpa ett test och testa om ungefär 1 vecka när du ska ha mens :)

Åh tusen tack för ditt svar! Ja, verkligen - tidsmässigt klaffar det ju. Tidigare har jag dock alltid haft en cykel på ungefär 27-28 dagar men mensen har strulat den senaste tiden så vet inte om det kan ha påverkat. Hur som helst var cykeln ungefär 25-27 dagar i september/oktober och fram tills des, från oktobermensen till novembermensen gick det dock 35 (!!) dagar och från november till december var cykeln 32 dagar. Så nu vet jag inte om ca 30 dagar är min nya cykel eller om den kan ha ?gått tillbaka? till hur det var tidigt i höstas för i sådana fall hade mens nu varit rimligt. Men om det är som så att 30-någonting dagar är min nya cykel så borde det väl vara en nidis? :D Tycker det är ?vanligare? att mensen kommer lite sent fastän det knappt någonsin hänt mig (bortsett från 9 dagar i nov och 3 dagar i dec plus någon enstaka dag någon gång) än att den kommer 7 dagar tidig, det är väldigt mycket..

Idag blöder jag mer, brukar ha fruktansvärt ont när jag har mens vilket jag inte har nu, lite molande värk bara. Det är ibland lite brunaktigt men börjar få en betydligt mycket rödare färg så det likar ju mens lite :( Men det enda man kanske kan göra är att se hur många dagar den håller i sig och om det kommer klumpar/slemhinnor?

Vad tror du? Och tack igen för svaret!
Svar på tråden Nid- eller mellanblödning? En vecka tidig mens? Skillnad?