• LovisaNellie

Kan BVC göra oroasanmälan pga av trångboddhet?

Hej!

Vi är en familj på 2 vuxna och 4 barn. Barnen är 9,5, 7, 5 och 2,5. Dom 2 äldsta delar tum och dom 2 minsta delar rum medan jag och mannen har ett litet sov rum. Vi bor i en liten 3:a omgjord till liten 4a. Nu till men fråga jag är sjukt bebissugen och hoppas självklart att de sker ett plus nångång gång igen (även om vi var klara med fyran.)

Kan BVC eller våra släktingar eller mina barns kompisars föräldrar göra en orososanmälan pga av att vi skaffar en till och bor trångt? Jag är så rädd för det och vågar knappt lskaffa en till med min sambo fast att jag egentligen vill bli gravid men inte vågar pga av att jag är rädd att folk ska göra en orosanmälan på oss.

Jag vet vi bor trångt men vi klarar oss. Vill bara inte få en orosanmälan för att vi vill skaffa en femte fast vi bara bor i en trea? Fler som är trångbodda?

• Svar på tråden Kan BVC göra oroasanmälan pga av trångboddhet?
  • mumiiin

det är klart dom kan. Man kan göra orosanmälan för vad som helst

• mockingbird

Kan och kan.......folk har bott trångbodda genom alla år. Kolla bara hur det såg ut kanske 40-50 år tillbaka i tiden, då det inte var ovanligt med stora familjer med 5-10+ barn i pyttesmå hus. Finns väl ingen lag som styr hur stort boende/rum ett barn ska ha, som det finns med hundar?

Så länge inte barnen far illa av det.

Men kanske inte så kul för barnen när de bli i tonåren att dela rum.

• Louise v L
    LovisaNellie skrev 2019-01-22 11:07:09 följande:

Hej!

Vi är en familj på 2 vuxna och 4 barn. Barnen är 9,5, 7, 5 och 2,5. Dom 2 äldsta delar tum och dom 2 minsta delar rum medan jag och mannen har ett litet sov rum. Vi bor i en liten 3:a omgjord till liten 4a. Nu till men fråga jag är sjukt bebissugen och hoppas självklart att de sker ett plus nångång gång igen (även om vi var klara med fyran.)

Kan BVC eller våra släktingar eller mina barns kompisars föräldrar göra en orososanmälan pga av att vi skaffar en till och bor trångt? Jag är så rädd för det och vågar knappt lskaffa en till med min sambo fast att jag egentligen vill bli gravid men inte vågar pga av att jag är rädd att folk ska göra en orosanmälan på oss.

Jag vet vi bor trångt men vi klarar oss. Vill bara inte få en orosanmälan för att vi vill skaffa en femte fast vi bara bor i en trea? Fler som är trångbodda?

Om de anser att det går ut över barnens fysiska eller psykiska hälsa så gör de väl en anmälan. Om det inte finns studiero, plats för vila, om ventilationen är undermålig och så vidare.

Risken är stor att det inte är hälsosamt att bo så många i en så liten bostad. Men allt beror på förutsättningarna och hur ni har organiserat det.

Jag förstår inte varför du vill skaffa fler barn i den här situationen. Varför inte ändra förutsättningarna innan?
  • mammatill6

Vi bodde med 6 barn i en 4-a omgjord till en 5:a i många år, inget någon reagerade på. Sen blev det akut alldeles för trångt för drygt ett år sen så nu bor vi i hus.

• Sisisisi

Än så länge funkar det väl att bo så trångt, men ni har väl planer på att flytta till större inom kort? Skaffa en till unge och flytta till större efter föräldraledigheten är väl en bra plan.

Keep your child rear facing for as long as possible!
  • Hyllemor

BVC gör knappast en orosanmälan på grund av den typen av trångboddhet som du beskriver. Jag har en vän där de bor 2 vuxna och 4 barn i ett hus på tre rum. Själv bor min son varannan vecka i 2 rum och kök med mig och i 1 rum med kokvrå (29 kvadrat) med sin pappa varannan vecka. Det är inte förbjudet att bo trångt, vilket egentligen är lite synd för om det hade varit förbjudet, så hade ju en orosanmälan till socialen resulterat i att man hade fått hjälp att skaffa en större bostad. (Det är ju det orosanmälan syftar till: att skaffa hjälp åt en familj som inte reder ut situationen på egen hand.)

Svar på tråden Kan BVC göra oroasanmälan pga av trångboddhet?