• PappaStork

    Gravid med okänd man?

    Hej, 
    har själv varit donator i vården, det upphov till barn i 6 familjer plus syskon. Har alltid undrat hur den "mottagande" sidan känner? Hur känns det att vara gravid och inte ha en aning om vem som är "pappan" till era barn? Är det något  man tänker på under graviditeten och undrar vad som skall komma ut? Sen när barnet väl finns där och allt är ok..."släpper" man dessa tankar då? Eller hur känner ni?

    Då i princip samtliga av de familjer jag hjälpt gjort syskonbehandlingar antar jag att de varit nöjda med resultatet.

  • Svar på tråden Gravid med okänd man?
  • MrsMaria

    Jag har tre barn jag fått vid donation med okänd donator. Jag har aldrig tänkt på det du frågar om. Jag tänker att min man är pappa till våra barn, vi gjorde syskon för att vi ville ha fler barn, inte för att vi var nöjda med ?resultatet?.

    Tack för att du har donerat din sperma så barnlösa par får sina efterlängtade barn.

  • PappaStork
    MrsMaria skrev 2019-01-24 19:35:48 följande:

    Jag har tre barn jag fått vid donation med okänd donator. Jag har aldrig tänkt på det du frågar om. Jag tänker att min man är pappa till våra barn, vi gjorde syskon för att vi ville ha fler barn, inte för att vi var nöjda med ?resultatet?.

    Tack för att du har donerat din sperma så barnlösa par får sina efterlängtade barn.


    Tre barn? Då kan du inte inseminerats i Sverige? Ok, kan tänka mig att detta involverar djupa förträngningsmekanismer och när barnen väl är födda kan jag förstå att många inte tänker så mycket på det. men under graviditeten gissar jag att de flesta (inte alla) ägnar det en tanke eller två.

    Ja, hoppas min sperma gjort nytta och skänkt glädje till de mottagande paren.
  • askyfullofstars

    Jag är gravid via anonym donator (har förvisso hans bebisbilder samt en bild när han är ca 6-7 år). Tänker lite på hur hon ser ut där inne, särskilt när hon fått en väldig mix (jag har ej svenskt ursprung) och donatorn har bakgrund från två olika länder men det är inte så mycket mer än så. Samma för min man. När man väl blivit gravid så ?glömmer? man bort allt sådant man tänkte på innan. :)

  • PappaStork

    Detta är bara min teori. Så länge parens relation är bra och barnen är ok och artar sig väl och blir helt vanliga normala barn tror jag inte man tänker så mycket  på deras ursprung..MEN om det blir skilsmässa och/eller mycket spänningar och bråk i en relation, vilket kan inträffa i spermadonationsparen som hos alla andra par och/eller det uppkommer problem med barnen på olika sätt, de får nån allvarlig sjukdom, blir kriminella etc eller åt andra hållet att de blir "extremt lyckade" kan jag mycket väl tänka mig att frågan kan komma upp...pappan kan säga, det här är dina jäkla ungar som jag inte har någon del i...eller i motsatta fall kan mamman säga, det är är mina barn som du inte har något del i eller nåt liknande.

  • askyfullofstars

    Fast skaffar man barn på det sättet så tror jag både är överens och har gemensam syn på vad som är mitt och ditt. Tycker man barnet bara är ens egna så bör man låta bli donation. Sedan är miljön en stor påverkan så...


    PappaStork skrev 2019-01-26 08:04:41 följande:

    Detta är bara min teori. Så länge parens relation är bra och barnen är ok och artar sig väl och blir helt vanliga normala barn tror jag inte man tänker så mycket  på deras ursprung..MEN om det blir skilsmässa och/eller mycket spänningar och bråk i en relation, vilket kan inträffa i spermadonationsparen som hos alla andra par och/eller det uppkommer problem med barnen på olika sätt, de får nån allvarlig sjukdom, blir kriminella etc eller åt andra hållet att de blir "extremt lyckade" kan jag mycket väl tänka mig att frågan kan komma upp...pappan kan säga, det här är dina jäkla ungar som jag inte har någon del i...eller i motsatta fall kan mamman säga, det är är mina barn som du inte har något del i eller nåt liknande.


  • SvenOlsson
    askyfullofstars skrev 2019-01-26 09:36:46 följande:

    Fast skaffar man barn på det sättet så tror jag både är överens och har gemensam syn på vad som är mitt och ditt. Tycker man barnet bara är ens egna så bör man låta bli donation. Sedan är miljön en stor påverkan så...


    Väldigt bra uttryckt, håller helt med. Jag tror barnens pappa i en familj som blivit till genom spermadonation tänker mindre och mindre på den omständigheten ju längre tid som går. Själv har jag haft turen att bli biologisk pappa till mina barn och är numera donator. Men om situationen varit omvänd, om jag hade brhövt hjälp, inte tusan hade jag slutat vilja vara barnens pappa om förhållandet med mamman tagit slut. De hade ju varit de enda barnen jag nånsin skulle fått och jag hade varit den enda pappan de fått
Svar på tråden Gravid med okänd man?