• Anonym (Jag)

Hur hittar man domar?

Har börjat dejta en man som jag fått veta suttit i fängelse ett år. Han har berättat sin del av historian, men jag vill gärna läsa den själv för att se om det stämmer med hans... Jag vill dock inte fråga honom om det, kan inte säga att jag misstror honom, men jag vill ändå vara 100 på att det är som han säger.

Finns det någon här som vet hur man hittar sånt gratis? Vill kunna läsa direkt på nätet, inte beställa hem.

• Svar på tråden Hur hittar man domar?
  • Anonym (Anna)
    Anonym (lxb) skrev 2019-01-28 14:14:16 följande:

lexbase.se samlar ihop informationen åt dig. Kostar ungefär 100 kr.

Tyvärr är inte lexbase komplett eller helt uppdaterad. Det enklaste är att gå till tingsrätten med personnumret så ger dom dig vad du behöver- Tänk på att du måste gå till rätt tingsrätt så du behöver veta i vilken stad brottet begicks.

www.domstol.se/Ladda-ner--bestall/Domar-beslut-och-handlingar/
  • Anonym (L)
    Anonym (Jag) skrev 2019-01-28 13:44:16 följande:

Att jag har barn.

Och du tycker att det känns ansvarsfullt och bra att introducera dina barn för en dömd brottsling?
  • Anonym (ccccp)
    Anonym (Anna) skrev 2019-01-28 16:08:13 följande:
    Tyvärr är inte lexbase komplett eller helt uppdaterad. Det enklaste är att gå till tingsrätten med personnumret så ger dom dig vad du behöver- Tänk på att du måste gå till rätt tingsrätt så du behöver veta i vilken stad brottet begicks.

Som steg ett är Lexbase självskrivet.
    Jag har själv tagit fram flera domar därifrån, klart värt den lilla summa det kostar.

Bara att söka!
  • Anonym (lxb)
    Anonym (Anna) skrev 2019-01-28 16:08:13 följande:

Om man skickar ett mejl till domstolen som ligger i samma stad som den man vill ha info om, räcker det att lämna namn och ev. födelsedatum?
  • Anonym (Jag)
    Anonym (L) skrev 2019-01-28 16:25:44 följande:

Och du tycker att det känns ansvarsfullt och bra att introducera dina barn för en dömd brottsling?

Om det han säger är sant är han helt ofarlig och skulle inte kalla honom brottsling.
  • Anonym (?)
    Anonym (Jag) skrev 2019-01-28 17:11:22 följande:

Om det han säger är sant är han helt ofarlig och skulle inte kalla honom brottsling.

vad är det som är helt ofarligt? Det är tillräckligt farligt för att kunna dömmas till fängelse och det krävs ganska mycket att dömmas till fängelse i vårat mesiga land.
  • Anonym (?)
    Anonym (?) skrev 2019-01-28 17:27:19 följande:

vad är det som är helt ofarligt? Det är tillräckligt farligt för att kunna dömmas till fängelse och det krävs ganska mycket att dömmas till fängelse i vårat mesiga land.

*krävs ganska mycket för att dömmas till fängelse.
  • Anonym (Jag)

Jag tänker inte lämna ut några detaljer.
  • Anonym (ccccp)
    Det beror ju helt och hållet på vad det är för slags brottslighet, och hur länge sedan det är!
    Ekonomisk brottslighet för tio år sen är en piss i Mississippi, grov misshandel för två år sedan är en BIG NONO!
  • Kosmos

Det är allmän handling bara att ringa tingsrätten och begära ut. Dock kan vissa delar vara sekretessbelagda men det kommer du bli upplyst om.

• Anonym (L)
    Anonym (Jag) skrev 2019-01-28 17:11:22 följande:

Om han satt i fängelse så måste han ha gjort något allvarligt. Och jo, begår man brott så är man en brottsling.
  • Anonym (Jag)
    Anonym (L) skrev 2019-01-28 18:05:12 följande:

Om han satt i fängelse så måste han ha gjort något allvarligt. Och jo, begår man brott så är man en brottsling.

Enligt dig ja, jag anser att han avtjänat sitt straff och inte förtjänar att kallas brottsling. Han har inte skadat någon.
  • Anonym (L)
    Anonym (Jag) skrev 2019-01-28 18:09:35 följande:

Enligt dig ja, jag anser att han avtjänat sitt straff och inte förtjänar att kallas brottsling. Han har inte skadat någon.

Det spelar ingen roll. Han har begått ett brott och suttit i fängelse. Han kommer för alltid att ha en stämpel som brottsling oavsett om du vill det eller ej.
  • Anonym (ccccp)
    Anonym (Jag) skrev 2019-01-28 18:09:35 följande:
    Så är det ju.
    Efter straffet är avtjänat har man sonat sitt brott, det är så hela rättsväsendet är uppbyggt.
    MEN, är det ett våldsbrott så tar man en stor risk om man involverar sig och sina barn i hans sällskap.
    Är det kvinnofridsbrott så må han ha sonat sitt brott men har man en gång slagit så är risken stor att det upprepas. Även om man inte längre ses som en brottsling i samhället.

Knepigt sånt här.

Jag gav mig i lag med en man som var straffad, jag visste det inte när vi flyttade ihop. Sen berättade han... ännu lite senare var det min "tur".
    Han fick ett flerårigt fängelsestraff och jag fick ett förhållandevis högt skadestånd.
  • Anonym (Jag)
    Anonym (ccccp) skrev 2019-01-28 18:25:05 följande:

Så är det ju.

Efter straffet är avtjänat har man sonat sitt brott, det är så hela rättsväsendet är uppbyggt.

MEN, är det ett våldsbrott så tar man en stor risk om man involverar sig och sina barn i hans sällskap.

Är det kvinnofridsbrott så må han ha sonat sitt brott men har man en gång slagit så är risken stor att det upprepas. Även om man inte längre ses som en brottsling i samhället.

Knepigt sånt här.

Jag gav mig i lag med en man som var straffad, jag visste det inte när vi flyttade ihop. Sen berättade han... ännu lite senare var det min "tur".

Han fick ett flerårigt fängelsestraff och jag fick ett förhållandevis högt skadestånd.

Absolut, hade det varit ett våldsbrott hade det självklart inte varit aktuellt att fortsätta, men det är det inte... Inte enligt hans historia iaf, jag vill bara försäkra mig att hans och domstolens bild av det stämmer överens.
  • Anonym (ccccp)
    Anonym (Jag) skrev 2019-01-28 18:33:12 följande:
    Absolut, hade det varit ett våldsbrott hade det självklart inte varit aktuellt att fortsätta, men det är det inte... Inte enligt hans historia iaf, jag vill bara försäkra mig att hans och domstolens bild av det stämmer överens.
    Ja, gör det. För er allas skull.
    Jag önskar dig lycka till och anser inte att man ska dömas för evigt.
  • Anonym (knark/nazist/ekonomi)

Aven om det inte ar ett valdsbrott sa kan det ju rora sig om t ex. knark. Vem vill ha en knarklangare eller nagon med sana kontakter i narheten av sitt barn? 
    Han kan ju aven ha knytit sadana kontakter i fangelset eller dar blivit skyldig folk tjanster under sin fangelsevistelse.
    Nazistdemonstrant som blivit gripen?
    Bokforingsbrott eller annan ekonomisk brottslighet kanske ar mildare, men detta fuffens kanske han fortsatter med nar det galler er ekonomi, deklaration eller annat? Tar sina chanser att fiffla dar det gar, om man nu ar en sadan person? 
    Bra att du vill lasa domen och att du verkligen tanker efter innan du ger dig i kast med en person som varit fangslad.

Svar på tråden Hur hittar man domar?