• Anonym (Rädd)

Anklagad för stöld, kan de döma utan bevis?

Häromdagen gick jag in i en offentlig toalett, strax efter jag satt mig började det banka på dörren. Såg sen en plånbok ovanpå toapappershållaren.

Tog den för att lämna in till postutlämningen (där man lämnar sånt här). Utanför dörren stod en tjej och såg arg ut, frågade om den var hennes och hon sa ja. Jag gick därifrån och sen jagade hon och en vän ifatt mig och sa att pengarna i var borta och anklagade mig för att ha tagit dom. Jag sa att jag självklart inte ens kollat i den, men de sa till en vakt och jag tvingades visa mitt leg.

Nu är jag livrädd, kan jag bli dömd för det här? Fast de inte ens kunnat bevisa nåt?

• Svar på tråden Anklagad för stöld, kan de döma utan bevis?
  • Skatti

Bevisbördan ligger (tyvärr) hos ägaren av plånboken.

Vad är det som säger att plånboken inte var tom när den låg där inne och att hon nu försöker få ut några extra hundralappar genom att ljuga om det?

• Anonym (Rädd)
    Skatti skrev 2019-01-29 09:39:10 följande:

Bevisbördan ligger (tyvärr) hos ägaren av plånboken.

Vad är det som säger att plånboken inte var tom när den låg där inne och att hon nu försöker få ut några extra hundralappar genom att ljuga om det?

Hur kan det vara tyvärr? Hur ska man kunna bevisa att man inte tagit nåt?
  • Anonym (Rädd)

Så du tror alltså det bara kommer läggas ner?

• Anonym (..)
    Anonym (Rädd) skrev 2019-01-29 09:41:27 följande:

Så du tror alltså det bara kommer läggas ner?

Ja. Oskyldig till motsatsen bevisats gäller även här.

Hon måste ju 1) bevisa att pengarna fanns i plånboken till att börja med, och 2) att just du tagit dem.

Känns som hon inte kan bevisa nån av de sakerna?
  • Skatti
    Anonym (Rädd) skrev 2019-01-29 09:41:05 följande:
    Hur kan det vara tyvärr? Hur ska man kunna bevisa att man inte tagit nåt?
    Tyvärr för den potentiellt brottsutsatte alltså.
Svar på tråden Anklagad för stöld, kan de döma utan bevis?