• Äldre 29 Jan 20:25
    237 visningar
    2 svar
    2
    237

    Motivation vid Depression

    Hej!


    Jag är en tjej på 25 år som har haft stora problem med depression sen jag var ca 15. Jag går på antidepressiva men har fortfarande svårt att ta mig igenom en vardag utan ångest eller självmordstankar. Har såklart sökt hjälp för detta men kommer ingenvart och känner mig väldigt trött.


    Jag har ett jobb och studerar på 50%. Är väldigt stresskänslig och har en pappa jag behöver ta hand om ganska mycket då han börjar bli äldre. Har svårt att klara en vardag och att få ihop det ekonomiskt med både bil, hund, hyra. Svårt att få motivation till att klara plugget eller att jobba. Vill helst bara ligga hemma.


    Min fråga är om någon vet någon bra hjälp man kan få? Kan jag ansöka om bidrag? Ska börja prata med psykolog såklart. Men behöver bara hjälp att klara en vardag. Tack på förhand!

  • Svar på tråden Motivation vid Depression
  • Äldre 29 Jan 21:01
    #1

    Du skriver att du har svårt att ta dig i genom en vardag utan ångest och självmordstankar? Då måste du återvända till den läkare som skriver ut dina antidepressiva och börja där; du bör kunna må mycket bättre. Sedan får studier, hund(?) och gammal pappa komma efter det.

  • Anonym (Socia­lsekre­terare­)
    Äldre 29 Jan 22:11
    #2

    Håller med tidigare svar, om det är så att du kämpar mot återkommande suicidtankar så måste du få hjälp med det snarast, övriga saker får vänta.

    Utöver det vill jag råda dig att ta kontakt med din kommun. Jag vet inte hur det är där du bor men jag bor/jobbar i en liten kommun (knappt 10.000 invånare totalt) och trots att vi är en liten kommun ute på landet har vår socialtjänst en del insatser för en person med dina svårigheter, kanske har din det med? Vi har t.ex. en insats som kallas "vuxenstödjare" där en person kan få stöd och hjälp i vardagen med att strukturera upp vardagen, hjälpa till med myndighetskontakter osv, det går att skräddarsy det uppdraget ganska bra utifrån personens egna behov.

    Jag önskar dig lycka till :)

Svar på tråden Motivation vid Depression