• Anonym (förvirrad)

Är det han eller jag som är dummast?

Jag dejtar en kille och har gjort det under ett års tid men vi dejtar inte öppet, vi har liksom inget förhållande öppet sett. Vi ha skitbra sex så vi kanske kan se om som sexkompisar med det lilla extra. Varför vi inte är ett par är föe att han har lite svårt att ibland hålla sig till sanningen så jag litar inte fullt ut på honon och går inte in i något öppet om jag inte känner mig trygg.

Nu är grejen att han klantade sig en gång och ljög om att inte kunna vara med mig för han skulle sova men i själva verket så hade han stämt "dejt" med en annan tjej som han vsrit sugen på tidigare. Vi har ju visserligen inget förhållande men är ju som ett par. Han skulle aldrig acceptera om jag träffade någon annan då han är väldigt svartsjuk.

Han träffade aldrig den tjejen för hon kunde helt plötsligt inte komma (hon bor i annan stad långt bort) o han menade på att han var så ledsen att han svikit mig o han kunde inte förstå hur han kunde göra så.

Nu hände samma sak igen. Den där tjejen ska komma till våran stad och då helt plötsligt vill han träffa henne igen för han är så nyfiken på henne, fråmst sexuellt. Jag låtsades vara förstående för att få ur honom sanningen så jag använde en kvinnas list för att komma fram till detta. Han och jag hade planer i helgen, men han var redo att skippa de planerna nu för att hon ska komma. Han har träffat henne två gånger innan och det hsr aldrig hänt något, sen hsr de skrivit till varandra lite på facebook men inget mer med det. Men han är redo att släppa allt bara för chansen att kanske få uppleva något sexuellt med henne.

Så åter igen vissr han att han inte är pojkvänsmaterial. Men nu när jag blev ledsen över att han valde bort mig igen så ändrar han sig, han vill inte förlora mig.

Är det jag som är blåst? Ska jag vända på klacken och gå? Eller skulle jag och han ha en chans om jag kanske sa ja till att gå in i förhållande med honom? Snälla hjälp mig med era kloka ord jag vet varken ut eller in.

• Svar på tråden Är det han eller jag som är dummast?
  • Anonym (Ditt val)
    tankfull skrev 2019-02-03 19:47:21 följande:
    Jag förstår inte hur du kan tolka in detta i mina inlägg? Det jag skriver är att alla har både goda och dåliga sidor och att det är mänskligt att ibland göra mindre kloka val. Att lägga ansvaret på kvinnor för männens dåliga sidor genom att skriva "Kvinnor, hur väljer ni partner?", DET är kategoriskt och indikerar att man hellre bör välja att vara utan man än att ta en som har dåliga sidor och att kvinnor får skylla sig själva om de valt en man som själv gör valet att inte bete sig bra. Detta resonemanget stöta på inne på Flashback där vissa män kategoriskt skyller på kvinnor för allting. 
    Nej, där väljer du att tolka in saker som aldrig har föresvävat mig.
    Männens eller människornas dåliga sidor eller dåliga uppträdande är aldrig kvinnans, eller någon annan människas, fel.

Men varje människa har ett eget ansvar för de val man gör.

Lika självklart är det för mig att en kvinna inte kan skylla sitt eget dåliga val på mannen, när hennes val faktiskt uppenbart visar sig vara dåligt och hon med all rimlig bedömning bort inse från början att det var ett dåligt val.

Efter att ha följt FL under många år så menar jag att det inte verkar vara helt ovanligt att vissa tjejer/kvinnor verkar välja att göra dåliga val trots att de själva liksom de allra flesta hade bort inse att det rimligen är ett dåligt val.
    Då undrar jag varför?
    Vad skulle kunna vara en rimlig förklaring till att vissa verkar välja att göra ett sådant val, mot sitt eget bättre vetande?

Därav min fråga: Kvinnor, hur väljer ni er partner? Jag ber om ursäkt om du och andra upplever frågan provocerande eller om du upplever att min fråga skulle kritisera dig. Det var absolut inte min mening, vilket jag hoppas du förstår nu efter min förklaring?
  • molly50
    Anonym (förvirrad) skrev 2019-02-04 11:42:16 följande:
    Nej det vill jag inte såklart :( men jag vet inte hur jag tänker egentligen. När ni skriver så låter der så självklart och ni har rätt men så i verkligheten faller jag tillbaka. Jättesvårt. Jag ska kämpa vidare. Jag ska resa bort och hälsa på familj i veckan så då kommer vi inte kunna ses så det är bra.
    Jag tror att det är din känslor som talar.
    Det bästa du kan göra är att blocka honom från alla sociala medier och även på telefonen så han inte kan kontakta dig.
    Då kommer du inte att falla tillbaka lika lätt.
    Bra också att du ska resa bort ett tag nu så du får tankarna på något annat.
    Det behöver du.
    Har du någon vän du kan berätta för,eller någon i din familj?
    Du behöver stöd nu. Någon som kan hjälpa dig att tänka på ett annat sätt.
    Carpe Diem
  • molly50
    Anonym (Ditt val) skrev 2019-02-06 20:04:18 följande:
    Nej, där väljer du att tolka in saker som aldrig har föresvävat mig.
    Männens eller människornas dåliga sidor eller dåliga uppträdande är aldrig kvinnans, eller någon annan människas, fel.

Men varje människa har ett eget ansvar för de val man gör.

Lika självklart är det för mig att en kvinna inte kan skylla sitt eget dåliga val på mannen, när hennes val faktiskt uppenbart visar sig vara dåligt och hon med all rimlig bedömning bort inse från början att det var ett dåligt val.

Efter att ha följt FL under många år så menar jag att det inte verkar vara helt ovanligt att vissa tjejer/kvinnor verkar välja att göra dåliga val trots att de själva liksom de allra flesta hade bort inse att det rimligen är ett dåligt val.
    Då undrar jag varför?
    Vad skulle kunna vara en rimlig förklaring till att vissa verkar välja att göra ett sådant val, mot sitt eget bättre vetande?

Därav min fråga: Kvinnor, hur väljer ni er partner? Jag ber om ursäkt om du och andra upplever frågan provocerande eller om du upplever att min fråga skulle kritisera dig. Det var absolut inte min mening, vilket jag hoppas du förstår nu efter min förklaring?
    Du skriver att man rimligen borde veta redan från början att man har gjort ett dåligt val.
    Det ät inte alltid så lätt då de män som beter sig som svin oftast inte visar de sidorna från början.
    Och när man väl har hamnat i klorna på en sådan person så är det inte alltid så lätt att ta sig ur det.
    De är ju ofta väldigt charmiga i början för att sedan,efter en tid,börja visa upp sina sämre sidor.
    Så man kan ju också ställa frågan varför man väljer att vara ett svin och behandla andra illa. 
    Carpe Diem
  • Anonym (Ditt val)
    molly50 skrev 2019-02-07 09:39:58 följande:
    Du skriver att man rimligen borde veta redan från början att man har gjort ett dåligt val.
    Det ät inte alltid så lätt då de män som beter sig som svin oftast inte visar de sidorna från början.
    Och när man väl har hamnat i klorna på en sådan person så är det inte alltid så lätt att ta sig ur det.
    De är ju ofta väldigt charmiga i början för att sedan,efter en tid,börja visa upp sina sämre sidor.
    Så man kan ju också ställa frågan varför man väljer att vara ett svin och behandla andra illa. 
    Ja, du kan välja att tolka det jag skriver så som du vill.

Men jag pratar bara om de fall där det är uppenbart eller rimligt, alltså att man bort inse, att det finns stor risk att man gör ett dåligt val.
    Efter att ha följt FL i många år så har jag fått intrycket att det inte alls är ovanligt att vissa tjejer/kvinnor ändå väljer att göra sådana val.
    Jag undrar fortfarande varför?

De andra sakerna du skriver säger jag inte emot,
    men det har ju liksom inget överhuvudtaget att göra med det jag skrev.
  • molly50
    Anonym (Ditt val) skrev 2019-02-07 10:10:34 följande:
    Ja, du kan välja att tolka det jag skriver så som du vill.

Men jag pratar bara om de fall där det är uppenbart eller rimligt, alltså att man bort inse, att det finns stor risk att man gör ett dåligt val.
    Efter att ha följt FL i många år så har jag fått intrycket att det inte alls är ovanligt att vissa tjejer/kvinnor ändå väljer att göra sådana val.
    Jag undrar fortfarande varför?

De andra sakerna du skriver säger jag inte emot,
    men det har ju liksom inget överhuvudtaget att göra med det jag skrev.
    Jag förstår vad du menar. Och jag håller med om att det verkar märkligt att inleda en relation med någon som beter sig som ett praktarsle.
    Men,som jag skrev,ofta så ser man inte dessa sidor på en gång. De visar sig ofta senare.
    Sem kan man ju då undra varför en del dras till individer som behandlar dem illa. och varför de stannar kvar.
    Men kanske kan det bero på dåligt självförtroende? Dålig självkänsla? Att man tror att man inte förtjänar bättre?
    Man kan vara svag av olika anledningar.
    Carpe Diem
  • Anonym (Ditt val)
    molly50 skrev 2019-02-07 10:17:11 följande:
    Jag förstår vad du menar. Och jag håller med om att det verkar märkligt att inleda en relation med någon som beter sig som ett praktarsle.
    Men,som jag skrev,ofta så ser man inte dessa sidor på en gång. De visar sig ofta senare.
    Sem kan man ju då undra varför en del dras till individer som behandlar dem illa. och varför de stannar kvar.
    Men kanske kan det bero på dåligt självförtroende? Dålig självkänsla? Att man tror att man inte förtjänar bättre?
    Man kan vara svag av olika anledningar.

Ska jag tolka dig som att trots att man med stor sannolikhet vet att man gör ett dåligt val så har man själv inget ansvar för att man trots detta väljer att göra ett sådant val?
  • molly50
    Anonym (Ditt val) skrev 2019-02-07 10:39:53 följande:

Ska jag tolka dig som att trots att man med stor sannolikhet vet att man gör ett dåligt val så har man själv inget ansvar för att man trots detta väljer att göra ett sådant val?
    Det är klart att man har ansvar för sina egna val. Det har alla.
    Men att bli illa behandlad av någon,det är inte ett val.
    Det är ett ansvar som enbart ligger på den som behandlar en illa.
    Carpe Diem
  • Anonym (förvirrad)

Jag träffade honom igår jag hämtade några kläder som var kvar hoss honom och tillåt mig le stort när han säger att han fick nobben av den andra tjejen. Känns lite som en seger och jag kan inte låta bli att bli lite skadeglad är jag elak då?

• Anonym (Ditt val)
    molly50 skrev 2019-02-07 21:59:34 följande:
    Det är klart att man har ansvar för sina egna val. Det har alla.
    Men att bli illa behandlad av någon,det är inte ett val.
    Det är ett ansvar som enbart ligger på den som behandlar en illa.
    Nu förstår jag inte varför du citerar mig.
    Jag skrev ju mycket klart och tydligt:
    "Männens eller människornas dåliga sidor eller dåliga uppträdande är aldrig kvinnans, eller någon annan människas, fel."
    och:
    "jag pratar bara om de fall där det är uppenbart eller rimligt, alltså att man bort inse, att det finns stor risk att man gör ett dåligt val."

Om en kvinna väljer att inleda en relation med en man som uppenbarligen, enligt henne själv och enligt andra, innebär en risk för att hon ska bli illa behandlad och det sedan mycket riktigt visar sig att hon faktiskt blir illa behandlad.
    Har hon något som helst ansvar för sitt val? Ja, både du och jag har svarat ja på den frågan.
    Har hon då inget som helst eget ansvar för att hon blir illa behandlad? Hon har ju trots allt, åtminstone i någon mån, valt att utsätta sig för en helt uppenbar risk för att bli illa behandlad?

Jag undrar vad det är som får vissa tjejer/kvinnor att vilja utsätta sig för dessa risker, hur tänker dessa när de väljer sin partner? Det finns ju trots allt kvinnor som upprepat väljer att utsätta sig för detta i sitt val av fler än en partner.
    OBS: Det finns ingen kritik i detta utan mera en förvånad undran. Jag vill inte tro att många tjejer/kvinnor är generellt lättlurade eller skulle ha svårt att begripa sådana här sammanhang. Jag hoppas och tror att orsaken måste vara en helt annan?

Jag behöver säkerligen inte skriva det, men för säkerhets skull:
    Självfallet finns inget som helst försvar för den som behandlar någon illa. På den punkten är jag minst lika bestämd som någon annan och jag är känd att skydda den som behöver hjälp i en utsatt situation.
  • Fjäril kär
    Anonym (förvirrad) skrev 2019-02-08 08:04:35 följande:

Jag träffade honom igår jag hämtade några kläder som var kvar hoss honom och tillåt mig le stort när han säger att han fick nobben av den andra tjejen. Känns lite som en seger och jag kan inte låta bli att bli lite skadeglad är jag elak då?

Att vara skadeglad är inte elakt . Bara en bekräftelse på att du faktiskt har sunda tankar och börjar få distans till honom.
  • Anonym (Alva)

Den sanna glädjen. Skål!
  • Anonym (Kvinna)

Men snälla!!!

Det finns så mycket grabbar där ute.

NEXT säger jag.

Han är inte värd dig. Han väntar på något bättre och då dumoar han dig. Men du får flr allt i världen inte dumpa honom. För det skadar hans ego!

Spring!

• molly50

Jag förstår dig. Och jag hoppas att du har gett honom nobben också.
    Carpe Diem
  • molly50
    Anonym (Ditt val) skrev 2019-02-08 10:15:28 följande:
    Nu förstår jag inte varför du citerar mig.
    Jag skrev ju mycket klart och tydligt:
    "Männens eller människornas dåliga sidor eller dåliga uppträdande är aldrig kvinnans, eller någon annan människas, fel."
    och:
    "jag pratar bara om de fall där det är uppenbart eller rimligt, alltså att man bort inse, att det finns stor risk att man gör ett dåligt val."

Om en kvinna väljer att inleda en relation med en man som uppenbarligen, enligt henne själv och enligt andra, innebär en risk för att hon ska bli illa behandlad och det sedan mycket riktigt visar sig att hon faktiskt blir illa behandlad.
    Har hon något som helst ansvar för sitt val? Ja, både du och jag har svarat ja på den frågan.
    Har hon då inget som helst eget ansvar för att hon blir illa behandlad? Hon har ju trots allt, åtminstone i någon mån, valt att utsätta sig för en helt uppenbar risk för att bli illa behandlad?

Jag undrar vad det är som får vissa tjejer/kvinnor att vilja utsätta sig för dessa risker, hur tänker dessa när de väljer sin partner? Det finns ju trots allt kvinnor som upprepat väljer att utsätta sig för detta i sitt val av fler än en partner.
    OBS: Det finns ingen kritik i detta utan mera en förvånad undran. Jag vill inte tro att många tjejer/kvinnor är generellt lättlurade eller skulle ha svårt att begripa sådana här sammanhang. Jag hoppas och tror att orsaken måste vara en helt annan?

Jag behöver säkerligen inte skriva det, men för säkerhets skull:
    Självfallet finns inget som helst försvar för den som behandlar någon illa. På den punkten är jag minst lika bestämd som någon annan och jag är känd att skydda den som behöver hjälp i en utsatt situation.
    Det var väl bara ett svar på det du skrev till mig.

Jag förstår inte riktigt hur du menar att man ska kunna se på en person att h*n kommer att behandla en illa?
    Det är ju,som sagt,inte alltid de visar de sidorna från början. Långt därifrån.
    Och oavsett om man har märkt de sidorna hos mannen från första början eller ej så tycker jag inte att man har något som helst ansvar för hans handlingar.
    Det har bara han själv. Ingen annan.
    Carpe Diem
Svar på tråden Är det han eller jag som är dummast?