• Anonym (Dyrt)

Adoption utan jurist inblandad

Jag och min man har bott med mina barn ett x antal år. De har i stort sätt ingen kontakt med sin biologiska pappa.

Alla (barnen, jag, biologiska pappan och min man) är överens om att vi vill att adoptionen går igenom. Alltså att min man adopterar barnen och blir vårdnadshavare tillsammans med mig.

Då detta är en lång pch utdragen process undrar jag om man kan göra det utan jurist inblandad??

• Svar på tråden Adoption utan jurist inblandad
  • Anonym (mijo)
    Långbenopluto skrev 2019-02-03 16:25:03 följande:

Om biologiska pappan säger nej så kommer ni aldrig få igenom det, även om ni har en jurist.

Hon skrev ju att den biologiska pappan är med på det. 
  • Fiona M
    Långbenopluto skrev 2019-02-03 16:25:03 följande:

Om biologiska pappan säger nej så kommer ni aldrig få igenom det, även om ni har en jurist.

Anonym (Dyrt) skrev 2019-02-01 23:04:20 följande:

Alla (barnen, jag, biologiska pappan och min man) är överens om att vi vill att adoptionen går igenom.

• Anonym (Humanus)

Så långe alla inblandade fortsätter vara överens så finns inget behov av jurist utan ni vänder er till familjerätten i den kommun som barnen är folkbokförda för hjälp att inleda processen.

• Anonym (Dyrt)

[quote=79415298][quote-nick]Anonym (Humanus) skrev 2019-02-03 16:32:25 följande:[/quote-nick]Så långe alla inblandade fortsätter vara överens så finns inget behov av jurist utan ni vänder er till familjerätten i den kommun som barnen är folkbokförda för hjälp att inleda processen.[/

Hur lämnas det vidare till tingsrätten sedan då? Är det vi själva isf?

• Anonym (Humanus)

Ni gör själv ansökan till tingsrätten som i sin tur kommer att begära in utredning från socialnämnden. Men, brukar vara missade uppgifter eller missförstånd när ansökan görs så vidhåller mitt tips om att ta kontakt med familjerätten så kan de hjälpa er vidare så det går smidigt.

• Anonym (Dyrt)

[quote=79415954][quote-nick]Anonym (Humanus) skrev 2019-02-03 20:25:10 följande:[/quote-nick]Ni gör själv ansökan till tingsrätten som i sin tur kommer att begära in utredning från socialnämnden. Men, brukar vara missade uppgifter eller missförstånd när ansökan görs så vidhåller mitt tips om att ta kontakt med familjerätten så kan de hjälpa er vidare så det går smidigt.[/

Vi lämnade in en ansökan via jurist till tingsrätten men det var sååå lång process att vi fick dra tillbaka den pga stt kostnaderna blev så dyra för jurist. Så tänkte försöka göra detta på egen hand nu...

Svar på tråden Adoption utan jurist inblandad