• Fiskfejs

    Lärare, vilket lön?

    Det har blivit dags för mig att förhandla om lönen för ett fast jobb som grundskolelärare. Tidigare har jag haft årsvikariat pga ej avslutad utbildning, men nu men jag till sist klar. Min lön "utan utbildning" har legat på 26000. Vad bör jag be om för lön nu? Har fem års erfarenhet av undervisning och är 32 år gammal. Vad har ni som är lärare för lön, hur länge har ni jobbat i skolan, i vilken stad jobbar ni och hur gamla är ni? Tack på förhand!

  • Svar på tråden Lärare, vilket lön?
  • Anonym (K)

    Jag jobbar i åk 1-6 på en skola i Stockholm. Tjänar 36850:-/månad och har jobbat i 7 år (men varit föräldraledig under den tiden också). Är 32 år.

  • Anonym (Lärare)

    Jag jobbar på en privat grundskola i Östergötland sedan i höstas och har 37.500 kronor i månaden. Jobbat som lärare i 9 år, och varit behörig lärare i 7. 

  • Anonym (Lärare)
    Fiskfejs skrev 2019-02-03 17:23:55 följande:

    Det har blivit dags för mig att förhandla om lönen för ett fast jobb som grundskolelärare. Tidigare har jag haft årsvikariat pga ej avslutad utbildning, men nu men jag till sist klar. Min lön "utan utbildning" har legat på 26000. Vad bör jag be om för lön nu? Har fem års erfarenhet av undervisning och är 32 år gammal. Vad har ni som är lärare för lön, hur länge har ni jobbat i skolan, i vilken stad jobbar ni och hur gamla är ni? Tack på förhand!


    Jag skulle rekommendera dig att säga 35.000! Har kollegor på andra skolor där de nyutexaminerade fått 35.000 i lön, så inget under den summan alltså. 
  • Anonym (mmm)

    Jag har jobbat i 24 år på gymnasiet, har lön på drygt 38.000. 48 år gammal. 

    Det är rätt surt att nyexade kan få rätt hög lön jämfört med oss som jobbat så länge. Tror kommunerna behöver se över hur de ska behålla oss som är gamla i gemet för vi behövs oerhört mycket. Om "alla" är nya i yrket kommer kvaliten rasa på bara ett par år. 

  • Anonym (pappa)
    Anonym (mmm) skrev 2019-02-03 20:54:01 följande:

    Jag har jobbat i 24 år på gymnasiet, har lön på drygt 38.000. 48 år gammal. 

    Det är rätt surt att nyexade kan få rätt hög lön jämfört med oss som jobbat så länge. Tror kommunerna behöver se över hur de ska behålla oss som är gamla i gemet för vi behövs oerhört mycket. Om "alla" är nya i yrket kommer kvaliten rasa på bara ett par år. 


    Lägre ingångslöner och bättre löneutveckling över tid. Men precis som bland usk och ssk så tror folk att svaret på bristen är skyhöga ingångslöner och ingen eller mycket liten löneutveckling.
  • Anonym (35)

    35 år, 35000 kr på högstadiet. Bytte nyss jobb och har jobbat i åtta år totalt. 

Svar på tråden Lärare, vilket lön?