• Anonym (varför?)

varför kan jag inte betala med faktura när jag beställer saker från nätet?

jag har i ca 1 år inte kunnat betala någonting med klarna faktura som jag köper via nätet. Har haft skulder hos inkasso men dom är betalda och har inga skulder hos kronofogden. Har heller inga skulder hos klarna längre så jag förstår inte vad problemet är? förra året fick jag ett brev hem från inkasso eller fogden ( kommer inte ihåg vilket av dom) där det stod att dom mätt mina tillgångar och kommit fram till att jag inte hade något av värde. Så åter till frågan, varför kan jag inte betala med faktura längre?

• Svar på tråden varför kan jag inte betala med faktura när jag beställer saker från nätet?
  • Pilsner
    Anonym (varför?) skrev 2019-02-03 20:25:00 följande:

jag har i ca 1 år inte kunnat betala någonting med klarna faktura som jag köper via nätet. Har haft skulder hos inkasso men dom är betalda och har inga skulder hos kronofogden. Har heller inga skulder hos klarna längre så jag förstår inte vad problemet är? förra året fick jag ett brev hem från inkasso eller fogden ( kommer inte ihåg vilket av dom) där det stod att dom mätt mina tillgångar och kommit fram till att jag inte hade något av värde. Så åter till frågan, varför kan jag inte betala med faktura längre?

Dålig historik. Vem vågar ge kredit till någon som relativt nyligen hade inkassoproblem?!?

Och, ärligt talat, borde inte du se det som lämpliga i att inte handla på kredit? Jag som inte har varit hos inkasso undviker ändå kredit. Jag handlar för pengar som jag har, då hamnar jag aldrig i skuld.
  • Anonym (varför?)
    Pilsner skrev 2019-02-03 20:29:10 följande:

Dålig historik. Vem vågar ge kredit till någon som relativt nyligen hade inkassoproblem?!?

Och, ärligt talat, borde inte du se det som lämpliga i att inte handla på kredit? Jag som inte har varit hos inkasso undviker ändå kredit. Jag handlar för pengar som jag har, då hamnar jag aldrig i skuld.

hur länge har man en prick hos inkasso efter att skulderna är betalda?
  • Anonym (varför?)
    Pilsner skrev 2019-02-03 20:29:10 följande:

• Anonym (Praktisk)

Du har haft skulder till kronofogden som inte kunnat betalas. Varför skulle någon ge dig kredit?

• Anonym (Koll)

Företag brukat ha ett krav på att ha en viss UC-score för att få handla på faktura.

Klarna kollar upp din kreditvärdighet, jämför det mot beloppet och tar också hänsyn till om du tidigare skött dina betalningar till dem.

• Anonym (??)

Om de mätt dina tillgångar och insett att du inte har något av värde låter det inte direkt som om du betalat dina skulder som du borde.
    Har du verkligen allt betalt?

• Anonym (varför?)
    Anonym (??) skrev 2019-02-03 20:52:36 följande:

Om de mätt dina tillgångar och insett att du inte har något av värde låter det inte direkt som om du betalat dina skulder som du borde.

Har du verkligen allt betalt?

enligt kronofogden och samtliga inkassobolag som jag ringt till har jag inga skulder hos dom. Möjligtvis om jag haft skulder även hos fogden innan..
  • Anonym (Handla på kredit)

Hur ska du kunna betala fakturan om du inte har något av värde?

• Anonym (Kim)

Förbluffande att du undrar över varför du inte få handla på faktura framför att faktiskt fundera på varför du VILL handla på faktura.

Du kanske skulle leva efter det enkla mottot "köpa bara det du kan betala direkt" 

• Anonym (varför?)
    Anonym (Handla på kredit) skrev 2019-02-04 07:27:19 följande:

Hur ska du kunna betala fakturan om du inte har något av värde?

alla skulderna är betalade så det borde inte vara några problem längre...
  • Anonym (Kim)
    Anonym (varför?) skrev 2019-02-03 20:32:26 följande:
    Det har inget att göra med när skulden betalats utan när den uppkom. 3 år finns den kvar
  • Anonym (Kim)
    Anonym (Kim) skrev 2019-02-04 08:27:36 följande:
    Det har inget att göra med när skulden betalats utan när den uppkom. 3 år finns den kvar
    När den registrerades är mer korrekt uttryckt.
  • Anonym (rit)

"prickar" släpar efter rätt bra ibland, vart det nu är det kollas. Jag blev nekad till fakturor ca 10 år efter att jag blev skuldfri.

• Anonym (Praktisk)
    Anonym (varför?) skrev 2019-02-04 08:26:44 följande:
    alla skulderna är betalade så det borde inte vara några problem längre...
    Du skriver ju också
    Anonym (varför?) skrev 2019-02-03 20:25:00 följande:

Förra året fick jag ett brev hem där det stod att dom mätt mina tillgångar och kommit fram till att jag inte hade något av värde.

Då är det altså en skuld som avskrivits eftersom kronofogden inte tror att du kan betala. När man inte kan betala så kan man inte låna Tomte
  • mammatill6

När man har betalningsanmärkningar vill inte gärna företagen skicka mot faktura av förklariga skäl. Hur kan man ha så dålig koll att man inte vet om man har anmärkning eller inte. Om Kronofogden har gjort utredning att du inte har något av värde har du ju haft skuld där, som du dessutom inte betalat.

• Anonym (P)

Som "Kim" säger, normalt så finns en betalningsanmärkning hos Kronofogdemyndigheten kvar i 3 år när det gäller privatpersoner (5 år för juridiska personer), hos diverse kreditupplysningsföretag.

Det är en av anledningarna varför man bör undvika att ett inkassoärende hamnar hos KFM.

Att du har betalt är iofs bra (om du nu har det) men du har likväl hamnat i diverse register. Sånt kan leva kvar en längre tid och medföra svårigheter att erhålla nya krediter, få olika former av hyresavtal etc.

Det samma kan ju gälla om det företaget du beställer varor av jobbar med en extern part som sköter fakturering (Klarna, Resurs, Sergel etc). Har du en "svajjig" betalningshistorik så kan du säkerligen nekas framtida köp mot faktura...

Svar på tråden varför kan jag inte betala med faktura när jag beställer saker från nätet?