tankfull skrev 2019-02-04 19:35:29 följande:
Men allting handlar ju om dosering! För att något ska vara livshotande som du skrev så ska man mångdubblera doser av (ett fåtal) vitaminer eller mineraler under lång tid! Och jag tror inte att TS eller särskilt många föräldrar skulle proppa i sina barn livshotande mängder med preparat utan att kolla vilken dosering som gäller!
Magnesium kanske är precis vad TS barn behöver för att få fart på magen, tarmproblem kan ju medföra förstoppning också. Men jag är helt övertygad om att TS kollar upp vad som är bäst för just hennes barn och utgår ifrån det.
Att sitta och säga att saker är livshotande, skrämma upp folk och gå in för att mästra andra föräldrar tycker inte jag är något som är till hjälp utan verkar mest syfta till att lyfta fram dig själv som lite bättre än andra. Kanske borde du tänka till lite själv där.
Det handlar inte om vem som vet bäst. Man kan faktiskt testa vad man behöver innan man börjar tillföra. Och om du tar en titt på multivitaminer för barn, så är det många sorter som inte finns med, dels för att barn sällan får brist på dem, dels för att överdosering kan innebära fara.
En frisk 3 åring behöver inte magnesium på piller. Men om barnet av någon anledning har brist på det, då behövs det självklart. Men det är inget som syns på utsidan eller som du på känsla kan avgöra. Det behövs ett blodprov för det. Och att tillföra det åt barnet som redan har problem med tarmen kan innebära riktigt lidande för barnet. Du kan inte sitta och säga att det är lösningen (eller kan vara), det är oaktsamt, då du inte verkar förstå vilka risker eller biverkningar det kan ha för någon. Man kontrollerar först om det behövs.
Jag tycker att det är ett bra råd att be läkaren ta lite blodprover, och se vad som behövs eller inte innan man tillför vissa mineraler/vitaminer. Och speciellt kalcium och magnesium som verkligen spelar mot varandra. Och ja, jag kan nog det här bättre än dig, för jag har i alla fall en utbildning inom området.
Det finns en hel rad med vitaminer som inte medför någon risk att ta stora doser av, sedan finns det dom som innebär risker. Inte bara risken att du börjar må dåligt, men som innebär att det kan bli brist på någon annan miral. Det här är en hel vetenskap.