• Snark123

Bör man ha tvättmaskin med småbarn

Som rubriken lyder, vi väntar vårt första barn och bor i lägenhet. Vi har tillgång till tvättmaskin i källaren och det är nästan jämt ledigt. Men jag undrar nu om man behöver en i lägenheten?

För/nackdelar?

Eller om någon i lägenhet tycker det funkar ok att tvätta när tid finns i gemensam tvättstuga?

• Svar på tråden Bör man ha tvättmaskin med småbarn
  • Otit

Har två barn, tvååringen kläder är nästan alltid smutsiga efter alla måltider, tvättas därför efter varje användning. Och bebisen kräks/bajsar ned minst två plagg om dagen. Plus att jag oftast får blåbär/tomst/kiss/bajs/kräks eller bröstmjölk på kläderna. Jag hade aldrig pallat att springa upp och ned till ne tvättstuga varje dag. Tvättar minst en maskin varje dag. Är så skönt att kunna sätta på maskinen och sen inte ha någon tid att passa. Jag hade inte klarat mig utan maskin.

• JennieLj

Vi har en 6 månaders bebis och har ingen tvättmaskin. Tycker det har funkat bra hittills. Tvättar en gång i veckan och då på kvällstid när min partner också är hemma, så man inte behöver ta med eller lämna bebisen. Sen är det klart, det blir mycket tvätt och hade förstås varit smidigt med en tvättmaskin i lägenheten.

• Anonym (Tjej)

Hade en kräkbebis och ingen egen maskin utan som ett upplägg.

Hade aldrig gått om vi inte varit hemma bägge. Gick inte gå nerför trappor med bebis och tvätten och att låta den ligga blev ofräscht. Är väl om den som inte är hemma vill gå iväg och tvätta varje dag efter jobbet då. För man kan få tvätta varje dag.

Det gick men var urjobbigt. Aldrig mer. Flyttade till tvättmaskin när barnet var 10 mån. Puh!

• Hyllemor

Jag hade egen tvättmaskin upp till mitt barn var 1,5 år gammal. Det var SÅ skönt. Det var mest barnets kläder jag tvättade i tvättmaskinen i lägenheten. Allt "större" åkte in i den gemensamma tvättstugan.

Nu är min son 4,5 år och varje gång han är magsjuk eller får ögoninflammation eller något annat smittsamt så saknar jag innerligt mycket tvättmaskin!

När han höll på att bli blöjfri så grät jag nästan över avsaknaden av tvättmaskin. Jag vet inte hur många nerbajsade kalsonger jag har handtvättat i badkaret. Under en period var det så pass illa att jag inte orkade mer, utan beställde ett megapack kalsonger och slängde dem efter hand som han bajsade ner sig.

Så JA. Kan du ha tvättmaskin, så kan det absolut vara värt det. Om inte i början, så i alla fall framöver.

• Anonym (H)

Att släpa på både babyskydd och tvätt ned till källaren är nog ingen hit. Dock kan ni ju tvätta när båda är hemma så slipper ni ta med bebisen. Krävs lite planering då. Med endast ett barn skulle det nog funka även om maskin i lägenheten blir lite smidigare och man kan tvätta när man vill. Med flera barn blir det mer tvätt så då rekommenderar jag att införskaffa maskin. Jag har tre barn och tvättmaskinen går hela tiden.

• Anonym (Maja)

Jag hade egen tvättmaskin när barnet var mellan 2-5 ungefär. Det skulle jag säga är den svåraste tiden att inte ha tvättmaskin. Barnet är för litet att lämnas ensamt men för stort för att det smidigt ska vilja följa med till tvättstugan flera gånger på en dag. Så jag är glad att jag hade egen maskin då.

I övrigt har jag inte haft det. Med bebis var det inga problem. Jag hade hiss ner till tvättstugan så det var väldigt enkelt och smidigt. Bor man flera våningar upp utan hiss är det väl mer krångligt.

• chrissepisse

Behöver tvättmaskin gör man inte. Vi har tre barn (18, 12, 6 i år) och vi har ingen tvättmaskin. Vi hade fått tvätta hela tiden med egen maskin istället för att klara av det på tre timmar en gång i veckan. 

Jag har gjort det aktiva valet att inte ha tvättmaskin i lägenheten. Främsta anledningen är att vi inte har plats i något av badrummen för att torka tvätt och då ska man ha tvättstället stående framme. 

Separat tvättstuga hade jag gärna haft och den dag vi är färre som bor här, då kommer jag att skaffa en egen maskin.

Så om ni har råd och plats, köp en maskin. Det är däremot inget man inte klarar sig bra utan.

• LittleSunshine84

Att ha tvättmaskin och torktumlare är en otrolig vardagslyx när man har småbarn! Det sparar tid och underlättar enormt! :))

Sonen var en riktig kräkbebis så vår maskin gick typ alltid. Skönt med time:er funktion så den startar vissa klockslag. Då kan man ladda den på kvällen så den startar när man går upp tex, el mitt på dagen. Helt underbart!

• September89

Skulle nog säga att det beror helt på vilken bebis man får. När jag fick mitt andra barn blev jag ensamstående i samband med födseln och hade då alltså en nyfödd bebis och en tvååring. Vi bodde tre trappor upp utan hiss och det var inte förberett för tvättmaskin i lägenheten. Det var lite jobbigt att springa upp och ned ibland men bebisen kräktes inte och var allmänt nöjd så det gick bra. Utom den gången då vi blev kräksjuka, då var det jobbigt att inte kunna tvätta direkt.

Med första barnet då vi ändå var två närvarande föräldrar hade det nästan varit omöjligt utan tvättmaskin. Bebisen kräktes konstant så både kläder, sängkläder och handdukar kräktes ner flera gånger om dagen. Dessutom var bebisen mycket mer krävande och gick inte att lägga ifrån sig så det var otroligt skönt att slippa springa i tvättstuga.

• Mawie

Du kommer inte vara mer tacksam att du har tvättmaskin när magsjukan slår till!!

Kläder, lakan, som inte kan tvättas på direkten för att tvättstugan var upptagen.

Självklart Ja!

Ängeldotter 6/9-18
  • Snark123

Tusen tack för alla era svar och åsikter! Nu känns beslutet som ett säkert ja!! :)

Svar på tråden Bör man ha tvättmaskin med småbarn