• Anonym (Lisa)

Hur hör ni styvmammor för att koppla av i ert eget hem?

Just nu är jag så arg så att jag kokar. Jag har dragit mig undan i hemmet som vanligt under styvfamiljsveckan och har på mig öronproppar. Det är så svårt att bo med någon annans barn. Hur gör ni andra styvmammor för att koppla av i ert eget hem? Jag blev arg nyss för att min man plötsligt kommer och meddelar att styvbarnet har träning imorgon kväll, och att jag därför måste vara hemma och ta hand om vårt gemensamma barn. Detta trots att jag har tagit hand om vårt gemensamma barn både måndag, tisdag och ikväll. Imorgon var planen att jag skulle träna själv och vara barnfri. Men av någon konstig anledning tror min man att hans egen tid och styvbarnets tid är så mycket viktigare än min? Varför? Såklart fräste jag ifrån och det blev gräl. Och såklart känner jag mig usel efteråt och som ?elaka styvmamman?. Jag hatar att bo i styvfamilj! Detta har pågått i två år och jag blir bara less. Känner någon igen sig i detta?

• Svar på tråden Hur hör ni styvmammor för att koppla av i ert eget hem?
  • Anonym (Nej)
    sextiotalist skrev 2019-04-06 10:04:24 följande:

Vet du, de flesta fixar det.

Fixar vaddå? Dom i tråden skriver att dom inte fixar att ge sitt barn trygghet om syskonen är hemma. Dom bråkar, skriker, är otrygga. Kan inte amma och kan inte låta bli att gräla. Vad fixar dom egentligen?
  • sextiotalist
    Anonym (Nej) skrev 2019-04-06 10:10:26 följande:

Fixar vaddå? Dom i tråden skriver att dom inte fixar att ge sitt barn trygghet om syskonen är hemma. Dom bråkar, skriker, är otrygga. Kan inte amma och kan inte låta bli att gräla. Vad fixar dom egentligen?

Troligen fixar de 90% av tiden, men ibland slår frustrationen över, även mammor med egna barn kan uppleva samma sak. Skillnaden är att det inte finns ett val, här finns det ett val. Och jag är fortfarande förundrad över att den andra mamman inte vill backa upp situationen, om inte så för sina barns skull.

Alltså, det kommer hormoner, förväntningar etc och jag är fortfarande säker på att man kan fixa det om man verkligen vill, men det krävs att de andra vuxna gör vad de kan
  • Anonym (Nej)
    sextiotalist skrev 2019-04-06 10:25:53 följande:

Alltså, det kommer hormoner, förväntningar etc och jag är fortfarande säker på att man kan fixa det om man verkligen vill, men det krävs att de andra vuxna gör vad de kan

Krävs att de andra vuxna gör vad de kan skriver du. Så du menar att bonus mamman inte fixar att sköta sitt barn om inte mannen och hans ex ställer upp?

Självklart ska pappan ta sitt ansvar. När syskon föds så brukar det innebära att pappan lägger all fokus på syskonen och hushåll om exempelvis mamman har svårt med amning.

Men måste pappans ex också göra vad hon kan för att ställa upp för att bonusmamman ska klara av sin egna bebis?
  • Anonym (mim)
    Ällingen skrev 2019-04-06 09:01:27 följande:

Då ber jag om ursäkt ifall jag har tagit fel.

Du är fri att tycka vad du vill och du är fri att tolka som du vill. Det kan jag inte göra något åt. Kan ju med glädje tala om för dig att jag inte tänker skriva något mer här, så slipper du reta dig på mig.

Ursäkter är alltid välkomna. Alla kan ta fel. Huvudsaken är att man är villig att ta till sig ny kunskap när man vet att det finns.
  • Anonym (mim)
    Anonym (Nej) skrev 2019-04-06 09:33:49 följande:

Jag svarar på vad bonusmammorna själv skriver! Relationer och familjer som mår dåligt och som är direkt skadliga. Ändå ska det kastas in nyfödda barn i smörjan :( Ingen tänker på att barnen ska må bra. Det viktigaste är att bonusmamman får en bebis så hon kan konkurrera med exet. Sen när orginalfamiljen fortsätter vara viktig för mannen även efter förlossningen så rasar planen helt. Och besvikelsen är total.

Men hallå! Hur länge planerade du innan ditt första barn föddes? Kasta in en bebis? Tänk om din svärmor sagt så om ditt barn, "nu kastade du in en bebis som jag inte var redo för". Bebisar kommer till av två människor som har sex. Tillfällig åtrå, planerad familj eller p-medel som inte funkade: barn blir till.

Om du slutar att motarbeta den processen och pratar med dina barn om vad som händer och förbereder dom för det så ordnar det sig.

Det är nog snarare det faktum att du inte kunde hantera att ditt ex skulle få barn som blev skadligt för dina barn.
  • Anonym (mim)
    Anonym (Nej) skrev 2019-04-06 09:42:38 följande:

Men du har aldrig varit första gångs mamma med en första gångspappa? Du har aldrig upplevt hur det är och därför bygger du upp en idee om vad en förstagångsmamma har rätt till och kan kräva. Har man barn med en man som har barn sedan tidigare så kan man aldrig någonsin kräva eller uppleva det ett första barns par upplever.

Jag baserar mina inlägg på vad ni skriver. Ni beskriver familjer som är olyckliga och dysfunktionella. Familjer helt utan familjesammanhållning. Ni verkar alla önska att era partner inte hade haft familj sedan tidigare.

Om du enbart bygger dina inlägg på vad du själv läser, ingen egen erfarenhet, så ska du kanske sluta läsa. Då angår problemet inte ens dig.
  • Ess
    Anonym (Lisa) skrev 2019-04-05 08:38:37 följande:

Ess: Hur var det med barn nr.1 då?

Då var dom här när vi åkte in på förlossningen. Det var nästan katastrof då de inte klarade något alls själva, trots sin ålder. Så det blev till att stressa hem från förlossningen direkt vi blev utsläppta så att han kunde betjäna dem som vanligt. Det var helt underbart när de åkte hem efter några dagar. Jag sa direkt att de inte skulle va här när det blev dags för nästa barn.....
  • Ess
    Ällingen skrev 2019-04-05 13:52:55 följande:
    Barnet är bara beroende av mamman om barnet ammas. Inte annars. Oftast finns det en pappa också.
    Han får ju ta hand om sina tidigare barn....
  • Ess
    Anonym (Nej) skrev 2019-04-06 12:55:17 följande:
    Men måste pappans ex också göra vad hon kan för att ställa upp för att bonusmamman ska klara av sin egna bebis?
    Exet har inget tvång att ställa upp om hen inte vill. Men då får annan barnvakt ordnas.
  • Tom Araya
    Anonym (mim) skrev 2019-04-05 22:57:33 följande:
    Man väljer väl knappast problemen som kommer med den man valt att leva med. Skulle du säga samma sak till någon vars svärmor plötsligt visar en annan sida när barn-barnet fötts? Du kan ju inte förutse exakt allt som kommer att hända, hur alla andra inblandade kommer att reagera och agera.

Vad gäller träningen löste de det problemet, om du trycker visa endast kan du läsa om det.
    Nu menade jag sådant som till stor del går att förutsäga och det omfattar även problemen du tog upp i trådstarten (om inte i detalj, men i stort).
    Dit hör inte en svärmor som visar en ny, tidigare okänd sida, nej.
  • Anonym (mim)
    Tom Araya skrev 2019-04-06 20:52:38 följande:

Nu menade jag sådant som till stor del går att förutsäga och det omfattar även problemen du tog upp i trådstarten (om inte i detalj, men i stort).

Dit hör inte en svärmor som visar en ny, tidigare okänd sida, nej.

Vad menar du att (Lisa) tagit upp i trådstarten som hon borde ha känt till innan?
  • Anonym (mim)
    Ess skrev 2019-04-06 18:34:44 följande:

Då var dom här när vi åkte in på förlossningen. Det var nästan katastrof då de inte klarade något alls själva, trots sin ålder. Så det blev till att stressa hem från förlossningen direkt vi blev utsläppta så att han kunde betjäna dem som vanligt. Det var helt underbart när de åkte hem efter några dagar. Jag sa direkt att de inte skulle va här när det blev dags för nästa barn.....

Usch. Stackars dig. Vi hade ändå tur att vårt barn kom när hans barn var hos sin mamma. När andra barnet kom hade hon varit borta sen länge, sen hela graviditeten. Men jag är glad att jag ändå var gravid innan hon försvann annars hade det inte blivit nåt mer barn. Omöjligt att få till nåt när hans barn var hemma.
  • smulpaj01
    Anonym (mim) skrev 2019-04-06 22:17:04 följande:

Usch. Stackars dig. Vi hade ändå tur att vårt barn kom när hans barn var hos sin mamma. När andra barnet kom hade hon varit borta sen länge, sen hela graviditeten. Men jag är glad att jag ändå var gravid innan hon försvann annars hade det inte blivit nåt mer barn. Omöjligt att få till nåt när hans barn var hemma.

När min (ex) sambos fd fick barn flyttade hans dotter hem till oss på heltid en period. Jag älskade den tiden men förstod att det var för att dottern skulle slippa barnskrik.
  • Anonym (Sandra)

Jag svarar på vad bonusmammorna själv skriver! Relationer och familjer som mår dåligt och som är direkt skadliga. Ändå ska det kastas in nyfödda barn i smörjan :( Ingen tänker på att barnen ska må bra. Det viktigaste är att bonusmamman får en bebis så hon kan konkurrera med exet. Sen när orginalfamiljen fortsätter vara viktig för mannen även efter förlossningen så rasar planen helt. Och besvikelsen är total.

?Kastas in nyfödda? och ?originalfamilj?, jo men tack. Du går från klarhet till klarhet i din föraktfullhet. Dessa barn skulle nog må bättre ifall deras äldre syskon inte färgades av en galen morsa som försöker tuta i dom att deras värde är högre än deras halvsyskon. Snacka om att kategorisera barn, obehagligt.
  • Anonym (Nej)
    Anonym (Sandra) skrev 2019-04-07 07:33:56 följande:

?Kastas in nyfödda? och ?originalfamilj?, jo men tack. Du går från klarhet till klarhet i din föraktfullhet. Dessa barn skulle nog må bättre ifall deras äldre syskon inte färgades av en galen morsa som försöker tuta i dom att deras värde är högre än deras halvsyskon. Snacka om att kategorisera barn, obehagligt.

Alla barn har samma värde. Det är det jag skriver hela tiden. Alla barn ska ha rätt till sina föräldrar och alla föräldrar är föräldrar på heltid. Man är mamma/pappa oavsett magsjuka, förlossningar, vattkoppor osv.

Det som är obehagligt är att ingen bryr sig om bebisens rätt till en trygg familj. Att skaffa barn i en familj där gräl, otrygghet, obehag och konflikter är vardag är själviskt. Då kastar man faktiskt in ett barn utan att bry sig det minsta o vilken miljö barnet kommer växa upp i.
  • Anonym (Sandra)
    Anonym (Nej) skrev 2019-04-07 07:44:58 följande:

Alla barn har samma värde. Det är det jag skriver hela tiden. Alla barn ska ha rätt till sina föräldrar och alla föräldrar är föräldrar på heltid. Man är mamma/pappa oavsett magsjuka, förlossningar, vattkoppor osv.

Det som är obehagligt är att ingen bryr sig om bebisens rätt till en trygg familj. Att skaffa barn i en familj där gräl, otrygghet, obehag och konflikter är vardag är själviskt. Då kastar man faktiskt in ett barn utan att bry sig det minsta o vilken miljö barnet kommer växa upp i.

Fast i många fall har problemen uppstått först när bebisen har kommit. Och givetvis behöver inte exet anpassa sig efter det men samtidigt så kan alla parter tjäna på i längden genom att samarbeta.
  • Anonym (Bibbi)

Originalfamilj? Det finns ingen familj längre. En mamma och pappa som inte lever i parrelation och som brutit upp är inte en familj. Däremot har TS:s man en familj med TS.

Det är bara för dig och såna som dig att inse att ni inte har en familj med era ex och era barn. Era barn lever inte i en familj. Ni är inte en familj. Sorry. Ni valde bort familjen när ni valde att gå isär.

Däremot har bonusmorsorna en familj med era ex. Bara att acceptera detta faktum.
  • Anonym (Nej)
    Anonym (Bibbi) skrev 2019-07-24 14:19:58 följande:

Det är bara för dig och såna som dig att inse att ni inte har en familj med era ex och era barn. Era barn lever inte i en familj. Ni är inte en familj. Sorry. Ni valde bort familjen när ni valde att gå isär.

Däremot har bonusmorsorna en familj med era ex. Bara att acceptera detta faktum.

Jag har i högsta grad en familj. Jag har sedan många, många år tillbaka en trygg kärnfamilj med min make och våra två barn. Våra barn har en mamma, en pappa, ett syskon och en bostad. Inga exsambos, inga halvbarn. Det går inte att bli mer familj än vad vi är.
Svar på tråden Hur hör ni styvmammor för att koppla av i ert eget hem?