• Patlu89

Exet dyker upp!

Hej gott folk! 
    Jag har en fråga som känns så märkllig.. 
    Det händer väldigt ofta att jag drömmer om mitt ex, han bara dyker upp helt plötsligt i olika miljöer och allting är så detaljerat och på pricken. Jag kan föreställa mig och se det. Det känns så verklig, nästan som jag kunde ta på det och lukta det och känna det. Hur vi har sex med varandra, kysser varandra och smeker varandra. Hur vi båda två pratar och diskuterar om intressanta saker. 
    Jag ville inte lämna drömmen och vakna upp, det kändes som min själ eller helheten i mig inte ville få ett avslut på det. Vi levde tillsammans i fem år och hade ett lyckligt förhållande, bra sex och mycket förspel osv. Men han ville så mycket mer än bara leva med mig. Han ville ha familj och barn, och jag är inte den som vill ha barn. Ville bara leva med honom! Vi lämnade varandra och gick vidare med våra liv. Idag drömmer jag om honom och han fyller mig med tankar och känslor. Det är jobbigt att drömma om någon som du älskade så mycket och kände så starkt för, men vi kunde inte fortsätta. 

Idag är jag 30 år och lever tillsammans med min sambo och hans dotter. Vi är ett lyckligt par och älskar varandra. Men ibland dyker exet upp och ställer till det för mig... Varför är det så här? och varför är det så att jag alltid drömmer på exakten hur jag har sex med honom hur han kysser mig och tar mig.. 

• Svar på tråden Exet dyker upp!
  • Mr K69

Åh, skönt att höra att jag inte är ensam om det. Jag var tillsammans med en tjej när jag var i 20 års åldern. Vi gjorde slut pga avståndet mellan oss och ingen hade möjlighet att flytta. Nu 30 år senare tänker jag på henne ibland och ibland dyker hon upp i drömmar. Hon har verkligen en speciell plats i mitt hjärta.

• Patlu89

Det du beskriver är ungefär detsamma.. Ibland önska jag han hörde av sig, men då undrar jag hur skulle jag reagera då.. Jag träffade honom en gång vid Triangeln i Malmö och jag blev så jäkla nervös så jag bara babla på.. Och han bara stirra in i mina ögon och var nyfiken på mig på ett sätt som gjorde mig knäsvag 

MrK69
  • FtS70

Jag tror inte att man behöver vara psykoanalytiker för att tolka de här dröminslagen... Har du själv några idéer om varför han dyker upp?

• Mr K69
    Patlu89 skrev 2019-02-10 10:11:22 följande:

Det du beskriver är ungefär detsamma.. Ibland önska jag han hörde av sig, men då undrar jag hur skulle jag reagera då.. Jag träffade honom en gång vid Triangeln i Malmö och jag blev så jäkla nervös så jag bara babla på.. Och han bara stirra in i mina ögon och var nyfiken på mig på ett sätt som gjorde mig knäsvag 

Jo det konstiga är ju att det har kommit ny sambo, barn osv mellan men ändå dyker hon upp. Borde inte vara så men det är ju ändå inget jag kan göra något åt, bara blir så. Har bara sett henne en gång sedan dess och jag blev alldeles svettig... utan att ens prata med henne.
  • Kråkungen

Svarade tidigare idag i din andra likadana tråd, men eftersom det är denna som har "tagit fart" så svarar jag här också :) Så här skrev jag i den andra tråden:

Varför det är så? För att  du fortfarande är kär i honom, så klart! :) Ni gick ju inte skilda vägar pga att kärleken tog slut, så det är väl inget konstigt alls? Jag fattar däremot att det måste vara fruktansvärt jobbigt, speciellt ifall du känner att det är oschysst mot din nuvarande sambo... hur är det med ditt ex - har han hittat nån ny?

Ser nu att du även postat detta i "otrohet", vilket ju tyder på att det är exakt här skon klämmer... Hur är hans och din inställning till otrohet i allmänhet? Kan du prata med honom (din sambo alltså) om det här?

• Anonym (man)
    Mr K69 skrev 2019-02-10 10:17:05 följande:
    Jo det konstiga är ju att det har kommit ny sambo, barn osv mellan men ändå dyker hon upp. Borde inte vara så men det är ju ändå inget jag kan göra något åt, bara blir så. Har bara sett henne en gång sedan dess och jag blev alldeles svettig... utan att ens prata med henne.
    Det är nog svårt att styra över sitt undermedvetna bara på ren vilja, krävs nog kbt eller nåt liknande för att påverka det. Har du bollat det här med någon terapeut eller psykolog?
  • Anonym (Metoo)

Mitt ex dyker ofta upp i mina drömmar.. flashbacks från när vi hade så otroligt underbart sex och hur mysig han var.. tror det är det att jag inte har tappat känslorna för honom än, att det är mitt undermedvetna som vill säga mig något

• Anonym (man)
    Anonym (Metoo) skrev 2019-02-13 12:01:48 följande:

Mitt ex dyker ofta upp i mina drömmar.. flashbacks från när vi hade så otroligt underbart sex och hur mysig han var.. tror det är det att jag inte har tappat känslorna för honom än, att det är mitt undermedvetna som vill säga mig något

Njae, tror man ska vara jävligt försiktig med att dra slutsatser av sitt undermedvetna och framför allt drömmar. Det är ju inte alltid rationellt. 

Jag tror snarare att folk ganska ofta drar slutsatser beroende lite vad deras medvetna (icke undermedvetna) vill för stunden... typ jag drömde om en ny cykel, det är mitt undermedvetna som vill att jag köper den där cykeln jag suktat efter så länge då är det nog bäst att jag köper den ändå, trotts att jag egentligen inte har råd. Flört
  • Anonym (Själsfrände)

Läs på om själsfränder och tvillingsjälar. Låter som han var en av dina själsfränder. Kolla länken under. Har en man som jag inte träffat på över 10 år. Drömmer ofta om honom och då påverkar det dagen efter. Har förstått att vi inte ska leva ihop. Det funkade aldrig även om vi försökte.

www.minervas.se/text1_15.html

• Mr K69
    Anonym (man) skrev 2019-02-13 11:43:24 följande:
    Det är nog svårt att styra över sitt undermedvetna bara på ren vilja, krävs nog kbt eller nåt liknande för att påverka det. Har du bollat det här med någon terapeut eller psykolog?
    Haha, nä. Det är inget jag störs av eller att det skulle påverka mej på något negativt sätt, tvärtom i så fall. Ser det som en låda i en byrå som öppnas ibland och jag stänger den när jag känner för det. Tycker det funkar så med mycket man varit med om i livet både bra och tråkiga saker. Huvudsaken man bara öppnar en åt gången så det inte kaosar.
Svar på tråden Exet dyker upp!