• Anonym (Övertolkar jag?)

Min man försöker lära mig saker (vill han skiljas?)

Jag har märkt att min sambo på senare tid försöker lära mig en massa saker. Som hur man betalar en räkning, hur man lägger upp en månadsbudget, hur man byter ett däck på bilen, hur man gör när bredbandet inte funkar, hur man löser en propp i vasken, hur mycket pengar har vi och hur kommer jag åt dem, osv. Han har även skrivit över halva bostaden på mig. Som gåva. Bara utifall att...utifall vadå?

Varenda grej som han gör vill han att jag skall lära mig av någon anledning. Varför vill du lära mig det här? Frågar jag. För att det är viktigt att du kan det älskling. Varför? För att jag älskar dig och jag vill att du skall kunna klara dig om något händer med mig. Väldigt kryptiskt. Vad skulle kunna hända med dig? Jo jag skulle kunna bli överkörd eller få cancer och dö så det är viktigt att du kan detta.

Det är som att han förbereder mig på att dumpa mig så att jag klarar mig själv. vad hade ni tyckt om detta?

• Svar på tråden Min man försöker lära mig saker (vill han skiljas?)
  • Lilyje
    Anonym (Övertolkar jag?) skrev 2019-02-11 00:01:22 följande:

Jag kunde varken byta glödlampor, proppar eller betala räkningar. Det kan jag nu. Övrigt på den listan har jag inte haft några problem med.

Nej, nu struntar jag i den här tråden. Jag orkar inte med mer av er vuxenmobbing.

Du vet med dig att du varit curlad och missat mycket som man behöver kunna för att klara sig i vida världen, då är det väl ett ypperligt tillfälle att börja ta igen allt det du inte lärt dig?

Är väl fantastiskt att din man/sambo vill hjälpa dig?

Jag tror att om han skulle planera att lämna dig så hade han inte försökt underlätta för dig att leva utan honom. Tvärtom!

Däremot skadar det aldrig att förbereda sig för att den andra kan bli sjuk eller dö.
    M 2010 | B 2017 | A 2019
  • nihka
    Anonym (Övertolkar jag?) skrev 2019-02-10 17:07:51 följande:

Jag har märkt att min sambo på senare tid försöker lära mig en massa saker. Som hur man betalar en räkning, hur man lägger upp en månadsbudget, hur man byter ett däck på bilen, hur man gör när bredbandet inte funkar, hur man löser en propp i vasken, hur mycket pengar har vi och hur kommer jag åt dem, osv. Han har även skrivit över halva bostaden på mig. Som gåva. Bara utifall att...utifall vadå?

Varenda grej som han gör vill han att jag skall lära mig av någon anledning. Varför vill du lära mig det här? Frågar jag. För att det är viktigt att du kan det älskling. Varför? För att jag älskar dig och jag vill att du skall kunna klara dig om något händer med mig. Väldigt kryptiskt. Vad skulle kunna hända med dig? Jo jag skulle kunna bli överkörd eller få cancer och dö så det är viktigt att du kan detta.

Det är som att han förbereder mig på att dumpa mig så att jag klarar mig själv. vad hade ni tyckt om detta?

Om han har skrivit över halva bostaden på dig är det mycket osannolikt att han ämnar dumpa dig.

Låter mer som att han vill att du ska bli mer hans jämlike och klara saker vuxna människor oftast kan. Om ni ska fortsätta vara tillsammans blir det ju också lite konstigt om hans barn så småningom springer om dig och klarar saker i hemmet du inte klarar av. Det blir du som får barnrollen i familjen. Svårt att tro att han kan fortsätta respektera dig om du inte utvecklas. 
  • brallison
    Anonym (Övertolkar jag?) skrev 2019-02-10 18:00:21 följande:
    Jag har aldrig behövt göra dem. Han har alltid gjort dem åt mig sedan vi blev ihop och det har vart bekvämt.

Har du nånsin tänkt på att man kan hamna i en olycka och plötsligt dö? Det kan man! När man minst anar det! Och där står du utan att kunna göra NÅNTING i ditt liv själv. Va glad att han tänker på dig! Och lär allt snabbt!
  • molly50

Jag tror inte att han har för avsikt att skiljas från dig.
    Tvärtom så vill han att du ska lära dig de här sakerna om något skulle hända honom.
    Det är väl fint av honom?
    Det hade väl varit pinsamt för dig om hans barn lär sig de här grundläggande sakerna innan du har gjort det.
    Du skriver att du har varit curlad. Har du bott ensam någon gång?
    Om inte så hade du kanske kunnat lära dig något av det,innan du flyttade ihop med din man.
    Du skriver också att du har lärt dig de saker som EnAnonumius räknade upp.
    Då kan jag inte se problemet.
    Jag var nog kanske också lite curlad när jag bodde hemma.
    Men jag lärde mig ändå saker för att kunna klara mig själv när jag blev äldre.
    Man kan inte skylla ifrån sig på sina föräldrar när man själv är vuxen,för att man inte velat lära sig saker som ingår i att sköta ett hushåll.
    När man är vuxen och flyttar hemifrån så är det dags att lära sig att ta eget ansvar.
    Carpe Diem
  • Anonym (Eh)

Jag tolkar det som om han vill lära dig de sakerna för att han stör sig på att vara tillsammans med ett barn.

• legomum

Det är verkligen inte attraktivt att vara förälder åt sin sambo.

Du kanske har blivit curlad i många många år men jag tycker nog att du är lat som inte gör sakerna själv utan väntar ut att det bara ska ordnas för dig.

Vad han har för avsikt med att du ska lära dig något får du fråga honom om.

• Anonym (..)

Han vill såklart inte skiljas, då hade han inte skrivit halva bostaden på dig nu.
    Jag blir mer rädd om han går och funderar på självmord, men förmodligen tänker han bara att du ska vara förberedd om han går och blir sjuk, eller är med om en olycka. Eller så vill han bara ha mer hjälp hemma. 

• Bananböjaren

Det är väl bra att han lär dig sånt där? En människa kan inte vara hur hjälplös och oduglig som helst heller. Vad gör du om det blir strömavbrott? Lägger dig ner på golvet och skriker och sparkar i luften?

Du får nog tona ner feminismen och hjälplösheten nu och börja lära dig att fungera självständigt. Skrämmande att du inte klarar nått själv.

• Anonym (Suicidala tendenser)

Jag håller med de som lägger sin insats på att han antingen tröttnat på att vara den som ska klara allt åt er, att han funderar på sin hälsa/framtida hälsa eller att han faktiskt bestämt sig för att begå självmord.

Människor som gör detta ordnar inte alltför sällan upp allt efter sig så att de efterlevande inte ska behöva fundera på det. Att skriva över halva bostaden i det läget skulle vara fullt rimligt. Den delen blir din privata egendom och ärvs inte av hans barn vid hans frånfälle.

Jag hoppas detta inte gäller i detta fall. Men ställ frågan. Planerar du att dö ifrån mig?

• Anonym (qwerty)

1. Varför VET du inte hur man betalar räkningar??? Vad gör du med ditt liv.

2. Han är troligen döende men vill inte berätta det, så försöker han ge dig lite livsvisdom så du klarar dig när han är borta.
  • Tom Araya

Jag har bara läst trådstarten.

Jag uppfattar dig som naiv och som att du vill måla fan på väggen, istället för att ta till dig vad han vill säga och göra för dig.

Han har ju helt rätt i vad han säger och gör, så tillvida du inte redan kan allt han vill lära dig.
    Av vilka skäl han gör detta har inget att göra med om det är vettigt eller inte, så du ska nog inte oroa dig för att han ska dumpa dig, som att det vore det enda skälet till att göra så som han nu gör.

• Xenia
    Bananböjaren skrev 2019-02-11 21:57:48 följande:
    Det är väl bra att han lär dig sånt där? En människa kan inte vara hur hjälplös och oduglig som helst heller. Vad gör du om det blir strömavbrott? Lägger dig ner på golvet och skriker och sparkar i luften?

Du får nog tona ner feminismen och hjälplösheten nu och börja lära dig att fungera självständigt. Skrämmande att du inte klarar nått själv.
    Var får du feminismen ifrån? TS är inget exempel på feminism utan raka motsatsen. Dvs en hjälplös hemmafru från 1800-talet. Mannen och anställda skötte allt ekonomiskt och praktiskt.
  • Xenia
    FtS70 skrev 2019-02-10 18:04:23 följande:
    Han har också skrivit över halva bostaden... Knappast för att lära TS saker hon borde kunna?
    Ja, det låter omtänksamt men knappast som att han vill lämna henne. Eftersom de inte är gifta så har hon inte rätt till något om han dör, allt skulle då gå till hans barn.

Det låter som han förstått att han inte har evigt liv. Man kan faktiskt dö även om man bara är 35 år, men det tycks inte TS fattat.

Jag tycker TS borde vara tacksam för att han vill lära henne saker som hon själv inte haft vett att lära sig. Men jag skulle också fråga honom hur han mår, om han har någon särskild orsak att tänka på döden.
  • Anonym (Övertolkar jag?)

Anledningen har jag fått reda på nu. Han vet hur jobbigt jag tycker det är med att mina föräldrar säger att jag är ett barn, inte kan något, är curlad och har valt honom för att jag är bekväm och vill bli omhändertagen. Det stämmer kanske till viss del men jag älskar honom jättemycket, inte bara för att han tar hand om mig.

Han tar gärna hand om mig men om jag kan saker de tycker att jag skall kunna så får jag bättre självförtroende. Jag behöver inte heller göra dessa sakerna, de gör han åt mig om jag vill, det räcker att jag kan göra dem.   

• nihka
    Anonym (Övertolkar jag?) skrev 2019-02-15 15:12:56 följande:

Anledningen har jag fått reda på nu. Han vet hur jobbigt jag tycker det är med att mina föräldrar säger att jag är ett barn, inte kan något, är curlad och har valt honom för att jag är bekväm och vill bli omhändertagen. Det stämmer kanske till viss del men jag älskar honom jättemycket, inte bara för att han tar hand om mig.

Han tar gärna hand om mig men om jag kan saker de tycker att jag skall kunna så får jag bättre självförtroende. Jag behöver inte heller göra dessa sakerna, de gör han åt mig om jag vill, det räcker att jag kan göra dem.   

Vad bra, då vet du orsaken och behöver inte oroa dig för det, men för att ditt självförtroende ska öka behöver du även göra saker och om man inte tränar på saker glömmer man bort hur man gör dem. 
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Aurora Borrealis

Han gör det av omtanke. Om han skulle gå bort som han säger. Vill inte skiljas utan är orolig över om du skulle lämnas själv om han dog. Föräldrar kan också bete sig så. Ren omtanke.

• Anonym (Kille 23)

Jag har sommarjobbat som omsorgsassistent på ett stödboende för vuxna med lindrigare begåvningshandikapp sedan jag var 18. De bor där för att de behöver hjälp och stöd med just det du beskriver. Skulle jag träffa en tjej som medvetet gör sig liten och inte klarade sig själv skulle det vara som att vara på jobbet ju. Skulle också lära dig illa kvickt, men inte fullt lika tålmodigt som din snubbe.

Svar på tråden Min man försöker lära mig saker (vill han skiljas?)