• piggelin91

Fråga om försäkringskassan

Hej tänkte kolla om någon här kan hjälpa mig ifall jag förstått det rätt. 

Jag har foglossning och jobbar i vården. Kommer snart behöva bli sjukskriven iallafall 50%. Har ett barn som går på förskolan och enligt deras regler kring sjukskrivning ändras inte barnets timmar på förskolan utan är där lika många timmar o dagar som innan sjukskrivningen. 

Nu till det jag undrar. Om vi säger att jag är sjukskriven 50% och hämtar mitt barn på förskolan vid 14 och pappan kommer hem från sitt jobb vid 16, då får jag alltså inte ta hand om mitt barn ensam dom två timmarna? Gör jag det så får jag ingen sjukersättning? Och om jag har någon närstående som kan hjälpa mig vid övriga timmar som jag är själv med barnet innan pappan kommer hem, hur ska man meddela det till fk vem som hjälper mig? 

Ska ringa fk idag och fråga men hoppas någon här också kan ge mig svar :)

• Svar på tråden Fråga om försäkringskassan
  • Anonym (Nja)

Alltså förskolan regler säger att du har rätt till att ha barnet där 100% när du är sjukskriven. Men det är inget krav.

När jag var gravid och sjukskriven så hade jag oftast min stora hemma. Det var helt enkelt jobbigare att ta mig ut och lämna/hämta än att ha henne hemma.

• syntharen
    Anonym (Nja) skrev 2019-02-26 09:12:09 följande:

Alltså förskolan regler säger att du har rätt till att ha barnet där 100% när du är sjukskriven. Men det är inget krav.

När jag var gravid och sjukskriven så hade jag oftast min stora hemma. Det var helt enkelt jobbigare att ta mig ut och lämna/hämta än att ha henne hemma.

Tror att TS menar att Försäkringskassan har invändningar mot att man har barnen kortare tid på förskolan om man är sjukskriven från sitt arbete eftersom dom anser att kan man ta hand om sina barn så kan man också arbeta... Vilket jag personligen tycker är skitsnack. Det är inte samma sak att vara hemma med sina barn, läsa i soffan eller bygga lite Lego på golvet som det är att arbeta 100%.
  • Anonym (Nja)
    syntharen skrev 2019-02-26 09:40:21 följande:

Tror att TS menar att Försäkringskassan har invändningar mot att man har barnen kortare tid på förskolan om man är sjukskriven från sitt arbete eftersom dom anser att kan man ta hand om sina barn så kan man också arbeta... Vilket jag personligen tycker är skitsnack. Det är inte samma sak att vara hemma med sina barn, läsa i soffan eller bygga lite Lego på golvet som det är att arbeta 100%.

Jo jag förstod det. Men min erfarenhet är att försäkringskassan inte brukar ifrågasätta det. Kanske om man är sjukskriven ifrån ett arbete som innebär att man sitter still hela dagarna, men inte med ts arbete. Stor skillnad att på jobba i vården och ta hand om sitt eget barn i sitt hem.

Jag arbetade som pers.ass och hade som sagt mitt barn hemma nästan hela tiden när jag var sjukskriven.
Svar på tråden Fråga om försäkringskassan