• Anonym (Less)

Ni som funderat på eller faktiskt har skiljt er - titta hit!

Jag har kommit till ett läge att jag bara är så trött på min man. Efter att vårt barn (1 år) kom till världen har kärleken försvunnit. Jag ser bara hans dåliga sidor, sexlivet är obefintligt pga min vaginism, jag är bara så TRÖTT på karln. Men det är ju inte bara att gå. Vi har ett barn som absolut kommer i första hand och om jag ser det till ett helt själviskt perspektiv så är det helt fel tidpunkt att bryta upp pga praktiska saker. Förmodligen kommer många säga att det alltid är tufft första året med barn, men jag vill inte att tråden ska handla om varför jag känner som jag känner.

Jag vill gärna höra vad andra i min situation har för upplevelser om sånt här. Stannade ni? Valde ni att gå? Försökte ni hitta tillbaka till varann och hur lyckades ni? När valde ni att gå? Hur gjorde ni med barnen? Hur gamla var de? När lider barn minst skada av en separation, eller är det lika illa när det än sker? Är det någon som har ångrat att de lämnade?

Snälla ge mig alla tankar och reflektioner ni har!

• Svar på tråden Ni som funderat på eller faktiskt har skiljt er - titta hit!
  • Anonym (killen)
    Anonym (Less) skrev 2019-03-28 16:24:42 följande:
    Visst, kan försöka lite till men hur vet man då när det är dags att sära på sig? Jag känner att det inte finns så mycket kärlek kvar. Men självklart är jag rädd att göra något förhastat som jag får ångra.

Är också livrädd för att ta tag i problemet, som tex berätta hur jag känner eller be honom bättra sig. Är rädd för vad det kommer att sätta igång för process. Och tänk om han faktiskt tar sig i kragen och gör som jag vill - och jag ändå inte är nöjd? Nu känns det som att jag har en anledning att skilja mig. Skulle han uppföra sig som jag vill så har jag ju inte den anledningen kvar vilket gör det desto svårare. Och ja, jag vet att detta är ett helt ohälsosamt och ologiskt ältande och tänkande..
    Du kan inte försöka själv - er kärlek är ett gemensamt projekt. MO du försöker på egen hand så kommer ditt avstånd till din man att öka. Kanske är det just därför du vill försöka på egen hand, för att om du verkligen gör ett gemensamt försök till att hitta tillbaks till gamla och upptäcka nya känslor så är du ju inte längre fri att bryta upp.

Om du inte vill lyckas så ska du fortsätta att vara tyst om dina känslor, låta en annan process än den gemensamma processen fortgå. Så att du blir fri. Du skriver precis detta själv då du är rädd för att han ska förändras till det du vill.

Allt eget ältande och tänkande skapar ytterligare avstånd och distans. Du har i princip redan tagit steget för att lämna honom om du inte bjuder in honom i dina tankar och känslor.

Innan jag berättar min historia så undrar jag varför du och din man inte pratar om era känslor, drömmar och önskningar. Varför blev ni ihop? Var det en rebound efter ett uppbrott som band er samman?

Din man vill säkert inte mer än något annat att du litar på hans kärlek till dig. Om det är en vuxen kärlek så klarar den av att bli lämnad, för kärleken till den andra är den andres väl, inte ett ägande av den andre. Men ni kanske inte har det så, och allt smusslande med dina tankar och känslor kommer att rubba den vuxna kärleken om den fortgår. Så länge du inte hunnit ett år utan bara någon månad längre i din process innan du öppnar dig mot din man så kan det fungera bra att fortsätta eller lika bra att bryta upp. Om du i år gått  i din egen process utan att lita på den kärlek han har till dig så kommer det att vara det stora sveket, inte att du vill lämna - utan att du aldrig sade nåt fast det går år och dagar.

Det här är ett väldigt gammal inlägg - det hände mycket mer och ett långt dubbelspel kom fram. Det har gått mer än 12 år och jag kan inte säga att vi är vänner - tyvärr för de inblandade barnen kan vi inte ens planera gemensamt. Det ömsesidiga haveriet är stort.

"Jag är en man som hade en sambo som inte visste, precis som en del av er inte vet... efter 2½ år fick jag nog -näe, jag gick under, blev trasig, deprimerad, önskade att mitt liv skulle vara slut - av hennes velande och tyckte att hon fick flytta efter 7 år tillsammans.

Man kan inte - eller jag kan inte - ha ett förhållande med nån som både vill och inte vill ha mig. Att se hur plågad hon kände sig då jag ville göra nått tillsammans, att se hennes avsmak för mig varje morgon, att varje dag mötas av kyla och distans, att aldrig mötas av att hon är glad att se mig.

Ändå ville hon inte göra slut.. hon ville ha familjen - där jag under många år var den som tog hand om barnen, lagade mat, hon ville inte vara ensamstående vare sig för sin skull eller barnens. Älskade jag henne - ja det gör jag fortfarande.. hon ville lösa sina problem med dubbla känslor för mig genom att både ha mig kvar och inte ha mig alls.. men så kan jag inte leva.. hon fick helt enkelt fortsätta på egen hand.. "

Hon ville verkligen inte fortsatta på egen hand utan mig, och hon kände sig väldigt avvisad och ratad då jag trots mina känslor inte ens bemötte hennes önskningar om ett gemensamt liv ett år efter separationen..

Vad är du beredd att satsa TS?  Vill du att ni ska skiljas som vänner eller vill du smyga med det som är det ni  gemensamt satsat era känslor i.

Jag gav en kollega som skiljde sig några goda råd, hon kom sedan och sa att det var så sant, det är få saker som är viktiga på riktigt, efter en månad kom hon och sa att det är så enkelt att inte hata min exman - vi vet vad som är viktigt. Varje vunnen strid med exet är en förlust för barnen.
  • Anonym (Less)

Nu var det ett tag sedan jag skrev här. Sedan sist har min man gått på pappaledighet och jag har känt att saker och ting har varit rätt stabilt. Visst, ingen sprudlande kärlek eller lösning på våra problem, men jag kände att jag kunde leva i det - låta saker och ting ha sin tid, låta mig själv processa vad jag kände, vänta ut hur situationen blir när vi båda arbetar igen osv. Som jag skrev tidigare har jag inte burit på den där ilskan jag hade tidigare under våren, även fast det såklart fanns saker som gjorde mig frustrerad. Men det var ok.

Men så ville min man prata för några dagar sedan. Jag vill inte berätta om vad med risk för att avslöja våra identiteter, men en detalj i vår livssituation som vi levt med i ca 1 år har gjort att han detta året mått väldigt dåligt och nu vill han ändra på denna detaljen. Jag har (konstigt nog?) inte märkt att han mått så dåligt (en kombination av att min man ofta överdriver saker och att jag kanske varit för upptagen med mitt så jag inte har tagit notis om hans mående?) så det kom som en överraskning. Detta slog dock ner lite som en bomb pga att det för med sig så mycket nu. Plötsligt står jag lite inför ett vägskäl känner jag, dels för att jag inte vill att nämnda detalj ska förändras och dels för att det fick mig att börja grubbla igen och distansen mig och min man emellan känns större än på länge. Nu mår dessutom jag väldigt dåligt av det hela och har riktig ångest samt ältar otroligt mycket fram och tillbaka med mycket skuldbelastning på mig själv och dåligt samvete över vad jag kommer åsamka min man och mitt barn om jag väljer att gå. Men väljer jag att stanna kommer jag själv att drabbas. Min man gick med på familjerådgivning och jag försöker nu få en snabb tid dit men verkar svårt. Jag har oerhört svårt att prata om känslor och problem (har ju tidigare här i tråden nämnt min konflikträdsla och kommunikationsproblem) och jag hoppas att familjerådgivning kan få mig/oss att prata öppet. 

Min förhoppning är att saker och ting ska gå att lösa på ett fredligt sätt, som jag också tidigare har nämnt, men jag gissar att min man kommer bli helt förstörd. På sikt dock kanske han kommer att inse samma sak som jag, nämligen att vi funkar väldigt bra som vänner (för det gör vi), men vi ska inte leva ihop. För det är nog där jag har landat just nu lite, om jag verkligen lyssnar på mig själv och bortser från alla tvivel jag har kring om jag gör rätt eller inte. Det svåra är nu att berätta att jag går i dessa tankar, då jag inte vill överraska honom med ett "jag vill skiljas, nu" även fast min egen process redan har gått väldigt långt.   

• Anonym (Less)
    Anonym (killen) skrev 2019-06-07 21:32:57 följande:
    Du kan inte försöka själv - er kärlek är ett gemensamt projekt. MO du försöker på egen hand så kommer ditt avstånd till din man att öka. Kanske är det just därför du vill försöka på egen hand, för att om du verkligen gör ett gemensamt försök till att hitta tillbaks till gamla och upptäcka nya känslor så är du ju inte längre fri att bryta upp.

Om du inte vill lyckas så ska du fortsätta att vara tyst om dina känslor, låta en annan process än den gemensamma processen fortgå. Så att du blir fri. Du skriver precis detta själv då du är rädd för att han ska förändras till det du vill.

Allt eget ältande och tänkande skapar ytterligare avstånd och distans. Du har i princip redan tagit steget för att lämna honom om du inte bjuder in honom i dina tankar och känslor.

Innan jag berättar min historia så undrar jag varför du och din man inte pratar om era känslor, drömmar och önskningar. Varför blev ni ihop? Var det en rebound efter ett uppbrott som band er samman?

Din man vill säkert inte mer än något annat att du litar på hans kärlek till dig. Om det är en vuxen kärlek så klarar den av att bli lämnad, för kärleken till den andra är den andres väl, inte ett ägande av den andre. Men ni kanske inte har det så, och allt smusslande med dina tankar och känslor kommer att rubba den vuxna kärleken om den fortgår. Så länge du inte hunnit ett år utan bara någon månad längre i din process innan du öppnar dig mot din man så kan det fungera bra att fortsätta eller lika bra att bryta upp. Om du i år gått  i din egen process utan att lita på den kärlek han har till dig så kommer det att vara det stora sveket, inte att du vill lämna - utan att du aldrig sade nåt fast det går år och dagar.

Det här är ett väldigt gammal inlägg - det hände mycket mer och ett långt dubbelspel kom fram. Det har gått mer än 12 år och jag kan inte säga att vi är vänner - tyvärr för de inblandade barnen kan vi inte ens planera gemensamt. Det ömsesidiga haveriet är stort.

"Jag är en man som hade en sambo som inte visste, precis som en del av er inte vet... efter 2½ år fick jag nog -näe, jag gick under, blev trasig, deprimerad, önskade att mitt liv skulle vara slut - av hennes velande och tyckte att hon fick flytta efter 7 år tillsammans.

Man kan inte - eller jag kan inte - ha ett förhållande med nån som både vill och inte vill ha mig. Att se hur plågad hon kände sig då jag ville göra nått tillsammans, att se hennes avsmak för mig varje morgon, att varje dag mötas av kyla och distans, att aldrig mötas av att hon är glad att se mig.

Ändå ville hon inte göra slut.. hon ville ha familjen - där jag under många år var den som tog hand om barnen, lagade mat, hon ville inte vara ensamstående vare sig för sin skull eller barnens. Älskade jag henne - ja det gör jag fortfarande.. hon ville lösa sina problem med dubbla känslor för mig genom att både ha mig kvar och inte ha mig alls.. men så kan jag inte leva.. hon fick helt enkelt fortsätta på egen hand.. "

Hon ville verkligen inte fortsatta på egen hand utan mig, och hon kände sig väldigt avvisad och ratad då jag trots mina känslor inte ens bemötte hennes önskningar om ett gemensamt liv ett år efter separationen..

Vad är du beredd att satsa TS?  Vill du att ni ska skiljas som vänner eller vill du smyga med det som är det ni  gemensamt satsat era känslor i.

Jag gav en kollega som skiljde sig några goda råd, hon kom sedan och sa att det var så sant, det är få saker som är viktiga på riktigt, efter en månad kom hon och sa att det är så enkelt att inte hata min exman - vi vet vad som är viktigt. Varje vunnen strid med exet är en förlust för barnen.
    Tack för att du delade med dig!

För att svara på din fråga om varför vi inte pratar om våra känslor, drömmar och önskningar och varför vi blev ihop: jag tror att jag blev kär i kärleken när vi träffades. Allt var enkelt med min man, han avgudade mig och var så snäll (japp, till skillnad från de andra jag träffat innan..). Visst insåg jag att vi var väldigt olika, men jag tänkte då att det kanske var därför det funkade så bra. Jag är också en målmedveten människa med höga krav på mig själv och ett stort driv. Det är tvärtemot inte min man som nöjer sig med ett tryggt familjeliv, inget mer. Jag frågade honom en gång för ett par år sedan vilka drömmar och mål han hade i livet och fick till svar att han hade inga, det räckte med en familj, ett jobb och hus. Och eftersom min man ville ha barn ganska snart efter att vi blev tillsammans så propsade jag på att vi skulle gifta oss för innan dess skulle det inte bli några barn (jag är praktiskt lagd och ville inte vara bara sambo vid eventuell separation). Nu har min man allt han önskat, men till skillnad från honom så räcker inte det för mig. Jag vill ha mer. Därför har jag själv genomgått en stor förändring under de år vi har varit tillsammans, inte minst sedan jag blev mamma och startade eget. Så vi var olika från början och med tiden har vi drivit allt mer isär. Det är iaf min egen teori av det hela.

Detta betyder inte att jag inte bryr mig om min man. Han är en jättebra pappa och vi har roligt ihop så länge det inte är vardag och det handlar om praktiska saker för då irriterar jag mig på honom. Detta märker han av och det har han sagt och det gör mig såklart ont. Kanske är jag lite som din fru var mot dig.. Men jag vill inte vara en sån person och däri ligger också mycket i varför vi inte pratar om saker: jag undantrycker hela tiden min egen vilja och mina egna känslor för att inte vara tjatig och hemsk mot min man. Nu har det gått så långt att jag inte kan ta ett eget beslut utan rättar mig efter alla andra hela tiden och det är också en stor anledning till att jag mår så dåligt nu: jag försöker vara alla till lags i detta och är livrädd att andra ska bli sårade, då är det bättre att jag mår dåligt själv istället.

Men min största önskan är att det ska bli som för din kollega som du gav råd: att jag och min man ska jobba ihop i detta, att det inte ska bli några strider så att vårt barn inte ska hamna i kläm. Han är absolut viktigast i allt detta.
  • Anonym (Less)

Ny uppdatering: för att göra en lång historia kort har jag nu meddelat min man att jag funderar på skilsmässa. Imorrn har vi fått tid hos familjerådgivningen. Samtidigt har mina föräldrar haft ett rejält snack med mig där de gett sin syn på saken samt sitt fulla stöd så nu känner jag att jag faktiskt nästan har landat i att just skilja mig. Jag kommer nog inte kunna köpa ut min man från gården, men då får det vara så. Lägenhet blir väl bra ett tag, även fast det är en stor omställning från friheten i paradiset vi lever i nu, men om min man köper ut mig eller om vi säljer så har jag nog i alla fall fått en slant till att köpa något längre fram. Så mitt i allt det läskiga och jobbiga nu så känner jag ändå att det finns något sorts ljus.

• Anonym (?)
    Anonym (Less) skrev 2019-07-02 18:23:59 följande:

Ny uppdatering: för att göra en lång historia kort har jag nu meddelat min man att jag funderar på skilsmässa. Imorrn har vi fått tid hos familjerådgivningen. Samtidigt har mina föräldrar haft ett rejält snack med mig där de gett sin syn på saken samt sitt fulla stöd så nu känner jag att jag faktiskt nästan har landat i att just skilja mig. Jag kommer nog inte kunna köpa ut min man från gården, men då får det vara så. Lägenhet blir väl bra ett tag, även fast det är en stor omställning från friheten i paradiset vi lever i nu, men om min man köper ut mig eller om vi säljer så har jag nog i alla fall fått en slant till att köpa något längre fram. Så mitt i allt det läskiga och jobbiga nu så känner jag ändå att det finns något sorts ljus.

Hur tog din man det?
  • Anonym (Less)

Han har tagit det förvånansvärt bra. Såklart ledsen, men nu gör han istället allt för att jag inte ska lämna honom. Samtalet hos familjerådgivningen var toppen och vi har en annan kommunikation nu, men det smärtar att se hur han försöker på alla sätt och vis samtidigt som jag såklart undrar om det verkligen skulle fortsätta såhär sedan,eller om han skulle bli som förut igen. Vilket som så känner jag ju ändå inte riktigt de rätta känslorna. Samtidigt blir jag förvirrad igen, och får än mer dåligt samvete av att se hans ansträngningar. Är på familjemiddag nu med hans familj och det är också en sorg att veta att man kommer förlora allt det där också. Usch det är jobbigt detta...

• Anonym (Jag med)

Jag har läst tråden och jag är i din ålder och har ett barn som är två år. Inte heller min relation är bra (har andra problem än er men ändå). Jag har funderat från och till sedan vårt barn föddes på att separera. Jag har dock fortfarande känslor för min kille, det hindrar mig. Det andra som hindrar mig är att behöva förlora halva mitt barns barndom. Och antagligen missa chansen till att få ett andra barn (jag är 34 och har inte lust att skaffa nytt barn med ny man direkt). Hur tänker du om det?

• Anonym (Less)
    Anonym (Jag med) skrev 2019-07-05 20:25:07 följande:

Jag har läst tråden och jag är i din ålder och har ett barn som är två år. Inte heller min relation är bra (har andra problem än er men ändå). Jag har funderat från och till sedan vårt barn föddes på att separera. Jag har dock fortfarande känslor för min kille, det hindrar mig. Det andra som hindrar mig är att behöva förlora halva mitt barns barndom. Och antagligen missa chansen till att få ett andra barn (jag är 34 och har inte lust att skaffa nytt barn med ny man direkt). Hur tänker du om det?

Alltid lite skönt att kunna diskutera såna här saker med någon som sitter i samma sits, även fast jag såklart inte önskar någon annan detta. Får man fråga vilka problem ni har? Jag har också brottats VÄLDIGT mycket med tanken på att missa halva barndomen. Det är bara så hemskt! Men en liten tröst i det hela är att inledningsvis så är mitt barn så litet att han mestadels kommer bo hos mig (antar jag bara sådär, eftersom jag är mamman, men det finns väl kanske inga garantier). När vi väl börjar komma ner åt varannan vecka-hållet så hoppas jag att jag ska ha vant mig vid tanken. Samtidigt är mitt högsta hopp att jag och min man kommer ha en bra relation efter skilsmässan så att vi ändå är involverade i vårt barn de veckor vi inte har honom egentligen. Återigen, kanske är en utopi.

Gällande detta med att få ett barn till är det en stor sak kah också funderat på. Jag är 32 år. Blir inte yngre. Vill inte skaffa ett barn till med min man och han är inte säker på att han vill ha fler. Där är det ju ganska solklart att det är bättre att gå skilda vägar. Men tvivlar på att jag ens KAN träffa någon efter honom. Det kanske är nåt fel på mig som inte kan vara i ett förhållande?? Och skulle jag vänta några år till för att kämpa vidare med min man nu för att sedan ändå skilja mig skulle jag säkert vara förbi 40 innan jag lyckats träffa en ny, gett det lite tid och till sist lyckats bli gravid. För fasen, jag är i mina bästa år nu, som min pappa sa till mig. Jag kan inte låta dem gå förlorade! :)
  • Anonym (Jag med)
    Anonym (Less) skrev 2019-07-05 21:57:52 följande:

Alltid lite skönt att kunna diskutera såna här saker med någon som sitter i samma sits, även fast jag såklart inte önskar någon annan detta. Får man fråga vilka problem ni har? Jag har också brottats VÄLDIGT mycket med tanken på att missa halva barndomen. Det är bara så hemskt! Men en liten tröst i det hela är att inledningsvis så är mitt barn så litet att han mestadels kommer bo hos mig (antar jag bara sådär, eftersom jag är mamman, men det finns väl kanske inga garantier). När vi väl börjar komma ner åt varannan vecka-hållet så hoppas jag att jag ska ha vant mig vid tanken. Samtidigt är mitt högsta hopp att jag och min man kommer ha en bra relation efter skilsmässan så att vi ändå är involverade i vårt barn de veckor vi inte har honom egentligen. Återigen, kanske är en utopi.

Gällande detta med att få ett barn till är det en stor sak kah också funderat på. Jag är 32 år. Blir inte yngre. Vill inte skaffa ett barn till med min man och han är inte säker på att han vill ha fler. Där är det ju ganska solklart att det är bättre att gå skilda vägar. Men tvivlar på att jag ens KAN träffa någon efter honom. Det kanske är nåt fel på mig som inte kan vara i ett förhållande?? Och skulle jag vänta några år till för att kämpa vidare med min man nu för att sedan ändå skilja mig skulle jag säkert vara förbi 40 innan jag lyckats träffa en ny, gett det lite tid och till sist lyckats bli gravid. För fasen, jag är i mina bästa år nu, som min pappa sa till mig. Jag kan inte låta dem gå förlorade! :)

Ja, barnet är väl på heltid hos mamman tills det är två år i alla fall. Men sen måste man säga hej och hejdå varje vecka :( I typ femton år till :( jag är själv skilsmässobarn så jag vet hur hemskt det är att flytta mellan två hem under barndomen också. Jag var fem när dom skildes. Det var inte en rolig del av barndomen, även om mina föräldrar var sams och samarbetade. Jag önskar verkligen inte mitt barn den barndomen. Har du separerade föräldrar? Det här med att du tänker att du ska kunna träffa ditt barn även under pappa veckan, visst, det funkar nog så för en del. Men dom flesta träffar ju en ny partner (vi är ju unga) och då krockar det med den nya partnern och det nya livet. Så jag skulle inte räkna med det. Mina problem i relationen är dels att min kille har ett barn sedan tidigare och det sliter mycket på relationen på olika sätt. Ex osv. Jag lever i varannan vecka-livet redan och ser hur jobbigt det är :) För det andra så bråkar vi väldigt mycket och har svårt att samarbeta om hushåll och ekonomi. Det är ett ständigt bråkande här hemma. Inte bra för barnen. Hur går dina tankar idag?
  • Anonym (Less)
    Anonym (Jag med) skrev 2019-07-06 07:30:04 följande:

Ja, barnet är väl på heltid hos mamman tills det är två år i alla fall. Men sen måste man säga hej och hejdå varje vecka :( I typ femton år till :( jag är själv skilsmässobarn så jag vet hur hemskt det är att flytta mellan två hem under barndomen också. Jag var fem när dom skildes. Det var inte en rolig del av barndomen, även om mina föräldrar var sams och samarbetade. Jag önskar verkligen inte mitt barn den barndomen. Har du separerade föräldrar? Det här med att du tänker att du ska kunna träffa ditt barn även under pappa veckan, visst, det funkar nog så för en del. Men dom flesta träffar ju en ny partner (vi är ju unga) och då krockar det med den nya partnern och det nya livet. Så jag skulle inte räkna med det. Mina problem i relationen är dels att min kille har ett barn sedan tidigare och det sliter mycket på relationen på olika sätt. Ex osv. Jag lever i varannan vecka-livet redan och ser hur jobbigt det är :) För det andra så bråkar vi väldigt mycket och har svårt att samarbeta om hushåll och ekonomi. Det är ett ständigt bråkande här hemma. Inte bra för barnen. Hur går dina tankar idag?

Jag själv är inte skilsmässobarn men pappa har två barn med sin tidigare fru. Har också kämpat med att mitt barn skulle ha skilda föräldrar och till och med övervägt att stanna bara för hans skull, men det tror jag ju inte heller är bra. Mina föräldrar bråkade väldigt mycket när jag var mindre och jag avskydde det verkligen. Så jag tror att barn har det bättre med föräldrar som är glada på varsitt håll än som är ledsna ihop. Och visst, det kommer nog bli jobbigt, men det kanske också kan komma något riktigt bra ur det. Sen tror jag benhårt på att man kan hantera saker både bättre och sämre. Mitt fokus nu är mitt barn och att det blir en vänskaplig skilsmässa för allas vår skull, men framförallt mitt barn. Framtida tjafs om nya partners osv får vi helt enkelt sköta på ett vuxet sätt precis som vi försöker göra med nuvarande situation. Jag är positivt lagd dock, så det visar sig väl framöver om det hela är svårare än jag trott. Men samtidigt tänker jag att om vi inte bråkar som par så kanske vi inte kommer göra det sedan heller. Men man vet ju aldrig :)

I övrigt så har jag inte kommit till mer klarhet sedan igår. Ställer mig hela tiden frågan om jag känner något på nytt som gör att jag ska stanna, men jag tror det förväxlas med känslor av sorg, dåligt samvete och att jag tycker synd om min man som nu försöker så mycket. Och det ska jag inte förväxla med att jag plötsligt börjat älska honom igen.
Svar på tråden Ni som funderat på eller faktiskt har skiljt er - titta hit!