• girlie 01

Dumma politiker... - läs detta tjejer!

Har någon läst denna artikel? Jag blir sååå åarg!
    Har mailat honom ett sanningens ord och antar att jag inte är ensam. Viktigt att vi får politiker här i lande att förstå

expressen.se/index.jsp

• Svar på tråden Dumma politiker... - läs detta tjejer!
  • HannaCecilia

Kramar till Tinselflickan!

• misun

Hej.,
    skrev ett mejl till Jonas och hör och häpna! han har svarat! Tycker nog att han ställs i en liten bättre dager efter detta...

Tinselflickan, kommentera gärna..

Hej Mia,

tack för ditt mejl, och låt mig säga att jag också blev upprörd över "mitt"
    uttalande i GT i söndags.

Jag skall inte helt skylla ifrån mig för vad jag har sagt, för jag måste erkänna att jag inte minns det ordagrant, men jag vill gärna ge dig min bild.
    GT:s reporter ringde mig för drygt en vecka sedan och frågade om IVF-behandlingarna i regionen. En av de frågor hon ställde var att hon hade mött patienter som kände behov av kontakt med kurator eller psykolog och om de inte borde ha rätt till det. Jag svarade då att det är en medicinsk fråga som läkare och sjuksköterskor i organisationen måste avgöra, det är ingen politisk fråga. På efterföljande frågor klargjorde jag att jag inte trodde att alla som väntar på en IVF-behandling mår så dåligt att de måste träffa en kurator eller psykolog. Det är antagligen detta svar som utanför sitt sammanhang har blivit väldigt konstigt i GT i söndags. Jag ber om ursäkt för detta - även om jag inte anser att det är mitt fel att det har vinklats som det har gjort.

Jag vill nog bedöma mig själv av att ha en hög grad av empati och förståelse för den jobbiga situation som ofrivilligt barnlösa befinner sig, även om jag och andra som inte hamnat i den situation sannolikt har svårt att helt förstå vad ofrivilligt barnlösa tvingas gå genom. Jag har vänner som har befunnit sig i just den situationen och jag har under de senaste åren starkt engagerat mig i frågan om att fortsatt ha en avgiftsfrihet för tre IVF-försök, om att få en bra regelverk och om att få ned väntetiderna till reproduktionsmedicin i Västra Götalandsregionen.

Jag är glad att du uppskattar det arbete vi gör för att korta köerna. I förra veckan gjorde hälso- och sjukvårdsutskottet, där jag är ordförande, en extra beställning så att ytterligare 150 par kan få hjälp med en IVF-behandling under 2006. Det är så mycket som SU klarar av att utöka verksamheten med och även den sannolikt långsiktiga ökningen som behövs åren som kommer. Kvarstår gör ett problem på 500-600 par som behöver få hjälp. Tillsammans med reproduktionsmedicin tittar vi nu på olika alternativ för att kunna erbjuda dessa par behandling vid andra IVF-kliniker i landet om de så önskar för att så snabbt som möjligt kunna bli av med den "puckel" av väntande patienter som har uppstått till följd av för liten kapacitet de senaste åren.

Jag är ledsen för egen del att artikeln blev vinklat som den blev, men mest ledsen för alla de människor som känt sig sårade till följt av hur tidning framställde mitt uttalande.

Med vänliga hälsningar

Jonas Andersson

Detta var mitt mejl till honom.
    Misun skrev:
    Vill bara först säga tack för att ni arbetar för att korta köerna
    beträffande ivf andra behandlingar gällande ofrvilligt barnlösa.

Som en kommentar till ditt påstående om att det inte är så många som mår dåligt i kön vill jag bara säga följande.
    Det är så att i stort sett alla som står i kön mår mycket dåligt.Jag skulle tro att dom flesta mår så dåligt periodvis, att dom knappt klarar av sina arbeten. Än mindre sitt sociala liv. Allting kretsar kring detta obefintliga
    barn och känslan av otillräcklighet är enorm.

Så snälla du, kläck inga fler kommentarer om saker du uppenbarligen inte har någon susning om. För många var din kommentar direkt kränkande. Du förminskar problemet i ett nafs och ger ett intryck av att innerst inne vara ganska ointresserad av frågan.

• Kusin Knase

Har en känsla av att det kan vara en redigerare som har suttit och klippt och klistrat... Det behöver inte vara reporterns fel.

• misun

Observera att jag INTE är ute efter Tinselflickans skalp! Absolut inte, jag tycker bara att Jonas A förjtänar en replik. Likväl som jag gärna ser Tinselflickans reaktion på hans mejl. Hon kanske påstår att han blåljuger, vad vet jag?
    Och det kanske han gör.

Men jag tror liksom Kusin Knase också att rubriksättningen gjorde sitt för att göra artikeln så extremt kontroversiell och upprörande..

• Kusin Knase

misun: Javisst, Tinselflickan har gjort sitt jobb, och ett jäkligt bra sådant! (Men vad betyder pm...?)

• misun

Kusin knase.

pm?? har jag skrivit det någonstan??
    *letar febrilt*

• Tinselflickan

PM = Privat meddelande.

Jag vill inte kommentera Jonas Anderssons svar på ett offentligt forum för det ingår inte i mitt jobb som journalist.

Däremot svarar jag gärna i ett privat meddelande, men vill inte att mitt svar sprids i någon tråd. Vill ni sprida det er sinsemellan så gör det gärna i meddelanden.

• TheBlueRose

T-flickan,,,jag såg just mitt

• Skrollisen

morr.. hata, hata, hata..

• smurfen67

Skrev en kommentar på inlägget i GT:s kommentera hoppas han läser det och skäms, jag skäms å hans vägnar.

• Lilla Grisen

Hej Girlie 01! Tack för upplysningen. Har skrivit ett inlägg.

Misun: Jag tycker ändå att en politiker borde vara så pass proffsig att han inte svarar på frågor där han "tror" sig veta något. Han har också rätt att begära att få lämna skriftliga svar på skriftliga frågor om han inte riktigt behärskar ämnet så att journalisten inte tolkar och vinklar hans svar. Eller åtminstone, får artikeln dementerad alt redigerad omedelbart.

Svar på tråden Dumma politiker... - läs detta tjejer!