Elefantmannen2 skrev 2019-03-15 00:06:47 följande:
Det är på alla sätt och vis diagnostiserbart, som länkar och annat jag delat påvisar.
Som begrepp betraktat är det just det. För att särskilja har begreppen "personlighetsstörningen" och "patologisk" tillkommit för att särskilja den vardagliga användningen.
Det är i sin grund diagnostiserat som en "personlighetsstörning" inte ett "personlighetsdrag".
sv.wikipedia.org/wiki/Narcissistisk_personlighetsst%C3%B6rning
1. Har överdrivna känslor av att vara viktig och betydande
2. Fantiserar ofta om till exempel rikedom, framgång, makt eller kärlek
3. Anser att den bara ska umgås med eller associera sig med viktiga personer eftersom den själv är så viktig
4. Har ett överdrivet behov av beundran
5. Har orealistiska uppfattningar om sina egna rättigheter ? exempelvis förväntar sig personen ofta den bästa behandlingen när denne söker sådan
6. Utnyttjar andra för att uppnå sina mål
7. Saknar eller har bristande empati
8. Tror att andra är avundsjuka på denne, men kan också själv vara avundsjuk på andra
9. Beter sig högfärdigt eller arrogant.
Varför vill du förneka fakta trots att jag länkar dem med förklaring.
Det finns diagnostiseringskriterier. Finns med i ICD-10, den "internationella diagnosmanualen". Det är fakta.
Fattar inte riktigt varför du käftar emot. Jag har jobbat med detta i 12 år.
Det som är diskuterbart är om det finns en "epidemi" eller inte. Epidemin har inte sin grund i ökade "patologiska" narcissister". De är procentuellt lika många som de varit sedan man diagnostiserade och gjorde studier i ämnet,
Elefantmannen2 skrev 2019-03-14 15:42:54 följande:
[....]Jag tycker att det blir begreppsförvirring när man slänger sig med den typen av begrepp, som är en allvarlig personlighetsstörning.
Med narcissism följer ett flertal personlighetsstörningar med för att man ska uppfylla diagnosen.[....]
Ska man ha ett flertal personlighetsstörningar för att man ska uppfylla diagnosen narcissism? Det är lite roligt att du gnäller i meningen före om begreppsförvirring

Det är illa att blanda ihop dessa begrepp om man jobbat med detta i 12 år.
Diagnostiseringskriterierna du citerade gäller för NPD, NPD är patologisk narcissism men narcissism är inte NPD eftersom narcissism inte är patologisk, det är fakta. Varför vill du förneka fakta trots att jag länkat och citerat förklaring?
2:08
Anonym (eller hur) förklarade att det inte är NPD h*n menar så en annan sak som är diskuterbart är varför du fortsätter att lägga till ordet patologisk och svamlar om diagnoser & NPD epidemi när ingen i tråden har påstått det?
Har du lust att förklara eller vill du bara framstå som en debatt-kamikaze?
Anonym (eller hur) skrev 2019-03-13 15:13:47 följande:
Ibland undrar man om inte narcissism blivit en folksjukdom
Anonym (eller hur) skrev 2019-03-14 10:11:55 följande:
Helt rätt tolkat.
Det finns till och med forskning som visar att vi blir allt mer narcissistiska i vårt sätt, bla pga sociala medier. Vilket givetvis inte betyder att alltfler diagnosticeras som narcissister utan man syftar på beteendet.
Dock tror jag Elefantmannen förstod det han med

Liten under stor yta | SvD
På ett seminarium nyligen berättade hon om sin oro över att vår tid snarare erbjuder så många narcissistiska flyktvägar, olika sätt att skydda ett svagt jag.
[...]
Lena Teurnell, psykolog och psykoanalytiker, tycker att det är olyckligt att använda ett kliniskt begrepp som narcissism, som ursprungligen beskriver en komplicerad inre individuell verklighet, för att beteckna ett samhälle. Hon är osäker på om fler människor i dag är narcissistiska än tidigare, men håller det inte för osannolikt.
[...]
Att en människa använder sig av narcissistiska strategier (exempelvis förnekar eget ansvar, skyller på andra, förstorar sig själv) för att skydda sig själva innebär inte att hon lider av en narcissistisk personlighetsstörning.
Det gör vi alla när vår självbild hotas.
Men i vår tid finns det en uppsjö av möjligheter att köpa sig ny ?starkare? identitet: uppseendeväckande prylar, kosmetiska eller kirurgiska ingrepp, eller skaffa en ny kärlekspartner, påpekar Lena Teurnell.
Dagens fixering vid den perfekta kroppen och avsky för den naturliga kroppen, sexualisering istället för sexualitet och den starka viljan att bli känd, oavsett prestationer, ser Lena Teurnell också som
narcissistiska flyktvägar. Likadant är det med oviljan att bli vuxen: Vi skjuter upp äktenskap och barnafödande allt längre upp i åldrarna. Och begrepp som lojalitet, solidaritet, samförstånd, ömsesidighet, demokrati och sanning står inte så högt i kurs. Ett ord som respekt används för att skrämmas med.
www.svd.se/liten-under-stor-yta
[...]
8:17-