• Anonym (Moa)

Vill vara otrogen - saknar spänningspassion

Jag har ett bra förhållande med en kille som jag älskar, vi har varit tillsammans i över 1 år och jag skulle säga att vårat förhållande är helt perfekt. Jag har aldrig varit otrogen och jag skulle aldrig någonsin vara det, men ändå kan jag inte sluta vilja det.

Jag har nyligen börjat plugga på universitet och går i en klass med nästan bara killar. Vi festar mycket tillsammans och väldigt ofta slutar det med att någon kille visar stort intresse för mig. Exempelvis igår dansade jag med en kille som nog är den snyggaste killen jag någonsin pratat med, och han visade väldigt stort intresse för mig. Det kändes så bra att han, som ingen annan får, ville ha mig. Det var så spännande och jag kände fjärilarna i magen. Det slutade med att han var påväg att kyssa mig och jag var tvungen att avbryta allt och säga att jag har pojkvän. Jag väntar alltid med att berätta det eftersom om de redan skulle veta att jag är upptagen så kommer de aldrig visa intresse för mig och jag vill ju så gärna att de ska visa intresse för mig.

Jag bara älskar att flirta med killar, jag älskar spänningen. Det är bara så synd att jag hela tiden måste avbryta innan det går för långt, jag önskar jag kunde gå längre, men jag och min kille har satt gränser så jag tänker hålla mig innanför dem.

För mig räcker det inte med tryggheten och kärleken som kommer med ett förhållande utan jag behöver också den här spänningspassionen. Det bästa hade varit om min kille gick med på att ha ett öppet förhållande så att jag på sidan av kan vara intim med andra killar, men jag vet att han aldrig skulle gå med på det... vad ska jag göra?

• Svar på tråden Vill vara otrogen - saknar spänningspassion
  • Elefantmannen2
    Anonym (eller hur) skrev 2019-03-14 17:37:24 följande:
    Nja, visst kan jag hålla med om att man inte ska slänga sig med ord slarvigt. Men narcissism är ett personlighetsdrag. Patologiskt narcissism blir det först när personlighetsdraget bli ett problem. Alltså är det inte fel att säga att narcissismen blivit epidemisk för det syftar på personlighetsdraget. Skulle man syfta på sjukdomen så skulle man säga "den patologiska narcissismen blivit epidemisk"

Och hur tänker du att andra ska förstå skillnaden? Det är ju inte så att folk, ens de som livnär sig på att påstå att det är en epidemi, sätter "patologisk" framför varken den ena eller andra varianten för att särskilja. 

Och nej, det är på inte sätt definitionen av patologisk narcissism att den på något sätt inträder i samband med att det blir ett problem. Det finns ett flertal kriterier för diagnosen. 

• Elefantmannen2
    KlunsSmurfen skrev 2019-03-14 16:57:02 följande:
    en.wikipedia.org/wiki/Narcissism

Ok. Du påstod att det INTE var en diagnos och som svar på att jag påstod att det är det länkade du en wiki-artikel som stärker vad jag säger?

Har du lust att förklara eller vill du bara framstå som en debatt-kamikaze?

• Elefantmannen2
    Anonym (En sundare variant) skrev 2019-03-14 17:55:14 följande:

Det går verkligen inflation i både epiteten narcissism och narcissistisk personlighetsstörning. Det är det nya borderline (Det brukade vara så att så fort en kvinna betedde sig som en bitch på något vis, så sa man att hon är borderline).

Håller med. Det finns fler "epitet", där ett flertal andra personlighetsdrag är inkluderade i klinisk mening, folk använder för att definiera andra människor. "Labeling".

Den förenklade kategoriseringen och livsåskådningen leder i fel riktning. 

Om man vid ett tillfälle beter sig "egoistiskt", "självcentrerat" eller "arrogant" har man gjort just det vid just det tillfället. Det går alldeles utmärkt att definiera det på just det viset istället för att extrapolera och egentligen förnedrande kategorisera personen med "narcissism".

• Elefantmannen2

"Lena Teurnell, psykolog och psykoanalytiker, tycker att det är olyckligt att använda ett kliniskt begrepp som narcissism, som ursprungligen beskriver en komplicerad inre individuell verklighet, för att beteckna ett samhälle. Hon är osäker på om fler människor i dag är narcissistiska än tidigare, men håller det inte för osannolikt."

www.svd.se/liten-under-stor-yta

• Elefantmannen2

En narcissistisk störning finns när minst fem av följande kriterier är uppfyllda:

personen har en grandios känsla av att vara en betydande person (till exempel överdriver talanger och framgångar, förväntar sig att bli behandlad som höjd över mängden utan att genom sina gärningar ha gjort sig förtjänt av det)
    är upptagen av fantasier om obegränsad framgång, makt, glansfullhet, skönhet eller fulländad kärlek
    tror sig var en speciell och unik person som bör söka sig till, eller bara kan bli förstådd av, andra personer (eller institutioner) som är speciella eller har hög status
    kräver ett övermått av beundran
    har en känsla av särskilt berättigande, det vill säga har orimliga förväntningar på särbehandling eller på att andra automatiskt ska svara upp mot hans eller hennes förväntningar
    utnyttjar andra, det vill säga drar fördel av andra för att uppnå sina egna mål
    saknar empati: är obenägen att uppmärksamma eller identifiera sig med andras känslor och behov
    är ofta avundsjuk på andra eller tror sig vara föremål för andras avund
    är arrogant eller högdragen i sitt beteende eller i sina attityder.

Källa: Den internationellt erkända diagnosmanualen DSM-IV.

• KlunsSmurfen
    Elefantmannen2 skrev 2019-03-14 18:53:38 följande:

Ok. Du påstod att det INTE var en diagnos och som svar på att jag påstod att det är det länkade du en wiki-artikel som stärker vad jag säger?

Narcissism, nacissist(isk) är inte synonymt med narcissistisk personlighetsstörning som är en diagnos. Jag länkade till wiki som förklarar det, läs den innan du leker debatt-kamikaze.

Namnet på diagnosen kommer från ordet narcissism och inte tvärt om.
  • Elefantmannen2
    KlunsSmurfen skrev 2019-03-14 19:46:22 följande:
    Narcissism, nacissist(isk) är inte synonymt med narcissistisk personlighetsstörning som är en diagnos. Jag länkade till wiki som förklarar det, läs den innan du leker debatt-kamikaze.

Namnet på diagnosen kommer från ordet narcissism och inte tvärt om.

"Narcissism, narcissist(isk) är inte en diagnos."

Hur ska du ha det?

Patologisk narcissism är en personlighetsstörning som diagnosticeras. 

Varför motsäga om du i grunden håller med. Att kategorisera människor som diagnoser tycker jag är fel. Att kategorisera, och kalla, folk ADHD för att de inte lyssnar på dig vid ett enstaka tillfälle är inte ok. Du var gement tråkig vid tillfället kanske?
    Att någon är talför gör honom/henne inte psykopat. Observera att "psykopat" INTE finns i ICD-10. Det är en personlighetsstörning som INTE anses
    diagnosticerbar. 

Hela din grej att söka uppmärksamhet via sociala media är "narcissism" enligt dem som tror att det finns en narcissistisk epidemi. 

• KlunsSmurfen
    Elefantmannen2 skrev 2019-03-14 20:24:28 följande:

"Narcissism, narcissist(isk) är inte en diagnos."

Hur ska du ha det?

Patologisk narcissism är en personlighetsstörning som diagnosticeras. 

Varför motsäga om du i grunden håller med. Att kategorisera människor som diagnoser tycker jag är fel. Att kategorisera, och kalla, folk ADHD för att de inte lyssnar på dig vid ett enstaka tillfälle är inte ok. Du var gement tråkig vid tillfället kanske?
    Att någon är talför gör honom/henne inte psykopat. Observera att "psykopat" INTE finns i ICD-10. Det är en personlighetsstörning som INTE anses
    diagnosticerbar. 

Hela din grej att söka uppmärksamhet via sociala media är "narcissism" enligt dem som tror att det finns en narcissistisk epidemi. 

Narcissism, narcissist(isk), narcissistiska drag, narcissistisk personlighet osv är inte synonymt med NPD eftersom narcissism är ett personlighetsdrag. Svårare än så är det inte men du envisas med att lägga till ordet patologisk så det uppstår en begreppsförvirring.
    Narcissism - Wikipedia

Narcissistic personality disorder

Main article: Narcissistic personality disorder

Narcissistic personality disorder affects an estimated 1% of the general population.[8][9] Although most individuals have some narcissistic traits, high levels of narcissism can manifest themselves in a pathological form as narcissistic personality disorder (NPD), whereby the individual overestimates his or her abilities and has an excessive need for admiration and affirmation. NPD was revised in the DSM-5. The general move towards a dimensional (personality trait-based) view of the Personality Disorders has been maintained. Some narcissists may have a limited or minimal capability to experience emotions

[...]

Healthy narcissism has to do with a strong feeling of "own love" protecting the human being against illness. Eventually, however, the individual must love the other, "the object love to not become ill". The individual becomes ill as a result of the frustration created when he is unable to love the object.[20][better source needed] In pathological narcissism such as the narcissistic personality disorder, the person's libido has been withdrawn from objects in the world and produces megalomania.

[...]

Empirical studies

Within the field of psychology, there are two main branches of research into narcissism: (1) clinical and (2) social psychology.

These two approaches differ in their view of narcissism, with the former treating it as a disorder, thus as discrete, and the latter treating it as a personality trait, thus as a continuum. These two strands of research tend loosely to stand in a divergent relation to one another, although they converge in places.

[...]
    Narcissism as a personality trait, generally assessed with the Narcissistic Personality Inventory, [...]
  • Elefantmannen2
    KlunsSmurfen skrev 2019-03-14 21:41:24 följande:
    Narcissism, narcissist(isk), narcissistiska drag, narcissistisk personlighet osv är inte synonymt med NPD eftersom narcissism är ett personlighetsdrag. Svårare än så är det inte men du envisas med att lägga till ordet patologisk så det uppstår en begreppsförvirring.
    Narcissism - Wikipedia

Narcissistic personality disorder

Main article: Narcissistic personality disorder

Narcissistic personality disorder affects an estimated 1% of the general population.[8][9] Although most individuals have some narcissistic traits, high levels of narcissism can manifest themselves in a pathological form as narcissistic personality disorder (NPD), whereby the individual overestimates his or her abilities and has an excessive need for admiration and affirmation. NPD was revised in the DSM-5. The general move towards a dimensional (personality trait-based) view of the Personality Disorders has been maintained. Some narcissists may have a limited or minimal capability to experience emotions

[...]

Healthy narcissism has to do with a strong feeling of "own love" protecting the human being against illness. Eventually, however, the individual must love the other, "the object love to not become ill". The individual becomes ill as a result of the frustration created when he is unable to love the object.[20][better source needed] In pathological narcissism such as the narcissistic personality disorder, the person's libido has been withdrawn from objects in the world and produces megalomania.

[...]

Empirical studies

Within the field of psychology, there are two main branches of research into narcissism: (1) clinical and (2) social psychology.

These two approaches differ in their view of narcissism, with the former treating it as a disorder, thus as discrete, and the latter treating it as a personality trait, thus as a continuum. These two strands of research tend loosely to stand in a divergent relation to one another, although they converge in places.

[...]
    Narcissism as a personality trait, generally assessed with the Narcissistic Personality Inventory, [...]

Det är på alla sätt och vis diagnostiserbart, som länkar och annat jag delat påvisar. 

Som begrepp betraktat är det just det. För att särskilja har begreppen "personlighetsstörningen" och "patologisk" tillkommit för att särskilja den vardagliga användningen. 
    Det är i sin grund diagnostiserat som en "personlighetsstörning" inte ett "personlighetsdrag".

sv.wikipedia.org/wiki/Narcissistisk_personlighetsst%C3%B6rning 

1. Har överdrivna känslor av att vara viktig och betydande
    2. Fantiserar ofta om till exempel rikedom, framgång, makt eller kärlek  
    3. Anser att den bara ska umgås med eller associera sig med viktiga personer eftersom den själv är så viktig
    4. Har ett överdrivet behov av beundran
    5. Har orealistiska uppfattningar om sina egna rättigheter ? exempelvis förväntar sig personen ofta den bästa behandlingen när denne söker sådan
    6. Utnyttjar andra för att uppnå sina mål
    7. Saknar eller har bristande empati
    8. Tror att andra är avundsjuka på denne, men kan också själv vara avundsjuk på andra
    9. Beter sig högfärdigt eller arrogant.

Varför vill du förneka fakta trots att jag länkar dem med förklaring.

Det finns diagnostiseringskriterier. Finns med i ICD-10, den "internationella diagnosmanualen". Det är fakta.

Fattar inte riktigt varför du käftar emot. Jag har jobbat med detta i 12 år. 

Det som är diskuterbart är om det finns en "epidemi" eller inte. Epidemin har inte sin grund i ökade "patologiska" narcissister". De är procentuellt lika många som de varit sedan man diagnostiserade och gjorde studier i ämnet,

• KlunsSmurfen
    Elefantmannen2 skrev 2019-03-15 00:06:47 följande:

Det är på alla sätt och vis diagnostiserbart, som länkar och annat jag delat påvisar. 

Som begrepp betraktat är det just det. För att särskilja har begreppen "personlighetsstörningen" och "patologisk" tillkommit för att särskilja den vardagliga användningen. 
    Det är i sin grund diagnostiserat som en "personlighetsstörning" inte ett "personlighetsdrag".

sv.wikipedia.org/wiki/Narcissistisk_personlighetsst%C3%B6rning 

1. Har överdrivna känslor av att vara viktig och betydande
    2. Fantiserar ofta om till exempel rikedom, framgång, makt eller kärlek  
    3. Anser att den bara ska umgås med eller associera sig med viktiga personer eftersom den själv är så viktig
    4. Har ett överdrivet behov av beundran
    5. Har orealistiska uppfattningar om sina egna rättigheter ? exempelvis förväntar sig personen ofta den bästa behandlingen när denne söker sådan
    6. Utnyttjar andra för att uppnå sina mål
    7. Saknar eller har bristande empati
    8. Tror att andra är avundsjuka på denne, men kan också själv vara avundsjuk på andra
    9. Beter sig högfärdigt eller arrogant.

Varför vill du förneka fakta trots att jag länkar dem med förklaring.

Det finns diagnostiseringskriterier. Finns med i ICD-10, den "internationella diagnosmanualen". Det är fakta.

Fattar inte riktigt varför du käftar emot. Jag har jobbat med detta i 12 år. 

Det som är diskuterbart är om det finns en "epidemi" eller inte. Epidemin har inte sin grund i ökade "patologiska" narcissister". De är procentuellt lika många som de varit sedan man diagnostiserade och gjorde studier i ämnet,

Elefantmannen2 skrev 2019-03-14 15:42:54 följande:
    [....]Jag tycker att det blir begreppsförvirring när man slänger sig med den typen av begrepp, som är en allvarlig personlighetsstörning. Med narcissism följer ett flertal personlighetsstörningar med för att man ska uppfylla diagnosen.

[....]

Ska man ha ett flertal personlighetsstörningar för att man ska uppfylla diagnosen narcissism? Det är lite roligt att du gnäller i meningen före om begreppsförvirring   Skrattande  Det är illa att blanda ihop dessa begrepp om man jobbat med detta i 12 år.

Diagnostiseringskriterierna du citerade gäller för NPD, NPD är patologisk narcissism men narcissism är inte NPD eftersom narcissism inte är patologisk, det är fakta. Varför vill du förneka fakta trots att jag länkat och citerat förklaring?
    2:08

Anonym (eller hur) förklarade att det inte är NPD h*n menar så en annan sak som är diskuterbart är varför du fortsätter att lägga till ordet patologisk och svamlar om diagnoser &  NPD epidemi när ingen i tråden har påstått det?
    Anonym (eller hur) skrev 2019-03-13 15:13:47 följande:
    Ibland undrar man om inte narcissism blivit en folksjukdom
    Anonym (eller hur) skrev 2019-03-14 10:11:55 följande:
    Helt rätt tolkat. Det finns till och med forskning som visar att vi blir allt mer narcissistiska i vårt sätt, bla pga sociala medier. Vilket givetvis inte betyder att alltfler diagnosticeras som narcissister utan man syftar på beteendet.

Dock tror jag Elefantmannen förstod det han med Flört

Liten under stor yta | SvD

På ett seminarium nyligen berättade hon om sin oro över att vår tid snarare erbjuder så många narcissistiska flyktvägar, olika sätt att skydda ett svagt jag.
    [...]
    Lena Teurnell, psykolog och psykoanalytiker, tycker att det är olyckligt att använda ett kliniskt begrepp som narcissism, som ursprungligen beskriver en komplicerad inre individuell verklighet, för att beteckna ett samhälle. Hon är osäker på om fler människor i dag är narcissistiska än tidigare, men håller det inte för osannolikt.
    [...]
    Att en människa använder sig av narcissistiska strategier (exempelvis förnekar eget ansvar, skyller på andra, förstorar sig själv) för att skydda sig själva innebär inte att hon lider av en narcissistisk personlighetsstörning.
    Det gör vi alla när vår självbild hotas.
    Men i vår tid finns det en uppsjö av möjligheter att köpa sig ny ?starkare? identitet: uppseendeväckande prylar, kosmetiska eller kirurgiska ingrepp, eller skaffa en ny kärlekspartner, påpekar Lena Teurnell.
    Dagens fixering vid den perfekta kroppen och avsky för den naturliga kroppen, sexualisering istället för sexualitet och den starka viljan att bli känd, oavsett prestationer, ser Lena Teurnell också som
    narcissistiska flyktvägar. Likadant är det med oviljan att bli vuxen: Vi skjuter upp äktenskap och barnafödande allt längre upp i åldrarna. Och begrepp som lojalitet, solidaritet, samförstånd, ömsesidighet, demokrati och sanning står inte så högt i kurs. Ett ord som respekt används för att skrämmas med.

www.svd.se/liten-under-stor-yta
    [...]

Förvånad

8:17-

• Anonym (eller hur)
    Elefantmannen2 skrev 2019-03-14 18:49:53 följande:

Och hur tänker du att andra ska förstå skillnaden? Det är ju inte så att folk, ens de som livnär sig på att påstå att det är en epidemi, sätter "patologisk" framför varken den ena eller andra varianten för att särskilja. 

Och nej, det är på inte sätt definitionen av patologisk narcissism att den på något sätt inträder i samband med att det blir ett problem. Det finns ett flertal kriterier för diagnosen. 

Jag skiter väl fullkomligen hur folk väljer att misstolka ordet, folk kan tolka vilket ord som helst hur de vill. Om man ska vara helt säker på att inget man säger misstolkas av någon skulle ingen kunna säga någonting. Du lägger ansvaret på fel ställe. Mitt ansvar är att använda rätt ord, ansvaret för hur folk väljer att tolka dem ligger på dem.

Ja precis det krävs ett antal kriterier för att diagnostiseras med patologisk narcissism, men då snackar vi fortfarande om "patalogisk narcissism" och inte karaktärsdraget narcissism 
  • Anonym (En tredje Moa)

Men yeez nu börjar det pratas narcissism. Tjejen är ung och har just börjat universitetet. Precis rätt tillfälle att ha kul och njuta av att flirta och umgås med nya människor.

Ts, det kunde varit jag som skrev din ts för 35 år sedan. Jag hade varit ihop ännu kortare med min kille så jag var nykär men vad hjälpte det. Det var så roligt med kursare och fester och nationer. Samvetskval av flirt. Jag blommade och skämdes. Gick på efterfest och ljög. Jag fick jättedåligt samvete när det blev en kyss på dansgolvet. Jag kämpade emot alla impulser. Blev allvarligt förälskad i en korridorgranne men stängde av, med dåligt samvete. Några år senare var min pojkvän otrogen mot mej- och då hade jag haft samvetskval för kramar...haha. Med facit i hand borde jag varit singel de där åren. Friheten att få vara nyfiken på någon och känna av varandra utan dåligt samvete det är underbart. Om jag var du skulle jag ta en paus från killen. Du är bara ung student en gång i livet. Vad jag ångrar de där åren där jag försökte anstränga mej att stänga ner min sociala flirtiga sida, att jag lekte fru för tidigt.

Svar på tråden Vill vara otrogen - saknar spänningspassion