• Nusse91

Aldrig fått höra..

Känner att jag måste få skriva av mig lite.. Ursäkta för ett lite längre inlägg..

Jag och min sambo har ett barn ihop som snart är runt året gammal.

Min sambo (kvinnan i förhållandet) tar hand om vårt barn till största Delen av dagen då hon är mammaledig och jag jobbar på en 100% tjänst för att vi Ska ha en ekonomi som vi överlever på.

Hur som helst. Vi har ett väldigt snällt och enkelt Barn som sällan är bråkig, ledsen osv men aningen krävande ändå då barnet inte kan krypa än.

Lite då och då så berömmer jag min sambo för att hon gör ett bra jobb som mamma till vårt barn och tar till stor del hand om städningen här hemma.

Jag brukar köpa lite gåvor till henne som visar min uppskattning.

Men till det tråkiga..

Hon har aldrig under Detta året nämnt att jag är en Bra pappa.. Det gör mig väldigt ledsen..

Jag ställer upp till hundra procent om det är något, jag tar hand om matlagning, inköp, bakning, en del städ och jag jobbar samtidigt som sagt 100 %..

Så fort jag har möjlighet så avlastar jag min sambo så hon får vila upp sig från vårt barn.. Men ändå har jag aldrig fått höra att jag är en bra pappa..

I regel så har vi bra kommunikation i vårt förhållande. Men jag tycker att det brister i detta fall..

Någon som varit med i samma situation?? :(

• Svar på tråden Aldrig fått höra..
  • Plattfoten

Du skriver att du jobbar 100% för att ni ska ha en bra ekonomi. Jag hoppas då att ni delar lika på era inkomster. Så att inte hon lever på en fattig mamma peng, och du sitter på en full lön.

Att vara hemma föräldrarledig med barn är i regel jobbigare än att jobba. Och en riktig kvinnofälla ekonomiskt, när mannen jobbar men inte pengarna fördelas lika.

Ta huvudansvaret før barnet så fort du kommer hem. Och dela lika på inkommande pengar, så ska du se att det snart låter annorlunda. Lycka till!

• Hejohå5324

Fast varför anser du att man ska behöva beröm för att man gör det man borde göra? ni valde att sätta barn till världen, ni ska då inte behöva tigga beröm för att ni gör erat ?jobb? med det ni skapat.

Är ganska säker på att hon inte tycker du är dålig på nåt sätt, men du tar din del av ansvaret av föräldraskapet, vilket är fullkomligt normalt och antagligen därför hon inte tänker på att berömma dig för det.

• linb01

Det är, som sagt, väldigt krävande att vara föräldraledig även om ni har ett snällt barn. Det är en stor omställning, speciellt för kvinnan som varit gravid i 9 månader och sedan gått igenom en förlossning. Att hon inte berömmer dig finns det säkert flera orsaker till, men det betyder inte att hon inte tycker att du är en bra pappa.

Om det är viktigt för dig att höra henne säga det så borde ni sätta er och prata. Annars, ge det lite tid. Och se till att ge dig själv den beröm du behöver och förtjänar!

• Nicco123

Jag förstår att du är lite ledsen över detta. Men kan du inte bara fråga henne då? Typ: ?Tycker du att jag är en bra pappa till vårt barn?? Så får du ju höra vad hon säger? :) Kan ju mycket väl vara så att hon bara inte tänker på detta.

• Nusse91
    Plattfoten skrev 2019-02-28 02:03:35 följande:

Du skriver att du jobbar 100% för att ni ska ha en bra ekonomi. Jag hoppas då att ni delar lika på era inkomster. Så att inte hon lever på en fattig mamma peng, och du sitter på en full lön.

Att vara hemma föräldrarledig med barn är i regel jobbigare än att jobba. Och en riktig kvinnofälla ekonomiskt, när mannen jobbar men inte pengarna fördelas lika.

Ta huvudansvaret før barnet så fort du kommer hem. Och dela lika på inkommande pengar, så ska du se att det snart låter annorlunda. Lycka till!

Jag betalar alla räkningar som motsvarar ca 60% av min inkomst, jag köper till största delen all mat/middag och allt som har med bilen att göra så betalar jag.

Hon får absolut ta del av pengarna.

Då man inte har jätte bra inkomst när man jobbar inom kommunen så är det inte många kronor som endast "är till mig".
  • Nusse91
    Hejohå5324 skrev 2019-02-28 02:20:00 följande:

Fast varför anser du att man ska behöva beröm för att man gör det man borde göra? ni valde att sätta barn till världen, ni ska då inte behöva tigga beröm för att ni gör erat ?jobb? med det ni skapat.

Är ganska säker på att hon inte tycker du är dålig på nåt sätt, men du tar din del av ansvaret av föräldraskapet, vilket är fullkomligt normalt och antagligen därför hon inte tänker på att berömma dig för det.

Det är inte beröm jag är ute efter, men att få höra att man gör ett bra jobb som en pappa hade betytt väldigt mycket.
  • scanmia

Men kvinnor är inte tankeläsare. Berätta för henne vad du behöver och ge henne en chans. Säg att det är så omvälvande och stort att bli pappa och att du behöver hennes stöd för att bli den bästa pappan du kan bli. Säg att du behöver få höra från henne, din livspartner och stora kärlek, när du gör rätt. 
    Om du kan komma över hur fåniga Gary Chapmans böcker om kärlekens språk är (det finns en speciellt för män) så är de otroligt bra på att ge insikt om hur vi kommunicerar kärlek.

• Ms Pepper

Berätta för henne att du skulle vilja höra att du är en bra pappa! Hon är kanske skitklantig med sånt som att ge beröm, fattar kanske inte att du behöver höra nåt positivt om dig själv ifrån henne. Kanske tror att du redan vet.

Du skulle kunna börja med att fråga om hon tycker att du är en bra pappa, och sen ta det därifrån utifrån hennes svar. Samma med om hon tycker att du är en bra partner. (Men ta det inte direkt efter att du berömt henne för då blir det nog bara krystat.)

Svar på tråden Aldrig fått höra..