• Plina

    Varför exakt tycker Ocd om symmetriska mönster?

    Jag undrar varför människor som har diagnosen Ocd har så svårt med att mönster inte är symmetriska och saker och ting ska ligga i en viss ordning?

    Jag googlar men får inget enkelt svar.

    (har dyslexi)


    Ocd, mönster, symmetrisk, diagnos, hjälp
  • Svar på tråden Varför exakt tycker Ocd om symmetriska mönster?
  • Nimzay

    Antar väl att det är lite för att de tycker det känns mest rätt då och blir stressade annars. OCD handlar ju liksom mycket om att man känner ett väldigt starkt behov av att känna att saker känns rätt på grund av att man blir väldigt, väldigt stressad annars. Ofta har ju personer har ju personer med OCD framförallt ett stort behov att känna kontroll - för att kunna känna att det "känns rätt", ja för att helt enkelt kunna slappna av och få ångesten och stressen att släppa någorlunda (åtminstone för stunden), och i och med det antar jag då att man nog ofta känner att man lättare har denna kontroll, eller kanske rättare sagt att man typ är närmare på vägen att uppnå denna kontroll, ifall saker och mönster är symmetriska och ifall saker är i rätt ordning etc. Tror jag alltså då iaf.

    Har själv OCD men är för min del inte så jättenoga med just det där att saker är symmetriska och sånt så kan inte precis tala ur egen erfarenhet vad gäller detta.

  • Anonym (...)

    Man kan få ocd tex av att ha för lite kontroll över sitt liv i allmänhet så man försöker ta kontroll över det man kan.

Svar på tråden Varför exakt tycker Ocd om symmetriska mönster?